La sensació, però, és que s’ha tocat sostre i que cal un revulsiu per a l’ensenyament de la llengua, un revulsiu que passa, òbviament, per una llei de llengües que l’impulsi. El panorama no és, de tota manera, gaire engrescador, per això l’Assocciació Cultural del Matarranya i altres entitats organitzen una interessant jornada per plantejar la situació actual (especialment als representants del govern d’Aragó).
Seguint el que ens expliquen els organitzadors de la jornada, cal dir que a la Franja es parteix d’un panorama continuista sense Llei de Llengües. Per això des de la pròpia Franja es considera que la situació pot continuar així durant d’un període de temps indeterminat. Ara bé, el to realista dels organitzadors els fa dir que, encara que, contràriament a allò que es preveu, s’aprovés la Llei de Llengües dins d’un termini curt, el més que probable és que no es proposessin polítiques educatives clares d’ensenyament del català (i en català) amb l’objectiu, i aquí citem literalment la convocatòria, “d’alfabetitzar, en català i castellà, la població escolar”.
És en aquest context que es presenta aquesta Jornada “Català a l’ensenyament sense la llei de llengües?: Franja 2007/08”. El que es pretén és crear una plataforma per a debatre solucions pràctiques i reals per introduir l’ensenyament en català a la Franja, aprofitant les escletxes legals com la del currículum educatiu aragonès:
Dada la realidad lingüística de Aragón, en las zonas de habla aragonesa y catalana es necesario potenciar el aprendizaje de las lenguas propias a lo largo de toda la etapa, a través de proyectos lingüísticos que elaborarán los centros educativos.
Per tant, es vol reunir en un marc de debat i de reflexió els tres principals actors que poden treballar en aquesta línia i obrir la porta a l’ensenyament en català. D’una banda, l’associacionisme, que actua com a impulsor del fòrum de debat i vertebrador dels projectes d’innovació. De l’altra, la comunitat educativa, que viu el dia a dia de l’ensenyament i pot dissenyar polítiques més properes a la realitat quotidiana. Aquesta comunitat educativa ha d’impulsar la innovació als centres educatius. I finalment, els actors polítics, que han d’acollir les iniciatives nascudes de la societat civil, per tal de, com diuen els organitzadors “resoldre i esquivar els debats lingüístics estèrils de la societat aragonesa” (nosaltres estem segurs que la por a una davallada de vots del PSOE a Aragó si s’aprovés una llei a favor de la llengua catalana –atiada, és clar, pel PP– és un dels elements que ha fet que la llei s’hagi endarrerit un dia sí i un altre també: l’anticatalanitat ben molt, moltíssim, a Saragossa i rodalies).
En definitiva, l’objectiu de la Jornada és la creació d’un àmbit bàsic de treball a partir del qual els tres principals actors implicats aconsegueixin consensuar projectes factibles per al curs 2008/2009, en què el català tingui un paper vertebrador de l’ensenyament (un objectiu difícil però pel qual cal treballar).
La Jornada compta amb la participació de persones d’especial rellevància en la vida pública pel que fa a la implantació del català a l’ensenyament de la Franja, com l’ex-Conseller del Govern d’Aragó José Bada, o acadèmics especialistes en aquest camp. També ens explicaran les experiències que han portat a terme per incloure el català a l’ensenyament, des de diferents parts del territori lingüístic (destaquem la presència de la Bressola de Catalunya Nord i de la Federació Escola Valenciana, entitats que han lluitat i lluiten per mantenir l’ensenyament en català en zones on certament la situació política tampoc no és especialment favorable). La jornada comptarà amb unes importants taules rodones del professorat per tal de debatre les experiències portades a terme a la Franja.
Finalment, a la vila de Queretes se celebrarà juntament amb la resta d’entitats de la Iniciativa Cultural de la Franja el I Premi Franja: Llengua i territori, en reconeixement a les principals iniciatives per treballar a favor del català i el territori de la Franja.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!