BioSofia

Cercant la saviesa de l'art de viure

Noves veus i nou rumb en educació

30 de novembre de 2007

L’educació del país està en el centre dels debats. Us presento dos fragments d’articles que em semblen molt positius perquè defugen allò "socialment" correcte i es deixen d’apriorismes per entrar a la realitat. Són tot un símptoma que aviat s’encetarà un canvi de rumb en la societat. Un d’ells pertany a un periodista descomplexat i

Llegir més

No se n’adonen a la Fundació Bofill!

29 de novembre de 2007

He esperat una setmana per comentar l’Informe-anuari sobre l’estat de l’educació a Catalunya 2006-2007 i ja ens cau al damunt l’informe PISA. Aquest Informe de la Fundació Bofill és esbiaixat per parcial. Quan tothom, en saber que un és professor li diuen “us ben planyo, els mestres!, amb els nois d’avui!”, els senyors de la

Llegir més

Aprendre a dir NO. Seguim

23 de novembre de 2007

Aprendre a dir no per poder dir sí a nosaltres mateixos, per afirmar-nos i no sentir-nos dependents. Se?n diu ser assertius. Has de rebutjar clarament una demanda del teu encarregat a la feina, del teu fill o d?un alumne a classe. Dir no et fa sentit malament. Aquí tens unes senzilles pautes que t?ajudaran. Les

Llegir més

Saber dir NO és saber dir-se sí a un mateix.

21 de novembre de 2007

Et costa articular aquesta parauleta de només dues lletres? Et costa dir-la amb fermesa? Et sents com acorralat quan vols pronunciar-la? Valentia, coratge. Fes saber clarament a l’altre el teu rebuig a la seva proposta, el teu rebuig a ser condescendent sempre. I no t’amoïnis, això també s’aprèn! L’amo o l’encarregat et demanen de quedar-te

Llegir més

Bonisme i bufonisme, les plagues de l’educació progre

15 de novembre de 2007

Les paraules del conseller d?educació E. Maragall són un clar exponent de l?esquema mental que sobre educació plana en el país. L?ha anat introduint paulatinament l?esquerra dogmàtica. És dogmàtica perquè està moguda per apriorismes o prejudicis. Els dos principals són el ?bonisme? i el ?bufonisme?. Amb quins noms transita per la nostra societat aquesta esquerra?

Llegir més

L’educació progre

12 de novembre de 2007

Aquest mes de novembre ens ha regalat dues perles mediàtiques que expressen magníficament el pensament d?alguns sectors d?esquerra sobre el món de l?educació. L?esquerra que així es manifesta és l?esquerra dogmàtica. Segueixo col.laborant amb els moviments de renovació pedagògica. L?esperit de renovació i progrés no ha de tenir res a veure amb la pose ?progre?

Llegir més

El nou decret sobre el batxillerat: llums i ombres

7 de novembre de 2007

Un recent decret del govern central ha introduït canvis en el batxillerat. El de major repercussió és el referent a les condicions per a promocionar de curs. Unes condicions que han despertat tota mena de comentaris entre les persones interessades en el món de l?educació, especialment entre els professors i professores de l?Ensenyament Secundari no

Llegir més

Educar, un poema de G. Celaya

1 de novembre de 2007

Educar és talmentcom muntar un motor a una barca…Cal mesurar, sospesar, equilibrar…i finalment posar-ho tot en marxa. Però per aixòun ha de portar en l?ànimaun punt de mariner,un punt de pirata,un punt de poeta…i un quilo i migde paciència concentrada. Però és consolador somiar, mentre un treballa,que aquesta barca, aquest nen,anirà ben lluny per l?aigua.Somiar

Llegir més

El dolor és mestre de vida?

31 d'octubre de 2007

Sembla que sí. És una dada empírica. Ho explicarem, però abans aclarim que els dos extrems possibles de dolor poc aporten a una millor qualitat humana de la nostra existència. Un dolor extrem i constant dificulta enormement una vida amb mínims de satisfacció, i una hipotètica vida sense a penes dolor… bé no sé si

Llegir més

Salut!

26 d'octubre de 2007

Salut no és la simple absència de malaltia. Com la riquesa no és tampoc l?absència de pobresa ni l?absència de terror significa pau mental. La salut és l?estat òptim de la biologia d?un ser segons les condicions que aquesta biologia li permet. Salut és viure les condicions de la teva biologia en la seva plenitud.

Llegir més

Fills alcohòlics – 2.

23 d'octubre de 2007

Els pares. Davant d?una immersió del noi o la noia en les constants festes alcohòliques, cal engegar el diàleg en el moment que les evidències són incontestables. S?ha de mirar d?anar a les causes i s?ha d?intentar raonar la situació sense amenaces ni imposicions. Les mares són les més hàbils. Però les que també es

Llegir més

Fills alcohòlics

22 d'octubre de 2007

Diumenge. És l?hora de dinar, una mica més tard del normal. La noia encara està dormint. Caldrà despertar-la. Només obrir la porta de l?habitació, xoquem amb una potent fortor d?alcohol. ?Aquesta nit ha begut més del compte?. Quan la mig despertem ens diu que té són i vol dormir més. ?Què hi farem! Quan es

Llegir més

Quan som adults? Quan sabem que som adults?

15 d'octubre de 2007

En diferents moments de la nostra vida ens fem aquesta pregunta. Ningú ens en dóna un certificat. Tampoc ens fan passar per un ritual d?iniciació. Per això la pregunta reapareix en els grans moments. Quins trets marquen la personalitat madura? De totes les característiques d?un adult, en voldria destacar tres: L?experiència La responsabilitat L?autenticitat. L?experiència

Llegir més