Ulleres de pinçanàs

Un bloc d'Albert Andrades

Villarroel va lluitar pel federalisme

Branchadell

Fa un parell de setmanes (dimecres 9 de juliol), el professor de Traducció i Interpretació de la UAB Albert Branchadell ens va obsequiar amb una crònica al suplement de cultura de LV titulada: “1714 Què hi ha de nou?”. L’epígraf ja ho deia tot: “Més divulgació canònica que innovació”. Com que ja conec de quin peu sol calçar Branchadell, ja no em caldria haver continuat llegint. El meu vessant ombres de Grey  em va impel·lir, però, a continuar fent-ho.

L’eminent professor fa un repàs d’algunes de les publicacions que han sorgit arran del tricentenari de la Guerra de Successió. Doncs bé, la immensa majoria d’aquests llibres, segons Branchadell, pateixen del que ell anomena el biaix austracistaés a dir, una marcada parcialitat envers el bàndol favorable a l’arxiduc Carles. Així, no té inconvenient a elogiar el volum de Joaquim Albareda i Joan Esculies (“El llibre comença bé”, afirma), però de seguida hi objecta: “La llàstima és que la resta del llibre no deixa de ser un exemple més d’aquest mirar-se massa el conflicte en clau interna espanyola i no aconsegueix desempallegar-se del biaix austracista habitual”.

Branchadell fa un esforç admirable per detectar, en tots els llibres analitzats, aquell punt, aquell paràgraf, aquella cua de frase que delata el temudíssim biaix austracista, que seria com la plaga del pugó per a les publicacions centrades en el 1714. Del llibre d’Antoni Espino “Pàtria i llibertat”, escriu: “Espino observa que si la guerra no va acabar abans no va ser per la bravezza de Barcelona sinó pels problemes logístics dels borbònics als fronts catalans del conflicte”. Ah, d’acord. O sigui que si els barcelonins van aguantar un dels setges més perllongats i sanguinaris que es recorden no va ser en cap cas per mèrits propis, sinó per la incompetència dels assaltants.

El llibre de Guillem Pongiluppi i F. Xavier Hernàndez Cardona “1714. El setge de Barcelona”, Branchadell el despatxa amb: “La introducció conté el biaix habitual fins i tot una mica més exagerat”. Més endavant també diu que pateix d’una “visió maximalista”. En canvi, dedica grans elogis al volum d’Albert García Espuche “Una societat assetjada. Barcelona 1713-1714”, el més important, segons ell, de tots els dedicats a la guerra de Successió. Les lloances són efectivament immenses, però Branchadell no pot evitar colar-hi la seva particular obsessió: “ves per on, a Barcelona també hi va haver gent cobdiciosa que es va aprofitar de les circumstàncies”, o com quan cita “el cas dels felipistes que van sortir de sota les pedres després de l’11 de setembre”.

A Branchadell li sembla que el biaix s’ho menja tot. És per això que “en aquest any del tricentenari ningú no ha gosat biografiar els protagonistes del bàndol felipista”. El que li sembla més interessant del llibre de Francesc Serra “Els herois de 1714” és descobrir que entre els “suposats herois de 1714 hi ha dissidents o directament traïdors”. (Però la novel·la de Sánchez Piñol ja ho explica, això: aquell tràfec humà que aprofitava la foscor de la nit per escapolir-se de la muralla, reptant en direcció a la trinxera borbònica).

Amb el llibre de Patrícia Gabancho “Les dones del 1714” el professor de la UAB no pot ser més menyspreatiu: “No aporta res de nou i té el previsible biaix austracista fins i tot en els detalls”; “potser l’encàrrec de l’Ajuntament no va ser prou clar o Gabancho no era l’autora més indicada”; “les dones del 1714 segueixen reclamant la monografia que es mereixen”.

Per contra, una publicació que sí que mereix respecte a Branchadell és la de Fernando Sánchez-Costa, “A l’ombra del 1714”. Per què? Doncs perquè Sánchez-Costa (jove promesa del PP català) gosa desvelar que l’11 de setembre s’ha convertit en “la clau de volta de la memòria nacionalista”, gràcies a “l’esquema patriòtic que la presenta essencialment com un aixecament del poble català en defensa de la seva personalitat política”. Veges tu, aquest Sánchez-Costa sí que és valent! Resulta que “té la gosadia d’escriure en ple tricentenari que les llibertats catalanes reiteradament invocades potser no són altra cosa que una figura retòrica, un lloc literari del catalanisme polític” . Déu n’hi dó, la bravezza de Sánchez-Costa. I aquest home s’atreveix a passejar-se per Barcelona sense escorta i desproveït d’armilla anti-bales?

El llibre d’aquest últim historiador serveix perquè Branchadell pugui concloure que “totes aquestes publicacions beuen amb més o menys intensitat del que seguint Sánchez-Costa podríem anomenar “discurs de memòria catalanista canònic”. Però és precisament al final de la seva crònica on a Branchadell se li veu més el llautó: “Potser caldrà esperar una altra conjuntura desvinculada del procés perquè es facin noves lectures de la guerra de Successió amb més capacitat de distanciació del discurs canònic –un discurs en què la guerra apareix desposseïda de la seva dimensió internacional, del seu caràcter dinàstic i fins del seu component federalista”. Ah, home, haver-ho dit abans, i ens hauríem estalviat de llegir tan sàvies anàlisis. O sigui que els catalans de 1714 (perdó, els catalans austracistes de 1714) en realitat van lluitar i van morir pel Federalisme…

A veure, no fotem. Ja està bé que, en un context de forta polarització com l’actual, sorgeixin punts de vista que, des de Catalunya, ens facin veure que la història de 1714 no pot contemplar-se com una pel·lícula amb bons i dolents, en blanc i negre, sense matisos. Però és que això és exactament el que no fan els llibres més venuts del moment: tant “Victus” com el volum-entrevista de Joaquim Albareda, per exemple, expliquen a bastament els dubtes, les vacil·lacions, la covardia d’alguns dels “nostres” i contribueixen a desmitificar la versió Braveheart de l’11 de setembre. És lloable que, des de LV, es vulgui proporcionar als lectors una anàlisi desapassionada dels fets. El que no és gens honest és aprofitar l’ocasió per portar l’aigua al molí de la tercera via o del federalisme, quan, estrictament parlant, aquests conceptes no es poden aplicar en un escenari geopolític de fa 300 anys. En tot cas, si d’algun concepte podem parlar en relació a l’estira-i-arronsa entre felipistes i austracistes, aquest seria el de confederalisme. No debades, les “llibertats i constitucions” per les quals lluitaren els catalans (no tots, ho sabem, però sí la gran majoria) constituïen una forma de relació amb la monarquia i amb el poder de Madrid que avui dia tindria més a veure amb el model suís que no pas amb el model federal nord-americà o alemany.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Victus

La novel·la de Sánchez Piñol és una magnífica barreja de narració històrica, novel·la picaresca i tractat d’història social

Després d’intenses setmanes de lectura, he acabat de llegir “Victus”. Les meves impressions inicials: 1) L’obra de Sánchez Piñol és una bona, molt bona novel·la. 2) L’autor (d’altra banda, com qualsevol novel·lista) fa trampa. 

1. “Victus” és una bona novel·la històrica, una bona novel·la d’acció i una molt bona mostra de literatura popular de qualitat. Després de gairebé un segle escatint si podia existir una novel·lística catalana que fos un èxit de públic i que alhora tingués certa dignitat literària, Sánchez Piñol ha trobat la fórmula perfecta. Ves per on que aquella “gran novel·la de Barcelona” que alguns cercaven –i altres parodiaven– ha nascut… escrita primer en castellà i situada tres segles enrere! Però no hi fa res. La qüestió és que ja tenim un best-seller de debò made in Catalonia, un llibre potent, ambiciós, amb tots els ingredients per convertir-se en un gran èxit fora de les nostres fronteres. (Hi ha dos precedents que, curiosament, van ser també escrits en castellà. Em refereixo a “La ciudad de los prodigios” d’Eduardo Mendoza i “L’ombra del vent” de Carlos Ruiz Zafón). 

2. No entraré ara en detalls de crítica literària sobre els personatges (el protagonista, Martí Zuviría, beu molt de la picaresca del XVII castellà), ni sobre l’estructura del llibre, etc. etc. Això ja ho han fet altres. Quan afirmo que Sánchez Piñol fa trampa, ho dic perquè de seguida se li veu el llautó. Es veu clarament que l’autor (i amb ell el seu personatge principal) és al·lèrgic tant a l’autoritarisme dels borbònics com a la pompositat de les institucions catalanes. Compte: no es tracta d’un llibre neutral, ni de bon tros. Està clar per qui van les simpaties de l’autor (només cal llegir les explicacions històriques sobre l’origen de la Guerra de Successió, pàgines 125-132, o el sensacional diàleg entre Zuviría i el sinistre Diego Zúñiga, encarnació de l’imperialisme castellà, pàgs 258-262). 
Ara bé, quan l’autor decideix erigir don Antonio de Villarroel en heroi absolut per contraposició a un Rafael Casanova més aviat ridícul, fa trampa. Quan Piñol caricaturitza les institucions catalanes anomenant els seus membres “pendons vermells”, tot contraposant-los a la tosca gosadia dels miquelets o a l’ascètica obstinació de Villarroel, fa trampa. No perquè el Consell de Cent i la Junta de Braços no fossin criticables. Segur que ho eren, i molt. Però la història, qualsevol història, si vol ésser versemblant, no pot estar pintada només de blanc i negre. Precisament diumenge passat, l’Albert Pla Nualart ens va advertir des de l’ARA sobre aquest perill: “Per desacreditar la democràcia, no hi ha res pitjor que idealitzar-la: caure en l’absurd d’afirmar que “El poble sempre té raó”. 

Sobre Casanova, l’historiador Joaquim Albareda escriu el següent: “Pel fet de no haver patit repressió, no se’l pot acusar d’haver-se canviat de bàndol en acabar la guerra. De fet, Ernest Lluch havia apuntat que els anys posteriors a la caiguda de Barcelona, Casanova fins podria haver escrit algun dels pamflets que van circular entre els austracistes que es van quedar. A ell no li van aplicar la repressió que van patir els caps militars, potser perquè era el Conseller en Cap de la ciutat, un càrrec civil, tot i que era el màxim responsable de la Coronela. Sigui com sigui, Casanova, que pertanyia al sector que podríem qualificar de moderat entre els resistents, va complir el que exigia el seu càrrec i ha passat a ser el referent de la resistència perquè era la màxima autoritat de la ciutat i perquè va caure ferit portant la bandera de Santa Eulàlia en l’heroic contraatac final. No hi ha cap evidència que permeti sostenir que es passés a l’altre bàndol. L’homenatge que se li ret, any rere any des de principis del segle XX, és en record dels resistents i dels ideals que defensaven, i no pas de la seva persona“. 

Pel que fa als miquelets, Albareda parla de les extorsions que cometien sobre la població i de com “als ulls de la gent, eren simples delinqüents“.

Sàvies paraules. A mi em fa l’efecte que Sánchez Piñol juga una mica a fer l’iconoclasta, i que també juga (per bé que això és més una intuïció meva que una realitat comprovable) a transposar la situació de 1705-1714 a la situació actual. Ara mateix hi ha una pila de gent que està disposada a creure que tot el que faci o digui l’ANC va a missa, i que tot el que facin o diguin els nostres representants al Parlament, si no va en el mateix sentit, no val res. Per a aquesta mena de gent, el gran “error” de Casanova fou no morir immolat en l’última envestida dels borbònics, tal com suggereix la famosa pintura d’Antoni Estruch. Al capdavall, a Companys tothom el tenia per un tebi fins que el van afusellar pel càrrec que ostentava. Diria que Piñol parteix d’aquesta mateixa ingènua aversió per les autoritats, siguin les d’ara o les d’abans; Casanova, a “Victus”, rep de valent perquè certament ell encarnava l’Autoritat. Villarroel no tant, ja que es tractava d’un personatge exògen al sistema institucional del país. I l’oficial de miquelets Esteve Ballester, encara menys.
 
Ballester, com admet el mateix novel·lista a la seva “Guia de personatges”, és considerat al llarg del llibre com “la representació del poble català en armes“. És un personatge que, malgrat la seva brutalitat, és impossible que et caigui antipàtic. Doncs bé, a mi, aquesta idealització del “poble” en la novel·la de Sánchez Piñol, erigint-lo en el gran protagonista de la resistència malgrat les seves pròpies ineptes i covardes institucions, em recorda una mica el que sol fer Arturo Pérez-Reverte en les seves novel·les protagonitzades pel Capitán Alatriste: contraposar un noble, tot i que brutal i primari, “poble espanyol”, a les seves corruptes, estúpides i fallides autoritats. Segons la teoria de Reverte-Piñol, el poble sempre és genuí, sempre té raó, i si la història del país (Catalunya o Espanya) és un bunyol, la raó és simple: perquè els governants han fallat a la bona gent.  

Tot plegat fa un cert tuf a allò tan rousseaunià del “bon salvatge”. Precisament ara comencen a proliferar tot de partits polítics que posen l’accent en aquesta mena de devolució de poder des de les autoritats al poble ras. És allò de la “nova política” que discutien l’altre dia al “Punt Cat” de TV3. Sens dubte, constitueix un fenomen interessant, i probablement necessari, però que al meu parer té també la seva pròpia trampa. Ho explicava magníficament en Bernat Dedéu des del seu blog La Torre de les Hores: “Però la política, a banda d’idees, sempre cerca el poder: i el poder diu que cal parlar de qui va i qui no a unes llistes, de com es paguen actes electorals de milions d’euros, i de mantenir posicions ideològiques fermes“.

Però ens estem allunyant massa del tema principal. En definitiva, amics lectors: “Victus” és una novel·la formidable, us la recomano ferventment, i si pot ser, mentre la llegiu, tingueu ben a la vora el llibre de Joaquim Albareda i Joan Esculies “La guerra de 1714”. Pel que fa a la història contemporània, encara no sabem si a última hora en Casanova s’haurà de transformar en Villarroel, o si, al contrari, com advertia divendres 27 de juny el President Mas, sorgirà algú capaç de reconstruir una llera que contingui les aigües desbordades del riu. 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari