espai_frumentaria

arts escèniques

Curs d’escriptura dramàtica a Formentera

0

Tal com anticipàvem fa unes setmanes, acabam d’obrir el termini d’inscripcions per al curs d’escriptura dramàtica que impartirà el reconegut dramaturg valencià Paco Zarzoso. En aquest post podeu trobar la informació sobre l’activitat

Taller d’escriptura dramàtica

INVERTEIX EN PERSONATGES I ATMOSFERES I DEIXA’T D’HISTÒRIES

per Paco Zarzoso

En aquest taller es treballaran dos dels elemensts claus de la dramatúrgia: l’espai i els personatges. La complexitat dels personatges i les atmosferes dramàtiques es revelen com a fèrtils mecanismes de cohesió del material dramàtic, complementaris a l’argument. Durant el curs, al costat dels exercicis d’escriptura, s’analitzaran textos de 5 referents del teatre actual i contemporani: Ibsen, Maeterlink, Büchner, Txèkhov i Koltés. L’objectiu del curs serà que cada alumne elabori l’embrió d’un text teatral propi.

Paco Zarzoso (Sagunt, 1966) és autor, actor i director teatral. Fundà la companyia La Hongaresa de Teatre junt amb Lola López i Lluïsa Cunillé. Com a dramaturg ha guanyat premis com el Marqués de Bradomín, el Max Aub, i el Ciutat de Barcelona. Les seves obres s’han representat a moltes ciutats de l’estat espanyol i a Buenos Aires, Santiago de Chile, Montevideo, Córdoba, Río de Janeiro i Cali. Imparteix taller d’escriptura des de fa més de 15 anys. Entres les seves obres destaquen El hipnotizador (2002), Ultramarins (1999) i la cèlebre Umbral (1997).

Durada: 12 hores presencials + tutoria online

Dates: 2 de desembre (divendres) de 18.00h a 20.30h; 3 de desembre (dissabte) de 9.30h a 13.30 i de 16.30 a 20.00h, i 4 de desembre (diumenge) de 9.30h a 11.30h

Places: 12 alumnes

Inscripció: 85 euros (inclou una revisió online del projecte teatral de cada alumne)

Lloc: Sala d’Actes de la Conselleria de Cultura (Sant Francesc – Formentera)

Forma de pagament i inscripció:

ingrés o transferència al compte 2100 4347 59 01 00070056 fent-hi constar el concepte “Taller escriptura” i tramesa d’un correu electrònic a frumentaria@hotmail.com on s’indiqui nom i cognoms i telèfon de contacte.

NOTES:

L’organització del curs coordinarà els alumnes de fora de Formentera perquè puguin trobar allotjament en una casa compartida.

Durant el curs es comentaran els següents textos:

L’ànec salvatge, d’Henrik Ibsen

Les tres germanes, d’Anton Txèkhov

La intrusa, de Maeterlink

Roberto Zucco, de Bernard M. Koltés

Woyzeck, de K. Georg Büchner

Informació: 609 15 69 94 i 622 83 33 51

 

 

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

La formació teatral de l’hivern que ara comença

0

Aquesta setmana sortirà el cartell dels cursos de formació teatral que oferirà l’Espai_frumentària entre octubre i maig. En el post anterior ja us n’havíem fet cinc cèntims, però ara ja han pres forma. Us convidam a conèixer aquesta programació i participar-hi! Llegiu l’article sencer clicant més avall.

ADDENDA: hem afegit a aquest post un document en pdf amb informació més detallada de cadascun dels cursos que començaran de forma més o menys immediata.

UNA ALTRA ADDENDA: podeu llegir la ressenya en premsa de la presentació dels cursos. Clicant-hi.
Efectivament. Com a plat fort d’aquest primer trimestre, el curs d’escriptura que impartirà, si res no falla, el dramaturg Paco Zarzoso, a principis de desembre.
D’altra banda, a finals d’octubre començarà un curs que, provisionalment, hem titulat “creació d’escenes teatrals” i que serà de 60 hores. Cal dir que hem aconseguit la seva homologació per la Conselleria d’Educació i Cultura, de manera que els participants que siguin llicenciats podran optar a aconseguir el merescut reconeixement de crèdits (6, en concret).
La dansa i el clown completen l’oferta d’enguany. Animau-vos!

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

Aquest hivern… LA FAREM GROSSA!

1

A l’Espai_Frumentària estam preparant un programa de formació bastant ambiciós. No ens ho pensàvem, però de moment tot ens està sortint bé i la gent ens està dient que SÍ a quasi tot. Esperam poder treure el cartell durant la primera setmana d’octubre, però podem avançar alguna coseta. Si ho voleu saber, llegiu l’article sencer…
Per a la primera meitat de l’hivern (novembre- febrer) hi ha previst l’inici d’un curs de creació d’escenes que hem titulat “Arquitectures dramàtiques”, que durarà fins maig o finals d’abril.
També s’organitzarà de nou el taller de dansa i anam darrere d’un taller de Clown.
Però el plat fort sens dubte és el taller intensiu d’escriptura dramàtica que impartirà, si res no falla, el dramaturg valencià Paco Zarzoso el primer cap de setmana de desembre (a la fotografia, amb Lola López en Vacants, Sala Palmireno, València, 1997). L’Espai_Frumentària obrirà la matrícula a estudiants d’arreu de les illes i de la península, així que si sou de Formentera i hi estau interessats, estau alerta!
Aviat tendreu més informació.

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

La paraula viva (teatre i efemèrides)

0
Publicat el 16 d'agost de 2011

Enguany, 2011, es compleixen 100 anys de la mort del poeta Joan Maragall, màxim representant del sector regeneracionista del nostre moviment modernista de principis del segle XX.
Fou un poeta vitalista, embegut de les teories de Nietzsche, amarat del Romanticisme original d’arrel germànica, que es distancià del Romanticisme tòpic de la Renaixença, carregat de paisatgisme i religiositat.

Fou el primer poeta ibèric a recollir en una sèrie d’assaigs la seva teoria poètica. Concretament, els seus Elogi de la Paraula i Elogi de la Poesia desenvolupen la teoria de la “paraula viva”, segons la qual la parla viva és el veritable bressol de la identitat cultural. La paraula en llibertat, la paraula no sotmesa ni a les lleis ni a la retòrica a l’ús, és l’expressió de la llibertat i la creativitat.
L’any 2011 és també el centenari de la creació de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, de la qual Joan Maragall, durant els mesos anteriors a la seva mort, formà part. La SF de l’IEC és l’equivalent a casa nostra al que en altres llengües és l’Acadèmia de la Llengua. És a dir: és la màxima autoritat en matèria de gramàtica normativa: lexicologia (diccionaris), morfosintaxi i ortografia.
Un i altre centenari testimonien la necessitat de mantenir vius els referents respectius, com a símbols de la lluita per la supervivència d’una llengua que és el vehicle i l’expressió d’una cultura.
Des de l’Espai_Frumentària volem, ni que sigui, recordar que enguany se celebren aquestes dues efemèrides, que entronquen amb el que és el mateix teatre: paraula viva o “paraula en moviment”, com li agradava dir al nostre poeta i dramaturg Marià Villangómez, del qual se celebraran l’any que ve els 10 anys de la seva mort.

Deconstruint la tramuntana

0
Publicat el 25 de juny de 2011

Quan vàrem iniciar aquest bloc, volíem que fos un espai d’intercanvi per donar nous impulsos a les idees. Fa unes setmanes informàvem que el projecte de muntatge de Tramuntana morta era ja a disposició de programadors (vegeu post anterior). Això vol dir que és una idea en la qual seguim pensant-hi, subjecta, per tant, a aportacions. Potser tot això queda al final en res, però no podem deixar passar els estímuls estètics que ens arriben, i en especial el que us presentam ara.
Es tracta d’una exposició que s’acaba d’inaugurar a la Llotja de Palma. En el fons i en la forma concorda amb una de les idees d’escenografia que havíem pensat per a l’obre de teatre Tramuntana morta: embarcacions “mortes”, capgirades, símbol decadent i alhora arrelat a la memòria col·lectiva, crisi de la llibertat, fracàs dels anhels.
Potser si algun dia el projecte de muntatge (no ja de lectura escenificada) de Tramuntana morta tira endavant podrem aprofitar alguna part del que ens descobreix aquesta exposició.
Us adjuntam l’enllaç a la notícia a El Mundo (i per favor, mirau-vos el video) També us recomanam que llegiu la ressenya al Diari de Balears.

Escriptures dramàtiques

1
Publicat el 25 de maig de 2011

Fa una vintena llarga d’anys, el dibuixant de còmic nordamericà Will Eisner, creador del mític personatge “The Spirit”, proposà una denominació per a tota una sèrie de manifestacions creatives que anaven des del cinema a la narrativitat d’un jeroglífic egipci, passant pel còmic i pels manuscrits historiats de l’Edat Mitjana. Aquesta brillant denominació col·lectiva era “art seqüencial”. Som de l’opinió que caldria cercar una denominació conjunta per referir-nos a formes d’escriptura com el teatre (amb tota la diversitat interna que va entre el teatre clàssic i el contemporani), el cinema o el guió radiofònic, entre d’altres. Totes elles són…
… formes d’escriptura confluents, que comparteixen bona part de recursos i que es poden alimentar recíprocament. Mentre feim aquesta reflexió tenim al davant un volum amb dues obres emblemàtiques d’Arthur Miller, La mort d’un viatjant / Els desarrelats (Edicions 62: 2002). El primer dels dos textos és una obra de teatre. El segon, un guió cinematogràfic que arribà a la gran pantalla a Espanya amb el títol de Vidas rebeldes (1961), dirigit per John Huston, amb Clark Gable, Marilyn Monroe i Montgomery Clift. Un i altre, però, són fills del mateix impuls dramàtic, tot i haver seguit camins distints en el seu procés de concreció. Un altre volum recull tres peces de Sam Shepard, Estados de shock / Al norte / Lengua silenciosa (Anagrama: 1998). La primera és una peça teatral i les altres són guions cinematogràfics. Textos que es poden donar a conèixer junts perquè en el fons comparteixen un mateix substrat, ben difícil d’etiquetar.
Dir-li “literatura dialogada” seria massa ingenu i vague. Perquè en aquest mateix epígraf s’hi podrien incloure fins i tot textos litúrgics o novel·les humanistes com La Celestina. Tampoc volem tancar en fals aquest debat amb la nostra ignorància. El deixam obert, com tantes altres coses.
Volem, però, convidar els seguidors d’aquest bloc a descobrir en la Xarxa una magnífica joia d’escriptura dramàtica. Visitau la pàgina web oficial de Clint Eastwood (hi podeu accedir des dels enllaços d’aquest bloc) i, en l’apartat de pel·lícules trobareu l’Script (screenplay) d’Unforgiven (1992), estrenada a Espanya amb el títol de Sin perdón. Un western total i definitiu amb una impressionant profunditat humana i èpica. El guió està en anglès, òbviament. Si no sou monolingüistes el podreu gaudir. Us en proporcionam uns breus fragments, corresponents a les darreres acotacions i rèpliques. L’escena transcorre de nits i amb soroll de trons del cel.

(MUNNY gets on his horse right away, for the first time, and turns to
leave. BEAUCHAMP has come into the street and he is putting on his glasses.
MUNNY rides to the front of the bar and then begins to yell.)



MUNNY: You better bury Ned right.
You better not cut up nor otherwise harm no whores.
(The women begin to come out to see him leave) Or I’ll come back
and kill every one of you son’s of bitches.



(MUNNY rides fout of town past the
growing crowd of people. We see DELILAH especially watching him leave with a
look of combined love, respect, and fear on her face).

Poques voltes un text dramàtic concentra tanta expressivitat en la darrera rèplica, que esdevé una mena de fruit a l’extrem de la branca d’un arbre, una mena de síntesi i revulsiu d’una trama, que, a la vegada, ressona en el cervell de l’espectador hores i hores. Potser les darreres rèpliques i acotacions del drama Les germanes captives, de Marià Villangómez (Can Sifre: 1998) s’aproximen a aquest frapant recurs escènic:

LLUC: Entra, dic, si no vols que dispari!
Una filla que em queda, me la volies prendre?
Endins, tu en comptes d’ella!

(Catalina entra i ell tanca amb el forrellat)
I ara, fora! Assassins, aquí teniu la presa!
I sapigueu que no hi haurà rescat!

(Ho ha dit passant el llindar, cap als moros, les veus
dels quals es senten molt prop. En Lluc s’escapa)

FI DEL DRAMA

No només Beckett

2
Publicat el 10 de maig de 2011

L’Espai_Frumentària va presentar ahir al vespre un altre muntatge a càrrec de les persones inscrites als cursos de formació teatral. És el resultat d’una vintena llarga d’hores d’assaig, només, i va durar poquet. El just per inaugurar el Formentera Film Festival. En algun mitjà de comunicació s’ha dit que es tractava d’una adaptació de Tot esperant Godot, de Samuel Beckett, ara bé…
…això no és ben bé així. És cert que l’obra del mestre de l’absurd era present en els assajos, però com una mena de punt de partida del qual s’extreia la base per a accions físiques. El teatre descansa molt en l’activació d’imaginaris, i en aquest sentit, no era gens difícil connectar amb la magnífica obra d’un dramaturg tan fresc i vitalista com Albert Camus, injustament etiquetat coma existencialista. El personatge altiu, arrogant que s’apropia de les voluntats dels altres, que funcionen com a comparses que reprodueixen una jerarquia universal, ¿no us recorda el personatge de la Pesta a l’obra L’estat de setge, escrita el 1948?

LA PESTA: La crueltat rebel·la, però la ximpleria destrempa. Honor als estúpids, perquè ells em preparen els camins! Són la meva força i la meva esperança! Arribarà un dia, per ventura, en què tot sacrifici us semblarà estèril, en què el crit inacabable de les vostres brutes rebel·lions cessi a la fi. Aquell dia regnaré veritablement en el silenci definitiu de la servitud. (Riu) És un problema d’obstinació, veritat? Però estigueu tranquils; jo tenc el front abaixat dels tossuts.
(Albert Camus, L’estat de setge. Traducció de Vicent Ferrer a partir de la versió en castellà d’Alianza Editorial)

Publicat dins de Formació | Deixa un comentari

Nova representació de Tramuntana morta

0
Publicat el 4 de maig de 2011

En el context de la Primavera de Cultura de l’Obra Cultural Balear de Formentera (i donant obertura als actes d’enguany), es tornà a representar el passat 2 d’abril el semimuntatge o lectura escenificada de Tramuntana morta. En aquesta ocasió vàrem plantejar l’acte com un assaig obert en el qual es va reservar un espai al final de la representació perquè alguna de la quarantena de persones que hi assistiren digués la seva sobre el que li havia semblat l’acte. Podem pensar que 40 persones són poques, però…
…cal tenir en compte que a la mateixa hora hi havia una projecció d’una pel·lícula dins d’un dels cicles de cinema organitzats pel Consell i que el mateix dia jugava el Barça. Total, una concentració inusual d’activitats (perquè llavors alguns diguin que els sous de cultura es dediquen només a organitzar festes!)
El debat després de la representació va anar força bé, sobretot si tenim en compte que segurament a Formentera mai no s’havia organitzat un acte semblant a un assaig obert. Hi va haver una desena de preguntes del públic, referides al text, a la interpretació, i a les activitats de l’espai_frumentària.
El director, l’autor i algun dels actors van anar contestant a aquestes qüestions. Concretament es va fer notar el fet que la taula de llums no funcionava gaire bé i que, per tant, els jocs de llum no van sortir talment com estava previst. També es va comentar el fet que en aquesta segona representació es va suprimir l’escena 32, aquella escena “cantada” del final, que aportava un cert contrapunt al to general de l’obra. Els actors, d’altra banda, van començar l’actuació amb un nivell de tensió molt baix, que es va anar recuperant a partir de l’inici del segon dels tres actes.
Tot plegat va servir per donar a conèixer l’espai_frumentària entre la gent de Formentera, a través d’un acte distès i acollidor, que, repetim, va tenir una bona resposta del públic, ja que només foren unes quatre i cinc persones les que preferiren no seguir el debat posterior a la representació.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Entrevista a Miquel Costa al Diario de Ibiza

0

En la contraportada de l’edició d’avui 30 de març de 2011, quan fa escassament tres dies que s’ha celebrat el Dia Internacional de Teatre, el diari d’Eivissa publica una generosa entrevista a Miquel Costa, membre fundador de l’espai_frumentària. En Miquel ens fa compartir algunes de les seves inquietuds i parla del muntatge que s’està preparant per al proper dissabte 2 d’abril, una nova representació de la lectura escenificada del text Tramuntana morta, que s’estrenà el passat 29 de gener i del qual vàrem aportar informació a les primeres entrades del nostre/vostre bloc.
Ací teniu l’enllaç a l’entrevista:

http://www.diariodeibiza.es/pitiuses-balears/2011/03/30/teatro-poner-luz-aspectos-realidad/472324.html

Joan Colomines. Formentera diu adéu a un dramaturg

0
Publicat el 5 de març de 2011

La setmana passada moria a Barcelona el polític i escriptor Joan Colomines, home de cultura amb una vinculació més que notable a la nostra illa, on molta gent el coneix com l’autor del cèlebre poemari Anna com Formentera (1979), alguns poemes del qual han estat musicats per “Aires formenterencs” i “Uc”. Al costat de la dedicació a la poesia, fou també escriptor dramàtic.
La major part de la seva obra dramàtica està aplegada en el volum Teatre 1964-1974, editat per Edicions 62 l’any 1974 a cura de Xavier Fàbregas. El volum, de més de 200 pàgines, inclou quatre peces: “Perdona, Franz”, “La sentència”, “Paracels” i “Julieta”. Es tracta de textos amb marcat contingut social i amb ambientacions d’allò més variades. És una escriptura dramàtica a mig camí entre tots els extrems imaginables en escriptura teatral, podríem dir que força eclèctica, escrita i vehiculada en un context (el tardofranquisme) poc amable per al nostre teatre, i de marcat caràcter realista amb tocs experimentals. Ens recorda l’obra d’altres dramaturgs de la mateixa època que crearen la seva obra dramàtica en condicions d’aïllament, “desinfluenciats”, entre els quals situaríem Marià Villangómez i Antoni Ribera. Val la pena aproximar-se a aquest teatre (creim que en alguna llibreria de Sant Francesc encara es pot trobar algun exemplar d’aquesta edició) i per ventura aquesta primavera seria un bon moment per dedicar un homenatge a Joan Colomines.

Solidaritat amb TV3 al País Valencià

0

S’ha consumat l’ofensiva anticatalana al País Valencià, una ofensiva orquestrada des de les institucions governades pel nacionalisme espanyol. TV3 ha emmudit, censurada. S’ha eliminat un dels elements de normalitat cultural i lingüística als Països Catalans: l’espai comunicacional en la llengua pròpia, el català. L’atac a la llengua és l’atac a la cultura i l’atac al poble.