VilaWeb.cat
joan sallas
mariadolors | joan sallas | diumenge, 13 de novembre de 2011 | 23:59h
Desconec amb profunditat quina és la significació que té i ha tingut el plegat de paper en la nostra cultura mediterrània, i concretament al nostre país. Però diria que el típic ocell de paper (la pajarita) i l'avió clàssic s'han associat sempre a la pèrdua de temps i a la banalitat. Per això m'ha seduït enormement viure la passió pedagògica que desprenen els apassionats d'aquest art, d'aquesta tècnica.
Amb en Joan Sallas com a referent en l'aspecte de recerca històrica i de catalitzador de les trobades internacionals, aquest cap de setmana he descobert tot un món entre els plecs de paper que, al plegar-se, es converteix en un univers de formes, coneixements i valors. (segueix)
mariadolors | joan sallas | diumenge, 6 de novembre de 2011 | 23:44h
No es tracta d'anar a aprendre a fer papiroflèxia,  es tracta d'aprendre a ensenyar-ne. Organitzat des de l'any 2006 pel mestre Joan Sallas, la trobada mundial d'ensenyants de papiroflèxia ORIGAMIDIDAKTIK reunirà el proper cap de setmana a Freiburg més de 100 experts dels cinc continents, i tindrà com a països convidats Romania i Hongria. (segueix)
mariadolors | joan sallas | divendres, 14 de gener de 2011 | 22:40h
Parlant d'art efímer, els plegat de tovallons no dura gaire estona un cop començat l'àpat, excepte que es tracti de tovallons plegats com a obres d'art, com és el cas de les espectaculars i exitoses exposicions d'en Joan Sallas. Però aquest de la fotografia és un ós acabat d'inventar i de plegar, dedicat al restaurant de l'Ós, on en Joan hi feia un mos.
Hi ha genis i artistes - de renom o anònims -, que deixen esboços damunt les estovalles, i escriptors o famosos que prenen notes o signen contractes damunt tovallons. Amb en Joan la cració damunt els tovallons pren forma, plec a plec. Que la figura esdevingui perdurable o efímera dependrà de l'ús que es faci del tovalló, i potser de com sigui de sucós l'àpat...
 Jo, per si de cas, prenc la imatge capturada per contemplar-la sense tocar-la, i sense haver de treure-li la pols. No sé ben bé si el Restaurant  és a Freiburg o a Viena - aquests dies en Joan no para d'anar d'una ciutat a l'altra - però en tot cas és prou lluny, i potser no arribaria a temps abans no el desfacin. Qui es pensi que en l'ancestral art de la papiroflèxia ja està tot inventat s'equivoca. És que no coneix en Joan!
mariadolors | joan sallas | dilluns, 6 de setembre de 2010 | 00:51h
...o bellesa feta de doblecs, les traduccions literàries tenen aquell punt incert que només pot matisar qui coneix bé els dos idiomes. Un títol poètic per a una exposició que obté efectes espectaculars a còpia de fer plecs a la roba amb precisió científica.
Demà, dimarts 7 de setembre en Joan Sallas (Badalona), inaugura l'exposició en què treballa d'ençà que va acabar la de New York.
Del Metropolitan al Hofmobiliendepot - möbel Museum Wuen, Viena. Ens ho perdrem, però voldríem ser-hi. Seguir les inauguracions i exposicions d'en Joan materialitzant l'expressió fer costat (és a dir, ser allà de debò) és molt més que una excusa per viatjar. Llàstima que no sempre sigui fàcil lligar calendaris. Aquest cop a la inauguració no, però l'exposició serà oberta prou temps (fins al 23 de gener de 2011) com per poder-hi fer una escapada.
Podeu trobar més informació i reculls videogràfics remenant els apunts que trobareu per aquí.
mariadolors | joan sallas | diumenge, 11 de juliol de 2010 | 23:44h
(apunt temporalment fora d'òrbita, disculpeu!)
mariadolors | joan sallas | dissabte, 10 de juliol de 2010 | 08:21h

En Joan Sallas, des de Viena (com que l'estelada enviada no va arribar a temps, aquesta que es penjà a les 18h és feta pel propi Joan, de paper, amb estel de papiroflèxia...) :
Els catalans que vivim a Viena no ens volem quedar creuats de braços i convoquem a una concentració de rebuig el mateix dia (10 de juliol) i a la mateixa hora (18h) que la de Barcelona, davant del Casal Català de Viena - Katalanischer Verein in Wien (Kirchengasse 31, Viena). Amb senyeres, estelades i fulls informatius manifestarem al cor d’Àustria el nostre descontentament i la nostra ferma voluntat de ser. A Londres i a Berlin es faran concentracions semblants i animem els catalans d’altres ciutats d’Àustria i del món a organitzar mostres
similars de rebuig.

Som una nació. Nosaltres decidim.  (segueix)

mariadolors | joan sallas | diumenge, 6 de juny de 2010 | 21:30h

El núvol de cendra islandès va retardar el seu retorn a Europa, però el calendari d'exposicions d'en Joan Sallas no s'ha aturat i, de fet, ja està a punt de viatjar a Viena, per enllestir la propera. Són exposicions que deixen rastre:

a Nova York (USA)al Metropolitan Museum of Arts

a Kassel (Alemanya), al Castell de Wilhelmshöhe (Museum Schloss Wilhelmshöhe)

a Munic (Alemanya),a la Galeria de la Cambra del Comerç Artesanal (Handwerkkammer für München und Oberbayern)

a Mannheim (Alemanya),a la Galeria d'art de Mannheim (Kunsthalle Mannheim)


I ben aviat , a Viena (Àustria), al Museu del Mobiliari Imperial (Hofmobiliendepot), l'exposició s'inaugurarà el 7 de setembre.

Les exposicions deixen rastre i ens apropen a un Joan Sallas que viu el seu èxit i ressò com una cosa afegida i allunyada de l'autèntic motor del seu afany pel plegat.



mariadolors | joan sallas | dimecres, 28 d'abril de 2010 | 21:31h

Documental sobre la feina de'n Joan Sallas:

Article escrit sobre el reportatge de la cadena Arte TV

Reportatge Joan Sallas Arte TV (vídeo)Es presenta a l'inici i deprés surt ampliat al minut 22. Millor deixar-lo carregar tot, costa una mica...

Article de premsa de la inauguració al museu, de l'actual exposició al Metropolitan

mariadolors | joan sallas | dilluns, 12 d'abril de 2010 | 01:25h

Innovar en un art tan antic i aparentment trillat com ho és la papiroflèxia sembla difícil. En Joan Sallas ho ha fet, aportant, a més, coneixements tècnics i històrics inèdits  fruit d'una rigorosa investigació. Fa poc la Fundació Cultural Pro Europa li ha atorgat un premi en reconeixement a la seva trajectòria, i avui la seva sorprenent exposició obre les portes al Metropolitan de Nova York. (segueix)

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Categories

Últims 40 canvis

Arxiu

« Febrer 2012 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829    
RSS 2.0 RSS Comentaris
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats