BioSofia

Cercant la saviesa de l'art de viure

7 de novembre de 2007
2 comentaris

El nou decret sobre el batxillerat: llums i ombres

Un recent decret del govern central ha
introduït canvis en el batxillerat. El de major repercussió és el referent a
les condicions per a promocionar de curs. Unes condicions que han despertat
tota mena de comentaris entre les persones interessades en el món de
l?educació, especialment entre els professors i professores de l?Ensenyament
Secundari no Obligatori.
Les opinions van començar sent força antagòniques,
però a mesura que s?han aportat noves consideracions, les posicions inicials s?han
estovat. En aquest moment regne una certa confusió.

No he volgut dir-hi la meva sense deixar
escolar una mica de temps i escoltar el que s?hi deia. Ara, però, no espereu
opinions categòriques; que, pervertit per la filosofia, més aviat optaré per llançar
preguntes abans que oferir respostes.

Per començar llegim el que diu el Decret.

?Artículo 13.
Promoción.

1. […]
2. Se promocionará al
segundo curso cuando se hayan superado todas las materias cursadas o se tenga
evaluación negativa en dos materias
como máximo.

Artículo 14. Permanencia de un año más en el mismo curso

1. Los alumnos y las alumnas que no promocionen a segundo curso deberán permanecer un año más en
primero, que deberán cursar de nuevo en su totalidad si el número de materias con evaluación negativa es
superior a cuatro.

2. Quienes no promocionen a segundo curso y tengan evaluación
negativa en tres o cuatro materias podrán optar por repetir el curso en su
totalidad o por matricularse de las materias de primero con evaluación negativa y ampliar dicha matrícula con dos o
tres materias de segundo en los términos que determinen las administraciones
educativas. En todo caso estas materias
de segundo no podrán requerir conocimientos incluidos en materias de primer
curso no superadas,
ya sea en función de lo dispuesto en el Anexo I de este
real decreto o en lo que dispongan las administraciones educativas para las
materias comunes y optativas. La matrícula en estas materias de segundo tendrá
carácter condicionado, siendo preciso estar en condiciones de
promocionar a segundo dentro del curso escolar para que dichas materias puedan
ser calificadas.
El alumnado menor de edad deberá contar con la
autorización de sus padres o tutores para este régimen singular de
escolarización.

3. Los alumnos y las alumnas que al término del segundo curso tuvieran evaluación negativa en algunas materias podrán matricularse de
ellas sin necesidad de cursar de nuevo
las materias superadas.?

Abans dels comentaris, aclarim conceptes que o bé s’han mal interpretat o bé s’han passat per alt.

1. Primera confusió. Els alumnes que hagin suspès tres o quatre matèries no han superat el curs, no han
?promocionat?: segueixen sent alumnes de primer, repeteixen curs (Art. 13, 2).
El que no repetiran seran les matèries aprovades si opten per matricular-se de
dues o tres matèries de segon (Art. 14, 2).
No repetiran matèries aprovades, però repetiran curs.

2. L?alternativa
de poder avançar dos o tres matèries de segon tot i arrossegar-ne quatre de
primer és molt interessant. Animarà als qui des de la primera avaluació veien
com se?ls complicava el panorama. Sobre tot si ara saben que es veuran deslliurats
de l?obligació de tornar a repetir matèries aprovades.

3. Però, per
altra banda, aquesta mesura presenta un ?forat de seguretat? molt gran. Perquè
ofereix a l?alumne o la alumne la
possibilitat de passar de curs aprovant només dues matèries. Molt senzill: es matricula de dues o tres matèries
de segon per eludir la repetició de les que ja té aprovades. Repeteix el curs
amb l?actitud acostumada i al juny aprova només dues matèries de les quatre
pendents de primer. Ara només li quedaran dues de primer amb ?avaluació
negativa? i, per tant, ja podrà passar de curs i començar segon. Què fàcil li
ha estat repetir primer!

4.
L?art. 14, 3
tindrà grans repercussions i no ha estat comentat. El noi i la noia no
repetiran cap matèria de 2n. ja avaluada positivament si repeteixen curs. Tant se val
el seu nombre.

Aquests punts exposats susciten un seguit de comentaris.

Començant per l?art. 14, 3 que acabem d?exposar. Amb la seva aplicació es
donarà el cas freqüent de nois i noies repetint segon amb força matèries ja
aprovades. Els quedaran moltes hores lliures sense l?obligació d?assistir a
massa classes. Què faran aquests nois? Em costa de creure que a aquests
repetidors els entri de cop un atac de responsabilitat i es quedin a casa
millorant el coneixement de cap matèria de cara a la selectivitat. No creieu que aquest descontrol pot
presentar un gran problema social?

En segon lloc, el que hem anomenat ?forat de seguretat? serà usat pels
alumnes com el gran col·lador per passar de curs sense treballar. Si no es corregeix, cal preguntar-se si els
possibles beneficis de la mesura, exposats en el punt 2, no es veuran àmpliament superats per aquest
forat legislatiu.


Queden molts més comentaris a fer sobre els objectius de la mesura i la
seva adequació per aconseguir-los. Podem reflexionar sobre mesures alternatives potser més eficaces i que el decret no contempla. Tot i més en els següents
posts.

  1. Després d’haver llegit la llei, arribo a la conclusió que el que es pretén és que l’alumne de primer de batxillerat no s’espanti i, ara caic ara m’aixeco, arribi a completar els estudis superiors mal que sigui en tres o quatre cursos. Crec que el que es premia amb aquesta nova legislatura és la llei del mínim esforç i d’aquí ve el títol que he posat a aquest comentari. A més, l’organització concreta de la distribució de matèries i la confecció dels horaris poden ser gairebé irrealitzables.La cosa pinta malament…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!