Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

28 de maig de 2022
0 comentaris

“Leila’s Brothers”, de l’iranià Saeed Roustaee, premi de la crítica internacional a Canes 2022

Els Premis de la Crítica Internacional FIPRESCI de Canes 2022 els ha atorgat un jurat format pels crítics següents:  Mariola Wiktor (Polònia), Nathalie Chifflet (França), Emanuel Levy (EUA), Simone Soranna (Itàlia), Ahmed Shawky (Egipte), Jihane Bougrine (Marroc), Magali Van Reeth (França), Bidhan Rebeiro (Bangladesh)  i Youssoufa Halidou Harouna (Níger). El seu veredicte ha estat:

Premi FIPRESCI a un film de la Competició:

LEILA’S BROTHERS / LEILA ET SES FRERES, de Saeed ROUSTAEE. Sinopsi: La Leila ha dedicat tota la vida als seus pares i als seus quatre germans. Molt afectada per una crisi econòmica sense precedents, la família s’enfonsa en el deute i es desfà a mesura que es desenvolupen les respectives decepcions personals. Per tal de treure’ls d’aquesta situació, la Leila trama un pla: comprar una botiga per iniciar un negoci amb els seus germans. Tothom hi posa tots els seus estalvis, però els falta un últim suport econòmic. Al mateix temps i per a sorpresa de tots, el seu pare Esmail promet una gran suma de diners a la comunitat per a convertir-se’n en el nou padrí, el màxim honor de la tradició persa. A poc a poc, les accions de cadascun dels seus membres porten la família a la vora de la implosió, mentre la salut del patriarca es deteriora. Repartiment: Navid Mohammadzadeh (Alireza), Taraneh Alidoosti (Leila), Payman Maadi (Manouchehr), Saeed Poursamimi (Heshmat), Mohammad Alimohammadi (Farhad). Informació: el director és iranià, nascut el 14.08.1989. Graduat universitari en cinema, ha participat a Orizzonti de Venècia el 2019 amb Just 6.5, que estigué nominada al César al Millor Film Estranger. RESSONS.

El Jurat n’ha destacat: la capacitat del director per a crear una història atractiva, molt densa en visions culturals, dibuixant un microcosmos de patriarcat disfuncional i canviant lliurement –i alegrement– entre tons.

Premi FIPRESCI a un film d’ Un Certain Regard:

LE BLEU DU CAFTAN, de Maryam TOUZANI. Informació: la cineasta va nàixer el 18.07.1980 a Tànger, el Marroc; va estudiar periodisme a Londres i, de retorn al Marroc treballà de periodista especialitzada en el cinema del Magreb, abans de debutar ella mateixa com a cineasta. El 2019 va participar a Un Certain Regard amb Adam, ja nominada a la Queer Palm. Sinopsi: En Halim fa temps que està casat amb la Mina, amb qui regenta una botiga de caftans tradicionals a la medina de Salé, al Marroc. La parella sempre ha viscut amb el secret d’Halim, la seva homosexualitat que ha après a amagar. La malaltia de la Mina i l’arribada d’un jove aprenent trencaran aquest equilibri. Units en el seu amor, cadascú ajudarà l’altre a afrontar les seves pors. Repartiment: Lubna Azabal (Mina),  Saleh Bakri (Halim), Ayoub Missioui (Youssef). DF: Ad Vitam. VI: Films Boutique. RESSONS.

El Jurat diu que l’han guardonat per valentia. La directora va ser prou valenta per dedicar la seva mirada a l’homosexualitat oculta d’un home casat al Marroc. A través del seu treball, sap mostrar-nos el món i la trista realitat d’una nació que estima per sobre de tota la resta.

Premi FIPRESCI a un film de la Quinzena dels Realitzadors o de la Setmana de la Crítica:

DALVA (Love according to Dalva), d’Emmanuelle Nicot. Projectada a la Setmana de la Crítica. Primer llargmetratge. Sinopsi: La Dalva té 12 anys però es vesteix, es maquilla i es veu com una dona. Un vespre, de sobte la treuen de cal seu pare. Tot i que al principi està revoltada i no entén res, coneixerà en Jayden, un educador, i la Samia, una adolescent de caràcter fort. Aleshores sembla que se li presenta una nova vida a la Dalva, la d’una noieta de la seva edat. Informació: francesa de naixement, l’ha feta per Bèlgica, Emmanuelle Nicot; ha dirigit curts i ha treballat com a directora de càsting, especialitzada en l’anomenat “càsting salvatge”, passió que diuen es fa present en els seus films. RESSONS. Premi.

El Jurat en destaca narració ben elaborada del retorn d’una adolescent a la vida normal contra l’incest i la pedofília, d’una manera suau i subtil.

FOTO DE L?APUNT: “Leila’s Brothers”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!