Festa Ovidi Montllor

20 anys de vacances

La comunitat catalana de la Provença homenatja Ovidi Montllor

0

El Departament de llengua catalana de la Universitat d’Ais-Marsella i el Cercle Català de Marsella van aprofitar el recital sobre el Mural del País Valencià, de Vicent Andrés Estellés, que Pau Alabajos va oferir a l’Ostau de Provença d’Ais el 9 de març, per homenatjar el cantautor d’Alcoi un dia abans del 20è aniversari de la seva mort. L’esdeveniment va comptar amb la col·laboració del Centre de la Paraula d’Oc de la ciutat.

Pau Alabajos hi presentava un muntatge format per una tria de 15 poemes, de caire cívic i amorós, del Mural estellesià, recitats amb l’acompanyament al piano de Francesc Gamon. El projecte d’Alabajos guarda grans ressonàncies amb el que Montllor, un dels cantants que contribuí més a divulgar l’obra del poeta de Burjassot, publicà el 1979 a partir del Coral romput d’Estellés. A més, Montllor i Estellés van alimentar tota la vida una relació d’amistat fraternal.

Entre les 15 peces que formaven el concert, Alabajos va recitar el poema «Homenatge, indignament precipitat, fet en prosa i vers, a un germà, a un amic, a un company: Ovidi Montllor», amb la melodia de l’«Homenatge a Teresa» de rerefons, en el qual Estellés evoca el paisatge físic i humà de l’Alcoi ovidià, a través del lligam que el seu amic sempre va mantenir amb la ciutat natal. El text conté referències al barranc del Cinc, al mestre de Ribera, a la serra de Mariola o al barranc de la Batalla, elements recurrents en l’imaginari de l’Alcoi d’Ovidi. Abans de cloure l’acte, però, Alabajos va agafar excepcionalment la guitarra i va regalar al públic una versió de «M’aclame a tu», un poema de l’aplec Xàtiva, un dels llibres del Mural, musicat magistralment el 1980 per Montllor.

Fou una oportunitat magnífica per mostrar als estudiants francesos la complicitat entre Estellés i Montllor, i donar-los a conèixer dues figures imprescindibles de la nostra cultura. Amb aquest petit homenatge, la diàspora catalana de la Provença vol adherir-se a les Festes Ovidi, que recorreran enguany els pobles i ciutats dels Països Catalans, en reconeixement i estima al llegat artístic i el compromís col·lectiu del músic alcoià.

200 persones a l’inici de la Festa Ovidi Montllor, a Sabadell

0

Unes dues-centes persones s’han aplegat a l’espai La Quartera del casal Can Capablanca de Sabadell per a donar el tret de sortida a la campanya ‘O juguem tots o estripem la baralla – Ovidi, 20 anys de vacances’. Els parlaments van anar a cèrrec d’una persona de la Xarxa de casals i Ateneus dels Països Catalans, que va explicar la campanya, emmarcada en la Festa Ovidi Montllor, i un membre de la CAL, que va exposar el plantejament del Correllengua d’enguany, amb l’Ovidi com a eix de treball.  L’acte va comptar també amb les actuacions d’Adrià Sàbat, que va oferir un recital de poemes i cançons, i de Meritxell Gené, que va interpretar diferents cançons, amb obres de l’Ovidi en tots dos casos. A continuació va tenir lloc un sopar popular i, per acabar, es va cloure l’acte amb un concert de Feliu Ventura,  principal impulsor de la celebració d’actes reivindicant la trajectòria d’aquest artista, digna de tenir un lloc privilegiat en la nostra memòria col·lectiva pel seu compromís amb la seva llengua, la seva cultura i el seu país.

Les fotografies que publiquem són de Lluís Brunet
Aquí tot el reportatge

Guillem Montllor i Ovidi d’Efak; propietat commutativa, de Bartomeu Mestre

0

350-BalutxoBartomeu Mestre i Sureda, Balutxo, escriu al seu blog Etziba Balutxo… un completíssim i interessantíssim article sobre la relació i les influències entre aquests dos grans personatges de la cançó al nostre país, i dels quals se celebren 20 anys de la seva mort aquest 2015. Des de la campanya “Festa Ovidi Montllor. 20 anys de vacances”, com ja es va plantejar en l’acte de presentació fet a l’Espai Vilaweb, preveiem recordar aquesta relació i l’obra d’ambdós personatges al llarg de l’any 2015.

Aquí podeu llegir complet aquest text de Balutxo al seu blog

ovidi7

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La calçotada popular d’Igualada recorda Ovidi Montllor

0

11043068_714388792007514_4829690122785620116_nAvui se celebra la vintena edició de la calçotada popular d’Igualada, que coincideix amb els vint anys de vacances de l’Ovidi Montllor, per la qual cosa l’alcoià tindrà un espai de record i reivindicació, tal i com mostra el cartell de la festa. La presència de Feliu Ventura aprofundirà en aquest aspecte.
L’organització de l’acte va a càrrec del casal la Teixidora

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’Ovidi està constipat, article de Feliu Ventura a Crític

0

21-ovidi-montllor2-990x380El 10 de març es compleixen 20 anys de la mort d’Ovidi Montllor. Dues dècades després, se succeeixen homenatges a la figura del cantautor d’Alcoi. Què tenien les cançons d’Ovidi? És cert que va ser bandejat en vida per institucions i mitjans, i fins i tot pels seus companys de viatge en la lluita antifranquista? Per esbrinar-ho, hem demanat al cantautor de Xàtiva Feliu Ventura que viatgi en el temps i en l’espai fins on va començar tot: Alcoi, 1968. El resultat és aquest reportatge, amb un títol que homenatja el mític perfil de Gay Talese sobre Frank Sinatra, publicat l’any 1966 a la revista ‘Esquire’. Amb fotografies i material inèdit, a mig camí del periodisme d’investigació i de la crònica literària, Feliu Ventura ens explica per què Ovidi està constipat. (…)

Aquesta és la introducció. Aquí podeu seguir llegint aquest interessantíssim reportatge sobre l’Ovidi que ha elaborat Feliu Ventura per al diari digital Crític.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La Festa Ovidi emprèn el camí a Sabadell

0

Aquest dissabte, 14 de març, Sabadell acull l’acte formal d’inici de la campanya Festa zghEcSE7qzxL3YQ9cJbNCS0vcSPxRHvmmmZS7-f28aVxocUgeI_jE-sWcWnXAcwyiC6e8GBKcILujvW5aC8jRX1UnDnFl7jbAhzGJ6U6iK2q2injp8xJQI1bJB5ln5nj5WfeNFpKxCcS9n476g_f95FFS-ncFjCxMBOLIPSCWEuiDAEnxvPDb5ydnUrVsyqgLu82gsMDmoOFDFnXErDdq4YHgXj4Ovidi Montllor. 20 anys de vacances, coincidint amb el 10è aniversari del Casal Can Capablanca, organitzador de l’acte, que començarà a les 8 del vespre amb la preestrena de l’exposició de quadres del pintor alcoià, i gran amic d’Ovidi Montllor, Antoni Miró, que ha cedit aquesta mostra de 30 quadres -dels quals a Sabadell se’n podran veure una part- per a la iniciativa. L’exposició, que duu per nom “L’Ovidi popular”, es preveu de dur-la a diferents localitats dels Països Catalans durant aquest any 2015.
La jornada de Sabadell comptarà amb la presència de representants de les entitats organitzadores de la Festa Ovidi, la Xarxa de Casals i Ateneus i Som Països Catalans, i de la CAL -Coordinadora d’Associacions per la Llengua-, coordinadora dels actes del Correllengua a Catalunya, i amb les actuacions de Meritxell Gené i Feliu Ventura, autor de la crida-convit a celebrar la Festa Ovidi.

Cal recordar que, a banda d’aquest acte, aquest dissabte, coincidint amb el 1r aniversari de l’Ateneu, se celebra una Festa Ovidi a Felanitx.

10 articles que parlen de l’Ovidi Montllor en els 20 anys de vacances

0

15628_800044876737064_5932149630905875649_n*Fotografia de l’Ovidi en una de les accions de la Intifalla 2015, davant l’Ajuntament de València

 

 

 

 

Una vesprada amb Ovidi Montllor, de Francesc Viadel, publicat al seu blog -Francesc Viadel Bloc- i a la Veu del País Valencià.

Ovidi Montllor, 20 anys fent vacances i pocs hi resten com ell, de Julián Juan LaCasa, al seu blog -Per a tots els gustos- i enllaç a un article a “Ocio y cultura”

No només la dreta, de Pep Albinyana, al seu blog -Gàlim

Ovidi Montllor i les lloances pòstumes, de Júlia Costa al seu blog -La panxa del bou

20 anys de la mort d’Ovidi, del blog “Brigada mixta”

Vint anys amb l’Ovidi Montllor en el COR, al blog De la Vall d’Albaida estant

Recordant-te, Ovidi, de Manuel Delgado, al seu blog -El cor de les aparences

Un mercader d’emocions, de Julià de Jòdar, al Punt-Avui

Cansats del va com va, de Bel Zaballa, a la columna d’opinió de Vilaweb, Mail obert

Ovidi, ens aclamem a tu, editorial de La Veu del País Valencià

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Festa Ovidi en l’aniversari de l’Ateneu de Felanitx, aquest dissabte

1

-13Dia 14 de març, l’Ateneu fa un any que va obrir les seves portes. Ha estat un any on hem consolidat projectes com el grup de consum de productes locals i ecològics, hem realitzats moltes activitats de diferents tipus i de cada dia som més les persones que estam implicades amb aquest espai de contrapoder, que pretén esdevenir un espai on moviments socials i persones amb inquietuds transformadores puguin desenvolupar els seus projectes polítics, socials i artístics.

Dia 14 de març celebram el nostre primer aniversari, i hem volgut fer aquest acte conjuntament amb la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Felanitx. Començarem amb un dinar popular, on cadascú ha de dur un plat i allà compartirem el dinar. Després del dinar:

-13:30h: Dinar Popular

-GLÒRIA JULIÀ I JOAN CARLES VAQUER, CANTEN A OVIDI (homenatge que forma part d’un dels actes de la Trobada de Casals i Ateneus dels Països Catalans)

– ZEUS FABER (Psychoflok)

– LA VEREDA (Format sorpresa)

– HIJOS DE MATXIN (Agropunk)

– LIFE OUTSIDE (bass live music)

– FARIGOLA (Poprock anglès, espanyol i català)

-DIMONIS DE SA FACTORIA DE SO

-ABENIARA

-DANÇA

-MALABARS

-GLOSADORS

-MICROTEATRE

-JAM SESSION

-PD MANEX

-SKORIAPUNK

No t’ho pots perdre! https://www.facebook.com/events/827954253943475

Ovidi Montllor com a símbol i com a símptoma, de Josep Vicent Frechina

0

PREMIS-LITERARIS-Josep-Vicent-Frechina-escriptor-músicaAquest text, aquest article, s’ha publicat originàriament al web del diari, El País, del dimecres, 11 de març, dins de la secció “Quadern” i també el podeu llegir des del blog La caseta del plater, de l’autor

“Em creureu mort. Jo no hauré mort”. Ho cantava Ovidi Montllor en una de les cançons més citades aquests dies, “Les meues vacances”. Una peça del 1974 on, a més de bascular genialment entre la tendresa i el sarcasme —inconfusible marca de la casa—, el cantautor d’Alcoi exhibia unes insòlites qualitats profètiques. Efectivament, vint anys després de la seua mort continua ben viu en la memòria dels segments més mobilitzats —lingüísticament i culturalment— del país.

Aquesta situació no deixa de ser paradoxal i simptomàtica: diríeu que el prestigi d’Ovidi Montllor, la seua incidència social i la seua condició de referent ètic i artístic són ara molt superiors als que va gaudir quan vivia. Un fet que té molt de restitució pública, d’aplicació popular de la justícia: la postergació a la qual va ser sotmés durant els darrers anys de la seua trajectòria no fou només institucional; al capdavall, les institucions representen el país i fou aquest el que li girà l’esquena. Així ho explicava en l’amarga —i inèdita en la seua veu— “Què et sembla, Toti?”: “Què et sembla si tornàrem cap a casa? / Per més que ens esperem, no ens torna l’eco. / Sense ell se’ns va morint el fet de viure: / A mi la veu, i a tu els dits de la música”.

Va ser arran de la malaltia i la mort que despertàrem de sobte i ens adonàrem de la malversació de talent en què hom havia incorregut des del 1980, quan publicà el seu darrer disc, 4.02.42: vora quinze anys de penalització “democràtica”, d’obsolescència programada al costat dels seus companys de viatge en aquella aventura de rehabilitació cultural que representà el moviment de la Cançó.

La vigència actual d’Ovidi Montllor es recolza, per això, sobre una reivindicació de la seua figura cívica: la fidelitat als seus principis, la seua visceralitat davant les injustícies, la seua posició sempre incòmoda i desafecta al sistema. Ovidi ha esdevingut, així, una icona d’autenticitat i rebel·lia que el valencianisme i el catalanisme polític enarboren amb orgull i que, a poc a poc, es materialitza en alguna cosa més que en un relat compartit: el seu nom comença a aparéixer en la toponímia urbana d’alguns dels nostres pobles i ciutats i designa el col·lectiu de músics i cantants en valencià i els premis que aquesta entitat atorga cada any.

Tanmateix, i malgrat que alguns dels seus versos s’han convertit en consignes populars —“Ja no ens alimenten molles, volem el pa sencer”—, la seua obra musical continua sent bastant desconeguda més enllà dels llocs comuns i les cançons que han assolit també la condició icònica —“Homenatge a Teresa”, “La samarreta”, “La fera ferotge”, “M’aclame a tu”…—, per bé que aquesta disfunció podria començar a corregir-se ara amb la celebració per tot arreu de la “Festa Ovidi – 20 anys de vacances”, incitada pel cantautor Feliu Ventura mitjançant una carta pública i promoguda per diversos col·lectius.

Feliu Ventura és, precisament, un dels intèrprets de les darreres generacions que més s’ha significat en el reconeixement del llegat artístic d’Ovidi Montllor, al costat de Pau Alabajos, Verdcel o Hugo Mas —en l’únic disc en solitari d’aquest darrer podríem trobar la continuació més clara i desbordant de talent dels nombrosos camins expressius oberts pel cantautor alcoià.

I no són, òbviament, els únics. Entre els músics, Ovidi Montllor és avui l’intèrpret de la Cançó que suscita una adhesió més unànime i entusiasta. Una bona prova material d’aquest capteniment va ser el projecte impulsat per Paco Muñoz l’any 2012, A dos de val. Ovidi Montllor diu Joan Fuster. En aquest disc, que molt em tem no va tindre la repercussió que mereixia, s’exhumava un recital poètic que Ovidi Montllor va fer a l’Olleria l’any 1993 i que prenia nova vida musicat de bell nou per Albert Ortega Bertomeu i acompanyat de fragments cantats —enregistrats sobre el recitat d’Ovidi— d’algunes de les veus més importants de l’escena musical en valencià: Al Tall, Lluís Miquel, Obrint Pas, Eva Dénia, Pau Alabajos, Bajoqueta Rock, Dani Miquel, Sva-ters, Andreu Valor, Batà, Rapsodes, Rafa Xambó, Empar Torres, Carraixet, Ovidi Twins o el mateix Paco Muñoz. Tot plegat resultava l’homenatge més emocionant mai fet a la figura de l’autor i augurava l’esclat que estava per vindre i que l’efemèride del vinté aniversari de la mort ha acabat catalitzant: conferències, recitals, festivals, exposicions, publicació de monogràfics, obres teatrals, etc., porten arreu del país el record d’un Ovidi reviscut i celebrat com mai abans no s’havia fet.

Tant és així que fins i tot el Partit Popular ha volgut sumar-se als fastos commemoratius de la manera que millor ho sap fer: embrutant amb el seu cínic i compulsiu antivalencianisme la memòria d’un dels noms més importants i estimats de la cultura valenciana del segle XX. Quina estranya casualitat que haja sigut justament ell el primer damnificat de la patètica i impotent nova llei de senyes d’identitat!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

“Girem amb l’Ovidi”. El concert de la Gira d’Escola valenciana, aquest divendres a Burjassot

0

phpThumb_cache_escolavalenciana.com_src889c0159170e4d3a1fb6acd863dd5586_par17fbb771e6af310dec57538d83e32240_dat1421917431Zoo, Auxili, Smoking Souls i Vadebò formen el cartell del concert de falles d’Escola valenciana, i que inaugura la desena edició de La Gira 2015, que se celebra aquest divendres, 13 de març, a l’auditori de la Casa de Cultura de Burjassot. L’actual Gira duu el nom de “Girem amb l’Ovidi”, en homenatge al cantant d’Alcoi.
Aquí podeu veure la informació completa de la Gira i del concert.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

I l’Ovidi se n’anà de vacances…, per Lluís_Patraix (blog “La paella mecànica”)

0

ovidiAvui fa vint anys. Un deu de març de 1995 l’Ovidi va marxar sense acomiadar-se. “Tot ben senzill i ben alegre. Em creureu mort. Jo no hauré mort, faré vacances”, cantava. De vacances, o potser presagiant la llarga nit política que li esperava al seu País, es va exiliar per a no tornar-hi mai.

Vint anys desprès la seua veu i les seues cançons que parlaven de lluita, d’esperança i també de desencant ressonen amb més vigència que mai. «No rigues massa de pressa, que se’t pot glaçar el riure. Atenció a la jugada, que ens pot ploure altra vegada» cantava a Encara nois, encara. Amb aquesta cançó l’Ovidi presagiava la crua realitat d’una transició amanyada que ha esdevingut un postfranquisme insuportable i d’un País Valencià traït i venut al millor postor.

La cultura d’aquella transició tramposa va arraconar l’Ovidi cantautor. Era una fera massa ferotge. “No encaixa de cap manera en el relat ficcionat d’una Transició mistificada. L’Ovidi despulla, descodifica, allibera i et planta el mirall de la realitat als nassos. Per això el van bandejar”, diu d’ell David Fernàndez.

Fa uns dies el PP, amb majoria absoluta a les Corts Valencianes, va rebutjar declarar 2015 Any Ovidi Montllor amb l’excusa de què ja havia rebut l’Alta Distinció de la Generalitat Valenciana el 1994 i que darrere de la petició hi havia “la idea dels Països Catalans”.

Un govern que viu d’esquenes al seu poble, a les seues universitats, a les seues institucions més representatives, als seus intel.lectuals, a les seues principals referències socials, culturals i nacionals, un govern que per viure viu també d’esquenes als seus morts, com l’Ovidi, Fuster, Guarner, Estellés, com els 43 morts de l’accident de Metro València, mostrant el que veritablement és, un govern de mediocres i de canalles, d’analfabets i antivalencians que no tenen ni vergonya ni dignitat, un govern que menysprea el que ignora, com resava Machado.

L’Ovidi és de vacances. Però malgrat tot i tots, hi és i seguirà estant per sempre present en la nostra reivindicació, en el nostre coratge, en la nostra força i en la nostra lluita.

València, a 10 de març de 2015.

(Del blog La paella mecànica)

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Vint anys sense l’Ovidi: el passadís és llarg, de Jordi Martí

0

jojojo-700x465Recupero un article meu de fa deu anys, quan a Ovidi l’escoltàvem quatre arreplegats i jo el signava com a secretari general de la CGT del Camp de Tarragona… fa tant… Avui, que sense ser viral, la seva obra està molt més difosa, em sembla encara un text llegible i per això el repenjo). Jordi Martí justifica així la publicació d’aquest text sobre l’Ovidi al seu blog, Prendre la paraula.

El 10 de març, farà vint anys que va morir l’”artista, el cantant i el pallasso”, l’Ovidi Montllor.
La camisa fosca, negra, i les mans clares, com la cara i la veu. La veu, vermella, afilada com les paraules ; verda, del color del plàstic del lleixiu d’abans ; groga, com el groc del sol dels dibuixos dels xiquets ; lila, perquè era lila. Ja ho sabeu, de tots els colors i amb totes les lletres : Ovidi Montllor, la ironia d’una samarreta feta amb una cortina vella, vermella, des d’aleshores ja no he pogut caminar per la dreta i la gent en passar em deia “progressista”.

L’antologia amb l’obra completa d’Ovidi Montllor fa anys i panys que camina per les prestatgeries secretes de les tendes de discos, en fa menys que a les llibreries hi trobem el volum de la Núria Cadenas i és més recent el disc del Inadaptats reinterpretant l’alcoià universal en clau punk. Però fa deu anys que es va morir i semblava com si hagués de sortir del cau… i res. Se n’ha parlat… i prou. Una forma de silenciar la poesia, és clar, entre qui només es preocupa pel tant per cent.

Perquè la poesia és la seva veu quan recita Sagarra, però també -i sobretot- quan martelleja Salvat-Papasseit, el poeta anarquista i independentista català que afirmava que ell també havia guardat fusta al moll i nosaltres (no, nosaltres no, sinó els burgesos que eren el públic bàsic de la poesia catalana de la seva època i d’ara mateix) no sabien què és guardar fusta al moll. El seu cant és un martell quan els cops damunt del ferro criden a enfotressen dels rics que tot ho tenen programat, fins i tot la funció d’òpera que mai no han entès però que sempre els ha proporcionat unes agradables ganes de dormir, i tot i així no deixen d’anar-hi.

L’Ovidi era gran, tan gran com els seus projectes. Emocioneu-vos amb el “Coral romput” del Vicent Andrés Estellés, amb la seva manera de dir el poeta més gran de la poesia catalana contemporània, valencià com el d’Alcoi i amb una envejable capacitat immensa de barrejar les vulgaritats més vulgars amb la respiració més sublim de les paraules mentre passen entre les dents i la llengua. “Sóc valencià”, que és la seva manera de dir-se lliure, lluny d’ofegades postures inamovibles de cartró pedra de Camps, Zaplana i companyia. Ovidi era valencià d’Alcoi, fill d’obrer anarquista, comunista en un moment en què gairebé no es podia ser res més dins l’esquerra però sobretot poeta i cantant, és a dir, un cas com un cabàs, l’Ovidi.

L’immens disc de tretze enregistraments de l’obra completa és una peça bàsica de la cultura catalana contemporània i un bon exemple del país on vivim, un país de racons arraconats. Toti Soler i molts altres músics, però sobretot Toti Soler, hi posen la llum musical necessària, l’acompanyen, el transporten, el situen, li donen un lloc, en el concert de les nostres grans veus. I és evident que la del trobador d’Alcoi no era una gran veu, ni tan sols era mitjanament bona. Però potser no li calia. Dir la música també és o pot ser una bona forma de transmetre emoció, i aquests discos és evident que ho fan. L’emoció de la revolta del “Ja no ens alimenten molles, que volem el pa sencer” o de la rebolcada i rebregada dels sentits adolescents de “com un record d’infantesa, Teresa”.

No patiu, la mort no ens posarà luctuosos, no ens caurà la cara al terra, tot i que estaria bé que ens hi fes cap… de vergonya, perquè l’Ovidi mai no arribarà als altars de la faràndula artísticament no addicta. Els mestres de l’engany i l’endolciment de la realitat amb sucre refinat no li dedicaran cap carrer -ni falta que fa- ni plaça ni estàtua on s’hi caguin els coloms. Així que no m’he estat de lloar-lo, de parlar-ne amb l’estima de qui et fa estremir escoltant-lo. La bellesa de la musicació de les escultures d’Apel·les Fenosa és esgarrifosa i, després de la sorpresa inicial, et fa preguntar-te com és possible que tot això se’ns hagi mantingut “amagat”, deixat de banda, buit davant dels ulls. El càncer es va emportar el cantant i la mediocritat ens ha pres la seva obra. “Escopiu a la closca pelada dels cretins”.

Coral romput

Tot és bo per fer-hi colllloga, tots els discos són prou bons per somiar-hi les nits d’insomni, per fer balanç de les nits en vetlla, de les mans mai closes en companyia, però n’hi ha un on els rius de la tristesa es fan mars de felicitat. “L’alegria de viure, només aquella joia” de la son aprofitada per fer forat entre les notes del Toti i entre corda i corda de la seva guitarra. “Només ganes d’estar alegre”. “Coral romput” és la passió sostinguda de tres homes a la recerca de l’infinit : Estellés en el seu moment màxim d’esplendor vivint ràpidament entre allò sublim i la son elevada a la desena potència. Hi ha poetes que es treuen la vida per escriure i cada vers té la imbècil aparença d’una vedette. Toti Soler fa córrer les notes amunt i avall buscant el so de la veu, de les paraules i, més que acompanayar-les, les fa seves i les recita de nou. I l’Ovidi, resplendent, recita i canta, un altre cop, la bellesa, la revolta de la vida viscuda i no només entesa com l’aigua que baixa per l’acció de la gravetat llera avall. S’hi esgarra la cara perquè fa el text seu i l’assumeix. Ovidi es mullava la veu i els gestos al cor i la llençava amb l’amor propi dels amants que estimen apassionadament, amb violència.

La veu de la terra, però no de la terra dels patriotes -quins imbècils- sinó de la terra que t’omple la boca i te la menges mentre t’ofegues i no pots deixar de fer-ho : te l’estimes. La vida és un genoll a la vora, però no massa, mastegant les paraules i fent-les de la nostra saliva. Així només es pot entendre tota la joventut que canta el “Coral romput” com cantarien els àngels si no estiguessin subordinats a l’explotació d’éssers assalariats a l’empresa del cel, sota la maleïda jerarquia dels creadors de mentides més grans de la història : els tres lladres de la santíssima trinitat : ni Déu, ni pàtria, ni rei. “El passadís és llarg”.

Publicat dins de General | Deixa un comentari