Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

6 de maig de 2022
0 comentaris

Un Certain Regard 2022

Vint llargmetratges conformen el programa d’Un Certain Regard 2022, la secció del Festival de Canes -17-28 de maig- dedicada a nous cineastes -per això és plena de primeres i segones pel·lícules-, sobretot després que es creés la secció Cannes Premiere, que n’ha absorbit les obres d’autors reconeguts que, per la raó que sigui, no van a la Competició i que abans formaven part de la selecció d’Un Certain Regard. Hi ha un Jurat específic que atorga uns premis particulars per a aquesta secció.

LES PIRES / THE WORST ONES, de  Lise AKOKA i Romane GUERET . Primer llargmetratge. Informació: Akoka treballa sempre amb Gueret. A part d’un vídeo musical i una minisèrie televisiva, han dirigit anteriorment un curt cinematogràfic, que va sobre càsting d’una adolescent per a un film. Gueret havia començat sol, fent un curt en vídeo. Sinopsi: Tindrà lloc un rodatge a “cité” Picasso, a Boulogne-Sur-Mer, al nord de França. Durant el càsting, quatre adolescents, Lily, Ryan, Maylis i Jessy són escollits per interpretar a la pel·lícula. Al barri, tothom s’estranya: per què han anat a agafar “els pitjors”? Repartiment: Johan Heldenbergh, Matthias Jacquin, Mallory Wanecques, Loïc Pech. DF: Pyramide. VI: Pyramide. RESSONS. Premi.

KURAK GÜNLER / BURNING DAYS, d’Emin ALPER. Informació: Alper, professor d’Humanitats i Ciències Socials a la Universitat Tècnica d’Estambul, va nàixer a Konya, Turquia, el 13.08.1974 i té una certa carrera cinematogràfica. Sinopsi: Emre, un jove fiscal, recentment nomenat a la petita ciutat de Balkaya, es veu involucrat en un conflicte polític durant la seva primera investigació d’assassinat. DF: Memento Distribution. VI: The Match Factory. RESSONS.

PLUS QUE JAMAIS / MORE THAN EVER, d’ Emily ATEF. Informació: la directora va nàixer el 1973, a Berlín, i emigrà a Los Angeles quan tenia 7 anys. Aquesta pel·lícula va ser el darrer treball de Gaspard Ulliel abans de morir. Sinopsi: L’Hélène i el Mathieu fa molts anys que són feliços junts. El vincle que els uneix és profund. Davant d’una decisió existencial, l’Hélène se’n va tota sola cap a Noruega per a buscar la pau i experimentar la força del seu amor. Repartiment: Vicky Krieps (Hélène), Gaspard Ulliel (Mathieu), Bjørn Floberg (Bent), Liv Ullmann, Jesper Christensen. DF: Jour2fête. RESSONS.

METRONOM, d’ Alexandru BELC. Primer llargmetratge. Sinopsi: Bucarest, 1972. L’Ana té 17 anys i somia amb l’amor i la llibertat. Un vespre, es reuneix amb els seus amics en una festa on decideixen enviar una carta a “Metronom”, el programa musical que Radio Free Europe emet clandestinament a Romania. És llavors que arriba la policia secreta de Ceausescu, la Securitate… Repartiment: Mara Bugarin (Ana), Șerban Lazarovici (Sorin), Vlad Ivanov (Biris), Mihai Calin (el pare d’Ana), Andrea Bibiri (la mare d’Ana), Alina Brezunteanu (la mare de Sorin), Mara Vicol (Roxana). DF: Pyramide. VI: Pyramide. RESSONS. Premi.

SICK OF MYSELF / SYK PIKE, de Kristoffer BORGLI. Informació: produïda per Oslo Pictures (The Worst Person in the World). Sinopsi: Comèdia noruega. La Signe i en Thomas es troben en una relació no saludable i competitiva que pren un gir viciós quan en Thomas de sobte s’expressa com a artista contemporani. En resposta, la Signe fa un intent desesperat de recuperar el seu estatus creant-se una nova personalitat, decidida a cridar l’atenció i atraure simpaties. Repartiment: Kristine Kujath Thorp (Signe), Eirik Sæther (Thomas). VI: Memento International. RESSONS.

RETOUR À SÉOUL / ALL THE PEOPLE I’LL NEVER BE, de Davy CHOU. Informació: Davy Chou és un cineasta franco-cambodjà nascut el 13.08.1983 revelat al Fòrum de la Berlinale i que el 2016 va presentar Diamond Island a la Setmana de la Crítica de Canes. Sinopsi: Seül. La Freddie, una francesa de vint-i-cinc anys, torna per primera vegada a Corea, el país on va néixer abans de ser adoptada per una parella francesa. Decideix localitzar els seus pares biològics, però el seu viatge pren un gir sorprenent… Repartiment: Ji-Min Park, Oh Kwang-Rok, Guka Han, Kim Sun-Young, Hur Ouk-Sook, Lim Cheol-Hyun and Son Seung-Beom, , Yoann Zimmer , Emeline Briffaud, Louis-Do de Lencquesaing. DF:Les Films du Losange. VI:MK2. RESSONS.

DOMINGO Y LA NIEBLA / DOMINGO ET LA BRUME , d’ Ariel ESCALANTE MEZA. Informació: Segon llargmatratge d’Escalante, llicenciat en Ciències Polítiques per la Universitat de Costa Rica, que va estudiar cinema a Cuba i Canadà, ha estat alumne de la Berlinale Talents i treballa de muntador, guionista i director cinematogràfic de Costa Rica. Ja va tractar el tema del dol en el seu debut amb El sonido de las cosas i en els seus curtmetratges. Nota sinòptica: un vidu a pagès té una relació amb el fantasma de la seva dona. Sinopsi: Cada vespre, una estranya boira cobreix el ranxo d’en Domingo i tragina una visita especial: el fantasma de Marília, la seva dona morta. En confirmar-se que la seva terra serà expropiada per a la construcció d’una carretera, la pitjor por d’en Domingo es fa realitat: en perdre el terreny perdrà el contacte amb el fantasma de la seva dona, i ell no es pot permetre un segon comiat. Trobant-se entre l’espasa i la paret, en Domingo provoca incendis per sabotejar el lloc de la construcció de la carretera, però el pla és a punt de sortir-se de mare. Repartiment: Carlos Ureña (Domingo), Silvia Sossa (Marília). VI: Films Boutique. RESSONS.

MEDITERRANEAN FEVER / HUM’A AL MUTAWASET, de Maha HAJ. Informació: la cineasta va nàixer el 1970 a Natzaret, Israel, i va participar a Un Certain Regard 2016 amb la seva opera prima Asuntos de família. Sinopsi 1: En Walid, de 40 anys, és un palestí resident a Haifa amb la seva dona i els seus dos fills, que conrea tant la seva depressió com les seves vel·leitats literàries. Coneix el seu nou veí, en Jalal, un petit lladre. Els dos homes aviat es tornen inseparables: l’escriptor convenç en Jalal perquè l’ajudi mostrant-li les seves maquinacions; en Walid, per la seva banda, veu l’oportunitat de dur a terme un projecte secret… Sinopsi 2: En Walid, un home palestí, viu còmodament a la seva casa amb vistes al mar a Haifa amb la seva dona i els seus fills. Antic enginyer d’alta tecnologia i aspirant a escriptor, coneix els pros i els contres de ser un pare que es queda a casa, però sembla que no pot esbrinar què cal per ser feliç. Un dia, en Walid coneix el seu nou veí, que aviat es converteix en la persona més crítica de la seva vida. En Jalal, un lladre petit però pretensiós amb un gran cor, desenvolupa ràpidament una estreta relació amb en Walid que té un pla estrany: la seva esperança desesperada que en Jalal el mati, tot fent que sembli una mort natural. En Jalal està furiós per la bogeria de la petició del seu nou amic i trenca tot contacte amb ell. D’altra banda, en Jalal continua rebent amenaces de l’inframón a qui deu diners. Repartiment: Amer Hlehel, Ashraf Farah, Anat Hadid, Samir Elias. DF: Dulac Distribution. VI: Luxbox. RESSONS. Premi.

PLAN 75, de HAYAKAWA Chie. Primer llargmetratge. Informació: El 2018, cinc directors van fer una pel·lícula de cinc curtmetratges anomenada Ten Years Japan, en què imaginaven com seria el Japó dins de deu anys; un d’aquells curts es deia Plan 75 i el va dirigir Hatakawa Chie, en què s’ha basat ara per fer el seu primer llarg. Sinopsi: El Japó en un futur proper. El programa de govern Pla 75 anima la gent gran a ser sacrificada per posar remei a una societat envellida. Una dona gran els mitjans de supervivència de la qual estan desapareixent, un venedor pragmàtic del Pla 75 i un treballador filipí s’enfronten a opcions de vida o mort. Repartiment: Chieko Baishô, Hayato Isomura, Taka Takao, Yumi Kawai. DF: Eurozoom. VI: Urban. P: Rendez-Vous. RESSONS. Especial Menció Jurat Càmera d’Or.

WAR PONY (abans, BEAST), de Riley KEOUCH i Gina GAMMELL. Primer llargmetratge. Informació: Riley Keouch és actriu i model, filla de Lisa Marie Presley i, per tant, neta d’Elvis Presley, nascuda el 29.05.1989 a Santa Mónica, Califòrnia. Nota sinòptica: Inspirades en fets reals, les històries entrelligades de dos nois Lakota que creixen a la reserva de Pine Ridge. Sinopsi: Amb 23 anys, en Bill només vol una cosa. Tant si es tracta de treure gasolina, lliurar mercaderies o criar “caniches”, està decidit a avançar cap al “somni americà”. Mentrestant, en Matho, de 12 anys, no pot esperar a convertir-se en un home. Desesperat per rebre l’aprovació del seu jove pare, pren una sèrie de decisions impulsives que li capgiren la vida i es troba que, a la seva tendra edat, ha d’afrontar les dures realitats del món dels adults. Repartiment: Robert Stover, LaDainian Crazy Thunder (Matho), Jojo Bapteise Whiting (Bill). VI: Protagonist Pictures. RESSONS. Càmera d’Or.

CORSAGE, de Marie KREUTZER. Informació: Austríaca, la cineasta ha participat anteriorment, entre altres, al Festival de Berlín, on també va debutar el 2011. Sinopsi: Nadal de 1877, Elisabet d’Àustria (Sissi), celebra el seu 40è aniversari. Primera dama d’Àustria, esposa de l’emperador Francesc Josep I, no té dret a expressar-se i ha de romandre per sempre la bella i jove emperadriu. Per satisfer aquestes expectatives, s’adhereix a un règim rigorós de dejuni, exercici, pentinat i mesura diària de l’alçada. Sufocada per aquestes convencions, àvida de coneixement i de vida, Elisabeth es rebel·la cada cop més contra aquesta imatge. Repartiment: Vicky Krieps ( Elisabeth), Florian Teichtmeister (Francesc Josep), Katharina Lorenz  (Marie Festetics), Jeanne Werner (Ida Ferenczy), Alma Hasun (Fanny Feifalik), Manuel Rubey (Lluís II de Baviera), Finnegan Oldfield (Lluís, el príncep), Aaron Friesz (Rudolf), Rosa Hajjaj (Valerie), Lilly Marie Tschörtner (Maria, reina de les Dues Sicílies), Colin Morgan (Bay Middleton). DF: Ad Vitam. RESSONS. Premi.

BACHENNYA METELYKA / BUTTERFLY VISION, de Maksim NAKONECHNYI. Primer llargmetratge. Nota sinòptica: El primer llargmetratge de Maksym Nakonechnyi és un testimoni dur i  de gran actualitat sobre el combat dels ucraïnesos i més específicament de les dones que lluiten per la seva integritat, la seva llibertat i el seu futur. Sinopsi 1: Després de passar mesos presonera al Donbas, l’experta en reconeixement aeri ucraïnès Lilia torna a casa amb la seva família. Però el trauma de la captivitat continua turmentant-la i emergeix de maneres oníriques. Alguna cosa que creix profundament dins de la Lilia no li permetrà oblidar, però es nega a identificar-se com a víctima i lluitarà per alliberar-se. Sinopsi 2: Tornant a casa des de la primera línia després d’haver estat captiva durant dos mesos, la soldat Lilia (29 anys) descobreix que està embarassada després de ser violada pel seu guardià. Aconseguirà sobreviure a aquest trauma i salvar el nen en una societat que no està preparada per acceptar-ne cap dels dos?. Repartiment: Rita Burkovska, Natalya Vorozhbit, Daria Lorenci. VI: Wild Bunch International. RESSONS.

HARKA, de Lotfy NATHAN. Primer llargmetratge. Informació: documentalista nord-americà que va aconseguir un cert renom amb 12 O’Clock Boys. La seva opera prima de ficció és aquesta pel·lícula en àrab. Nota sinòptica: Ali amb prou feines es guanya la vida venent gasolina de contraban. El jove tunisià, de sobte, es troba a càrrec de les seves dues germanes després de la mort del seu pare. Sinopsi: Ali, un jove tunisià que es deleix per una vida millor, viu una existència solitària, venent gasolina de contraban al mercat negre. Quan el seu pare mor, s’haurà de fer càrrec de les seves dues germanes menors, deixades de la mà de Déu soles en una casa de la qual aviat seran desallotjades. Davant d’aquesta responsabilitat sobtada i de les injustícies a les quals s’enfronta, Ali es desperta a la ira i la revolta. La d’una generació que, més de deu anys després de la revolució, encara intenta fer-se escoltar… Repartiment: Adam Bessa, Najib Allagui, Khaled Brahem, Ikbal Harbi, Salima Maatoug. DF: Dulac Distribution. RESSONS. Premi.

VANSKABTE LAND / VOLADA LAND / GODLAND, de Hlynur PÁLMASON. Informació: cineasta nascut a Islàndia el 1984, conegut per la seva Un blanco, blanco día, presentada a la Setmana de la Crítica de Canes del 2019. Sinopsi: A finals del segle XIX, un jove sacerdot danès viatja a una part remota d’Islàndia per a construir-hi una església i fotografiar-ne la gent. Però com més s’endinsa en el paisatge implacable, més s’allunya del seu propòsit, la seva missió i la seva moralitat. Repartiment: Ingvar Sigurdsson (Ragnar), Jacob Lohmann, Elliott Crosset Hove, Vic Carmen Sonne, Hilmar Guðjónsson. DE: A Contracorriente. DF: Jour2Fête. RESSONS.

RODÉO, de Lola QUIVORON. Primer llargmetratge. Informació: Graduada a la Femis el 2016, guionista i cineasta, va participar a Locarno amb els seus curts. Ja havia visitat el món del motociclisme en un dels seus curtmetratges. Sinopsi: La Julia viu de petites martingales i sent una passió devoradora, gairebé animal, pel motociclisme. Un dia d’estiu, coneix una colla de motoristes aficionats al motocròs sobre l’asfalt. La Julia comença a freqüentar aquest univers clandestí, format principalment per nois joves. Fins que un accident farà fràgil la seva posició a la banda…Repartiment: Julie Ledru, Yannis Lafki, Louis Sotton, Junior Correia, Ahmed Hamdi, Antonia Buresi. DF: Les Films du Losange. VI: Les Films du Losange. RESSONS. Premi.

JOYLAND, de Saim SADIQ. Primer llargmetratge. Informació: cineasta pakistanès que ha estudiat a la Universitat Columbia i té formació en antropologia. Ha dirigit un curt documental i diversos curtmetrtges de ficció. Primera pel·lícula pakistanesa seleccionada pel Festival de Canes en tota la seva història. Sinopsi: Una família patriarcal anhela el naixement d’un nen per continuar la línia familiar, mentre el seu fill petit s’incorpora en secret a un teatre de dansa eròtica i s’enamora d’una ambiciosa estrella trans. La seva impossible història d’amor esdevé el detonant que il·lumina el desig de rebel·lió sexual de tota la família. Repartiment: Sarwat Gilani, Sania Saeed, Sana Jafri, Sohail Sameer, Alina Khan. RESSONS. Premi. Queer Palm.

THE SILENT TWINS, d’Agnieszka SMOCZYNSKA. Informació: cineasta polonesa nascuda el 18.05.1978, que va participar a la Setmana de la Crítica de Canes de 2018 amb Fuga, que li valdria el Méliès d’Argent al Festival de Sitges del mateix any. Nota sinòptica: Drama biogràfic -basat en la història real de June i Jennifer Gibbons, bessones de l’única família negra d’un petit poble de Gal·les dels anys setanta i vuitanta- dirigit per Agnieszka Smoczyńska a partir d’un guió d’Andrea Seigel, que adapta el llibre “The Silent Twins”, de Marjorie Wallace. Sinopsi: Dues germanes bessones que solien estar completament en silenci, comunicant-se només entre elles quan eren nenes, d’adolescents es van obsessionar a escriure ficció, després amb els adolescents i, finalment, amb el crim. Repartiment:  Letitia Wright, Jodhi May, Jack Bandeira, Treva Etienne, Tamara Lawrance, Amarah-Jae St. Aubyn, Delcan Joyce, Ewa Rodart, Tony Richardson, Julian R. Booth, Jordan J Gallagher, Martin Hugh Henley, John Hyatt. D-EUA: Focus Features. D-Intern.: Universal. RESSONS.

LE BLEU DU CAFTAN, de Maryam TOUZANI. Informació: la cineasta va nàixer el 18.07.1980 a Tànger, el Marroc; va estudiar periodisme a Londres i, de retorn al Marroc treballà de periodista especialitzada en el cinema del Magreb, abans de debutar ella mateixa com a cineasta. El 2019 va participar a Un Certain Regard amb Adam, ja nominada a la Queer Palm. Sinopsi: En Halim fa temps que està casat amb la Mina, amb qui regenta una botiga de caftans tradicionals a la medina de Salé, al Marroc. La parella sempre ha viscut amb el secret d’Halim, la seva homosexualitat que ha après a amagar. La malaltia de la Mina i l’arribada d’un jove aprenent trencaran aquest equilibri. Units en el seu amor, cadascú ajudarà l’altre a afrontar les seves pors. Repartiment: Lubna Azabal (Mina),  Saleh Bakri (Halim), Ayoub Missioui (Youssef). DF: Ad Vitam. VI: Films Boutique. RESSONS. Premi FIPRESCI d’Un Certain Regard.

TIRAILLEURS / FATHER & SOLDIER, de  Mathieu VADEPIED. Film inaugural d’UCR. Informació: Vadepied és un director artístic, director de fotografia, guionista i cineasta francès que signa aquí el seu segon llargmetratge de ficció, havent realitzat anteriorment curts, un documental i una sèrie televisiva, va participar a la Setmana de la Crítica amb la seva opera prima. Nota sinòptica: La pel·lícula il·lumina la història, esborrada de la memòria, dels tiradors senegalesos, herois oblidats de la Primera Guerra Mundial, obligats a abandonar les seves terres i lluitar per l’alliberament de França. Sinopsi: rodada a França i Senegal, explica la història d’un pare, Bakary Diallo, que s’allista a l’exèrcit francès el 1917 per a reunir-se amb Thierno, el seu fill de 17 anys, que ha estat reclutat per força. Enviats al front, pare i fill han d’encarar junts la guerra. Thierno, encoratjat per l’entusiasme del seu oficial que vol portar-lo al cor de la batalla, s’alliberarà i aprendrà a fer-se un home, mentre que Bakary farà tot el possible per allunyar-lo de la lluita i portar-lo de tornada a casa sa i estalvi. Repartiment: Omar Sy, Alassane Diong, Jonas Bloquet. DE: A Contracorriente. DF: Gaumont. RESSONS.

THE STRANGER, de Thomas M WRIGHT. Informació: nascut el 22.06.1983 a Melbourne, Victòria, Austràlia, Wright és un actor que signa aquí el seu segon llarg com a director. Nota sinòptica 1: un thriller criminal. Nota sinòptica 2: Dos homes, en Henry i en Mark, es coneixen i es fan amics. Però el que en Henry no sap és que en Mark és un agent encobert que busca incriminar-lo per un assassinat no resolt. Sinopsi: Dos homes es troben en un avió i enceten una conversa que es converteix en amistat. Per a Henry Teague, desgastat per tota una vida de treball físic i crim, aquest és un somni fet realitat. Repartiment: Joel Edgerton (Mark), Sean Harris (Henry Teague), Steve Mouzakis (Paul), Brendan Cooney (veterà detectiu victorià), Mike Foenander (Heavy Man), Alan Dukes (John), Matthew Sunderland, Jeff Lang. RESSONS.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!