Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Espionatge: Snowden, lobbies i democràcia. Quan la informació és poder, i aquest, diners.

0
Arran de les filtracions de l’exanalista de la CIA, Snowden, molta gent ha pres consciència de la importància de la informació (tant en termes econòmics com polítics). Al Parlament Europeu fa temps que alguns/es hi treballem, i darrerament amb especial èmfasi, en el marc de la revisió de la Directiva sobre Protecció de Dades. La regulació, el control i la transparència són claus. En aquest reportatge de TV3 (el.laborat per Francesc Serra), en donem els detalls.

Hauré fet ús de l’escó, en règim d’usdefruit, durant 10 anys. Al maig el torno. Recordo les raons.

23
ICV va obrir ahir el procés de primàries per escollir qui haurà d’encapçalar la llista a les eleccions europees del proper 25 de maig. De moment hi ha dos candidats a candidat (Salvador Milà i Ernest Urtasun). Jo no m’hi presento. Durant 10 anys he fet ús de l’escó, sempre conscient que no era meu, sinó que el tenia en règim d’usdefruit. Toca tornar-lo. Fa molt de temps que argumento les raons d’aquesta decisió. No obstant això, encara hi ha qui em pregunta perquè. Recupero, per tant, un apunt que vaig fer el passat 24 de maig, just quan faltava un any per a les eleccions, i que vaig titular, precisament, “365 (raons per les quals no repetiré com a eurodiputat)

 

“Avui, 24 de maig, queden exactament 365 dies per a les properes eleccions europees, les de 2014 (que seran entre el 22 i el 25 de maig a tota la UE).

Des d’un punt de vista estrictament personal, no seran les meves eleccions. És a dir, que no en seré candidat. I tanmateix m’afecten. Hi ha encara molts dossiers oberts, i d’altres qüestions puntuals, que cal gestionar. Per altra banda, em plantejo el període pre-electoral també com un moment de fer balanç dels 10 anys que hauré estat al Parlament. En altres paraules: aquest que comença avui serà un any de feina, com sempre, però també de rendició de comptes.

Les raons que em porten a no optar a un tercer mandat (els estatuts d’ICV ens en permeten fer fins a tres), són de caràcter político-democràtic, però també personal. La raó político-democràtica rau en que crec, de manera ferma, en la limitació de mandats, en el relleu, en la renovació (diguem-li regeneració). Dos mandats al Parlament Europeu vol dir 10 anys fent aquesta feina. Crec que són suficients. I em sembla saludable que la representació d’ICV al PE tingui un altre rostre.

El fet de ser l’únic electe del meu partit (al PE, vull dir), comporta que em toqui cobrir tots els fronts, ser a totes les batalles i confrontacions, donar resposta a totes aquelles qüestions que, d’una manera o una altra, arriben a Brussel.les i Estrasburg. Mentre d’altres partits es poden repartir la feina entre cinc, deu o fins a 25 diputats/des, als qui estem sols/es ens toca assumir un volum ingent de responsabilitats. Res a dir. Zero retrets. Va ser la voluntat de la gent qui va determinar aquestes majories/minories.

Tot i així, ningú no sap de tot, i el fet d’haver de ser a tants fronts al mateix temps (molts ells d’una complexitat tècnico—jurídica notable) fa que, inevitablement, hagi hagut de prioritzar, tant en quant a temps com a la dedicació que he esmerçat en cada tema. I com que prioritzar vol dir escollir, sempre hi haurà qui considerarà que les meves eleccions no han estat encertades, que hauria hagut de fer més d’això, o d’allò, ser més aquí, o allà. Totes les opinions, en aquest sentit, són legítimes. I l’únic que puc fer és demanar disculpes si algú s’ha sentit poc representat/da durant aquest temps, o considera que he menystingut un tema que li semblava cabdal. He intentat respondre a totes les circumstàncies. Que ho hagi fet més bé o més malament, lògicament, és una altra cosa.

Al llarg dels nou anys que porto aquí (que seran deu d’aquí a un any), hauré fet coses millors i d’altres pitjors. Inevitable. D’errors n’hi haurà hagut molts, segur. D’encerts, espero que algun. Mai he promès infal·libilitat. Com a molt he promès treball, compromís, transparència i rendició de comptes. I aquestes quatre coses, almenys, confio haver-les complert.

Mai m’he vist com un ‘polític’ (categoria) sinó com una persona que fa política. En un moment en què la política està certament desprestigiada, valoritzar l’activitat política és imperatiu. I em sembla que una manera de fer-ho és acabant amb aquesta percepció tan nefasta de l’existència d’una ‘casta política’. En tots aquests anys de feina política no hi he vist, dins, res que no hagi vist abans a la Universitat, a Nacions Unides o a les ONG on he treballat, per bé o per mal. A tot arreu he trobat honestedat, voluntat de servir i valors personals sòlids, igual com mesquineses, enveges i males praxis. La diferència, per tant, no és entre activitats, sinó entre persones. Vaig acceptar l’oferta de fer de diputat sabent que era una aposta arriscada. No m’agraden les etiquetes. ‘Mala feina has escollit, doncs’, em deien. Cert. I tanmateix, no me’n penedeixo. Sí, crec en la política. Necessitem la política. I precisament per això faig un pas al costat. M’aparto, per tal que vingui algú altre i prengui el relleu.

No sé encara què faré després. Professionalment, vull dir. Només sé que mantinc intactes les meves ganes de construir sinergies, de contribuir a millorar les condicions de vida de les persones i la salut del planeta, de fer que el meu fill i la meva filla se sentin orgullosos, i trobin en el seu pare un referent positiu. És el que intento fer en la meva responsabilitat actual, i és el que, d’una manera o una altra, continuaré fent quan deixi l’escó.

Hi ha, també, una raó personal al darrere de la meva decisió de no repetir. És evident que les vivències d’una experiència com aquesta, que he tingut, i tinc encara, la sort de poder viure, són incommensurables. I tota la vida estaré agraït a qui m’ha permès viure-les. Tanmateix, és també evident que el cost personal i familiar és elevat, especialment quan, com és el meu cas, has de compaginar les responsabilitats professionals amb les de pare i parella. Hi ha hagut períodes en què, per una raó o altra, he estat fora de casa setmanes senceres. De vegades fins i tot mesos. I això, al cap del temps, pesa. Ho vaig prometre a la meva parella, i els ho dec als meus fills: dos mandats, i prou.

Queden 365 dies de feina, de complir compromisos, d’encerts i d’errors. 365. Així es titulava un dels capítols d’aquella obra mestra dels serials televisius anomenada ‘The West Wing of the White House’.

En aquest capítol, en Leo (John Spencer), l’antigament Cap de Gabinet del President Bartlet, fins que va patir un infart, es passeja pels passadissos intentant parlar amb l’equip de l’Ala Oest. Ningú li fa cas. Tothom està massa enfeinat amb les urgències que ha de gestionar. Finalment, el President Bartlet (Martin Sheen), després de sopar amb en Leo, s’adona de quina és la situació i convoca urgentment els seus col·laboradors a la seva residència. Llavors els demana que escoltin l’antic cap de gabinet:

El guió, transcrit, de l’escena seria el següent:

Leo: “I want to read you something. ‘The harder the conflict, the more glorious the triumph. What we obtain too cheap, we esteem too lightly. ‘Tis dearness only that gives everything its value.'”

En Will identifica la cita:”…Thomas Paine.”

En Leo continua: “…Busy day around here today…. Problem is we’re running out of them.” En Leo mira la pissarra, on hi ha escrit ‘365’. Llavors esborra el 5 i en el seu lloc hi escriu un 4, que encercla. “That’s how much time we have left. We have the ability to effect more change in a day in the White House than we will have in a lifetime once we walk out these doors. What do you want to do with them?”

Efectivament, 365 dies poden semblar molts, però al cap i a la fi no són tants. Sigui com sigui, hem de saber gestionar la immediatesa de les urgències amb la previsió de futur i les conseqüències a mig i llarg termini de les nostres accions o inaccions.

Els dies passen, de manera inevitable, igual com cauen els grans de sorra en un rellotge antic. Quan tots els grans siguin al cubilet inferior, caldrà girar-lo de nou, i tornar a començar.”

 

 

 

Font foto: desconeguda

Wert i Educació Pública: contradictio in terminis

0

Precisament el dia que la Comissió de Cultura i Educació (CULT) del Parlament Europeu (PE) aprova un 40% més de pressupost per educació i formació (Erasmus+) per a 2014-2020 (la qual cosa permetrà que més de cinc milions de persones participin en programes de mobilitat arreu d’Europa), el ministre Wert protagonitza un nou capítol del seu particular desgavell (sainet) amb què de tant en tant ens il·lustra als soferts mortals. Aquest cop la víctima involuntària han estat les beques Erasmus, que amenaçava amb eliminar.

El mateix Wert ha hagut de desdir-se de la mesura quan, entre d’altres el portaveu comunitari Olivier Dailly, l’ha desautoritzat instant les autoritats espanyoles a escoltar les demandes, que considera legítimes, dels estudiants ERASMUS ja en curs.

En tot plegat es posa de manifest la manca de compromís amb l’educació pública del ministre Wert, i del govern espanyol en general, per la qual cosa secundem les peticions cada vegada més nombroses de dimissió del Ministre davant la sèrie de despropòsits protagonitzats per Wert darrerament.

Especialment il·lustratiu és que tot plegat passi el dia que s’aprova a CULT (PE) un augment del 40% la partida de la política d’educació, formació, joventut i esport permetrà incrementar el nombre de beques de mobilitat en el marc del programa “Comenius”, “Leonardo”, “Erasmus”, i “Joventut en acció”, entre d’altres, així com expandir significativament el seu abast als estudiants i personal d’educació i formació.

La pressió del grup Verds/ALE també ha contribuït a que el pressupost assignat al mecanisme de garantia de préstecs per als i les estudiants Erasmus es redueixi fins al 3,5% del pressupost total, cosa que interpreto positivament, al mateix temps que insisteixo que cal desvincular completament les beques de qualsevol sistema de de préstecs.

Foto: Wert durant una sessió de control al Congrés. Font: EFE

Bosses de plàstic: un problema global, que té solucions locals

0

La Comissió Europea va presentar ahir la proposta d’esmena de l’actual regulació europea sobre les bosses de plàstic, amb l’objectiu de reduir-les. Fa ja molt de temps que aquesta hauria d’haver estat una prioritat. Sembla que, finalment, comença a posar fil a l’agulla. El problema, un cop més, és que s’ha quedat lluny, molt lluny del què pertocaria. La manca d’objectius clars posa en risc la idea, alhora d’aplicar-la en el conjunt de la UE.

La reducció/eliminació de les bosses de plàstic és una necessitat, no ja europea, sinó mundial. Molts països ja han demostrat amb èxits notables que és possible fer-ho, la timidesa de la Comissió és un mal símptoma. És legítim plantejar que sigui cada estat qui decideixi ‘com’ vol dur a terme aquesta reducció, però allò que calia, si més no, era establir uns objectius clars i obligatoris en termes de reducció. Altrament, només aquells països amb voluntat de fer-ho, i que de fet ja ho estan fent, actuaran.

Cada any, 8.000 milions de les 90.000 milions de bosses de plàstic venudes acaben a les escombraries, embrutant el medi ambient, embussant el mar i alimentant les autopistes de deixalles que deriven en illes artificials cada vegada més grans, i ingovernables. Per a qui encara tingui dubtes sobre el terrible impacte que generen les bosses de plàstic, li recomano que doni un cop d’ull al següent reportatge:

En definitiva: la Comissió ha malbaratat una magnifica ocasió per corregir una mancança estructural. Ara ens tocarà al Parlament Europeu corregir-ho, i confio que aconseguim les majories necessàries per a establir aquests objectius clars, i per fer la passa endavant que el planeta en el seu conjunt reclama. Però ajudaria molt, també, comptar amb nombrosos aliats entre els governs europeus, quants més països millor.

En aquest sentit, i donat que ara que parlem tant del futur del nostre país, i de la necessitat de guanyar aliats i credibilitat a l’arena internacional, considero que esdevenir referents en qüestions com aquesta, de responsabilitat ambiental local i global, hauria de ser una prioritat. Històricament sempre hem mirat els països amb una ferma i avantguardista responsabilitat ambiental amb enorme respecte, i admiració. Emmirallem-nos-hi, i presentem les nostres credencials per formar part dels ‘primers de la classe’, també en la dimensió mediambiental. ‘Que ens copiïn, perquè ho fem bé’, hauria de ser el nostre lema.

Font foto: Marta Amat http://www.martaamat.net/bolsas-plastico-audiovisual/

Entrevista a l’ARA, sobre ‘Retorn a Shambhala’ (4.11.2013)

0
Entrevista d’ANTONI RIBAS TUR, per a l’ARA (04/11/2013)

Raül Romeva: “Escric per recordar-me a mi mateix per què faig política”

 

Rigorós “L’autodisciplina em permet trobar estones per escriure” Aventurer”Tot el que hi ha a ‘Retorn a Shambhala’, d’una manera o d’una altra, ho he viscut” Nostàlgic”Volia reproduir les sensacions que tenia quan de jove llegia històries èpiques”

L’eurodiputat Raül Romeva va viatjar al Nepal i el Tibet el 2005. Les notes que hi va prendre són la llavor de la seva segona novel·la, Retorn a Shambhala (editorial Rosa dels Vents). La protagonista, l’exnedadora de sincronitzada Aina Fàbrega, és una metàfora de com “tot canvi col·lectiu exigeix un compromís individual amb el grup” i de com amb els canvis en les consciències individuals es pot assolir una gran transformació global. Com a la primera novel·la, Sayonara Sushi , Romeva fa una crida a prestar atenció a les problemàtiques mediambientals. En aquesta ocasió, el tràfic d’energia i l’explotació dels recursos naturals.

 

Deu tenir una agenda molt plena. Quan troba el temps per escriure?

És senzill, perquè les raons per fer una cosa i l’altra són les mateixes. L’únic que canvia és el registre. Ja tinc la primera matèria. Puc fer-ho gràcies a dos factors. Primer, perquè escriure és una manera d’enfocar la realitat d’una altra manera, ho faig perquè m’agrada. I segon, perquè venir del món de l’esport m’ha permès generar-me una autodisciplina i un control del temps que em permet buscar estones per escriure.

 

Té un lloc predilecte per escriure?

Escric on puc. Aprofito les nits en què estic sol en un hotel, les esperes als aeroports. Si vas sumant són moltes estones.

 

¿S’avenen el Romeva polític i el Romeva escriptor?

Són dues cares de la mateixa moneda. Potser l’escriptor és més el Raül Romeva. La persona és més l’escriptor que el polític. La política és un acció o una funció de cara enfora i l’escriptura és més una reflexió de cara endins. D’alguna manera escric per recordar-me a mi mateix, entre altres coses, per què faig política. Les raons per les quals escric i faig política són les mateixes. La política és un instrument per entendre el món i incidir-hi. El Raül escriptor és més reflexiu, és el del perquè. El Raül polític és el del què, el de l’acció més concreta.

 

¿Li agradaria escriure una novel·la sobre el món de la política?

Ja ho faig, d’una manera subtil. Per fer-ho frontalment, o buscant escenaris més propers als que estic vivint ara, crec que hauria d’agafar més distància temporal i sobretot física. No puc amagar que aquests deu anys m’han permès recollir molt material.

 

D’on li ve el cuquet literari?

La primera vegada, quan vaig escriure Sayonara Sushi , sempre és la més complexa. Sóc molt metòdic i molt disciplinat. El primer que em va preocupar quan vaig començar a escriure va ser crear-me metodologia. Ara les eines ja les tinc adquirides i he pogut anar més al contingut. Sense defugir l’assaig, que és el meu registre natural, ara tinc, per dir-ho així, dues carpetes, la de l’assaig i la de la ficció. La ficció em permet una llibertat de crear-me mons propis que no em permet l’assaig, que està més encotillat. He arribat a la redacció per la vessant fonamentalment lectora. Sóc un devorador de literatura. Aquesta vocació m’ha portat a tirar-me a la piscina.

 

Quins referents té quan escriu? Quines lectures el van marcar?

Amb aquesta novel·la volia reproduir unes sensacions que jo recordava de quan era jove i llegia les aventures èpiques i una mica fantàstiques d’autors com Robert Louis Stevenson, Jules Verne, Michael Crichton, Melville, Dumas. També he anat a autors com Aldous Huxley i fins i tot Manuel de Pedrolo. Seria incapaç de reproduir-ne fragments, però recordo perfectament les sensacions que em van quedar amb aquests llibres. Volia que quan el lector acabés Retorn a Shambhala tingués una sensació similar a la que jo havia tingut quan llegia aquests autors. Més que reproduir-ne l’estil -estic parlant d’autors consagrats, no pretenia en absolut acostar-m’hi-, volia reproduir aquestes sensacions: que el lector pogués dir que s’ho havia passat bé i que, a més, havia après alguna cosa. Aquesta era la meva obsessió.

La llavor de Retorn a Shambhala és un viatge que va fer al Nepal i el Tibet el 2005

Va ser un viatge que feia temps que volia fer. Volia saber què s’hi sentia, perquè molta gent m’havia parlat de l’espiritualitat d’aquests països. Volia saber què implicava. Hi vaig anar amb curiositat. Vaig descobrir que aquesta dimensió espiritual és absolutament subjectiva. Cadascú hi troba coses diferents, en funció de l’estat anímic i de les ganes que tingui de veure la realitat. Quan vaig començar a construir el relat de Shambhala , vaig veure que era un apartat molt significatiu. Tot el que hi ha en el llibre, d’una manera o d’una altra, ho he viscut.

 

Les dues novel·les que ha escrit estan protagonitzades per dones.

Volia reivindicar el paper de l’heroïna. Estem molt acostumats al paper de l’heroi fins i tot una mica testosterònic. En canvi, reivindicava el paper de l’heroïna perquè històricament no ha sigut prou reivindicada i perquè volia també marcar un perfil específic d’heroïcitats que no necessàriament tenien a veure amb la força física. També volia, dedicant-me al que em dedico, que no hi hagués temptacions que se m’atribuís una voluntat d’alter ego . El fet que la protagonista sigui una noia em permet marcar una certa distància amb l’autor.

 

Foto: A la Universitat Pompeu Fabra. Font: Cristina Calderer.
 

“Retorn a Shambhala” a El PuntAvui (per Sergi Picazo)

0

Llibres

Novel·la ecosocialista

 

L’eurodiputat d’ICV-EUiA, Raül Romeva, presenta el seu segon llibre de ficció amb una vocació pel periodisme compromès

‘Retorn a Shambhala’ és un relat d’aventures que toca qüestions com ara la crisi energètica, la radiació nuclear i les aspiracions del Tibet

Opina que els “problemes globals” afecten Catalunya i critica l’excés de localisme

04/11/13 02:00 – Barcelona – El PuntAvui, per Sergi Picazo

 

“El que reivindico amb la novel·la és que el ciutadà té el poder per canviar els problemes globals”

Els ingredients d’una bona novel·la ecosocialista són: mig quilo de reivindicació política, dues cullerades de crisi energètica –si pot ser Nuclears, no gràcies–, 100 grams d’aspiracions de pobles sense estat –Tibet–, una bona dosi de sensibilitat vers la immigració al Mediterrani i una dotzena de sobreexplotació dels recursos marins –tonyina vermella, ideal–. Tot amanit amb una vocació de canviar les coses. Aquests són alguns dels ingredients de les dues novel·les publicades fins ara per l’eurodiputat d’Iniciativa per Catalunya, Raül Romeva. Dimecres passat va presentar a Barcelona la seva última incursió en la ficció: Retorn a Shambhala, una novel·la d’intriga ambientada entre monestirs budistes, les illes Canàries, el Japó i la profunditat marina.

Romeva, l’eurodiputat que escrivia novel·les de suspens, explica que escriu per la mateixa raó que fa política i, fins i tot, que escriu per recordar per què fa de polític. Als seus 42 anys, vol escriure “per la necessitat de comprendre el món, d’adonar-se que el món té imperfeccions i que les hem de resoldre”. Aquesta consciència és, segons ell, el que el porta a fer activisme ecologista, política a Brussel·les i literatura. L’intel·lectual compromès, a l’estil de Jean Paul Sartre? “No m’agraden les etiquetes, però sí, escric com un instrument per lluitar contra les injustícies; el mètode, però, passa a través de l’entreteniment i l’aventura, perquè no vull que la gent es flagel·li. En lloc d’escriure un assaig dens i feixuc, intento fer una novel·la amena i agradable per captar el lector.”

La llavor de la novel·la, en paraules del mateix Romeva, es va sembrar durant un viatge pel Nepal i el Tibet l’any 2005. “Vaig conèixer una manera d’entendre el món que em va permetre, a més, introduir-me en el pensament budista”, comenta. “Necessitava trobar respostes a preguntes que m’inquietaven.” En les novel·les pot dir amb temps, amb profunditat i en format de suposada ficció allò que no sempre pot dir davant d’un micròfon periodístic. “Amb la ficció, a més, puc trencar la barrera emocional”, admet. L’editorial Rosa dels Vents, del grup Randomhouse Mondadori, li permet arribar a un públic al qual difícilment arribaria amb el Twitter (tot i els seus 17.000 seguidors) o amb articles sobre l’adhesió de Kosova a la UE, la contaminació de les aigües o l’alliberament d’activistes de Greenpeace de l’Àrtic.

Romeva té material a cabassos en carpetes acumulades durant deu anys al seu despatx de Brussel·les i, de tots aquests temes, alguns s’han convertit en relat de ficció. Retorn a Shambhala, tot i incloure qüestions com ara els fons marins oceànics i el conflicte Tibet-Xina, se centra en “el que avui és el principal problema i generador de conflictes del planeta: el conflicte per l’energia, sigui la nuclear, el petroli, el gas, el fracking…” Semblarien uns problemes llunyans per a un ciutadà català? Romeva respon que sí i que no. “Si no tenim una consciència local del que són problemes globals no podrem donar una resposta global a aquests problemes. Sovint hi ha excés de localisme. Aquests problemes ens afecten! El que reivindico és que el ciutadà té el poder per canviar aquests problemes. Que siguin globals ens obliga a pensar com construïm una resposta global des de la perspectiva local.”

La seva primera novel·la, Sayonara sushi, un thriller periodístic de denúncia, també condemna conflictes globals com ara la sobreexplotació dels recursos marins –en aquell cas, de la tonyina– i, de passada, sensibilitza sobre el drama dels immigrants per arribar a Europa. Un dels personatges és una eurodiputada verda que bé podria ser ell mateix. Volia reivindicar, així, a través de la literatura de ficció, que “la política té possibilitats i maneres de posar límits al mercat salvatge”.

Brussel·les

L’eurodiputat, que viu a cavall de Brussel·les i Sant Cugat, és any rere any un dels parlamentaris més hiperactius d’Europa en mocions presentades i preguntes fetes. Paradoxalment, aquesta soledat l’ha ajudat a escriure. El seu secret és senzill: “El fet d’estar sense la família als vespres a Brussel·les o Estrasburg i el fet que no m’agradi anar a còctels ni festes fan que dediqui les hores lliures a escriure i escriure i escriure.”

 

 

 

Foto: Al bar La Llibertària del barri del Raval de Barcelona. Font: JUANMA RAMOS.

Bauman: sobre democràcia, xarxa, política i poder

2

Després de la inquietant aventura estil Dragon-Khan protagonitzada pel Movimento 5 Stelle, de Beppe Grillo, es va obrir a Itàlia un interessant debat sobre el paper de la xarxa (Internet) en la democràcia i en la modernització de la política. El debat, però, ve de més lluny: primaveres àrabs, indignados, Occupy Wall Street,… Tots ells són fenòmens locals amb dimensió global que tenen un factor comú denominador: la democràcia (o manca de democràcia) que tenim no ens agrada, i volem canviar-la.

A Milan van parlar-ne, fa uns dies, en el cicle de debats ‘Meet the Media guru’. Me n’assabento per la premsa italiana (Luigi Franco, d’Il Fatto quotidiano) i el tema m’atrapa, sobretot, per les reflexions que hi va fer el sempre interessant Zygmunt Bauman (sempre segons la premsa, font secundària per tant). Bauman hi va ser convidat, en ple desconcert sobre el fenomen 5 stelle, per analitzar l’impacte de les anomenades revolucions digitals en xarxa sobre la vida política.

Segons Bauman, Internet és l’instrument natural per promoure la democràcia, però encara és massa d’hora per veure’n resultats. Ens trobem en una fase experimental, diu. El cas és que les formes tradicionals de govern, segons el pensador polonès inventor del concepte de la ‘modernitat líquida’, no estan ja en disposició de donar resposta als problemes globals i de controlar els poders reals de dimensió supranacional que avui governen el món. En això, qui més qui menys, tothom sembla estar d’acord. El problema, insisteix Bauman, és que no hem trobat la manera de superar aquest divorci entre poder i política.

Bauman esmenta els profetes que veuen en Internet ‘la’ via per construir una democràcia més àmplia. En efecte, diuen aquests profetes, la xarxa és l’instrument natural per a ‘promoure’ la democràcia. Una món amb Internet ‘ha’ d’esdevenir un món democràtic. I aquí és on Bauman situa el matís: ‘ha de’. És a dir, que no tenim encara proves que estigui succeint. És una hipòtesi. Fins i tot una necessitat. Però no pas encara una realitat.

El fet és que ens trobem en una fortíssima crisi de les institucions polítiques existents ( a diversos nivells). La gent creu cada vegada menys en les institucions inventades pels nostres avantpassats, inclosos parlaments i partits. I no hi creuen per què no confien que puguin ‘mantenir les promeses que fan’. No és només una qüestió de corrupció, o de fracàs d’un partit o d’un ministre, insisteix, sinó d’un sistema que ja no genera confiança. Les institucions són orgànicament incapaces de convertir les promeses en fets, i per això molta gent les volem canviar, o directament substituir-les.

El problema és que ningú no ha trobat encara la solució. I aquí és quan Bauman cita un altre dels grans: Antonio Gramsci: “Les velles regles no aporten ja resultats, però les noves encara no s’han inventat”.

I cita alguns exemples: No veiem, diu, que s’hagin aconseguit els objectius esperats després de tantes manifestacions públiques a l’Iran, les quals Hillary Clinton va definir com la ‘primera revolució democràtica fundada a Internet’. Tampoc en el cas dels indignados a Espanya (on el PP va aconseguir majoria absoluta) o de la primavera àrab (després de la qual ha tornat, com, sempre, l’hivern). Fins i tot en el cas d’Occupy Wall Street, diu el sociòleg, l’impacte resta invisible.

El problema, conclou Bauman, és que avui, Poder i Política ja no estan units, com abans. Fins a mitjans de segle, raona, el poder (la possibilitat de fer coses) i la política (la possibilitat de decidir quines coses calia fer) es trobaven de manera intrínseca en les mans dels governs elegits democràticament. Degut a la globalització, però, això ja no és així. D’una banda tenim un poder que va per lliure del control polític, i de l’altra una política que pateix constantment, i de manera permanent, el dèficit del poder.

D’aquesta manera, la gent que fa política incorpora en les seves plataformes polítiques el desig dels electors i electores, però no poden complir les promeses que fan, ja que si les mantinguessin, afirma Bauman, serien castigats pels poders supranacionals com la borsa o les finances, els quals tenen interessos ben diferents a aquells dels de l’electorat.

Per això la gent busca noves solucions. El problema, però, és que tot el que s’ha provat fins ara han estat simples experiments, assegura el sociòleg. I no tenim cap prova que funcionin.

Els tipus de democràcia inventats fa temps, com la democràcia representativa, es troba en crisi. D’acord, es pregunta Bauman. Però quin és el futur? Una democràcia basada en la xarxa? Sigui com sigui, estem just a l’inici del procés, conclou: no hem trobat encara cap solució.

En síntesi: El poder és global, però la política és local. I els problemes creats a escala global no es poden afrontar a escala local amb eficàcia. Ens cal una política que estigui a l’alçada de la dimensió dels problemes. Una política, per tant, global.

Per construir una política global, però, i aquesta és la meva reflexió, ens cal construir també una consciència global, col.lectiva. Sense aquesta visió del món com un tot (humanament i ecològica), la construcció d’una política global seguirà sent una bona idea, bona, sí, però només una idea. 

Foto: Zygmunt Bauman. Font: desconeguda (si algú la coneix li agrairé que m’ho digui, per poder acreditar l’autoria)

La UE i el risc d’entrar en suspensió de pagaments

0
La Unió Europea tasta la seva medecina, i la troba amargant. O dit altres paraules, pateix les conseqüències de les polítiques econòmiques que ella mateixa aboca sobre els seus propis pressupostos. 

El Consell de la UE i la Comissió Europea ens ha demanat al Parlament Europeu que reviséssim el pressupost -ja adoptat- de 2013 ja que a causa de la caiguda en els ingressos de la UE, via recursos propis, aquesta podria entrar en suspensió de pagaments. La noticia ens va arribar divendres a la tarda, per sorpresa, després que ningú en digués res durant els trílogs pressupostaris de la setmana passada, i ha estat el protagonista de la sessió plenària a Estrasburg.

Expliquem-ho una mica més. El cas és que el pressupost de la Unió Europea es veu fortament afectat per les polítiques d’austeritat i de retallada impulsades per alguns governs, i avalades per la pròpia Comissió. Una polítiques d’ajust estructural que, recordo, incrementen la recessió.

La UE, igual com passa amb els ajuntaments, no té capacitat d’endeutar-se. Els seus pressupostos sempre han de ser equilibrats, tot i que pot transferir despesa futura al present. Però la falta de flexibilitat i els escassos recursos propis de què disposa la UE li fa pràcticament impossible moure previsions en funció del cicle econòmic.

El que ha succeït és que el passat 18 de setembre, la Comissió Europea va enviar una nota rectificativa (COM (2013) 0655) al Parlament Europeu per modificar principalment les previsions sobre els recursos propis tradicionals (és a dir , drets de duanes i cotitzacions en el sector del sucre), les bases d’IVA per modificar els recursos propis de què disposa la Unió. L’objectiu era evitar així l’escassetat de liquiditat (que podria derivar en suspensió de pagaments ) donat el nivell de crèdits de pagament autoritzats en el pressupost 2013.

Aparentment, els recursos propis tradicionals van caure un 3955 milions EUR sobre el previst i els recursos propis basats en l’IVA en 384 milions EUR en 2013.

És a dir , la Comissió Europea, també va estirar més el braç que la màniga, o millor dit, també pateix les conseqüències d’un sistema econòmic absurd que li impedeix fer polítiques d’estímul fiscal.

És per això que el Parlament Europeu ha aprovat avui l’informe La VIA (els Verds ens hem absingut) per la qual s’esmena el pressupost de 2013 i s’evita la suspensió de pagaments, tal com ho va demanar el Consell i la Comissió. A diferència dels altres organismes, l’informe del Parlament demana a la Comissió que pagui tots els compromisos adquirits i recorda que el conjunt de pressupostos anuals per al període 2007-2013 és inferior a 60.000 milions EUR al límit màxim global acordat per al període 2007-2013.

Els Verds havíem demanat que un fet tan delicat no es tracti de manera tant a la lleugera, sense debat polític, sense debat públic i sense tota la informació que necessita el Parlament per corroborar l’estat real de les xifres de l’executiu comunitari. Concretament , els Verds vàrem reclamar que se celebrés una sessió extraordinària dedicada exclusivament a aquest tema.

El nostre raonament és el mateix que apliquem al Marc Financer Plurianual 2014-2020, que entenem que s’hauria de votar després de les eleccions de maig de 2014, per tal que aquest sigui objecte de debat durant la campanya. A més, també som els Verds el grup que històricament hem abanderat la lluita pels recursos propis de la UE, fet que donaria més força política a les decisions del Parlament davant el Consell.

Foto: Durao Barroso. Font: EC.

Contra l’Europa carca i testosterònica: sí als drets sexuals i reproductius

1

Entre tanta moguda, aquesta setmana, a Estrasburg, no havia trobat encara el moment per comentar un dels fets sens dubte més rellevants que expliquen l?actual deriva conservadora de les majories europees: la votació, dimarts, de l?informe del Parlament Europeu sobre Salut Sexual i Reproductiva (Informe Estrela). O més ben dit la no votació, ja que finalment, després d?un intens debat, plagat de gestos maleducats i expressions insultants, una lamentable majoria va decidir tornar el text a la Comissió pertinent (FEMM), deixant-nos en minoria als i les que sí volíem que el Parlament es pronunciés a favor dels drets de les dones a escollir.

Un cop més el Parlament Europeu va mostrar la seva cara més rància i conservadora. En un tuit m?hi vaig referir com la versió ?carca-tesosterònica? d?una Europa que està en plena etapa de repensar-se. Ja sé que, normativament i lingüística, aquesta expressió no és encertada, però, en aquest cas em va semblar que descrivia perfectament la situació.

Va ser una nova victòria de l?anomenat lobby pro-vida, liderat per una església catòlica i grups extremistes afins que, un cop més, ha convertit en croada la lluita contra els drets de les dones a decidir sobre el seu propi cos.

No és una cosa només del sud d’Europa, o de només uns pocs països que prohibeixen totalment l’avortament (Malta, Irlanda i Polònia). La taca s?ha estès, i avança inexorable.

Al Parlament Europeu aquesta majoria ha estat possible aquesta setmana gràcies a la coalició entre el Partit Popular Europeu, els conservadors euroescèptics (ECR), els euròfobs (EFD) i, de manera sorprenent, una bona part del grup Liberal i Demòcrates (ALDE), tot i que amb honroses i dignes excepcions.

Ara, l’informe Estrela torna a la Comissió de FEMM, on el vàrem adoptar per 60 vots a favor, 7 en contra i 7 abstencions. És esperable que aquesta majoria es mantingui, de manera que tornarem a votar, tornarem a guanyar, i tornarem a dur-lo al ple. Veurem si aconseguim revertir llavors aquesta situació.

Anant al contingut del text, convé destacar-ne 5 aspectes que el converteixen en un document prou important i que convé que sigui adoptat pel Parlament.

1. El dret a la salut sexual i reproductiva és un dret fonamental

Tota persona té dret a prendre les seves pròpies decisions, amb informació i responsabilitat, sobre la seva salut sexual i reproductiva, així com viure la seva sexualitat lliure de danys, perjudicis, violència i discriminació. La violació dels drets sexuals i reproductius vulnera el dret a la igualtat, a la no discriminació, a la dignitat, a la salut i a la llibertat per no ser sotmès a tractes inhumans i degradants.

2. Aquest dret NO està garantit a tota Europa.

Les dones europees, també a l’Estat espanyol, han de lluitar sovint, i cada vegada a més, pels seus drets sexuals i reproductius, ja que aquests no estan garantits. El text posa èmfasi en que, malgrat els compromisos internacionals, les normes de salut sexual i reproductiva segueixen sent molt diferents entre els Estats Membre. L?informe demana als Estats que garanteixin l?aplicació d?estratègies nacionals de salut sexual i reproductiva i destaca el paper de la UE en la sensibilització i la promoció de les millors pràctiques. Destaca que fins i tot quan l?avortament és legal, sol ser retardat o impedit a causa de temps d?espera innecessari, una orientació esbiaixada o la negativa a realitzar un avortament per raons morals o religioses (objecció de consciència).

3. Es necessita una posició forta i definida

Per primera vegada en més d?una dècada, el Parlament Europeu té l?oportunitat d?expressar la seva posició sobre la salut i els drets sexuals i reproductius, en un context en que aquests drets estan cada vegada més amenaçats a la UE i fora d?ella. L?informe arriba en un moment clau, quan els actors internacionals estan negociant polítiques globals sobre població, desenvolupament i igualtat de gènere. Els grups reaccionaris s?oposen a la diversitat sexual i a la recerca per restringir l?autonomia sexual i reproductiva i els drets de les dones.

4. És clau per aconseguir la igualtat de gènere. 

L?Informe destaca que la igualtat de gènere i l’empoderament de les dones es pot aconseguir mitjançant el respecte i la promoció dels drets sexuals i reproductius. L?informe també reconeix que quan a les dones se’ls nega el dret a decudir sibre el seu cos, no poden ser iguals que els homes quan se’ls nega el control de la seva fertilitat, la seva salut i el seu cos. Així, es subratlla que la promoció dels drets sexuals i reproductius contribueix a la prevenció i mitigació de la violència contra les dones.

5. És una condició per a l?eradicació de la pobresa i per la vida de les dones al Món

L?informe exigeix la incorporació dels drets a la salut sexual i reproductiva a les polítiques de cooperació al desenvolupament per tal d?eliminar les barreres a l?accés i garantir la qualitat, accessibilitat i acceptabilitat per totes les dones al món. Es destaca que les inversions en salut sexual i reproductiva son efectives i fonamentals en l’eradicació de la pobresa.

Foto: Acció dels Diputrats i diputades de verds/ALE a favor del dret a escollir de les dones, just abans de la votació.

Free #Arctic30: la UE ha de fer molt més per tal que s?alliberin els activistes de Greenpeace detinguts

0

Aquesta tarda, al PE, tindrà lloc un debat, amb la Comissió i el Consell, en relació a la situació dels 28 activistes de Greenpeace, i 2 periodistes, detinguts a Rússia. Són els coneguts com els ‘Arctic 30’.

Una vegada més, convé reiterar la inaceptable situació en la qual es troben aquestes persones, i els càrrecs dels quals se’ls acusa.

La UE ha de fer molt més per garantir la inmediata posada en llibertat dels 30 detinguts i detingudes. En particular, cal exigir a la Alta Comissària Ashton que intervingui de manera directa en l’assumpte. I és que no només es tracta de la detenció de ciutadans i ciutadanes amb nacionalitat de la UE, sinó dels drets de les organitzacions internacionals que, de manera pacífica, protesten en contra de les agressions al medi ambient.

Els i les activistes de Greenpeace només intentaven instal.lar una banderola en una plataforma petrolera, amb l’objectiu de cridar l’atenció sobre la preocupant situació que viu la regió ártica, la qual es trova altament en perill degut a la constant explotació dels recursos que hi ha allà.

Les autoritats russes van respondre a aquesta acció de protesta acusant els activistes de pirateria, la qual cosa podria comportar fins a 15 anys de presó. Aquesta mesura no només és del tto desproporcionada, sinó que a més va destinada a posar en qüestió els esforços de la societat civil que juguen un rol vital movilitzant consciències en relació a aquelles pràctiques que van en contra dels interessos generals, i que perjudiquen enormement el medi ambient.

La UE hauria de garantir aquest rol, que juguen tant Greenpeace com d’altres organitzacions. La protecció de l’Àrtic és important per a tot el món, i per a les generacions futures.

Font foto: Acció de suport de Greens/ALE als #Arctic30

Diners i política pesquera: el fons europeu de pesca mal encaminat, per culpa del PE

0

El Parlament Europeu ha votat avui el programa de finançament per a la política de pesca de la UE per a 2014-20. Fa ja un parell d’anys que hi treballem (les coses per aquestes terres blaves i estelades van al seu ritme). Després del bon resultat que vàrem aconseguir amb la reforma de la Política pesquera, era el moment de concretar la bona línia amb un pressupost que estigués a l’alçada, tant pel que fa als objectius, com pel que fa a la distribució. La quantitat, m’afanyo a dir, depèn d’una discussió més àmplia que sovint comento també en aquesta bitàcola: el Marc Financer Plurinaual.

En tot aquest temps en què he seguit el debat en tant que ponent a l’ombra he estat co-protagonista (de vegades víctima, diria) d’innombrables reunions, negociacions inacabables, pactes, acords, esmenes, nous pactes, aliances, trencament d’aliances,….

En tot aquest temps he defensat, sempre ben assessorat pels meus assessors (Michael Earle, Sebastian Losada i Miquel Ortega) una mateixa línia argumental: El FEMP és una part significativa (prop d’uns 6000 milions d’Euros) d’uns pressupostos europeus ja de per si molt retallats. És per això que és indispensable que, en tant que fons públics, es gastin de manera eficient, mediambientalment responsable i socialment justa. Així doncs, sempre he defensat que els diners públics havien d’anar destinats a donar suport a aquelles activitats que augmentin la sostenibilitat de la pesca i promoguin la recuperació de les poblacions de peixos.

Això mateix, de fet, és el que vaig defensar ahir al vespre, durant el debat en el Plenari, que adjunto a continuació:

   
 

La majoria existent al Comitè de Pesca, encapçalada pel ponent, el diputat del PPE, Cadec, havia aconseguit incorporar a la proposta del Parlament (via votació en Comitè) algunes propostes nefastes, i del tot contràries a l’esperit que, enteníem els verds, que calia defensar des de l’Eurocambra.

En la votació d’avui, en plenària, es tractava de revertir algunes d’aquestes males propostes que el Comitè de Pesca va votar fa unes setmanes. Sabíem que, per bé que anés el resultat, aquest seria globalment dolent, així que hem basat la nostra estratègia a disminuir els danys, i a aconseguir salvar el màxim d’aspectes possible.

En síntesi, el resultat de la votació d’avui és dolent, repeteixo. El Parlament Europeu ha votat, malauradament, a favor d’un fons de la pesca que contradiu els objectius de la reforma de la Política Pesquera Comuna adoptada fa uns mesos.

Per exemple, en lloc de posar fi a la utilització de fons públics per subvencionar la sobrepesca i la sobreexplotació dels estocs de peixos , la majoria del Parlament ha votat a favor de subvencionar les pràctiques pesqueres insostenibles amb fons públics europeus.

Així, s’ha reintroduït la possibilitat de subsidiar la construcció de nous vaixells pesquers, així com nous fons destinats al reemplaçament de la flota i els subsidis per a la compra de vaixells per a joves . Això implica directament subsidiar l’augment de la capacitat de pesca a la UE , és a dir una política totalment contrària amb els objectius de la PPC de reduir la capacitat de pesca.

El FEMP també preveu compensar econòmicament els pescadors per respectar els períodes de descans biològic dels peixos , tot i que fer aquestes parades va en el seu propi benefici , ja que aquest descans garanteix la millorar la condició de les poblacions de peixos.            

Tot i això, hem aconseguit, en part, el nostre objectiu: limitar una mica el dany.

Per exemple, hem aconseguit que els i les parlamentàries rebutgessin la proposta de reintroduir subsidis per a la compra de vaixells i que, gràcies a les propostes verdes, s’incrementin els recursos econòmics destinats a la investigació .

Ara però, iniciem una nova fase: la del trílog. La negociació amb el Consell serà complexa, i dura. Però allà estarem.

Font foto: World Maritim News

Parlament Europeu, plenària: Prioritats de la setmana del 21 al 24 d?octubre a Estrasburg

0

L’Eurocambra defineix les seves prioritats per a la propera cimera europea

Debat dimecres matí.

El Parlament debatrà amb la Comissió Europea i la Presidència lituana les prioritats del proper Consell Europeu (24-25 d’octubre). El debat es centrarà sobre la necessitat de reduir la desocupació juvenil, una Unió Econòmica i Monetària (UEM) més forta i més social, incentius a la innovació i mesures per afrontar la immigració al Mediterrani.

Protecció de dades.

Votació en Comissió LIBE: Dilluns.

La comissió de Llibertats Civils votarà la reforma de les normes sobre protecció de dades. El reglament sobre la protecció de les persones físiques en quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes, del qual n’és ponent l’alemany Jan-Philipp Albrecht (Verds/ALE), vol cobrir totes les bases de dades, independentment del sector (cercadors d’Internet i xarxes socials, bases de dades d’universitats o centres hospitalaris, entre d’altres). La proposta ha patit enormement els grans lobbies, que utilitzen les dades com a el nou petroli dels seus negocis. El principalment problema ha estat garantir el “dret a ser oblidat”, la necessitat de donar consentiment explícit respecte a l’ús de dades i les sancions en cas d’incompliment. Després dels escàndols de la NSA, SWIFT i les revelacions de Snowden, els Verds han intentat garantir la no transferència de dades a tercers països.

 

Espionatge suspensió de l’intercanvi de dades bancàries amb els EUA

Vot dimecres.

Es votarà una resolució no vinculant on el Parlament Europeu es posicionarà sobre la possibilitat de suspendre l’acord amb els EUA sobre el Programa de Seguiment del Finançament del Terrorisme, en resposta al suposat espionatge de les dades bancàries de ciutadans europeus emmagatzemats per l’empresa belga SWIFT.

 

Pressupost 2014: el Parlament busca frenar les retallades del Consell en creixement i ajuda humanitària

Vot dimecres.

El Parlament Europeu preveu frenar dimecres les retallades proposades pel Consell en inversions per a creixement i ocupació dins del pressupost de la UE per al 2014. De la mateixa manera, els eurodiputats planegen limitar les retallades en fons d’ajuda humanitària per a Orient Mitjà i els refugiats. El pressupost del Parlament Europeu serà reduït substancialment.

Semestre Europeu La coordinació econòmica.

Vot dimecres.

El Parlament Europeu votarà un informe sobre el Semestre Europeu, sistema de coordinació de polítiques econòmiques i pressupostàries. El control dels pressupostos nacionals per part de la Comissió Europea, forma part d’aquest sistema.  El text de la comissió d’Afers Econòmics acull positivament les polítiques de retallada i les reformes estructurals, però ara demana fer especial atenció a la reducció de la pobresa i de l’atur. Els Verds celebren el reconeixement per part de la Comissió Europea de que l’enfocament centrat en l’austeritat en la resposta de la UE a la crisi econòmica ha fracassat. Tot i així exigeixen una actuació coherent per part de la troika i els objectius de la UE 2020 en termes d’ocupació, pobresa, educació i protecció del medi ambient.

 

Immigració: la hipocresia davant les tragèdies al Mediterrani

Debat i vot dimecres.

Es votarà una resolució sobre la mort de persones al Mediterrani, principalment donat les tragèdies recents a les illes de Lampedusa i Sicília, les quals representen un repte no només per a Itàlia, sinó per al conjunt de la UE.

Els Verds creiem que hi ha una necessitat urgent d’implementar regles que obliguin els estats membres a fer més per ajudar a les persones immigrants en dificultats, però lamentablement els governs de la UE bloquegen les mesures concretes en la legislació comunitària sobre la vigilància de les fronteres marítimes exteriors que s’estan debatent actualment. En lloc de la simple vigilància i l’intercanvi d’informació, els Estats membres de la UE han complir amb el seu deure de salvar vides al mar.

Resolució presentada per Verds/ALE:

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=B7-2013-0480&language=ES

 

Exclusió dels polítics corruptes de les llistes electorals

Debat dimarts, vot dimecres.

Gràcies a la comissió especial sobre Delinqüència Organitzada, Corrupció i Blanqueig de Diners, es votarà un informe que planteja l’exclusió dels condemnats per corrupció de les llistes de candidats a les eleccions europees i nacionals dels Estats membres. Tanmateix, es proposa als països que retirin tots els culpables d’aquest delicte dels seus respectius càrrecs directius i administratius. Aquestes recomanacions estan incloses en l’informe final de la

 

6.500 milions per ajudar a la indústria pesquera de la UE

Debat dimarts, vot dimecres.

El Parlament Europeu votarà el Fons Europeu Marítim i de Pesca, informe Cadec, el qual constarà de 6.500 milions per al període 2014-2020, que forma part de la política pesquera comuna. Els Verds estem preocupats ja que alguns dels projectes finançats pel Fons, aprovat per la Comissió de Pesca, podria posar en greu perill l’objectiu de la pesca sostenible. En particular, el grup considera que les propostes de reintroducció dels subsidis per als nous vaixells de pesca, el finançament per a la substitució de motors i subvencions per a la compra de nous vaixells  va en contra amb l’objectiu de la Politica Pesquera Comú de reduir la capacitat de pesca de la flota europea.

Vídeo explicatiu Romeva: http://youtu.be/2HyWk24E9Ys

Reducció del risc del reciclatge de vaixells

Vot dimarts. 

El Parlament Europeu determinarà una nova norma per reduir els efectes adversos dels desballestaments descuidats de vaixells que provoquen accidents o danys mediambientals i garantir que els materials es reciclen en instal·lacions aprovades per la UE a tot el món. A partir de 2016, serà il·legal encallar i desmuntar els vaixells registrats a la UE als països emergents. Les inspeccions periòdiques, avaluacions de la Comissió i un major escrutini ajudaran a assegurar el compliment d’aquestes normes. Aquest ha estat un informe realitzat per l’eurodiputat suec de Verds/ALE, Carl Schlyter.

 

Acord de l’ONU sobre canvi climàtic

Debat dilluns; voto dimecres

La eurocambra debatrà sobre les properes negociacions sobre el canvi climàtic de la ONU a Varsòvia i votar una resolució en aquest sentit. El COP 19 és clau ja que ens trobem només a dos anys vista per la decisiva cimera sobre el clima a París, en el qual s’espera concloure un acord global que substitueix a Kyoto. Els Verds donem suport a la resolució de la UE que demana passar a un objectiu de reducció de gasos d’efecte hivernacle del 30% per al 2020 i del 50% pel 2030 respecte els nivells de 1990.

Informe: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=B7-2013-0482&language=ES

 

Salut i drets sexuals i reproductius

Debat dilluns, vot dimarts

Els drets sexuals i reproductius de les dones es veuen sotmesos a una pressió creixent en alguns estats membres de la UE, com Espanya. La UE reconeix els drets sexuals i reproductius com valors fonamentals de la UE i ha de realitzar esforços per promoure la igualtat de gènere. Tot i la pressió dels col·lectius anti-abortament, s’espera que el Parlament Europeu aprovi un informe que estudia la situació a la UE i recomana polítiques per acabar amb les taxes més altes de mortalitat materna i l’embaràs adolescent.

 

Àrtic 30 : detenció d’activistes a Rússia

Els dimecres . 23 d’Octubre – debat EP

El Parlament Europeu debatrà la situació dels 30 activistes ecologistes i periodistes que segueixen detinguts a Rússia per haver-se manifestat contra les prospeccions petrolíferes a l’Àrtic. La UE ha de fer més per garantir que les autoritats russes alliberin immediatament als detinguts i detingudes.

Negociacions UE -Turquia de nou en marxa ?

Debat dimarts.

La UE podria prendre la decisió de reobrir les negociacions d’adhesió amb Turquia, arran d’un acord tancat durant l’estiu. En lloc de limitar-se a la negociació en el procediment de negociació del pròxim capítol (sobre la política regional), els Verds creiem que hi ha una necessitat d’anar més enllà per tal de promoure els drets i les llibertats fonamentals a Turquia. La UE hauria d’obrir els capítols de negociació sobre el poder judicial, els drets fonamentals, la justícia, la llibertat i la seguretat tan aviat com sigui possible i oferir un calendari de negociació creïble.

Font foto: Greens/EFA