Festa Ovidi Montllor

20 anys de vacances

10 articles que parlen de l’Ovidi Montllor en els 20 anys de vacances

0

15628_800044876737064_5932149630905875649_n*Fotografia de l’Ovidi en una de les accions de la Intifalla 2015, davant l’Ajuntament de València

 

 

 

 

Una vesprada amb Ovidi Montllor, de Francesc Viadel, publicat al seu blog -Francesc Viadel Bloc- i a la Veu del País Valencià.

Ovidi Montllor, 20 anys fent vacances i pocs hi resten com ell, de Julián Juan LaCasa, al seu blog -Per a tots els gustos- i enllaç a un article a “Ocio y cultura”

No només la dreta, de Pep Albinyana, al seu blog -Gàlim

Ovidi Montllor i les lloances pòstumes, de Júlia Costa al seu blog -La panxa del bou

20 anys de la mort d’Ovidi, del blog “Brigada mixta”

Vint anys amb l’Ovidi Montllor en el COR, al blog De la Vall d’Albaida estant

Recordant-te, Ovidi, de Manuel Delgado, al seu blog -El cor de les aparences

Un mercader d’emocions, de Julià de Jòdar, al Punt-Avui

Cansats del va com va, de Bel Zaballa, a la columna d’opinió de Vilaweb, Mail obert

Ovidi, ens aclamem a tu, editorial de La Veu del País Valencià

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Festa Ovidi en l’aniversari de l’Ateneu de Felanitx, aquest dissabte

1

-13Dia 14 de març, l’Ateneu fa un any que va obrir les seves portes. Ha estat un any on hem consolidat projectes com el grup de consum de productes locals i ecològics, hem realitzats moltes activitats de diferents tipus i de cada dia som més les persones que estam implicades amb aquest espai de contrapoder, que pretén esdevenir un espai on moviments socials i persones amb inquietuds transformadores puguin desenvolupar els seus projectes polítics, socials i artístics.

Dia 14 de març celebram el nostre primer aniversari, i hem volgut fer aquest acte conjuntament amb la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Felanitx. Començarem amb un dinar popular, on cadascú ha de dur un plat i allà compartirem el dinar. Després del dinar:

-13:30h: Dinar Popular

-GLÒRIA JULIÀ I JOAN CARLES VAQUER, CANTEN A OVIDI (homenatge que forma part d’un dels actes de la Trobada de Casals i Ateneus dels Països Catalans)

– ZEUS FABER (Psychoflok)

– LA VEREDA (Format sorpresa)

– HIJOS DE MATXIN (Agropunk)

– LIFE OUTSIDE (bass live music)

– FARIGOLA (Poprock anglès, espanyol i català)

-DIMONIS DE SA FACTORIA DE SO

-ABENIARA

-DANÇA

-MALABARS

-GLOSADORS

-MICROTEATRE

-JAM SESSION

-PD MANEX

-SKORIAPUNK

No t’ho pots perdre! https://www.facebook.com/events/827954253943475

Ovidi Montllor com a símbol i com a símptoma, de Josep Vicent Frechina

0

PREMIS-LITERARIS-Josep-Vicent-Frechina-escriptor-músicaAquest text, aquest article, s’ha publicat originàriament al web del diari, El País, del dimecres, 11 de març, dins de la secció “Quadern” i també el podeu llegir des del blog La caseta del plater, de l’autor

“Em creureu mort. Jo no hauré mort”. Ho cantava Ovidi Montllor en una de les cançons més citades aquests dies, “Les meues vacances”. Una peça del 1974 on, a més de bascular genialment entre la tendresa i el sarcasme —inconfusible marca de la casa—, el cantautor d’Alcoi exhibia unes insòlites qualitats profètiques. Efectivament, vint anys després de la seua mort continua ben viu en la memòria dels segments més mobilitzats —lingüísticament i culturalment— del país.

Aquesta situació no deixa de ser paradoxal i simptomàtica: diríeu que el prestigi d’Ovidi Montllor, la seua incidència social i la seua condició de referent ètic i artístic són ara molt superiors als que va gaudir quan vivia. Un fet que té molt de restitució pública, d’aplicació popular de la justícia: la postergació a la qual va ser sotmés durant els darrers anys de la seua trajectòria no fou només institucional; al capdavall, les institucions representen el país i fou aquest el que li girà l’esquena. Així ho explicava en l’amarga —i inèdita en la seua veu— “Què et sembla, Toti?”: “Què et sembla si tornàrem cap a casa? / Per més que ens esperem, no ens torna l’eco. / Sense ell se’ns va morint el fet de viure: / A mi la veu, i a tu els dits de la música”.

Va ser arran de la malaltia i la mort que despertàrem de sobte i ens adonàrem de la malversació de talent en què hom havia incorregut des del 1980, quan publicà el seu darrer disc, 4.02.42: vora quinze anys de penalització “democràtica”, d’obsolescència programada al costat dels seus companys de viatge en aquella aventura de rehabilitació cultural que representà el moviment de la Cançó.

La vigència actual d’Ovidi Montllor es recolza, per això, sobre una reivindicació de la seua figura cívica: la fidelitat als seus principis, la seua visceralitat davant les injustícies, la seua posició sempre incòmoda i desafecta al sistema. Ovidi ha esdevingut, així, una icona d’autenticitat i rebel·lia que el valencianisme i el catalanisme polític enarboren amb orgull i que, a poc a poc, es materialitza en alguna cosa més que en un relat compartit: el seu nom comença a aparéixer en la toponímia urbana d’alguns dels nostres pobles i ciutats i designa el col·lectiu de músics i cantants en valencià i els premis que aquesta entitat atorga cada any.

Tanmateix, i malgrat que alguns dels seus versos s’han convertit en consignes populars —“Ja no ens alimenten molles, volem el pa sencer”—, la seua obra musical continua sent bastant desconeguda més enllà dels llocs comuns i les cançons que han assolit també la condició icònica —“Homenatge a Teresa”, “La samarreta”, “La fera ferotge”, “M’aclame a tu”…—, per bé que aquesta disfunció podria començar a corregir-se ara amb la celebració per tot arreu de la “Festa Ovidi – 20 anys de vacances”, incitada pel cantautor Feliu Ventura mitjançant una carta pública i promoguda per diversos col·lectius.

Feliu Ventura és, precisament, un dels intèrprets de les darreres generacions que més s’ha significat en el reconeixement del llegat artístic d’Ovidi Montllor, al costat de Pau Alabajos, Verdcel o Hugo Mas —en l’únic disc en solitari d’aquest darrer podríem trobar la continuació més clara i desbordant de talent dels nombrosos camins expressius oberts pel cantautor alcoià.

I no són, òbviament, els únics. Entre els músics, Ovidi Montllor és avui l’intèrpret de la Cançó que suscita una adhesió més unànime i entusiasta. Una bona prova material d’aquest capteniment va ser el projecte impulsat per Paco Muñoz l’any 2012, A dos de val. Ovidi Montllor diu Joan Fuster. En aquest disc, que molt em tem no va tindre la repercussió que mereixia, s’exhumava un recital poètic que Ovidi Montllor va fer a l’Olleria l’any 1993 i que prenia nova vida musicat de bell nou per Albert Ortega Bertomeu i acompanyat de fragments cantats —enregistrats sobre el recitat d’Ovidi— d’algunes de les veus més importants de l’escena musical en valencià: Al Tall, Lluís Miquel, Obrint Pas, Eva Dénia, Pau Alabajos, Bajoqueta Rock, Dani Miquel, Sva-ters, Andreu Valor, Batà, Rapsodes, Rafa Xambó, Empar Torres, Carraixet, Ovidi Twins o el mateix Paco Muñoz. Tot plegat resultava l’homenatge més emocionant mai fet a la figura de l’autor i augurava l’esclat que estava per vindre i que l’efemèride del vinté aniversari de la mort ha acabat catalitzant: conferències, recitals, festivals, exposicions, publicació de monogràfics, obres teatrals, etc., porten arreu del país el record d’un Ovidi reviscut i celebrat com mai abans no s’havia fet.

Tant és així que fins i tot el Partit Popular ha volgut sumar-se als fastos commemoratius de la manera que millor ho sap fer: embrutant amb el seu cínic i compulsiu antivalencianisme la memòria d’un dels noms més importants i estimats de la cultura valenciana del segle XX. Quina estranya casualitat que haja sigut justament ell el primer damnificat de la patètica i impotent nova llei de senyes d’identitat!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

“Girem amb l’Ovidi”. El concert de la Gira d’Escola valenciana, aquest divendres a Burjassot

0

phpThumb_cache_escolavalenciana.com_src889c0159170e4d3a1fb6acd863dd5586_par17fbb771e6af310dec57538d83e32240_dat1421917431Zoo, Auxili, Smoking Souls i Vadebò formen el cartell del concert de falles d’Escola valenciana, i que inaugura la desena edició de La Gira 2015, que se celebra aquest divendres, 13 de març, a l’auditori de la Casa de Cultura de Burjassot. L’actual Gira duu el nom de “Girem amb l’Ovidi”, en homenatge al cantant d’Alcoi.
Aquí podeu veure la informació completa de la Gira i del concert.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

I l’Ovidi se n’anà de vacances…, per Lluís_Patraix (blog “La paella mecànica”)

0

ovidiAvui fa vint anys. Un deu de març de 1995 l’Ovidi va marxar sense acomiadar-se. “Tot ben senzill i ben alegre. Em creureu mort. Jo no hauré mort, faré vacances”, cantava. De vacances, o potser presagiant la llarga nit política que li esperava al seu País, es va exiliar per a no tornar-hi mai.

Vint anys desprès la seua veu i les seues cançons que parlaven de lluita, d’esperança i també de desencant ressonen amb més vigència que mai. «No rigues massa de pressa, que se’t pot glaçar el riure. Atenció a la jugada, que ens pot ploure altra vegada» cantava a Encara nois, encara. Amb aquesta cançó l’Ovidi presagiava la crua realitat d’una transició amanyada que ha esdevingut un postfranquisme insuportable i d’un País Valencià traït i venut al millor postor.

La cultura d’aquella transició tramposa va arraconar l’Ovidi cantautor. Era una fera massa ferotge. “No encaixa de cap manera en el relat ficcionat d’una Transició mistificada. L’Ovidi despulla, descodifica, allibera i et planta el mirall de la realitat als nassos. Per això el van bandejar”, diu d’ell David Fernàndez.

Fa uns dies el PP, amb majoria absoluta a les Corts Valencianes, va rebutjar declarar 2015 Any Ovidi Montllor amb l’excusa de què ja havia rebut l’Alta Distinció de la Generalitat Valenciana el 1994 i que darrere de la petició hi havia “la idea dels Països Catalans”.

Un govern que viu d’esquenes al seu poble, a les seues universitats, a les seues institucions més representatives, als seus intel.lectuals, a les seues principals referències socials, culturals i nacionals, un govern que per viure viu també d’esquenes als seus morts, com l’Ovidi, Fuster, Guarner, Estellés, com els 43 morts de l’accident de Metro València, mostrant el que veritablement és, un govern de mediocres i de canalles, d’analfabets i antivalencians que no tenen ni vergonya ni dignitat, un govern que menysprea el que ignora, com resava Machado.

L’Ovidi és de vacances. Però malgrat tot i tots, hi és i seguirà estant per sempre present en la nostra reivindicació, en el nostre coratge, en la nostra força i en la nostra lluita.

València, a 10 de març de 2015.

(Del blog La paella mecànica)

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Vint anys sense l’Ovidi: el passadís és llarg, de Jordi Martí

0

jojojo-700x465Recupero un article meu de fa deu anys, quan a Ovidi l’escoltàvem quatre arreplegats i jo el signava com a secretari general de la CGT del Camp de Tarragona… fa tant… Avui, que sense ser viral, la seva obra està molt més difosa, em sembla encara un text llegible i per això el repenjo). Jordi Martí justifica així la publicació d’aquest text sobre l’Ovidi al seu blog, Prendre la paraula.

El 10 de març, farà vint anys que va morir l’”artista, el cantant i el pallasso”, l’Ovidi Montllor.
La camisa fosca, negra, i les mans clares, com la cara i la veu. La veu, vermella, afilada com les paraules ; verda, del color del plàstic del lleixiu d’abans ; groga, com el groc del sol dels dibuixos dels xiquets ; lila, perquè era lila. Ja ho sabeu, de tots els colors i amb totes les lletres : Ovidi Montllor, la ironia d’una samarreta feta amb una cortina vella, vermella, des d’aleshores ja no he pogut caminar per la dreta i la gent en passar em deia “progressista”.

L’antologia amb l’obra completa d’Ovidi Montllor fa anys i panys que camina per les prestatgeries secretes de les tendes de discos, en fa menys que a les llibreries hi trobem el volum de la Núria Cadenas i és més recent el disc del Inadaptats reinterpretant l’alcoià universal en clau punk. Però fa deu anys que es va morir i semblava com si hagués de sortir del cau… i res. Se n’ha parlat… i prou. Una forma de silenciar la poesia, és clar, entre qui només es preocupa pel tant per cent.

Perquè la poesia és la seva veu quan recita Sagarra, però també -i sobretot- quan martelleja Salvat-Papasseit, el poeta anarquista i independentista català que afirmava que ell també havia guardat fusta al moll i nosaltres (no, nosaltres no, sinó els burgesos que eren el públic bàsic de la poesia catalana de la seva època i d’ara mateix) no sabien què és guardar fusta al moll. El seu cant és un martell quan els cops damunt del ferro criden a enfotressen dels rics que tot ho tenen programat, fins i tot la funció d’òpera que mai no han entès però que sempre els ha proporcionat unes agradables ganes de dormir, i tot i així no deixen d’anar-hi.

L’Ovidi era gran, tan gran com els seus projectes. Emocioneu-vos amb el “Coral romput” del Vicent Andrés Estellés, amb la seva manera de dir el poeta més gran de la poesia catalana contemporània, valencià com el d’Alcoi i amb una envejable capacitat immensa de barrejar les vulgaritats més vulgars amb la respiració més sublim de les paraules mentre passen entre les dents i la llengua. “Sóc valencià”, que és la seva manera de dir-se lliure, lluny d’ofegades postures inamovibles de cartró pedra de Camps, Zaplana i companyia. Ovidi era valencià d’Alcoi, fill d’obrer anarquista, comunista en un moment en què gairebé no es podia ser res més dins l’esquerra però sobretot poeta i cantant, és a dir, un cas com un cabàs, l’Ovidi.

L’immens disc de tretze enregistraments de l’obra completa és una peça bàsica de la cultura catalana contemporània i un bon exemple del país on vivim, un país de racons arraconats. Toti Soler i molts altres músics, però sobretot Toti Soler, hi posen la llum musical necessària, l’acompanyen, el transporten, el situen, li donen un lloc, en el concert de les nostres grans veus. I és evident que la del trobador d’Alcoi no era una gran veu, ni tan sols era mitjanament bona. Però potser no li calia. Dir la música també és o pot ser una bona forma de transmetre emoció, i aquests discos és evident que ho fan. L’emoció de la revolta del “Ja no ens alimenten molles, que volem el pa sencer” o de la rebolcada i rebregada dels sentits adolescents de “com un record d’infantesa, Teresa”.

No patiu, la mort no ens posarà luctuosos, no ens caurà la cara al terra, tot i que estaria bé que ens hi fes cap… de vergonya, perquè l’Ovidi mai no arribarà als altars de la faràndula artísticament no addicta. Els mestres de l’engany i l’endolciment de la realitat amb sucre refinat no li dedicaran cap carrer -ni falta que fa- ni plaça ni estàtua on s’hi caguin els coloms. Així que no m’he estat de lloar-lo, de parlar-ne amb l’estima de qui et fa estremir escoltant-lo. La bellesa de la musicació de les escultures d’Apel·les Fenosa és esgarrifosa i, després de la sorpresa inicial, et fa preguntar-te com és possible que tot això se’ns hagi mantingut “amagat”, deixat de banda, buit davant dels ulls. El càncer es va emportar el cantant i la mediocritat ens ha pres la seva obra. “Escopiu a la closca pelada dels cretins”.

Coral romput

Tot és bo per fer-hi colllloga, tots els discos són prou bons per somiar-hi les nits d’insomni, per fer balanç de les nits en vetlla, de les mans mai closes en companyia, però n’hi ha un on els rius de la tristesa es fan mars de felicitat. “L’alegria de viure, només aquella joia” de la son aprofitada per fer forat entre les notes del Toti i entre corda i corda de la seva guitarra. “Només ganes d’estar alegre”. “Coral romput” és la passió sostinguda de tres homes a la recerca de l’infinit : Estellés en el seu moment màxim d’esplendor vivint ràpidament entre allò sublim i la son elevada a la desena potència. Hi ha poetes que es treuen la vida per escriure i cada vers té la imbècil aparença d’una vedette. Toti Soler fa córrer les notes amunt i avall buscant el so de la veu, de les paraules i, més que acompanayar-les, les fa seves i les recita de nou. I l’Ovidi, resplendent, recita i canta, un altre cop, la bellesa, la revolta de la vida viscuda i no només entesa com l’aigua que baixa per l’acció de la gravetat llera avall. S’hi esgarra la cara perquè fa el text seu i l’assumeix. Ovidi es mullava la veu i els gestos al cor i la llençava amb l’amor propi dels amants que estimen apassionadament, amb violència.

La veu de la terra, però no de la terra dels patriotes -quins imbècils- sinó de la terra que t’omple la boca i te la menges mentre t’ofegues i no pots deixar de fer-ho : te l’estimes. La vida és un genoll a la vora, però no massa, mastegant les paraules i fent-les de la nostra saliva. Així només es pot entendre tota la joventut que canta el “Coral romput” com cantarien els àngels si no estiguessin subordinats a l’explotació d’éssers assalariats a l’empresa del cel, sota la maleïda jerarquia dels creadors de mentides més grans de la història : els tres lladres de la santíssima trinitat : ni Déu, ni pàtria, ni rei. “El passadís és llarg”.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La Festa Ovidi al Concurs de Cartells del Correllengua de la CAL

0

logo_la_calPer cinquè any consecutiu, la CAL convoca el Concurs de Cartells del Correllengua, una iniciativa oberta a tothom i a partir de la qual sortirà la imatge de l’edició d’enguany.

Tal com es va anunciar recentment, el Correllengua 2015 retrà homenatge a Ovidi Montllor pel seu compromís amb el seu poble, la seva llengua i cultura, els treballadors i la llibertat. Per aquest motiu, el cartell del moviment haurà d’incloure algun element que recordi la seva figura o la seva obra, juntament amb el tradicional lema “llengua, cultura i llibertat”. Atès que enguany el Correllengua s’emmarca dins la “Festa Ovidi Montllor, 20 anys de vacances”, també caldrà que el cartell reflecteixi el lema d’aquesta campanya.

Les obres es podran presentar entre el 9 de març i el 30 d’abril, i l’elecció del cartell guanyador es farà per votació popular en el decurs de la 14a edició dels Premis Joan Coromines. A les bases del concurs s’hi poden consultar tots els detalls.

Accedeix a les bases

El disseny guanyador esdevindrà la imatge comuna del Correllengua, i il·lustrarà la programació de centenars d’actes arreu del territori. A més, rebrà un premi de 300 euros.

Per a més informació, les persones interessades poden posar-se en contacte amb nosaltres a través del correu cal@cal.cat o el telèfon 93 415 90 02.

Ovidi, amor nostre (Gerard Horta, a Vilaweb)

0

imagesGerard Horta ens acosta a l’Ovidi a través de les seves experiències i les seves sensacions, en aquest text que publica Vilaweb en l’edició del 10 de març, el dia de l’inici de les vacances d’Ovidi.

 

Ovidi, amor nostre

‘Apreta fort les dents, apreta els punys. Infla’t d’aire els pulmons, obre bé els ulls.’ Ovidi Montllor i Mengual (1942-1995), fill d’Alcoi, d’un pare anarquista i d’una mare que li transmeté l’amor per a fruir de la vida. Teixidor, mecànic, cambrer, xofer, ferrer, pastor de cabres, perruquer de senyores, venedor de peix, pescador, canonaire, ordidor, aprenent de decoració, mosso de magatzem, tres hores de representant, fotocopista al banc… de professió actor, cantant i poeta.

1. Com un record d’infantesa. Vaig conèixer l’Ovidi el 1974. Mon pare em preguntà si volia acompanyar-lo a un estudi de música on l’Ovidi i el Toti enregistraven un disc, ‘A Alcoi.’ Jo tenia dotze anys, era ja el vespre i entre setmana, i vaig abraonar-me a l’aventura de conèixer com era un estudi de música i què hi feien l’Ovidi i el Toti. A casa, el pare posava sobretot jazz i blues, els negres nord-americans i Tete Montoliu, i Béla Bartók, i els cantants-poetes companys: l’Ovidi, Paco Ibáñez, i Quico Pi de la Serra, Xavier Ribalta, Léo Ferré i després Manel Peiró i Paco Muñoz quan venia del País Valencià. L’Ovidi i el Toti m’acolliren amb la calor dels homes generosos i cordials, i em vaig fondre en aquell univers poètic i musical que no parà de créixer. Passen les dècades, correran els temps, i encara em tremola cor, cos i animeta cada cop que escolto i sento l’Ovidi. Ma mare, dona basca visceral i tendríssima que fugia dels narcisismes egoics dels ‘artistes’ com de la pesta, sempre ens féu sentir propera aquella seva humanitat humil. Ni cregut ni prepotent ni mesquí com tantes estrelletes del país, l’Ovidi fou un veí més del coll del Portell on vivia —passos cap amunt i cap avall—. Fins a l’últim moment, per mi ser a la casa de l’Ovidi era ser al temple d’un home que entrellaçava vida i creació estavellant-se com l’heroi contra les roques que deia Jakob Böhme, que només rebentant-les roda més enllà.

Un estiu hi hagué més aventura valenciana: després de passar-ne tants i molts a Lantziego, a casa els meus avis materns, on havia nascut ma mare, i arran del vincle amb l’Ovidi i amb Vicent Andrés Estellés, vam anar a parar tota la família al Perelló del País Valencià, perquè l’Estellés i sa família ens hi convidaren. Els meus Països Catalans són fets dels relats de mon pare sobre Joan Fuster, de l’Alcoi que l’Ovidi ens explicava, del primer cop que a Mallorca vaig veure una paret amb la paraula ‘Independència’, quatre barres i un estel comunista de cinc puntes pintats, i d’aquest estiu al Perelló amb una parella i un fill i una filla dolços, afables, receptius, acollidors, modestos i joiosos de rebel·lia. Quina barreja que férem… Quan tornàrem a Barcelona la meva família érem ‘valencians del nord’.

Al seu viatge a la Terra, al País Valencià i en aquesta petita nació del món anomenada Països Catalans, l’Ovidi fou un home de cor gran, honest, desbordantment sensible, i creatiu, irònic, bromista, rialler, ferotgement sarcàstic davant l’estat de les coses. Home de combat vital i polític —’Cante a la vida, sí’. Si hagués nascut a França seria considerat un dels més grans cantants europeus de la segona meitat del segle XX. Fill de la classe treballadora valenciana migrat un dia a Barcelona, la seva samarreta fou sempre vermella, i la camisa, negra. Comunista llibertari, el seu independentisme —com el de tants comunistes llibertaris— formava part del bagul del viatge i no tant de la seva formalització política. ‘Sang, sol i esperança.’ I ‘braços lliures, i boques i mans’.

2. El nostre Ovidi —’De condició, senyors, sense terra’— esdevé clàssic modern que deixa el poeta homònim romà enrere pertot arreu i, malgrat que dècades d’escolarització pública no han servit perquè infants i adolescents en coneguin l’obra, l’empremta que inscriu a través de cada un dels seus abordatges pren la magnitud completa de la vida col·lectiva. Del món rural dels perdedors de la guerra contra el feixisme, dels treballadors de totes les fàbriques Paulac, de la ciutat, els ports i els mariners, dels amors i l’amor, el sexe brutal, el desig, els petons i els coits dels amants, de la brutícia del desamor, de la violència i els ordres de la quotidianitat, de l’explotació, la covardia i la servitud, l’obra mestra de l’Ovidi penetra fiblades per dur-nos a terra rebel. Qui ens ha regalat paraules i músiques majors com ho ha fet l’Ovidi? Rapsode excepcional, els trànsits que duu a terme s’emmirallen en la seva relació creativa amb Toti Soler en cada un dels discos, en cada un dels escenaris, resplendint tothora. No hi ha aquest Ovidi sense el Toti, i com sabien tots dos que només l’un amb l’altre podien arribar on arribaren! Poesia i música sense limitacions ni límits, prodigioses, l’Ovidi supera la Nova Cançó i la ‘Chanson française’ perquè simplement ningú no ha arribat tan lluny.

Les interpretacions de la poesia de Joan Salvat-Papasseit (1975), de Vicent Andrés Estellés (1979), de Josep Maria de Sagarra (1994) trobant-se ja fotut, se situen en el pla de l’extraordinari: bellesa intemporal dels clarobscurs de l’ésser humà en el món. Jorns, matins i ambicions, i il·lusions i desenganys. Allò que va fer amb en Salvat-Papasseit i amb l’Estellés respon a lògiques sensibles incommensurables: no goso adjectivar-ho. Cues d’estels. Alhora, com deia mon pare, ‘encara espero una crítica de la premsa musical sobre el disc del Salvat-Papasseit’, i ho repetia trenta-cinc anys després de l’edició. Hi ha l’homenatge a Apel·les Fenosa (1989) i hi ha l’espectacle que muntà junt amb el Guillermo Heras, director teatral espanyol, sobre un poema de Vladímir Maiakovski titulat ‘La guerra i el món’ —traduït del rus per mon pare i per Manuel de Seabra (el gran Manuel de Seabra, supervivent precari ara mateix per a vergonya, vergonya!, de tots els càrrecs culturals presents i passats)—, que impactà en el Teatre Grec de Montjuïc l’any 1983. I que impactà també en el barri de Vallecas, a Madrid, on durant un cap de setmana el teatre s’omplí en totes les sessions de gent treballadora per escoltar Maiakovski en català amb traducció de mà al castellà en la veu i la música de l’Ovidi i el Toti: moments gloriosos que entrellacen braç a braç la nació de la gent senzilla dels pobles del món. ‘No tanques mai la boca, crida ben fort, deixa’t anar, dóna’t tot tu. Serà blava i tranquil·la la mar; serà verda i espessa la vall; serà gran i dolça la muntanya, serà un dia que durarà anys.’

3. Aquests dies, cròniques de colors distints n’exalçaran la figura tot obliquant-ne les dimensions fosques del passat de la nostra vida social. ‘Uns per por i altres per pena fan del món una gangrena.’ Sota el franquisme l’Ovidi acudí a deu mil bandes, donà suport a la gent del PSUC i a la gent resistent, el cridessin des d’on el cridessin, perquè al darrere hi havia un poble heterogeni anhelant llibertat i anhelant recuperar el nostre llenguatge. I figures com la de l’Ovidi nodrien la necessitat d’esperança d’una societat nova i lliure, sense criats ni amos. Quan arribà el negoci de la ‘transició’, les regidories de Cultura s’ompliren de la mateixa gent que l’havien cridat un cop i un altre, i l’Ovidi, que continuava llançant-se als oceans sota la tempesta, des dels cims més alts i commovedors de la creació, esdevingué un cantant extremament incòmode per als poders establerts –’Centrals obreres, nuclears, bancàries, mercenàries i pairals…’ L’Ovidi, el 1979, els cridava ‘Voleu guerra? Va bé, senyors, va bé?’ en un poema dedicat a son pare –’Mon pare em diu foll en comptes de fill’–, al meu pare i a Léo Ferré. Marginat, discriminat i segregat en primer lloc per les regidories municipals de Cultura del PSC-PSUC (ICV-EUiA) —milità al PCC— i, immediatament, pels successius consellers de Cultura convergents de la Generalitat, la seva obra passà a ser sistemàticament invisibilitzada i censurada pels mitjans de comunicació escrits, radiofònics i televisius. I, molt explícitament, per TV3. Busqueu referències a l’Ovidi dins les programacions de TV3 del 1983 al 1995, o a la Televisió Valenciana (TVV)… Tot fou immens silenciament fosc dels mediocres —amb noms i cognoms, sou menys que la bèstia odiosa del vostre cor assecat: ‘De res!’— que ara se li giraven d’esquena. D’espai, n’hi hagué tan sols per a la Bonet, el Serrat, el Raimon, el Llach i la Rosell, i és evident que per a alguns d’aquests membres més famosos de la Nova Cançó no fou fàcil de superar el buit a què els poders polítics i la crítica musical i cultural catalana els sotmeteren col·lectivament. Ara, quants foren capaços en el curs dels anys de manifestar públicament el més mínim senyal de solidaritat amb el company castigat? L’Ovidi i el Toti, Pi de la Serra, Pau Riba, foren expulsats del mapa, si és que mai n’havien format part. Els criteris polítics que van regir aquelles segregacions romanen actius sota paràmetres antics vestits d’estètiques modernes. Estellés: ‘Drames que no se saben/ tragèdies latents/ tot allò que no passa/ però que és.’ Només la Monserrat Roig l’entrevistà a la fi dels setanta, el 1978 (‘Personatges’, TVE). L’Ovidi, seriós durant tota l’entrevista, respon a la Roig: ‘En certa manera sóc un ressentit. Sóc un ressentit perquè són massa anys de ressentiments.’

La ‘transició’ significà per a l’Ovidi que ja no el contractessin per fer concerts. Arribà el buit —’Sóc el darrer’. Actor, home de teatre sense feina de teatre, desembarcà a la cançó; forçat a guanyar-se les garrofes fora de la cançó, desembarcà al cinema. Hi treballà també per plaer, sí, però hi anà a parar pel que li negaren a la cançó. A ‘Furtivos’ (José Luis Boreau, 1975) aflorà una potència que en una altra banda l’hauria enclavat a l’èxit i la feina perpetus, però també aquí fou desaprofitat com a actor. Fes el paper que fes, impregnava la pantalla d’alguna cosa que transcendia la literalitat grisa. Encotillat per tothom a perpetuar-se en el mateix paper inicial, el treballador-actor precís, matisat, constant, ens dóna de sobte un gest, un silenci, una mirada que esclata per recomençar. Tants anys de censura, tants anys en què cap discogràfica no volgué enregistrar-ne nous discs… Què perdérem, en aquest recorregut?

Al cap del temps, recordo com amb el meu company Ramon Huix descobrim el Centre Social Okupat del carrer del Torrent de l’Olla, a Gràcia, amb el nom d’Ovidi Montllor. Ens sacsejà de felicitat! La gent jove de l’esquerra independentista feia seu l’Ovidi, que prenia lloc en aquell marc polític i veïnal i no en cap altre. L’Ovidi, expulsat del món institucional i mediàtic, revifava al carrer com el foc de la història, que no s’extingeix mai. Nosaltres que fórem marrecs hi vèiem nous marrecs combatius, amb quinze i vint anys menys, escampant el nom de l’Ovidi pels Països Catalans, i l’Ovidi esdevenia estendard de llibertat i combat.

L’Ovidi no fou home de servituds, sinó guerrer de l’amor, la música i la poesia, explorador audaç, tímid de vegades, formalment solemne per a contrabalançar un esperit gamberrot. La seva revolució partia de l’experiència viscuda com a classe subalterna, i el seu geni esmicolà misèries.

4. La meva relació amb ell, feta sobretot de trobades i moments compartits amb la família, va ser sempre un plaer, en tots els contextos. Quan el 1986 o potser el 1897 mon germà Roger, aleshores músic, començà a fruir de l’ocasió de tocar el baix elèctric amb ell i amb el Toti pels nostres escenaris, tots els cercles de l’estima profunda de la meva família amb l’Ovidi es tancaren. A la seva casa del Coll del Portell o sopant després dels concerts —’La nit febril de la taverna’— o en assaigs, on fos i amb qui fos, la seva ànima esclatava el trajecte que se’ns permetia de compartir. Vergonyós, no vaig gosar ensenyar-li el primer poemari que havia publicat; el respectava tant, ell volava tan amunt… cinc dies després de morir apareixia el meu segon poemari amb un poema titulat ‘Bagatel·les de l’extermini’ dedicat a l’Ovidi i el Toti que mai no vaig poder-li mostrar. El text acabava dient: ‘Morir cada dia per néixer de nou,/ hem bescanviat l’univers per la mort’, i jo pensava que, amb raó, se n’anava cansat d’aquí. Quan l’havien d’operar un temps abans que volés, vaig anar a la Vall d’Hebron, a l’hospital. Qui en tenia cura i era al seu costat era la seva companya d’aleshores, crec que era la Neus i demano excuses si m’equivoco. Els meus pares eren fora de Barcelona, em trucaren (‘Gerard, operen l’Ovidi’) i vaig mirar de reconfortar-lo abans d’entrar al quiròfan, ‘Força Ovidi, coratge!’, perquè ell, aferrat a la vida, se l’estimava amb intensitat, en qualsevol circumstància i enfront de qualsevol contingència. Els meus anys 1994 i 1995 implicaren una involuntària davallada a l’infern —tots hi baixem— i una de les coses de què m’he penedit és de no haver estat al seu costat el temps que calia en aquell període, molt més temps. No sé com dir-ho; malgrat que la relació de la família i meva amb ell no fou mai la dels companys que es veuen amb freqüència, l’amistat era directa, sincera i forta, i quan això succeeix la proximitat sempre és viva, tant se valia si estàvem sis mesos o dos anys sense veure’ns. No puc explicar-me de cap més manera. És aquesta proximitat que em fa mal, i arrossego aquesta pena clavada a les entranyes com una ombra trista que se m’arrapa a l’estómac. Llavors no podia fer-hi més. Per mi l’Ovidi fou el guerrer que se’n va sol a la barricada del salt —dins ‘Crònica d’un temps’ brama ‘Plantar cara a la vida…!’—, és a dir, dolor. No he pogut escriure res de l’Ovidi, ni una paraula, durant aquests vint anys en què la seva absència no ha fet sinó magnificar la seva presència paradoxal. ‘Ones que vénen, mar que s’allunya, tot és ben prop, tot és lluny. Plors que s’enceten, riures que es moren, quan creus que tens tot s’esmuny.’

El cantant valencià Paco Muñoz ens recordava el 2012 a VilaWeb un poema de mon pare (1998) per a l’Ovidi: ‘Poeta, home important, músic,/ mai presidia actes, però hi era present./ Anys sense ajuts de cap mena./ Anys sense gravar, fent sempre la feina./ Quan va morir, en el seguici/ tots eren ell, deien, volien ésser ell./ Delerós i curt d’alè/ continuo constatant/ poques coses noves que aportar/ i crido desesperadament en el silenci./ Una besadeta Ovidi.’ A ‘Baralla de la vida i jo’ l’Ovidi diu: ‘Digue’m! Que em mor amor! Que ja no m’entra l’aire i m’ofegue… Que no vull. Que ja no tinc vida! Què en faig jo, de la mort? Què faig jo, amor, amb tota la bèstia que em pega i que em besa, que em riu i m’escup, que la tinc a sobre de dia i de nit, que enganya els amics i em treu de la casa travessant parets, i em crema aquests llavis amb la seua llengua? Què en faig amor meu?…!’ Els darrers temps cops a l’esquena, medalles, bones paraules i homenatges: en algunes ocasions això procedia de la mateixa purrialla que l’havia fet fora, com quan regidors culturals públics, gestors culturals privats i periodistes culturals públics i privats li preguntaven, cínicament, ‘Que no cantes?’ La xusma no l’ensorrà mai; de fet, mesos abans de morir l’Ovidi deia Sagarra brillant, ressonant des de plans superiors. Tanmateix, és dur d’haver d’afrontar la vida en condicions tan adverses. Coral romput.

5. No recapitulo els mil preciosos cants a la vida i els noms dels poetes i músics que acompanyaren l’Ovidi, i el Toti, en aquesta travessia; no recapitulo els ressorts, les conjuntures i els sentits d’una obra plena. M’hi he apropat toscament, d’una manera matussera i contradictòria, perquè el fruit creatiu de l’Ovidi excel·leix i abraça tantes esferes i tan diverses que no m’és possible de projectar-les aquí. I perquè trec això davant vostre com un sanglot dens escrit gairebé a raig. L’Ovidi simbolitza massa sentiments i massa maltractaments i se’m fa complicadíssim no cremar-me com més m’hi atanso. ‘Oïu-nos en alegria, Verge dels desemparats’, cantava fotent-se’n de tots plegats. ‘Jo sóc l’artista, el cantant, el pallasso.’

Remogut per la data amarga que m’aclapara necessitava dir-te, Ovidi, que aquest tap de bassa et va reconèixer en tot i que som munió que et duem als raconets més delicats dels cors. Que el poble viu t’ha fet seu. ‘Amics’ tramposos contemporanis teus i amos de nous colors s’han omplert la boca del teu nom, si bé la cosa important per als qui ara som aquí és expressar-te fins a esgotar-te que t’estimem salvatgement, com tu estimares la vida, l’amor, l’amistat, l’humor, la revolució 1tan impura, tan carnal. Papasseit: ‘Quin doll d’aigua la font…’, ‘…la teva vida sota el firmament’, ‘Res no és mesquí, ni cap hora és isarda, ni és fosca la ventura de la nit.’ Continues volant: lluny, lliure, alt. No mors, perquè ni l’espai ni el temps no et limiten. ‘Un dia qualsevol serà la vida i tots! Per tant i tantes coses més, seguim. Us esperem!’.

Perdona’ns, Ovidi, per no haver arrasat fins als fonaments, encara, tot allò que odiaves: ‘Tot aquest regalim que ens envolta i vesteix de marró verdós. Discursos, discursos des d’edificis grandiosos i antics; antigues catedrals, i palaus i balconades fortes de pedra i anys. De poder. Discursos, discursos de crits. Amb capseta màgica. Amb color o sense. O amb tot. Amb lletra impresa. O galena amb piles i pals.’ Perdona’ns per no haver fet prou honor a la teva lluita, per no haver reeixit a fer cristal·litzar col·lectivament la llibertat dins una societat emancipada a la mida del teu cor, de la teva veu i la teva fam de justícia. ‘La glòria del després no m’és problema’, cantaves, tu que has esdevingut carn de la nostra carn, sang de la nostra sang. ‘Començaré a escoltar-vos quan de veritat no tingui l’home reixa ni caritat.’

Els vents del Sol escampen fins als confins de les constel·lacions cadascuna de les teves cançons: són sagetes de foc traçant l’anatomia de l’ànima. Tu ens fas humans Ovidi, amor nostre. ‘El cel, com un llençol…’ M’aclame a tu Ovidi, t’estime company. ‘Floriran flors, i cants i alegria.’ No hi ha blanc ni negre en el blau de l’univers.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Entrevista a Toti Soler a Crític

0

09_grEl periodista Roger Palà va entrevistar Toti Soler per al portal Crític, el 22 de gener passat, i en ella s’hi recull el vincle personal, i professional, entre Ovidi Montllor i Toti Soler, i l’actitud humana, social…, del cantant d’Alcoi.

 

 

“L’Ovidi sempre parlava clar, i això tard o d’hora en aquest país t’ho fan pagar”

Ho va pagar, això de parlar clar?

Sí, i tant. Això es paga. Es pagava a l’època dels romans, es pagava en temps de l’Ovidi, es paga ara i es pagarà sempre. En aquest país, si parles clar i això no agrada a determinades persones, ja has begut oli. Ell ja ho va pronosticar. A finals dels anys setanta, i sobretot quan comença la democràcia, s’esdevé una catàstrofe absoluta amb la cançó, amb la música i amb la cultura en general. De cop i volta semblava que només pogués existir algú per a cada gènere: un cantautor, un pintor, un actor… De vegades a Catalunya tens aquesta sensació. I en paral·lel hi ha molta gent que cau pràcticament a l’oblit, creadors amb un nivell molt alt. Això no diu res de gaire bo dels nostres responsables culturals.

Aquí podeu llegir l’entrevista completa

La fotografia és del web de Toti Soler, l’autora és Colita, i és del 1975

Publicat dins de General | Deixa un comentari

10 de març, avui Ovidi Montllor recupera terreny als mitjans

0

Twitter_AnyOvidi-02Catalunya Ràdio i Canal 33 emeten programes especials dedicats a Ovidi Montllor amb motiu del 10 de març, dia de la mort de l’alcoià, l’inici de les seves vacances. Igualment, la CCMA ha creat un espai al web on s’homenatja l’Ovidi.

D’altra banda, Vilaweb dedica avui bona part de la portada del diari a l’Ovidi, amb una entrevista a la seva filla Jana Montllor, textos de Vicent Partal i Gerard Horta, i diverses entrades a articles relacionats.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El país més excels (Ovidi 2)

0

Vicent Partal escriu un segon editorial dedicat a l’Ovidi, avui a Vilaweb

Aquest és un país on el fill del forner és capaç de fer els versos més excelsos que s’han escrit d’ençà que el cavaller Ausiàs Marc va ser enterrat a la catedral de València. I on el fill d’un obrer d’Alcoi, que de jove féu trenta-sis oficis, acabarà robant aquests mateixos versos al fill del forner i fent que les parelles es miren fit a fit mentre escolten que no hi havia a València dos amants com nosaltres.

Aquest és un país on enmig de la negra nit, i tantes negres nits com hem hagut de passar, hi ha sempre qui canta, qui dibuixa, qui escriu o parla per portar la llum, per encendre el petit raig que acabarà il·luminant-ho tot. Amb una guitarra o amb un bolígraf, amb un esprai per a pintar parets o amb els diners suats que fica dins un sobre que aleshores passa de mà a mà, lliurat amb generositat per a ser gastat amb justícia. Aquest és un país que fa les coses perquè vol. Perquè les ha de fer. Perquè sap que la dignitat és un pas necessàriament petit i perquè sap que aquest pas l’ha de fer cadascú abans no puga fer-lo la societat sencera.

Aquest és un país que somriu cansat, esgotat, cada vegada que veu com es barallen com porcs els qui haurien de posar-se d’acord com germans. Però mai no se li ha glaçat el cor per això. Ha passat sempre i passarà sempre. Som així, què voleu! Som d’un país on hi ha alguna gent amb més ganes que fracasse l’altre que no de guanyar tots junts. Però també som d’un país on al final sempre hi ha algú que tira i tira sense embolicar-se en discussions estèrils, sense deturar-se ni un segon a discutir, algú que riu davant l’obsessió malaltissa per la semàntica.

I és així que de sobte, a les places i als carrers, sempre, reapareix aquell país que ens agrada, aquell que ens fa sentir, amb prudència i preocupació, orgullosos. El país de la gent que sap dir ‘bon dia’ quan li diuen ‘bon dia’, sense pensar com és que aquell et diu ‘bon dia’. El de la gent que menja un entrepà si no té res més i es beu una cervesa com qui es beu el vi més car, però sempre es complau amb qui té assegut a la cadira del costat, al restaurant de més luxe o a la taverna més humil.

Aquest és un país que han fet tant com han pogut per ensorrar-lo. Que fan tant com poden, encara avui, per ensorrar-lo. I que s’ha dreçat a base de gent digna que dóna tot allò que té de bo en canvi de res, que prova de ser excelsa en cada gest com li van ensenyar els gran prohoms, que vol fer una cosa remarcable en cada exercici, en cada proposta, en cada paraula. Que reconeix que s’equivoca quan s’equivoca i procura aprendre del qui ha fet mal, àvida de saber. Tan àvida com aquells xiquets que veien la Teresa, ballant el vals.

Jo sóc d’aquest país i aquest país és el que m’agrada i el país pel qual em baralle i em barallaré cada matí, amb qui siga i tantes vegades com faça falta. Jo sóc del país que vull, perquè ho vull ser i vull per al meu país el pa sencer. Tal com ens va ensenyar Ovidi Montllor, aquell alcoià brillant, honrat, pobre de diners i ric d’idees, combatent, engrescador, estimulant i, per damunt de tot, lliure.

Publicat dins de General | Deixa un comentari