Nou cicle de Xerrades Puer-i-cultura Igualada.

Ja ha arribat el setembre i tenim a punt el nou cicle de xerrades.

Hem canviat poques coses, perquè els temes que vam tocar el curs passat, són els que creiem tenen més demanda per part de les famílies.

Canviem una mica l’ordre:

  1. El vincle o la relació d’aferrament (20 setembre): base fonamental per a la salut emocional futura.
  2. Les “itis”: com reconèixer-les i combatre-les (18 octubre): Fonaments en el diagnòstic i maneig de les principals patologies del nen.
  3. Desenvolupament infantil(allò que és normal tot i que no ho sembli) (22 novembre): Recorregut per les fites maduratives físiques i emocionals dels infants.
  4. Accidents i urgències (20 desembre): actuació davant els accidents domèstics i, sobretot, la seva prevenció.
  5. Son infantil (i malsons dels pares?) (24 gener): Fisiologia del son infantil, comprensió del fet com a part dels desenvolupament cerebral humà. Descripció de la patologia real i allò que és normal i fisiològic.
  6. Alimentació: què és el Baby-led-weaning? (21 febrer): Visió de l’alimentació com a part del desenvolupament infantil, no només nutrició.
  7. Pinzellades de fisioteràpia respiratòria (20 març): Repàs de la fisiologia i de l’evidència envers els tractaments no farmacològics dels processos respiratoris.
  8. Les rabietes i les tècniques de comunicació (24 abril): Comprensió de les conductes infantils dels primers 3 anys, moment en què comença a aparèixer el “raonament”.
  9. Àpats en família, més que menjar (22 maig): Presentació del programa del Dep de Benestar d’Àpats en família, remarcant la importància dels models adults.
  10. Com parlar amb els nostres fills adolescents (19 juny): Comprensió del procés de l’adolescència com a part de la maduració normal, i tècniques de comunicació per gaudir el moment.

Canviem una mica l’hora; les tenim programades de 15:30 a 17:30.

La dinàmica serà igual que l’any passat: la primera hora s’exposarà el tema i la segona s’obrirà espai per a dubtes i debat.

I la darrera cosa diferent és que ens han reconegut l’activitat com d’interès sanitari (que significa que podrem acreditar-les als professionals de la salut que hi assisteixin).

Us hi esperem!!

 

Xerrada: Emergències i com actuar el millor possible (amb la PREVENCIÓ)

El darrer dia del “curs” vam fer 2 xerrades. La primera va tractar el tema dels accidents, vam parlar de la seva importància (són la primera causa de mortalitat infantil), de com la meitat passen a la llar, i el més important, que el 50% dels accidents es podrien prevenir.

Us penjo la presentació on hi ha l’actuació davant els accidents (i com prevenir-los).

9 Accidents

I també penjo algunes de les imatges que he tret de la presentació perquè perdien molta qualitat, i també us poso el link d’on han sortit.

Un web molt ben portat, amb moltíssima informació útil i ben referenciada és la de l’ Asociación Nacional de Seguridad Infantil, qui, quan els hi he contactat, no han tingut cap problema per cedir-me l’ús de les seves estupendes infografies (moltes gràcies!!)

I per acabar, també és interessant tenir clar com són d’importants els sistemes de fixació dels nens als cotxes. Es pot consultar aquí, i també us penjo una imatge.

Em quedo amb la idea de, de cara al proper cicle, intentar fer un taller pràctic d’actuació davant algunes emergències.

Recordem tots que la prevenció és molt i molt important, i petits gests poden salvar vides.

Salut!

ÀPATS EN FAMÍLIA. Un programa que em té enamorada

El mes passat va tocar el torn a la xerrada Àpats en família. Quan començo a parlar d’aquest tema sempre faig el mateix comentari: em moro d’enveja que un programa tan ben dissenyat envers l’alimentació i els infants l’hagi fet Benestar en lloc de Salut (és clar, jo pertanyo a Salut, d’aquí l’enveja).

Tota la informació sobre el programa es pot trobar al web: http://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/ambits_tematics/families/formacio_per_a_pares_i_mares/apats_en_familia/

Així que, penjo igualment la xerrada, tot i que qui vulgui conèixer-lo a fons, millor vagi directament al web del departament.

8 APATS EN FAMILIA

Acabo afegint els 10 plats per a un bon àpat en família, perquè al pdf de la presentació no es veu (per haver de reduir el pes en Gb i la qualitat, per tal de poder-ho penjar).

  1. Ells i elles decideixen quant
  2. Nosaltres decidim què i com.
  3. Adaptem els plats a l’edat i el desenvolupament físic de cada nen
  4. Els escoltem, però decidim nosaltres
  5. La tele ben lluny de la taula
  6. Menys no sempre és poc
  7. Més no sempre és millor
  8. Si es mou, està sa, va creixent i dorm bé, no ens hem de preocupar
  9. Els adults, un gran equip
  10. L’objectiu, menjar de tots els colors.

Salut! I que vagi de gust i gaudint el moment!

Xerrada del 22 de març: QUÈ ÉS EL BABY-LED-WEANING?

Divendres passat ens vam veure i vam parlar d’alimentació complementària i la seva iniciació, remarcant la importància del respecte pel desenvolupament de cada infant (potser res en la vida dels nostres fills s’hauria de fer sense respectar aquest desenvolupament).

Respecte al Baby-led-weaning, tenia una infermera que fa molts anys, la primera vegada que una mare ens va explicar que feia allò amb l’alimentació del seu fill, ella va dir “ah, vés, menjar com s’ha fet tota la vida”. I és que, malgrat que li diguin cupcakes o muffins, en realitat, potser, continuen sent magdalenes.

Us vaig dir que facilitaria els links dels 2 documents de recomanacions alimentàries on basava la xerrada. El primer és un document publicat al 2007 en l’àmbit europeu, que la Generalitat es va preocupar de traduir al català, i l’altre és de l’Agència de Salut Pública i deu tenir 3 anyets.

I aquí  teniu la presentació, tot i que amb els dos documents que teniu penjats en teniu la informació de primera mà.

Salut i … que vagi de gust!

Xerrada del 22 de febrer: REBEQUERIES I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ

El mes passat vam parlar un altre cop de desenvolupament infantil; perquè com percebem les “males conductes” dels nostres fills, com la societat menysprea les seves emocions etiquetant de “rebequeria” l’expressió d’un malestar, no és més que el fruit del desconeixement del desenvolupament normal dels infants.

Vam intentar posar una “recepta” per tal d’acompanyar-los millor per tal de millorar fins i tot el nostre sentiment de benestar.

La presentació la podeu veure aquí.

Espero, de tot cor, us serveixi per comprendre millor els fills. Crec que va ser l’etapa on més he après a regular les meves pròpies emocions.

Com que he fet un parell de referències al Francesco Tonucci, us proposo visualitzar aquest vídeo d’una xerrada seva sobre “les ciutats amigues dels nens” i com els nens són joc i movient.

Gràcies per acompanyar-me durant les xerrades, sense vosaltres no tindrien possibilitat d’existir.

 

Xerrada del 18 de gener: PINZELLADES DE FISIOTERÀPIA RESPIRATÒRIA

Aquesta sessió em va implicar molta feina. El motiu és que fa molts anys que recomano la fisioteràpia respiratòria per als processos d’aquest aparell.

La fisioteràpia respiratòria ha passat per diferents moments durant la meva formació. Recordo que a la Unitat de Nounats hi havia un petit utensili de mànec pla de plàstic i una mena de campaneta de goma a una punta, que es feia servir per fer “clapping” (aquells copets repetits sobre el tòrax, a manera de vibració), i també com recomanàvem el clapping amb el nen estirat a la falda, simulant tocar el piano (si era petit) o amb el buit de la mà si el nen era més grandet.

Després, resulta que res d’allò tenia evidència científica i ho vam deixar de recomanar, perquè inclús podia tenir conseqüències negatives.

Fa 7-8 anys, vaig anar a una xerrada feta al meu poble, d’una fisioterapeuta que s’havia especialitzat en respiratori. Realment tot el que va explicar-nos (a les mares que érem allà), era del tot lògic, i ho vaig tornar a recomanar.

Ara, per tal de poder fer aquesta xerrada he hagut de fer una revisió sobre el tema i bé… “no es oro todo lo que reluce”, però hi ha quelcom de cert.

Aquí la teniu: FISIO RESPIRATORIA

Espero que us agradi.

Salut!

DIA DE LA INTERNET SEGURA (2019)

“FEM UNA INTERNET MÉS SEGURA. A INTERNET, FEM EQUIP”

Avui fa l’entrada una persona molt especial, la Noelia S, resident de 2n any de medicina de família, amb una visió autèntica de primarista, com diu  la Dra Vilarrubias.

No hace tanto creíamos estar a la última de todo, pero de pronto te das cuenta… ¿Patrulla Canina? ¿Vaper? ¿Fortnite?  Quizá hayan pasado algunos años más de lo que creíamos.. Y así es, inevitablemente las generaciones evolucionan una tras otra, distintas, únicas, y especiales, con la magia que caracteriza a la infancia y adolescencia, épocas de entrañable descubrimiento…en todos los sentidos. Imaginad pues nuevos universos a tu alcance, con tan solo un “click”: INTERNET. 
Es necesario por tanto abrir mente y corazón para conocer y entender la realidad actual en la que viven nuestros niñ@s y adolescentes, realidad en la que inevitablemente también vivimos. Acompañarlos y ayudarlos a realizar un uso positivo de Internet, dónde poder crear, inspirar y aprender con respeto sean los objetivos, alejándolos de las sombras que siempre existirán.
Algunos de los principales actos de “cibercrimen”, facilitados por el anonimato del agresor, la inmediatez y el alcance, son:
– Sexting: Se produce cuando los menores de edad se toman fotos o vídeos de carácter sexual para enviarlos a personas cercanas. La situación se agrava cuando este material llega a manos de personas extrañas que las utilizan con fines extorsivos.
 Grooming: Los delincuentes se hacen pasar por un menor de edad y establecen una conversación virtual con los menores. Así consiguen que envíen fotos, o en casos extremos logran encuentros que terminan en abuso sexual y pornografía infantil.
– Ciberacoso/CiberBullying: Cuando el niño es atacado en reiteradas ocasiones por una o varias personas, mediante correos electrónicos amenazantes, chats ofensivos y publicaciones desagradables que divulgan información confidencial, o falsa. En esta web encontramos más información y Apps para facilitar a los adolescentes su denuncia.
–  Pornografía / Pornografía Infantil.
– Adicción a Pantallas, sin ser un riesgo inherente en la red como los anteriores, existen otros como este derivado de su uso. Tema amplio y en alarmante aumento, por lo que se merece otro Post.

Fem una internet més segura. A internet, fem equip

El acceso de los menores a Internet es masivo y cada vez a edades más tempranas, por tanto ante la imposibilidad de ejercer un control permanente sobre ellos,  es imprescindible una buena educación digital y el uso de filtros y herramientas de control parental que les protejan de sitios inseguros y contenidos inadecuados. De este modo podremos limitar el acceso según la edad de los niños, el tiempo de navegación, realizar seguimiento de su actividad, avisos sobre contenidos y webs que deben evitar, detección de comportamientos inapropiados para prevención de delitos graves como el grooming o el cyberbullying, comentados anteriormente, etc. Algunas de estas opciones son:
  • VERSIÓN GRATUITA Y DE PAGO.
    Qustodio ( versión gratuita y de pago). PC y Smartphones.
    Control de tiempo de conexión y de acceso a contenidos inadecuados.
    Secure Kids (versión gratuita y de pago). PC y Smartphones.
    Además de control de tiempo de conexión y acceso a contenidos inadecuados,    dispone de limitación del móvil y tiene geolocalizador.
    Norton Family (prueba gratuita y de pago). PC y Smartphones.
    Esta reconocida como una de las mejores herramientas para evitar el acceso a contenidos inadecuados. Puede limitar vídeos en Plataformas como Youtube.
  • GRATUITAS.
    Windows Live Family Safeti (gratuita).
    Incorporada a los ordenadores que utilizan Microsoft. Sólo es necesario activarla y el control se lleva a cabo a través de la cuenta de usuario.
    Control Parental de IOS (gratuita). Integrada en los dispositivos móviles de la marca Apple, como iPhone o iPad. Permite limitar tiempo de conexión y de acceso a contenidos inadecuados. Se activa en Ajustes -> General -> Restricciones.
    K9 Web Protection (versión gratuita). PC y Smartphones.
    Uno de los más empleados para limitación del tiempo de conexión y de acceso a contenidos inadecuados. Medidas básicas de ciberseguridad.
    Kids Place (versión gratuita).  Disponible sólo para Android.
    Family Link de Google (versión gratuita). Especialmente diseñada para móviles.     Ofrece distintos niveles de seguridad y acceso a contenidos inadecuados.
  •  DE PAGO.
    Parental Clik (sólo versión de pago). Con un coste apróx. 14 euros al año, siendo sus ingresos destinados a la Fundación ANAR (ayuda a niños y adolescentes en riesgo). Además de los controles de tiempo de conexión y de contenidos inadecuados previamente citados, permite pedir ayuda en caso de que el menor sufra algún acoso o situación de riesgo.

ALGUNAS WEBS DE INTERÉS.
– En pantallas amigas puede encontrar información preventiva para que los menores, los colegios y los padres de familia establezcan los riesgos cibernéticos y la manera de prevenirlos.
Internetsegura.cat, donde encontramos información para padres y profesores, normas para la conviencia en el ciberespacio y un lugar donde reportar contenido ilegal y abusos.

A internet, fem equip.

  •   CONSEJOS PARA LA PUBLICACIÓN DE CONTENIDO EN LA RED:
    – Recordar siempre que cada publicación en Internet tiene una persona detrás, con sentimientos que deben respetar.
    – Cuidar el vocabulario y la expresión de los mensajes y comentarios que publican: ponerse en su lugar y plantearse si les gustaría recibir ese comentario.
    – Emplear el mismo cuidado en las reacciones y respuestas frente a las publicaciones de los demás: ser tolerantes y comprensivos si un mensaje no está claro o puede ser confuso.
    – Tener paciencia y respetar el tiempo de los demás: no presionar para recibir respuestas inmediatas. Aprender a discutir y discrepar con respeto, de forma asertiva y constructiva.
    – Pensar en las consecuencias o interpretaciones del mensaje antes de pulsar el botón de publicar

Es imprescindible y la base para crear una cibercomunidad empática, asertiva y segura, una buena EDUCACIÓN DIGITAL – la cual podemos realizar según la edad mediante herramientas y juegos para enseñarles conceptos de ciberseguridad, claves para evitar riesgos con los videojuegos online, navegadores y buscadores seguros especialmente diseñados para niños… La CIBERSEGURIDAD ha de ser un derecho para los niñ@s y nos incumbe a tod@s.

Siempre sin olvidar su libertad, debemos recordar su protección.
Espero les haya servido de ayuda y/o reflexión, y les ayuda a cuidar a su tesoro más preciado.. Sus hij@s 🙂

Xerrada 21 de desembre: SON INFANTIL I MALSONS DELS PARES?

Just abans de festes ens vam trobar amb un grup de mares i pares per parlar del son infantil. Aquest és un tema que genera angoixa i cansament, tant a les famílies com als infants. El problema recau, des del meu parer (basat en allò que ens expliquen grans professionals com la Rosa Jové), en una no comprensió de la fisiologia i unes expectatives irreals que pressionen a les famílies i ens fan gaudir poc fins i tot del que és tan entranyable com explicar contes per anar a dormir.

Podeu veure la presentació SON INFANTIL.

No s’apren ni s’ensenya, potser es comparteix

Salut i feliços somnis!

Xerrada 23 de novembre: DESENVOLUPAMENT INFANTIL, allò que és normal tot i no semblar-ho.

Va ser un plaer compartir amb les famílies allò que ens preocupa del desenvolupament dels nostres infants. Sovint, la tasca de ser pares és acompanyar el desenvolupament, i no pas forçar-lo. Per acompanyar hi ha dues coses fonamentals: respectar els ritmes i necessitats, i donar exemple. Això que podria semblar molt senzill, la societat, de vegades, ens ho posa una mica més complicat; però amb paciència (que significa que confiem que un succés passarà) i afecte incondicional (vés, la definició de ser pares i mares!)  ens en sortirem.

Us deixo aquí la presentació: 3 Desenvolupament

I també aquesta foto que va sortir a la xerrada, i quan la vaig trobar em va ajudar a explicar-vos que, de vegades, acompanyem un desenvolupament centrats en el nostre “benefici” com a prioritat, i de vegades, en el benefici de l’infant (tot i que això ens perjudiqui). El segon cas és el que genera més plaer i tranquil·litat a l’infant, i el primer, una mica més d’estrès. Igualment, allò més important sempre ha de ser el respecte i, és clar, trobar un equilibri.

Es pot acompanyar el desenvolupament només amb empatia, sense cap coneixement.

 

Abans no arribi la grip

Aquesta setmana ha arribat el dia V per als professionals de la salut, on cada cop que obres l’ordinador et recorda que, per la seguretat dels teus pacients, t’hauries de vacunar de la grip. Amb el “maleït” missatge arriba el recordatori de què impliquen les vacunes en la seva essència inicial.

Les vacunes són una eina de salut pública mitjançant la qual, amb la col·laboració altruista de la població, vetllem per la salut comunitària. Bé, és com me les van explicar a mi, i és allò que més m’agrada explicar als pares i mares: entre tots contribuïm a cuidar dels més vulnerables: els nadons, els ancians, els que pateixen un càncer o una malaltia crònica, els que s’han sotmès a un transplantament, els que tenen un dèficit de defenses congènit…

I arribats a aquest punt… per més que no em vingui de gust, la consciència social m’obliga a fer allò que sempre explico a la consulta: heu de donar exemple als vostres fills sobre allò que voleu ensenyar. I aquí em teniu (a mi i a la nostra pobra resident), vacunant-nos de la grip per tal de no encomanar-li als nostres pacients més petits, els vostres fills.

Salut!!

Una amb millor predisposició que l’altra