ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

És nit freda per ser abril, no s’està enlloc com a casa

MERCÈ 2009

MANEL, Carrer Rosselló (Barcelona), 26 de setembre de 2009

No vull anar de profeta ni molt menys penjar-me la medalla de
descobridor (en aquest post de la Nevera de Roger Palà es deixaven les
coses més que clares) però fa just un any ironitzavem sobre els Manel
dient que destronarien a Antònia Font i que serien tot un fenòmen de
masses. Fa dotze mesos els Antònia estaven tocant davant de milers de
persones a la Damm i els Manel ho feien als Jardinets de Gràcia, en la
mostra de revistes en català i davant d’un centenar de persones. Per
sort les tornes no s’han girat: els Antònia continuen ben amunt però
els Manel han pujat com l’escuma de la cervesa remenada amb força.

Fot ràbia? a alguns els hi farà, però a mi m’alegra molt veure que gent
de tota mena i condició han fet seves les cançons de Manel, cançons que
han passat al patrimoni popular per ser humanes i senzilles, cantades
en la llengua del país i en un llenguatge musical directe i planer.


BILLIE THE VISION & THE DANCERS, Carrer Rosselló (Barcelona), 26 de setembre de 2009

Els de la botiga del Barça debien estar contents: “Saps aquella samarreta tant hortera? Per fi l’hem venuda!!!”. Si, aquests són “els de la cançó” i mai millor dit perquè “Summercat” va ser l’únic aprofitable d’una actuació on la trompeta va sonar fora de lloc, el cantant no va afinar ni una nota i que… cóm us ho diria… van quedar com uns simples aficionats. Al seu costat I’m From Barcelona són tots un professionals. One hit wonders.

El millor? la baixista a punt de parir i embotida en un mono de cos sencer.

THE HIVES, Carrer Rosselló (Barcelona), 26 de setembre de 2009

The Hives? Cap objecció, tot correcte seguint els sants manaments del rocanrol.

I qui m’anava a dir que el maldepanxa que tenia durant el setembre de l’any passat acabaria com va acabar….

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Som tots uns desgraciats

MERCÈ 2009

ESTANISLAU VERDET, Plaça del Rei (Barcelona), 25 de setembre de 2009



Si, l’Estanislau Verdet va estar a punt de fer
un concert memorable, gairebé del millor que s’ha vist en aquesta Mercè. Però,
en un espai obert, gratuït i a quarts de dues de la nit, cal xerrat tant entre
cançó i cançó?


INSPIRA, Plaça del Rei (Barcelona), 25 de setembre de 2009

 

Aquest xaval estava a primera fila amb el boli
i la llibreta i fent dibuixos. Inspirant-se amb els Inspira?


PATRICK WOLF, Plaça Reial (Barcelona), 25 de setembre de 2009

JAMES HUNTER, Parc de la Ciutadella (Barcelona), 25 de setembre de 2009

IX!, Plaça Reial (Barcelona), 25 de setembre de 2009

“Xavi, no pots usar el flash ja que el grup ha
dit que no vol” em diuen de l’organtizació. Mentira podrida i corroborat amb el
mateix David Mullor, cantant dels Ix!. Per què s’agafa com a norma inviolable un
tòpic (tres cançons, no flash) que no s’aguanta per enlloc? Mig metre més
enllà, passada la tanca, aquest problema desapareix i em puc comportar com un
més del públic.

Ah! No ens agrada usar el flash. Però si les
condicions lumíniques són miserables, no queda més remei que treure’l. No
vull tenir megues i megues d’imatges que mai podré utilitzar.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

M?he comprat un elefant. On el poso si és tan gran?

MERCÈ 2009

EL PETIT DE CAL ERIL, Plaça del Rei (Barcelona),  23 de setembre de 2009

El millor? la pancarta que hi havia al públic dient “Joan Pornostar”.

CUI JIAN, Plaça Reial (Barcelona),  23 de setembre de 2009

Un cop més es demostra que això del rock and roll sempre dependrà del contexte on es produeixi. Aquest xinès ja pot vendre milions de còpies al seu país però a mi no em va produïr ni fred ni calor.

Em recordava quan a la Festa de Treball als anys 80 hi portaven a actuar a algún grup de la Unió Soviètica que, després de veure’ls, pensaves que els grups que es presentaven a l’oblidat Concurs de Rock de Barcelona potser no eren tan dolents.

Per cert, l’encarregat de les llums d’aquest escenari les podria
encendre, no només per poder fotografiar als grups sense haver d’usar
flash (sempre queda més macu i més natural), sino per que el públic pugui veure que està passat a l’escenari.

ANNI B. SWEET, Plaça del Rei (Barcelona),  23 de setembre de 2009

La batalla de les clons. Si, clavadeta a la Russian Red però aquesta te una mica més de veu encara que molt pitjor a la guitarra.

BERRI TXARRAK, Plaça Reial (Barcelona),  23 de setembre de 2009

Amb un disc tan intens i impressionant com és “Payola”, el directe de Berri Txarrak no podia ser menys que demolidor i apassionat. Llàstima d’haver d’estar incordiat cada trenta segons amb la cantarella “servesa-bier” amb accent pakistaní.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

HALLELUJAH! 300.000 visites

Leonard Cohen, Palau Sant Jordi (Barcelona), 21 de setembre de 2009

Caxumdena! durant molts anys ens han tingut vilment enganyats, ens hem cregut que el Sant Jordi pel sol fet de ser un recinte esportiu, no tenia una bona acústica i per això les hem hagut de sentir de tots colors. Però ha hagut de venir el senyor Leonard Cohen per posar ordre i demostrar-nos que si hi ha ganes, bon equip i millors tècnics fins i tot pot ser un plaer escoltar cada detall d’una instrumentació polida i segura.

Fe i devoció per un artista que abans d’obrír la boca ja havia rebut una de les majors ovacions que s’han sentit en el Sant Jordi. Un mestre sense trampa ni cartró, només amb les butxaques plenes de cançons i sentiments impregnats en l’ADN de l’oïent. I un “Hallelujah” que va roçar la perfecció.

En el tema fotogràfic, només una cançó “Dance me to the end of love” però amb temps afegit per la llarga ovació del principi.

I amb el Leo i el seu 75è aniversari, aquest bloc celebra la molt sucosa quantitat de 300.000 visites des del seu inici.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Homes i dones del cap dret

Mercat de Música Viva de Vic, 19 de setembre de 2009

QUIMI PORTET

 

CARLES BELDA I SÍLVIA RICART 


DEPT.



LA HEYDI


LAX’N’BUSTO

Només una petita reflexió: quan vaig veure al Lax’n’busto per primer
cop a Vic (27 de setembre de 1991, al Rock 34) gran part del públic que
ahir tenien al davant encara no havia nascut.


EL NOTA

 

MAZONI

 

RAFA RUEDA


RAYNALD COLOM

 

ROCK DE SOUK


TOM CADY


ZEA MAYS



SUGAR IL·LEGAL FEST

La crònica, el set list dels Lax i el set list de Quimi Portet agafat per un webhamster a VULL LLEGIR LA RESTA DE L’ARTICLE

Crònica publicada a El Punt el dia 21 de setembre de 2009

El Mercat de Música Viva es reactiva

Quimi Portet va presentar les seves noves cançons en un concert ple de públic incondicional

Segons
Lluís Puig, director artístic del Mercat de Música Viva de Vic (MMVV),
«l’escena catalana té bona salut, hi ha quantitat i qualitat»; aquesta
és la sensació que s’ha viscut aquest cap de setmana a la capital
d’Osona, en què el Mercat ha presentat una oferta de més de 90 concerts
en la programació oficial i ha reunit gairebé 100.000 espectadors, un
miler de professionals del sector i 400 empreses del món de la música.
La jornada de dissabte va estar marcada, sobretot, per l’actuació de
Quimi Portet, que presentava el seu setè disc en solitari, Viatge a Montserrat,
i també per la multitudinària actuació de Lax’n’Busto a la plaça Major,
i també la curiosa fusió de sonoritats àrabs de l’espectacle Rock de Souk a l’escenari d’El Sucre.

El contrast, als carrers de Vic, amb les edicions de fa tres o
quatre anys, era prou evident. La programació a la plaça Major s’ha
revitalitzat col·locant-hi noms força populars, la programació s’ha
reconduït cap a grups i artistes del país i els carrers i les places de
la ciutat han estat plenes d’un públic entregat amb ganes d’escoltar
tota mena de propostes musicals.

I no només als escenaris oficials, ja que també la proposta d’Invictro, l’off
del festival, ha tingut una afluència important de públic. Aquesta
edició del Mercat de Música Viva de Vic ha estat marcada per un públic
que se l’ha tornat a fer seu: els bars del barri antic bullien amb
programacions alternatives i tota mena de grups ocupaven les cantonades
dels carrers per presentar les respectives propostes; i fins i tot
l’anomenat Sugar Il·legal Fest, l’off de tots els off
possibles del Mercat, va estar ple de gent en la celebració del seu
desè aniversari, competint, en el mateix racó de món, amb una sessió de
micro lliure de hip-hop, un grup fent música de 8 bits amb velles Game Boy i, fins i tot, una rave electrònica.

Al
pavelló comercial també s’han viscut jornades que els programadors han
definit com a optimistes en una època en què cada vegada es fa més
evident el pes de la música en viu dins de la indústria musical.

L’espectacle Fem sonar les musiquetes
va omplir la tarda de dissabte el centre cívic Remei Estadi d’un públic
familiar i disposat a passar-ho bé amb el repertori de cançons
infantils del disc Musiquetes per a la Bressola, un dels àlbums
més distribuïts de l’any passat. En el mateix espai, l’acordionista
Carles Belda i l’actriu Sílvia Ricart van presentar un concert de caire
familiar al voltant de la Nova Cançó, un espectacle imaginatiu en què
la senzillesa i fins i tot la improvisació hi tenen un paper fonamental
per explicar la funció de la Nova Cançó en el seu context històric. Un
viatge bàsic i sense complicacions cap a un món musical –Com un cirerer florit, de Serrat, Cant del Barça, de Josep Maria Espinàs, Remena nena, de Guillermina Mota, o
l’Homenatge a Teresa,
d’Ovidi Montllor– força diferent del que Marc Parrot va presentar la
nit abans, i alhora complementari i necessari per homenatjar els pares
de la cançó d’aquest país. El de Quimi Portet era un dels concerts més
esperats de l’edició del Mercat. Rebut amb forts crits de «guapo»,
«ula-ula» o «sexy» i fins i tot amb una trompeta futbolera i tota una
mostra de hooliganisme intel·lectual, Quimi Portet va demostrar
que estava jugant a casa davant d’un públic incondicional i amb desig
d’escoltar en directe les cançons de Viatge a Montserrat.
«M’agrada tocar a Vic perquè he vist la meva dentista entre el públic»,
va reconèixer l’astre en un concert que va centrar-se sobretot en les
cançons del nou disc, que avui surt a la venda. Tot i tenir el públic a
la butxaca des d’abans de començar el concert (les cues per accedir al
cinema vigatà van ser antològiques), Quimi va esforçar-se per fer un
concert a l’altura de les circumstàncies, amb la banda ja ben
engreixada, dedicant Homes i dones del cap dret a Adrià Puntí
(«el millor de tots nosaltres») i sense oblidar els moments de rauxa i
disbauxa dels seus concerts: «Nosaltres fem música per a les sogres»,
va confessar. Llàstima que per qüestions d’horari el concert es va
haver d’escurçar i va acabar sent només un tast del que serà el World Tour 2009-2010 que començarà oficialment el dia 1 d’octubre a Sabadell.

La
plaça Major va reviure les seves nits més concorregudes gràcies a un
cartell format per Mazoni, Dept. i Lax’n’Busto, en què els del Vendrell
van ser els que van tenir més públic. Aquests, amb el seu cantant Salva
R. Alberch ja ben ficat en la formació, van escalfar motors pel concert
que també oferiran el dia 1 d’octubre a la Sala Apol·lo per enregistrar
el seu nou disc i DVD en directe.

El mosaic de músiques i cultures que s’han concentrat a Vic es va complementar la nit de dissabte amb l’espectacle Rock de Souk,
una coproducció del Mercat amb el BAM barceloní i el festival Boulevard
de Marroc. Amb una base formada pel grup català Nour, juntament amb el
grup establert a l’Estat francès, Speed Caravan, i el raper algerià
establert a Londres, Rabah Donquishoot, Rock de Souk va
significar un viatge a les arrels de la música algeriana amb aromes de
la Mediterrània i amb un ritme marcat que va encaixar perfectament amb
la proposta més festiva de la nit.

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

A la ciutat dels sants

Mercat de Música Viva de Vic, 18 de setembre de 2009

MARC PARROT

ISAAC ULAM

ROGER MAS

THE PEPPER POTS

JOANJO BOSK

MIQUEL GIL & MANEL CAMP

EL TIO CARLOS

ÉLENA

CRIS JUANICO

THE SEIHOS

La Crònica a vull llegir la resta de l’article
Crònica publicada a El Punt el dia 20 de setembre de 2009

Un Mercat de Música Viva que convida a l’optimisme

Roger Mas, Marc Parrot i Miquel Gil o com entendre la cançó


Després
de la davallada tant de públic com d’oferta que hi va haver fa pocs
anys al Mercat de Música Viva de Vic, sembla que la directiva
encapçalada per Lluís Puig faci que a poc a poc el Mercat vagi aixecant
el cap i acostant-se als anys d’esplendor. Feia molt de temps que no es
veia tant moviment al Pavelló Comercial tant divendres com ahir
dissabte.

El Pavelló Comercial, a part dels tractes entre mànagers i
programadors, també va ser un espai per gaudir de presentacions com les
d’Élena i el seu disc Un café, setanta matins, o Joanjo Bosk,
l’excantant de la banda de metall Aspid, que ha fet un canvi radical en
la seva carrera i ara posa música a poetes catalans en clau acústica en
el disc En el temple del vent.

Divendres a la nit calia
fer mans i mànigues per acaparar l’oferta que la ciutat oferia, i el
públic va omplir els escenaris fins a altes hores de la matinada.
Afortunadament l’amenaçador temps va voler ser benèvol i finalment no
va ploure.

En aquest any de celebracions del mig segle de la Nova
Cançó, el Mercat no hi ha estat aliè. Al Cinema Vigatà es van viure
tres maneres diferents d’enfrontar-se a la cançó i les relacions
anímiques que provoca. Així, Miquel Gil i Manel Camp, acompanyats pel
contrabaix d’Horacio Fumero i les baquetes de Lluís Ribalta, van
segellar la seva unió musical desgranant cançons que anaven des de
l’esperit llatí de Sting (La forma del meu cor), el Cohen més universal (La torre dels sons) o el Quico Pi de la Serra més realista (L’Home del carrer).
Cançons al servei d’una veu rogallosa i un piano de luxe. Al mateix
escenari el va seguir el solsonenc Roger Mas, que va presentar les
cançons del seu esperat nou treball encara sense títol en un sorprenent
format elèctric, gairebé rocker però un pèl rígid pels nervis de
l’estrena. Un posat que abandonà en reivindicar Francesc Pujols. Marc
Parrot, per la seva banda, va retre un sentit tribut a la Nova Cançó en
un espectacle dirigit per l’escenògraf Ramon Simó en què va abordar un
repertori històric des del respecte i, gairebé, la veneració. Un
espectacle amb bon ritme que fins i tot va fer venir la pell de gallina
a algun dels músics versionats, com ara Joan Isaac (autor d’A Margalida), que va reconèixer que se sentia «una mica vell» pel fet d’estar inclòs en aquesta commemoració.

Més
agressiu i feréstec era el sentit de les cançons del gironí Isaac Ulam,
influït pel Neil Young més introspectiu i les alenades neohippies de
Devendra Banhart, en una actuació dins de la programació de l’Invicto,
l’off del festival. Dins de la mateixa programació paral·lela es
va poder descobrir el pop rock de tendència britànica de The Seihos,
banda on milita el baixista dels premiats Manel, Martí Maymó, o els
festius The Gramophone Allstars.

La plaça de l’Ajuntament es va omplir per a una sessió marcada pels ritmes més ballables, en què va destacar el revival soul
de The Pepper Pots o els incombustibles Doctor Calypso. Un cop acabades
les actuacions al centre de la ciutat, el gros del públic es va
desplaçar fins al gran envelat de circ on se situen els dos escenaris
d’El Sucre. Aquell va ser l’espai on el menorquí Cris Juanico va
presentar les cançons del seu pròxim treball, De cul de bòtil,
un temari més rocker i contundent, allunyat dels acostaments al jazz
que ha fet en els darrers anys. La rumba d’El Tío Carlos també es va
vestir de llarg per presentar noves cançons del seu disc El increíble viaje de El Tío Carlos al fin del mundo,
mentre que els ritmes mestissos dels aragonesos Mallacán i els catalans
La Kinky Beat van posar punt final a una llarga jornada de concerts.

El
MMVV clourà avui diumenge la 22a edició amb un seguit d’espectacles
dirigits principalment al públic familiar, en què destaca un homenatge
a la figura de Xesco Boix (plaça Major, 13 h).

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Vine al mercat, reina!

Quimi Portet, Festes alternatives de Sants (Barcelona), 23 d’agost de 2007

La meva rutina de cada setembre em porta a una espècie de dia de la marmota que passa per l’Acústica a Figueres, segueix a l’Altaveu de Sant Boi, continúa al Mercat de Música Viva de Vic i acaba a la Mercè sense gairebé cap cap de setmana lliure.

I si estem a la tercera setmana de setembre es que toca anar cap a Vic carregat amb càmeres, ordinadors, trastos i, sobretot, roba d’abric. Per que si alguna cosa té el Mercat com a experiència, es que allà, a la capital d’Osona és quan te n’adones que l’estiu ja s’ha acabat, la tardor ja arriba i tornes a sentir la sensació de fred.

I de foto avui en toca una de’n Quimi Portet —que demà presentarà les fastuoses cançons de “Viatge a Montserrat” a la plaça Major de Vic al Cinema Vigatà— i que ha servit de portada del suplement que cada any traiem a l’Enderrock.

  

 

Anem a voltar per la Rambla vestits amb gorros de paper…

Albert Pla, Rambla de les Flors (Barcelona), 17 de setembre
de 2009

L’Albert ha arribat, s’ha assegut al silló, ha engegat el k7
i s’ha posat a cantar “Hongos” (del seu disc “La diferència”).
Els guiris s’han parat, alguns s’han estranyat, pocs l’han reconegut però ha
cridat l’atenció pel munt de fotògrafs i equips d’atenció que estàvem atents a
un senyor vestit amb un sac en un silló al mig de Les Rambles. Ha acabat la cançó, ha apagat el
k7 i ha fotut el camp dient adéu amb la maneta.

Aquesta ha estat la performance per presentar oficialment als mitjans de
comunicació de la sèrie de concerts que Albert Pla oferirà al Teatre Poliorama
del 22 al 27 de setembre. Tant breu com les seves respostes a una entrevista,
tant sorprenent com sempre ho és l’Albert Pla.


 
 

Una imatge més

Festival Altaveu — Sant Boi, 12 de setembre de 2009

LA BRIGADA

THE UNFINISHED SYMPATHY

IX!

LA BIEN QUERIDA

SÈNIOR I EL COR BRUTAL

GERTRUDIS

La crònica a Vull llegir la resta de l’article

Crònica publicada a El Punt el dia 14 de setembre de 2009

Per a descobertes i confirmacions

Amb l’energètica actuació dels The Unfinished Sympathy, dissabte a
la nit, l’Altaveu va tancar les portes de la 21a edició amb un balanç
segons Albert Puig, director artístic del certamen, «molt positiu
sobretot en descobrir que les bandes de casa cada cop tenen un poder de
convocatòria més gran». De la vintena de propostes presentades en
aquest Altaveu, només La Bien Querida (i a mitges, ja que el projecte
de la bilbaïna Ana Fernández-Villaverde és compartit amb el català
David Rodríguez dels Beef) prové de fora dels països de parla catalana.
Hi han passat cap a 10.000 persones durant el llarg cap de setmana: «és
la quantitat prevista per la proposta que vam presentar, ha estat una
resposta més qualitativa que no pas quantitativa», puntualitza Puig.

La
descoberta d’aquest Altaveu va arribar dissabte a l’apartat Frontera
amb l’actuació dels valencians Sènior i el Cor Brutal. Una descàrrega
poderosa de rock dur dels setanta amb la mirada posada a Black Crowes i
a les jam-bands nord-americanes, capaços de fer sonar Molt lluny de Raimon al mig d’una tempesta elèctrica generada per Neil Young o fer, com a única concessió a l’amor, una cançó titulada València eres una puta.
En el mateix escenari de can Massallera, la banda de Cadaqués Ix! va
repassar el seu catàleg de ressons èpics i postures teatrals portant el
Bressols de tots els blaus de Lluís Llach a un terreny proper als Pink Floyd més planejadors.

A
la plaça de l’Ajuntament, els vilanovins La Brigada van escalfar motors
per l’edició del seu segon disc, del qual van estrenar algunes cançons
que incideixen en l’esperit folk i acústic, però afegint-hi més
matisos, i van incloure al seu repertori una versió del 20 de març de Joan Manuel Serrat i una lectura del We hate it when our friends become succesful de Morrissey, en versió d’Hidrogenesse, traduïda com És odiós quan els amics triomfen.
Per la seva banda, el grup de la Garriga Gertrudis va portar el seu
catàleg de rumbes i ritmes ballables on no hi va faltar un homenatge a
Michael Jackson en introduir fragments de ABC (Jackson 5) dins de Carai carai, recordant al desaparegut Willie DeVille amb la seva versió del Hey Joe o afegir-se al 50è aniversari de la Nova Cançó amb el Mort de gana de La Trinca.

A
Cal Ninyo, un escenari que segons Albert Puig «s’adapta a la realitat
dels artistes de casa nostra», La Bien Querida va oferir la ingenuïtat
madurada i seriosa i, després de passar pels escenaris grans del
Primavera Sound i del FIB, van demostrar que la seva proposta pren
millor cos i resposta en un escenari petit i proper.


Lloc i dia: Sant Boi de Llobregat, 12 de setembre

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Jo Simon, tu Garfunkel

Festival Altaveu — Sant Boi, 11 de setembre de 2009

THE NEW RAEMON

ELS TRONS

LAS MIGAS

THE PEPPER POTS

EL PETIT DE CAL ERIL

CARLES DÈNIA


La Crònica de la jornada a Vull llegir la resta de l’article


Crònica publicada a El Punt el dia 13 de setembre de 2009

Les cançons de la cançó

Tota mena d’estils i músiques s’apleguen al festival Altaveu de Sant Boi

El
festival Altaveu, que fa 21 anys que se celebra a Sant Boi de
Llobregat, no ha volgut ser aliè a la celebració dels 50 anys del
naixement de la Nova Cançó, en una clara aposta pel passat, present i
futur de la música catalana amb un cartell variat i convincent. La 21a
edició d’aquest festival es va acabar ahir a la nit. Durant la jornada
de divendres, els nous grups van afegir el seu gra de sorra a
l’efemèride: així, Els Trons van fer reviure Els Tres Tambors (Romanço de fill de vídua) i Lluís Llach (Per un tros del teu cos); El Petit de Cal Eril ho va fer amb Cançó d’una vaca amb un vedellet en braços, de Raimon; The New Raemon també va recórrer a Llach i el seu Que tinguem sort, i Las Migas van repassar No trobaràs la mar, de Maria del Mar Bonet.

Divendres, l’Altaveu va viure una de les seves jornades més
completes amb tres eixos ben diferenciats en els tres escenaris
distribuïts per tot Sant Boi. Si l’escenari més gran de la plaça estava
dedicat a propostes revivalistes, el de Cal Ninyo ho va fer a la cançó d’autor, i a Can Massallera va tenir lloc una aposta per les músiques d’arrel.

En
el recollit espai de Cal Ninyo –l’únic escenari de pagament del
festival– es van exhaurir totes les entrades pel doble cartell format
per El Petit de Cal Eril i The New Raemon. El cantautor de Guissona va
desplegar el seu univers de caire naïf i infantil, però també amb uns
inquietants tons psicodèlics en què hi caben calamars, gats,
sargantanes, esquimals i elefants. El Petit de Cal Eril va aprofitar la
seva actuació per presentar alguna cançó nova, com ara Partícules de mi.
The New Raemon, la banda dirigida per Ramon Rodríguez (també líder,
cantant i guitarrista dels Madee) està aconseguint una consolidació
sòlida i ferma, tal com aventuren les cançons que va estrenar del que
serà el seu nou disc, La dimensión desconocida, que editarà d’aquí a tres setmanes, després del celebrat A propósito de Garfunkel
de l’any passat. En un concert emotiu que va ser seguit fins i tot per
la gent que va quedar-se sense entrada, The New Raemon van desgranar un
repertori valent amb experiències cantades des de la primera persona i
que va acabar amb una versió de M’agradaria ser un lemur, d’Estanislau Verdet.

A
la plaça de l’Ajuntament van sonar sons antics de la vella escola, però
posats al dia amb joves bandes que reivindiquen el passat per afrontar
el futur. Els Trons desprenen una autenticitat i l’amor pels clàssics ieiés garatgers
que no ha de passar desapercebut. Dirigits per la guitarra de dotze
cordes de Marc Argenter, el grup recupera el so clàssic de grups,
malauradament perduts en l’oblit, que enregistraven en català els seus
discos pel segell Concèntric en els anys seixanta: Eurogrup, Els Corbs,
Els Dracs, Picapedrers o Els Xocs. A l’Altaveu van presentar el seu
primer disc, un treball amb quatre versions en català de The Music
Machine, The Squires i The Chocolate Watchband, editat, naturalment, en
vinil. Per la seva banda, els The Pepper Pots van destapar el pot de
les essències amb una combinació en què mesclen de manera ortodoxa el soul
de la Motown amb els ritmes jamaicans més elegants i ballables. Una
mescla i una posada en escena que va seduir el públic que hi havia a la
plaça de l’Ajuntament de Sant Boi i que ha seduït també les
sensibilitats orientals en terres japoneses.

Can Massarella és
l’escenari en què es desenvolupa la proposta més fronterera i
desconeguda. És el cas de Carles Dènia i la Nova Rimaire, una agrupació
que aconsegueix renovar els cants valencians i que amb el seu primer
treball, Tan alta com va la lluna, ja va aconseguir ser nominat un dels millors treballs del 2008 des de la revista Sons.
Per la seva banda, Las Migas van encisar tot l’auditori amb la seva
mescla de pals de flamenc i aires mediterranis i que va tenir el seu
centre d’atenció en la gran veu de Sílvia Pérez. Una cantant d’amplis
registres que poc a poc va adquirint més rellevància en el panorama
musical català i que al matí va actuar, juntament amb Refree, en l’acte
institucional de celebració de l’Onze de Setembre.

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

L’Odi Social ataka de nou!

L’Odi Social, Centre cívic Boca Nord (Barcelona), 8 de setembre de 2009

Doncs si, L’Odi torna 17 anys després i amb la seva formació original: Gos (veu), Damned (guitarres), Poly (baix) i Saina (bateria).

“Per a nosaltres era necessari tornar. Estem en una situació pitjor que fa vint anys. Fa vint anys no curràvem i no teníem pasta però bebíem, vivíem i teníem llocs on anar, hi havia locals on tocar… les poques coses que teníem les exprimíem al límit. Avui en dia, a sobre de currar com a burros, a ningú li arriba la pasta per a res. Hem volgut tornar a engegar L’Odi per veure si, al menys, ens riem i ens serveix de vàlvula d’escapament.”

“Que segueixi pagant Pujol, que encara li queda molt per pagar, però també que pagui en Montilla, l’Hereu i la colla de fillsdeputa que maneguen els diners, els recursos i les infraestructures.”

Tot això i molt més ho podreu llegir en l’Enderrock d’octubre.

Un dia més a la vida

Sidonie, BTV (Barcelona), 7 de setembre de 2009

Sembla que estic condemnat a trobar-me’ls cada setmana. Ahir sense anar més lluny havia d’anar a fer unes fotos l’Albert Puig pel seu programa “Música Moderna” a Barcelona Televisió i allà estaven els Sidonie fent un acústic i promocionant el seu flamant “El incendio”. I per si no fos prou casualitat, minuts abans estava a casa escrivint la ressenya del disc.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Whatever you want

Status Quo, sala Razzmatazz (Barcelona), 6 de setembre de 2009

Entre tants grups pseudo-indies que pretenen ser el descobridors de les essències i que són incapaços d’oferir un concert sencer en condicions, jo ja tenia la seguretat de que Status Quo no em defraudarien de cap manera. No ho havien fet cap de les altres vegades que els havia vist (Jordi, apunta: La Farga de L’H el 1991, Palau de Plegamans el 1992 i Zeleste 1994) i no ho anaven a fer ara. Quan el punk va treure el cap, ells ja eren uns clàssics i han aconseguit mantenir aquest status quaranta anys a base d’un rock and roll sense fissures i bàsic, amb els seus jocs clàssics de guitarres sobreposades i amb un repertori compacte i ancorat a la memória. Veure a Francis Rossi (sense la seva clàssica cueta) i Rick Parfitt creuant-se les guitarres davant d’una muralla de Marshalls és sempre un goig. A més, aquests si que no van tenir cap mena de problemes amb el so.

I que consti que són un grup capaç de fer la millor intro del món mundial del rock (“Whatever you want”) però també possiblement una de les pitjors cançons de la història (“In the army now”). Però també l’únic grup que te prou complicitat amb el seu públic com per parar el concert, demanar-li xuxes i menjar-se tot el que li llençaven encara que caigués al terra emmoquetat.

En la única cosa en que els pseudo-indies han aconseguit superar als dinosaures del rock és l’abolició d’aquell moment estrany i sense sentit anomenat “solo de bateria” que allarga de manera absurda i innecessària qualsevol concert.

El set list d’Status Quo

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

… Exigim eufòria

Coldplay, Estadi Olímpic Lluís Companys (Barcelona), 4 de setembre de 2009

La crònica a vull llegir la resta de l’article
Crònica publicada a El Punt el dia 6 de setembre de 2009

Exigint eufòria


Portar com a teloners una banda com els Flaming Lips és un perill,
ja que de ben segur aconsegueixen robar el protagonisme a la banda
principal, tot i que se’ls vegi el llautó en els trucs escènics més
efectistes. A la primera cançó del concert dels Flaming Lips, Race for the prize,
a quarts de vuit de la tarda i amb el cel que amenaçava tempesta, Wayne
Coyne va llançar-se al públic dins una bombolla gegant, com si fos un
hàmster, envoltat de conillets i conilletes, omplint-ho tot de confeti,
llançant globus que esclataven amb un somriure i expandint un estat de
felicitat col·lectiva. Potser Coldplay els guanyaran llançant quilos de
paperets, com van fer a Lovers in Japan, però no aconseguiran un xou tan imaginatiu, sorprenent i que sempre deixa bocabadat l’espectador.

El
curt concert del trio d’Oklahoma, però, va sonar opac i fluix –és el
peixet que habitualment se’ls dóna als patidors teloners, encara que es
tracti d’un nom de luxe–. El que no va tenir cap mena de perdó ni
explicació és que Coldplay –el grup del moment, actuant a la seva
ciutat adoptiva i el dia de la plasmació del concert en DVD– tingués al
Lluís Companys dos talls de so contundents a les primeres cançons i una
escassa potència i claredat de so que no feien justícia ni a l’entrega
que es vivia dins l’escenari ni al preu d’entrada que havia abonat cada
espectador. Una incomoditat que va traduir els aplaudiments i ovacions
que es mereixien les interpretacions de 42 i, sobretot, Fix you,
en xiulets i crits de «No se sent!» Una fallada tècnica que va
enterbolir el resultat del concert, va refredar els ànims d’un públic
que ja havia tingut prou contratemps per accedir a l’estadi i va tallar
el nivell d’eufòria que exigeix tota cerimònia rockera en un espai
massiu. El grup va haver de remuntar el resultat del concert a partir
de la meitat del partit. Sort que allà estava situada estratègicament Viva la vida
per convertir l’estadi en un immensa coral cantant a ple pulmó i que va
aixecar dels seients fins i tot Josep Guardiola, que s’ho mirava des de
la grada. Una afició per aquest grup que el mister blaugrana
comparteix amb el seu antecessor –Frank Rijkaard–, que també hi va ser
l’any 2005 al concert que Coldplay va oferir al Sant Jordi.

La
resta de l’espectacle va seguir un guió gairebé calcat de l’actuació
que van oferir avui fa just un any al veí Palau Sant Jordi, fins i tot
en detalls com ara la caiguda pel terra de Chris Martin al final de Viva la vida, o situar bombes de rellotgeria com ara Clocks o In my place al principi del concert; l’afegitó de Gnossienne núm. 1 d’Erik Satie al final de Politik o el set
acústic al bell mig de l’estadi, tot i que en aquesta ocasió com a
novetat van incloure l’enèsim homenatge a Michael Jackson, amb un Billie Jean
en clau acústica i engrescadora mentre el públic feia l’onada amb les
pantalles del mòbil engegat. L’espectacle visual va convèncer, però la
sonoritat no va fer justícia a un grup que és molt més assequible en
les distàncies curtes que no pas quan resten perduts dins la marea d’un
estadi.


Lloc i dia: Estadi Olímpic Lluís Companys (Barcelona), 4 de setembre de 2009
Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

No n’hi ha prou amb la felicitat…

The Flaming Lips, Estadi Olímpic Lluís Companys (Barcelona), 4 de setembre de 2009

Portar com a teloners a una banda com els Flaming Lips (ho sento, però els Sunday Drivers, tot i la grandesa del seu darrer disc “The end of maiden trip”, només van quedar com una simple anècdota) és un perill ja que de ben segur que aconsegueixen robar el protagonisme a la banda principal i que se’t vegi ell llautó en els trucs escènics més efectistes. Com per exemple amb “Race for the Prize”, la primera cançó del seu curt
concert, amb Wayne Coyne llençant-se al públic dins d’un globus gegant
com si fos un hamster, envoltats de conillets i conilletes, omplint-ho
tot de confetti, llençant globus que esclataven amb un somriure i
expandint un estat de felicitat col·lectiva.

Potser Coldplay els guanyaran en kilos de paperassa com la que van llençar a “Lovers in Japan”, però no ho faran en un show imaginatiu, sorprenent i que sempre deixa bocabadat a l’espectador.

Coldplay, Estadi Olímpic Lluís Companys (Barcelona), 4 de setembre de 2009

Dels Coldplay ja en parlaré més detingudament demà quan pengi la crònica del concert per El Punt. Només dir que el so va ser una merda absoluta i el guió molt semblant al seu darrer concert al Sant Jordi. Us deixo amb el parell de fotos que m’han publicat avui a El Punt tant a la portada com a l’interior.

Ah, i el set-list de Coldplay a vull llegir la resta de l’article!

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari