Escoltant el carrer

amb Joan B. Gavaldà

Arxiu de la categoria: Asperger

Relació entre la síndrome d’Asperger amb la dificultat de la pràctica de l’esport

La síndrome d’Asperger (SA), també coneguda simplement com a Asperger, és un trastorn generalitzat del desenvolupament (TGD) que es caracteritza per dificultats significatives en la interacció social i la comunicació no verbal, així com per interessos limitats i conductes repetitives. Aquest trastorn és el més lleu dins de l’espectre autista (TEA) i es diferencia dels altres trastorns d’aquest espectre pel fet que no hi ha retard en l’aparició del llenguatge ni dèficit intel·lectual.

(més…)

Perspectiva de gènere sobre l’Asperger

La identificació i el diagnòstic de la síndrome d’Asperger i d’altres trastorns de l’espectre autista (TEA) en dones representen un desafiament per als professionals de la salut. La prevalença de TEA és més alta en homes que en dones, amb una ràtio d’aproximadament 4:1 segons les estimacions més recents (Loomes, Hull, i Mandy, 2017). No obstant això, cada vegada hi ha més indicis que suggereixen que aquesta discrepància podria ser el resultat d’un subdiagnòstic del TEA en dones.

Un dels factors que contribueixen a aquest subdiagnòstic és la manca de recerca sobre com es manifesta el TEA en dones. La majoria d’estudis sobre l’autisme s’han centrat en homes, i els criteris diagnòstics actuals es basen en la comprensió de com el TEA es manifesta en ells (Rivet i Matson, 2011). Aquesta orientació cap als homes en la recerca sobre l’autisme ha conduït a la creació d’un model diagnòstic que pot no tenir en compte tots els símptomes i comportaments associats amb el TEA en dones.

A més, els professionals de la salut sovint tenen menys experiència i formació en la identificació del TEA en dones, el que pot conduir a un diagnòstic incorrecte o a la manca de diagnòstic (Giarelli et al., 2010). Això és particularment problemàtic perquè les dones amb TEA que no reben un diagnòstic apropiat sovint tenen problemes emocionals i psicològics, a més de dificultats en àrees com l’educació i l’ocupació. (més…)

Entenent l’Espectre Autista: Enfocament en la síndrome d’Asperger

L’autisme és un terme que molts de nosaltres hem sentit, però que sovint es malinterpreta o es generalitza en excés. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS, 2021), l’autisme es refereix a un conjunt de condicions que es coneixen col·lectivament com a trastorns de l’espectre autista (TEA). Aquest espectre és ampli i divers, amb una gamma de símptomes i característiques que poden variar significativament d’una persona a una altra. Dins d’aquest espectre, hi ha una condició que es distingeix per les seves particularitats: la síndrome d’Asperger.

La síndrome d’Asperger, anomenat així pel pediatre austríac Hans Asperger que el va descriure per primera vegada en la dècada de 1940 (Asperger, 1944), és una forma d’autisme que sovint es caracteritza per dificultats en la interacció social i patrons de comportament i interessos restringits o repetitius. No obstant això, com amb tot l’espectre autista, la manera en què aquests símptomes es manifesten pot variar enormement entre els individus.

En aquesta entrada, ens endinsarem en l’espectre autista amb un enfocament particular en la síndrome d’Asperger. Explorarem la seva definició, símptomes, diagnòstic, tractament i la vida quotidiana de les persones que viuen amb aquesta condició. El nostre objectiu és proporcionar una visió completa i accessible que permeti una millor comprensió i acceptació de l’Asperger i de l’espectre autista en general.

(més…)