El corredor mediterrani arrenca al Parlament Europeu

Ahir a la Comissió de Transport del Parlament Europeu vàrem aprovar amb una clara majoria el nou reglament que defineix les futures xarxes trans-europees de transport TEN-T (Trans-European Networks of Transports) per 30 vots a favor, 5 en contra i 5 abstencions. La proposta legislativa la va llançar la Comissió Europea, via reglament d’obligat compliment per als Estats, el passat mes d’octubre de 2011, quan el comissari de Transports Siim Kallas va proposar el nou mapa europeu derivat d’una clara metodologia “market-oriented”, tot començant la seva roda de premsa a Brussel.les anunciant el corredor mediterrani en la seva integritat i esborrant la Travessia Central dels Pirineus que Aznar i el PP van imposar a la UE al 2003 quan Loyola de Palacios era la comissària de Transports. Aquest vot favorable d’ahir confirma com a vàlida la metodologia de la Comissió Europea així com els projectes de la xarxa principal que ja havia identificat al mapa publicat a l’octubre de 2011. El corredor del Mediterrani queda confirmat com a prioritari per la Comissió Europea, a diferència del corredor central dels Pirineus, que no hi ha estat inclòs malgrat els intents reiterats de PP i PSOE. De fet, ahir fins i tot La Vanguardia titulava al seu web que els dos partits espanyols havien “fracassat en el seu intent de diluir l’aposta europea pel corredor mediterrani” (link al final de l’article). Em consta que PP i PSOE han fet moltes pressions i han ofert molts vots en forma de xec en blanc en altres directives i reglaments a canvi d’assegurar-se vots d’altres diputats d’altres països a favor dels seus interessos. Aquest vot tan clar d’ahir ens fa tenir més esperances d’una aprovació ràpida al plenari d’Estrasburg del proper mes de gener i que el trílog (fase final de la negociació a tres bandes entre Comissió, Parlament i Consell) aprovi al 2013 les prioritats ferroviàries de la UE dels propers anys. No han reeixit ara per ara els intents d’empantanegar i d’endarrerir el tràmit parlamentari del mapa europeu de la Comissió, amb el risc de no poder aprovar-lo en aquesta legislatura que acaba el 2014.

1.- De fet, no es podrà pas dir que els interessos espanyols van ser desairats en el vot d’ahir a la Comissió de Transports: gràcies a l’aprovació d’un compromís que respecta la metodologia de la CE, diversos nòduls de comunicació s’han pogut afegir a la xarxa bàsica europea, com ara els aeroports de Las Palmas de Gran Canària, Tenerife, Màlaga, així com la plataforma multimodal de Múrcia i Saragossa.


També ahir les comissions de Transport i d’Indústria i Energia han donat la llum verda, en el seu vot conjunt a la regulació “Connecting Europe Facility“, per mitjá de la qual seran proporcionats els fons per a la construcció de les xarxes de transport. En aquest cas s’han aprovat amb 80 vots a favor, 8 en contra i 5 abstencions. Els eurodiputats de PP i PSOE només han aconseguit, en aquest reglament que, de cara a l’any 2023 la Comissió Europea pugui utilitzar fons públics europeus per finançar un nou estudi de viabilitat del corredor central dels Pirineus, si aquesta ho creu adient i d’interès econòmic europeu.



2.- El resultat de la votació d’avui haurà de ser confirmat en un vot al plenari que podria fer-se el proper mes de gener a Estrasburg, en la primera sessió plenària del 2013. A partir d’aquell moment començarà el trílog, la negociació final entre la Comissió Europea (iniciativa legislativa), el Parlament Europeu (legitimitat democràtica) i el Consell Europeu dels Estats membre (status quo).

 

Vista la claredat de la votació d’avui penso que els catalans i els valencians podem seguir sent moderadament optimistes: si el vot del Parlament Europeu confirma la votació de la comissió de Transports, per a l’Estat espanyol serà més difícil articular una minoria de bloqueig dins del Consell en aquesta fase final. De la mateixa manera una votació clara del Parlament Europeu pot accelerar l’aprovació final del trílog, allunyant el risc d’empantanar les discussions fins a endarrerir-les per a la propera legislatura europea 2014-2019.

 

No sempre passa que el plenari confirmi el vot d’una comissió. La setmana passada, en el plenari de desembre, una de les tres directives de “l’Airport Package” va ser derrotada en el seu vot a plenari (“ground-handling”). El comissari de Transports no sabia quina cara posar i, quan li van donar la paraula, escassament va poder dir que la Comissió assumia el mandat del Parlament i que tornaria a presentar en els propers mesos una nova proposta de regulació (la Comissió Europea és l’única que té capacitat d’iniciativa legislativa: els eurodiputats no en tenim, a diferència d’altres parlaments nacionals o regionals).

 

 

3. – El PP al febrer de 2012, després del canvi de govern, va aprofitar el primer consell de ministres europeu de transports per dir que el govern espanyol retirava el seu suport al mapa de la Comissió Europea i va reclamar d’afegit nous projectes, especialment la travessia central dels Pirineus. Tal com explicava ahir La Vanguardia, aquest canvi va generar una gran sorpresa i un gran disgust i malestar a la UE i encara més disgust va causar que PP i PSOE conjuntament intentessin alterar el projecte de la Comissió en el tràmit parlamentari per mitjà d’esmenes signades conjuntament. El nou mapa, però, ha estat aprovat sense canvis, no havent-se eliminat corredors ni havent-se afegit al mapa europeu ferroviari cap nou corredor. http://www.lavanguardia.com/economia/20121218/54358093076/pp-y-psoe-fracasan-para-diluir-apuesta-corredor-mediterraneo.html

 

 

4.- La Unió Europea és lenta però segura: és important tancar la negociació aquest any 2013, per tal de que el finançament que inclou (fins a un 40% del cost dels corredors seleccionats) ja pugui ser inclòs i pressupostat en les noves perspectives financeres 2014-2020, que es tancaran aviat i que ha d’establir els recursos que tindrà la UE en aquest període. Si això és així, no descarteu que Espanya sigui un dels països que s’avinguin a retallar els 31.700 milions d’euros que la UE proposa esmerçar a les xarxes trans-europees de transport en els propers set anys i dedicar més diners, per exemple, a la reforma de la PAC on Andalusia hi pot perdre bous i esquelles… però això ja veurem si és així més endavant. Avui toca celebrar que el corredor mediterrani ahir va començar a caminar al Parlament Europeu.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


*