espai_frumentaria

arts escèniques

Nou curs d’escriptura creativa 2013-2014

0
Espai_frumentària organitza un nou taller d’iniciació a l’escriptura creativa, adreçat a qualsevol persona adulta, sense formació prèvia, interessada en la literatura i el seu conreu.
En aquesta entrada podreu accedir a una fitxa informativa del curs (durada, horaris, lloc, etc.). Naturalment, podeu contactar amb Espai_frumentària per ampliar la informació.
Gràcies

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

CAP DE TORTUGA. Postals des de la gira (I). Santa Eulària des Riu (Eivissa)

0
El proper divendres 11 d’octubre es representarà al Teatre España de Santa Eulària (21.00h) el muntatge Cap de tortuga.
És el primer cop que el representam fora de Formentera, i després d’un parèntesi estiuenc, hem reprès el treball al voltant d’aquesta obra, a la qual hem introduït algunes modificacions que la milloren.
En properes ressenyes aprofundirem en detalls. De moment, aquí teniu la informació d’aquesta nova representació.

20 abril. JORNADA_FRUMENTÀRIA

0
Publicat el 15 d'abril de 2013
El proper dissabte 20 d’abril Espai_Frumentària oferirà una jornada completa d’activitats.

En el marc de l’Any Marià Villangómez 2013 i en el context de la programació de la Primavera de Cultura de l’Obra Cultural Balear de Formentera, torna a estar obert el termini d’inscripció a la Ruta_Frumentària, que enguany arriba a la 2a edició, i a l’espectacle “El cop a la terra”, nova versió del maridatge de vins i literatura que es presentà l’any passat per aquestes dates.

La ruta en autobús pel racons literaris de Formentera començarà a les 9:30 del dissabte i durarà fins al migdia. Es Cap, sa Mirada, la Mola, ses Salines, es Caló… són alguns dels llocs on es llegiran textos literaris relacionats amb la nostra illa (Josep Pla, Marià villangómez, Jules Verne, Montserrat Roig…). Entremig, un esmorzar a mig matí de coca amb pebrera i frit de polp. Enguany procurarem que s’Home des Senalló no pugi a l’autobús.

Al vespre, a les 20:30h a l’hotel es Marès, un maridatge de poemes del llibre El cop a la terra, de Marià Villangómez amb vins de la terra i un petit concert de violoncel de Carme Lluch. Conduiran l’acte Vicent Ferrer, Miquel Costa i Josep Tarrats.

Per a més informació d’aquestes activitats o per inscriure-us-hi, podeu enviar un correu-e a info.espaifrumentaria@gmail.com.

Els preus són els següents:

EL COP A LA TERRA: 20 euros
RUTA_FRUMENTÀRIA: 15 euros (menors de 12 anys, 9 euros)
OFERTA: inscripció a les dues activitats: 30 euros

Preus reduïts per a alumnes i/o exalumnes d’Espai_Frumentària:
EL COP A LA TERRA: 15 euros
RUTA_FRUMENTÀRIA: 12 euros
Inscripció a les dues activitats: 25 euros

Inscripcions fins dia 19 d’abril

Taller d’iniciació a l’escriptura creativa

3
Publicat el 12 d'abril de 2013
Des del passat mes de gener funciona, amb 5 alumnes inscrits, el taller d’iniciació a l’escriptura creativa, que s’imparteix els divendres de 18h a 20h a una de les aules del CEP de Formentera.
Actualment som a la recta final del curs. Els participants s’aboquen ja a enllestir els seus treballs personals: un micropoemari i un relat breu.
Des d’aquest post organitzarem aquest intercanvi final d’impressions i esborranys i penjarem els arxius d’alguns dels textos manejats al llarg d’aquests mesos.

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

Cap de tortuga: quadern de treball (IV) atmosfera i sensorialitat

0
Es va fer, en febrer, una segona representació de Cap de tortuga. Hi havia gent que ens ho demanava insistentment des que vam fer l’estrena el passat 15 de desembre. Una vegada vàrem assegurar-nos que no hi hauria cap partit important de futbol el dissabte 2 de febrer, programàrem el segon passi de Cap de tortuga per aquest ventós cap de setmana.
Al llarg del mes de desembre, quan comentàvem cada pocs dies els detalls del procés de muntatge d’aquesta obra, insistírem que dos dels seus ingredients eren la sensorialitat i l’atmosfera íntima. Aconseguírem reunir, en el muntatge, una banda sonora envolvent i original i una selecció d’accions físiques (la camisa, el casc, el vi, la carn…) que imprimien vida a un text que inicialment no s’havia escrit per ser representat. En la darrera representació hi hagué un element escènic inesperat…

El vent. Bufava fort, sí. Però hauria passat desapercebut si la Sala de Cultura hagués estat més ben aïllada i no es filtrassin aquelles ràfegues pels trencs del terrat d’uralita ni fessin tremolar les plaques aïllants  de porexpan.
El resultat va ser que l’atmosfera va ser un poc més precària, ja que el públic (33 persones) havia de dividir la seva atenció entre les paraules de l’actor i els sorolls de la ventada. I això que el soroll del vent pot arribar a ser bastant evocador i inquietant, i podria ser un bon complement per crear segons quina atmosfera. Miquel Costa, per la seva banda, va incorporar alguns moviments nous a la seva partitura actoral, potenciant potser els tocs sorprenents de la seva interpretació.
Una altra novetat que des d’ara implantarem en les activitats d’Espai_Frumentària: hem creat un preu reduït per als alumnes i exalumnes dels cursos que la nostra associació teatral ha anat organitzant al llarg d’aquestos darrers 4 anys. En aquest cas, el preu reduït era de 6 euros l’entrada.
Probablement es farà una nova representació de Cap de tortuga pels volts de setmana santa. Estam considerant la possibilitat de cercar un nou espai per fer la representació, com a mesura per fer madurar l’obra i també per anar-nos entrenant per quan toqui representar-la fora de Formentera. Una perspectiva, aquesta darrera, que ara per ara és força incerta.

Contes des Senalló. Rondalles de l’Espai_Frumentària

0
El passat 8 de març Espai_Frumentària va presentar el seu primer espectacle de contacontes per a infants a la Biblioteca Marià Villangómez. Es tractava d’una selecció de rondalles de les illes Balears i Pitiüses, explicades per un senyor amb un senalló, unes flautes, un violoncel…
És una línia més de la feina d’Espai_Frumentària que esperam que tengui continuïtat

Cap de tortuga: quadern de treball (III) Trescant per l’intel·lecte emocional

0

Estam preparant una segona representació de Cap de tortuga. Serà, si tot va bé, a principis de febrer. Ara som a 20 de gener i ja ha passat un mes llarg des de l’estrena. Com hem comentat en apunts anteriors, estam treballant en la promoció del nostre muntatge. Arriba l’hora d’explicar-lo a programadors i tècnics de cultura d’arreu. A poc a poc ens anam familiaritzant amb els conceptes adients per definir Cap de tortuga. Entre ells en podríem destacar un: l’intel·lecte emocional. En Miquel Costa i na Carme Lluch ho expliquen a la notícia que es va emetre per TV el mateix dia de l’estrena. Podeu accedir a l’enllaç a la breu notícia d’IB3 del dia 15 de desembre.

Hem adjuntat el video de l’inici de la mítica pel·lícula de 1982 Blade Runner, dirigida per Ridley Scott (sí, sí, va tenir un breu cicle de plenitud creativa, però molt breu: només aquest film i Alien, de 1979). Una tortuga panxa enlaire, patint sota el sol, desferma una violenta resposta emocional en un replicant.
Una broma, en el fons, fruit de les moltes associacions d’idees que afloren en aquest procés de treball i també dels amables comentaris i suggeriments que ens feis arribar els qui seguiu la nostra feina.
Val més que em posi aviat a fer la traducció al castellà de Cap de tortuga, abans d’arriscar-me que el resultat, a base d’aprofundiments i reformulacions, sigui una obra completament nova.

Vicent Ferrer

Cap de tortuga: quadern de treball (II) Imatges i promoció

0
Publicat el 6 de gener de 2013

Cap de tortuga (baixa qualitat) from Xavier Gaja on Vimeo.

Estam treballant amb l’elaboració d’un clip de video promocional de Cap de tortuga. Avui diumenge 6 de gener hem passat una bona part del matí seleccionant, d’entre tota la filmació, els instants que han de formar part del muntatge de 60-80 segons.

Ens hi ajuda en Xavier Oliver, amb un equip que ens ha prestat en Pep Martinez. Les imatges van ser enregistrades el 8 de desembre, dia de l’assaig general. El producte final haurà de ser un clip molt senzill, tant de contingut com de format, amb la informació mínima per despertar la curiositat dels programadors. Tan aviat com el tinguem, el penjarem i començarem a enviar l’enllaç als nostres contactes de les Illes i la península.
I ja que parlam d’imatges, el nostre col·laborador, en Xavi Gaja, autor del muntatge que es projecta en Cap de tortuga, ha penjat a Vimeo aquest muntatge de 3m40s. Podeu veure aquesta creació sense sortir d’aquest mateix post. Aquesta vegada sense que el tècnic de so rapat al zero s’hi planti al davant 😉

Vicent Ferrer

10 propostes de lectures teatrals per al 2013

0
Com ja vam fer fa un any (podeu consultar l’apunt corresponent), suggerim als alumnes dels cursos d’Espai_Frumentària i als seguidors de les nostres activitats una selecció de textos teatrals. Llegiu l’article sencer i coneixereu les nostres noves propostes. Aprofitam per desitjar-vos bon any nou!

Us hem inclòs l’ISBN perquè us resulti més senzill trobar-los.

Faemino y Cansado, Siempre perdiendo (Punto de lectura, 2003) ISBN 84-663-0961-6

Paco Zarzoso, Ultramarins (Arola Editors, 2000) ISBN 84-95134-41-1

Juan Mayorga, La tortuga de Darwin (Ñaque Editora, 2008) ISBN 978-84-96765-19-1

Mario Benedetti, Pedro y el capitán (Alianza Editorial, 2000) ISBN 84-206-3822-6

Bertolt Brecht, Los horacios y los curiacios. Terror y miseria del Tercer Reich. Los fusiles de la señora Carrar (Alianza Editorial, 2000) ISBN 84-206-3708-4

Ariel Dorfman, La Muerte y la Doncella (LOM Ediciones, 1997) ISBN 956-282-038-6

Friedrich Dürrenmatt, Ròmul el Gran (Proa, 2005) ISBN 84-8437-723-7

Marià Villangómez, L’anell és més que un joc (Can Sifre, 2003) ISBN 84-87312-55-1

Harold Pinter, Esquetxos i altres peces (Diputació de Barcelona-Institut del Teatre, 2001) ISBN 84-7794-823-2

David Mamet, Oleanna (Proa, 1995) ISBN 84-8256-014-X

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

De Formentera a Girona

0
A Espai_Frumentària ens agrada sintonitzar amb processos creatius en l’àmbit de les arts escèniques. I remarcam la paraula “processos”. Ens agrada veure el camí, els esforços, les idees que van sorgint sobre la marxa, les rectificacions, els conceptes embrionaris que es despleguen a poc a poc. Els productes acabats, per si sols, són incomplets, deixen preguntes en l’aire.
Per tot això, a Espai_Frumentària ens agrada acollir iniciatives encara en aquest estadi de formació. Ho férem amb el muntatge John W. Pain & La Sirena (vegeu post anterior) i també amb la proposta poètico-escènica T’estim perquè hi eres (de Girona a Formentera), que vàrem presentar dins la programació de la primera temporada d’El 7 a les 6, a Can Toni (La Mola) el passat 26 de febrer de 2012.

En febrer de 2012 la proposta era encara una primera provatura, amb un format que acabaria enriquint-se amb altres aportacions. Com sempre, un debat amb el públic després de l’acte va servir per comentar alguns aspectes concrets del muntatge.

T’estim perquè hi eres (de Girona a Formentera) va ser representada de nou el passat 3 de novembre a la Sala La Planeta (Girona). Es tracta, ara encara més, d’un espectacle multidisciplinar que combina poesia, imatges i música. Els textos i les imatges provenen en bona part del recull El bes de les ones, de Daniel Palomeras (poemes) i Quim Cànoves (fotografies). També inclou fotografies i textos de Lola Ortega, del llibre Gironyades. Els actors, Janot Carbonell i Romi Yanes. Música de Sergi Carbonell interpretada al piano per Jordi Sànchez. L’espectacle era produït per Guillem Terribas i dirigit per Daniel Palomeras i Janot Carbonell.

Cal assenyalar que a l’obra literària del metge de Ripoll Daniel Palomeras hi és ben present la nostra illa. El bes de les ones la col·loca com a referent exclusiu, mentre que la novel·la juvenil Els viatges de l’alba descabdella l’acció entre Torroella de Montgrí i Formentera

Text estret del programa de mà de T’estim perquè hi eres (de Girona a Formentera):

La vida ofereix trencalls tot sovint. Per aquesta raó molts l?han entès com un camí, i el seu decurs com un viatge. De tants camins, n?hem triat un: de Girona a Formentera: Un camí de mar i una història d?amor explicats amb diàlegs, imatges i música. Un breu relat de solitaris amb afany de trobar, tot ignorant allò que cerquen. Una dona i un home que l?atzar apropa i allunya. I dos escenaris: la ciutat i l?illa. Una metàfora, també, del retrobament dels d?aquí amb els d?allà i dels d?allà amb els d?aquí.

Un dels textos d’El bes de les ones, el que acompanya la imatge (“escales de varador”, de Quin Cànoves) que il·lustra aquest apunt:

Trempades cordes de lira,

partitura en clau de sol.

Les notes de blau turquesa

dansen amb goig neguitós.

Potser en qualsevol moment,

nou filles de Mnemòsine

arribaran de l’Olimp

amb el retruny d’un motor

de centenes de cavalls.

Totes les rutes del mar

duen aquí, i romandran

amb nosaltres entre restes

de vells i oblidats de naufragis.

De Formentera a la Kulturfabrik

0
Espai_Frumentària va reprendre les activitats, després de l’estiu, amb la representació del muntatge John W. Pain & La Sirena, el 6 d’octubre (consultau l’apunt corresponent). Es tractava d’una petita companyia convidada a venir a Formentera coincidint amb la presentació de la nostra oferta formativa per al període 2012-13. En el seu moment comentàrem que…

… ens sentíem identificats amb un muntatge escènic de petit format, amb algun element de contemporaneïtat, nascut en un entorn de formació (l’escola internacional de Clown d’Eric de Bont, a Eivissa) i, sobretot, pensat per convertir-se en alguna cosa més que un muntatge: ser una producció en gira, present en els circuits que acostumen a ser ocupats per les companyies professionals. Un muntatge fàcil d'”empaquetar” i fer-lo viatjar, amb pocs actors (Lucien Elsen i l’escriptora Vanessa Buffone, de qui podeu llegir una entrevista) i tècnics… Un producte amb un mínim de sana ambició.
Ens ha vengut al cap aquest muntatge ara que fa una setmaneta o quasi que hem estrenat Cap de tortuga, un treball que aspira al mateix: obrir-se camí en àmbits professionals o semiprofessionals, amb les exigències i els esforços que això comporta.
Idò bé: el muntatge-que-aspirava-a-ser-producció que vàrem dur d’Eivissa resulta que ara és a Luxemburg (els dos actors són d’allà per bé que resideixen a Eivissa bona part de l’any). La seva proposta ha passat per un procés de selecció i ha estat acollida en una institució pública destinada a la cultura i l’art, la Kulturfabrik (sí, sí, aquestes coses existeixen pel món civilitzat), on passarà per un procés de millora. S’analitzaran i es treballaran els punts dèbils de la interpretació i de la posada en escena, es treballarà al costat d’il·luminadors, directors, actors, etc. i el resultat serà el mateix muntatge, però perfeccionat, que s’estrenarà allà i quedarà llest per iniciar una gira. Si teniu curiositat per una institució/equipament com aquest, podeu entrar-hi clicant al següent enllaç de la Kulturfabrik (el web està en francès i alemany).
I també en relació amb tot això, us avançam que en primavera (probablement a finals de maig) es farà a Formentera un curs intensiu de Clown, impartit per Eric de Bont. N’anirem informant, però ja podem dir que serà un reclam per estudiants d’arreu, no solament de Formentera.

Cap de tortuga: quadern de treball (I) Després de l’estrena

0
Calia mantenir aquest Diari de muntatge de Cap de tortuga quan ja s’ha estrenat el nostre treball? No ho sé. Però han quedat coses a dir, segur. Una d’elles: la gran quantitat de públic (108 persones) que va assistir a la Sala de Cultura el passat dissabte 15 de desembre.
Més enllà d’aquesta dada concreta, una nebulosa de sensacions, dubtes, certeses, desafiaments i tota casta d’dees. No sé molt bé com sistematitzar-ho sense caure en una malaltissa exhaustivitat. Però ho provaré.

D’entrada, descarto reduir-ho tot a un tòpic fraseològic del tipus “l’obra va ser rebuda amb diversitat d’opinions” o “la proposta va sorprendre”. No és que això no sigui cert, però crec que els lectors d’aquest bloc es mereixen una micona més d’aprofundiment, després d’haver seguit el procés de muntatge en les anteriors entrades.
Recorrent a la meva memòria immediata (que ja sabem que és feta també d’oblits, no solament de records), em vénen al cap alguns moments.
Un d’ells, la mateixa nit-matinada de l’estrena, quan, després de sopar as Marès anàrem a la fonda Pepe a fer dos gintònics més i veure com havia quedat de planet el solar on hi havia hagut ca ses Castellones. Dues persones m’aborden per dir-me que l’obra els havia semblat molt especial. “Especial” i “sorprenent” són per ventura dues de les paraules més usades pels espectadors que vengueren el dissabte. Les acceptam: la nostra proposta era nova. Espai_Frumentària mostrava les seves credencials al públic formenterer. Ja tocava, després de 4 anys des de la creació d’aquesta nostra/vostra associació teatral. Ho hem comentat ja en aquest bloc: ens definim com a creadors en sintonia amb la contemporaneïtat. Dic “en sintonia” per no tancar la porta a res i perquè la contemporaneïtat és una cosa molt ampla, també.
Però el que està clar és que ens agrada/motiva la poètica de la dissociació, la voladura controlada (o no) d’alguns patrons lògico-racionals, la coexistència de registres, els metallenguatges, la conversió de la tècnica en matèria escènica. En distintes intensitats, però acabam trobant en aquesta orientació de les arts escèniques un espai on compartir les nostres inquietuds.
Sé que amb això no aclarim gaire, i que ens continuaran preguntant quina punyetera relació hi ha entre una tortuga i el tramvia que apareix en les filmacions, o entre una tortuga i un raig de ketchup, o entre una tortuga i una camisa blanca d’empleat d’una sucursal de Bankia. Potser no serà fàcil explicar punt per punt tot el que hem fet i el que farem d’ara endavant. Però ens sentiríem bastant satisfets si aconseguim que les nostres propostes escèniques es visquin o es percebin no exclusivament des de la racionalitat o l’educació teatral viscuda/rebuda, sinó també amb el cor i les emocions.
Cap de tortuga es tornarà a representar a Formentera durant el primer trimestre del nou any 2013. Si tot va molt bé, se’n faran bolos i el resultat del treball d’aquests mesos anirà millorant i polint-se, incorporant nous elements. Per això consider que Cap de tortuga és encara, en certa manera, un treball en marxa, i que cal mantenir-ne aquest Diari de muntatge, que a partir d’ara s’anomenarà “quadern de treball”. Personalment, us puc dir que esper amb fruïció aquest procés i serà un gust anar-lo compartint amb vosaltres. Fins d’aquí a uns dies!

Vicent Ferrer

2013: Taller d’iniciació a l’escriptura creativa i altres cursos d’Espai_Frumentària

0
El Taller d’iniciació a l’escriptura creativa i el Curs de realització de curtmetratges són les activitats de l’Àrea de Formació d’Espai_Frumentària que s’iniciaran amb el nou any, si no hi ha cap imprevist.
En un arxiu que s’adjunta en aquest post podeu trobar informació detallada dels dos tallers.
No dubteu a posar-vos en contacte amb Espai_Frumentària per a qualsevol aclariment.

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

Diari del muntatge de Cap de tortuga (VIII) El temps sotmès a la pausa

0
Quan ja ha començat a tenir presència pública la promoció de Cap de tortuga, 3 dies abans de l’estrena prevista per dissabte 15 de desembre a les 21h a la Sala de Cultura (Sant Francesc Xavier), és molta la gent que ens pregunta en què consisteix l’espectacle. Jo els dic que consultin en aquest mateix bloc les 7 entrades (de moment) del “Diari del muntatge de Cap de tortuga“. Ara, però, ja hem distribuït la nota de premsa i alguns mitjans se n’han fet ressò.

En primer lloc, la premsa ens ha fet un poquet de cas. Podeu consultar, amb un clic, la notícia apareguda al Diario de Ibiza d’avui (13/12/2012).
Disposam també del text definitiu que apareixerà al programa de mà. Ací el teniu:

Amb la direcció de Cap de tortuga he tractat els diferents elements 
de manera que es comportin com a capes d'informació d'una idea essencial,
que enriqueixin des de la seva particularitat el tema central. Les filmacions
de Xavier Gaja, on ens mostra una personal barreja de mirades, records i
oblits; la música de Carme Lluch -creada especialment per a aquesta obra
i interpretada en directe-, amb la qual ha intentat trasmetre els tremolors
i esgarrifances que li van venir al cap quan li explicàrem la idea del
muntatge; les formigues convertides en paraules de Vicent Ferrer,
que creen una atmosfera inquietant on el temps es transforma en un objecte
en mans d'un nen, i les metàfores en forma d'accions físiques, simples,
subtils, que formen part del meu propi magatzem creatiu. Tot això és
Cap de tortuga, una peça escènica d'estructura i estètica contemporània,
una partitura de moviments, d'accions físiques, textuals i musicals.
Un muntatge evocador, on es ritualitza cada instant per esdevenir metàfora
estimulant per a l'intel·lecte emocional de l'espectador. Carn, vi, paraules,
formigues, una camisa, un violoncel, un tècnic de llums i so, mosques...
i el temps sotmès a la pausa.


Miquel Costa (director)

Muntant Cap de tortuga vivim també el conjunt d'esforços que van en paral·lel
a la part més creativa: la producció, la promoció, la part tècnica...
Tot plegat ens aproxima al fet teatral en tota la seva complexitat, fet que
sens dubte constitueix un bagatge important.

Vicent Ferrer

Diari del muntatge de Cap de tortuga (VII) Dins el temps i fora del temps

0
És un fet que a base d’assajar i retocar diferents aspectes del nostre muntatge Cap de tortuga anam descobrint noves potencialitats en el seu missatge. O almenys, aprenem a conceptualitzar el que prèviament eren intuïcions. Per exemple, pel que fa a la temàtica de l’obra, sabíem que parlàvem de la mort entesa com una expansió de la consciència. La veu que parla (el “personatge”, si voleu) ho fa des de la pròpia mort (o des del propi procés de mort) i això implica situar-se fora del temps, en un no-temps, o en un temps completament diferent.

Doncs bé, en els assajos generals del cap de setmana del 8 i 9 de desembre vàrem començar a treballar amb les imatges definitives de les projeccions. Es tracta d’un muntatge realitzat específicament per a Cap de tortuga per Xavi Gaja, realitzador cinematogràfic barceloní amb estrets vincles amb Formentera i membre d’Espai_Frumentària. Esperam poder penjar algun dia un enllaç a aquest material, per a aquells que no puguin ser a Formentera el dia de l’estrena.
Aquest muntatge dura 3m 40s. Inclou imatges diverses extretes moltes d’elles d’altres curts seus. S’hi mostren escenes quotidianes (una ciutat, els clients d’una cafeteria, transports públics col·lectius, edificis…) a alta velocitat i en silenci.
L’efecte ja és, d’entrada, suggeridor: les imatges activen en el nostre cervell d’espectadors el soroll que els resulta intrínsec (trànsit, gent parlant, motors…), però el fet que estiguin en silenci provoca un efecte dissociatiu amb bastant càrrega expressiva. D’altra banda, l’actor (Miquel Costa), observant-les, reforça el seu paper de “contemplador” de la realitat heterogènia i canviant. No oblidem que “interpreta” un personatge que coneix totes les veritats de l’existència.
Però encara ha ha més: donant l’esquena al projector, la seva ombra forma part, a la vegada, d’allò que observa en la projecció. Ho observa tot en repòs, quasi immòbil. Les imatges, en canvi, són ràpides, molt ràpides. En el rectangle de llum, per tant, una silueta estàtica i unes imatges enormement dinàmiques. Tot plegat il·lustra la coexistència de dos temps, dos ritmes: un d’ells la “realitat” tal com la reconeixem tots; l’altre, el temps de la tortuga, pesat, pausat, flegmàtic…
El que està clar és que es tracta d’un moment-acció de l’obra bastant polisèmic. Una de les persones que va presenciar l’assaig general va dir que, ja que el personatge és un animal moribund, el “lògic” és que vegi passar davant dels seus ulls la pel·lícula de la seva vida. Una interpretació senzilla i aguda que a mi no se m’havia passat pel cap, però em demostra una vegada més que una part molt important del sentit de l’obra descansa no en el que nosaltres diem, sinó en el que cada espectador construeix a partir de la seva experiència i de les seves expectatives.
Sé que no cal racionalitzar-ho tot. Potser, en una obra contemporània, no convé racionalitzar, precisament, sinó cedir a les sensacions. Sí. Se sol dir això. Però m’ha guanyat, en aquesta ocasió, el vessant didàctic. En el fons, també aspiram a reivindicar una determinada concepció del fet escènic, no solament a realitzar-nos com a creadors. Buf!

Vicent Ferrer