El violinista celest

Bloc sobre literatura i art de Xulio Ricardo Trigo

Ricardo Piglia: Un constant homenatge a Macedonio

26 de juliol de 2006

Filòsof metafísic, poeta, clochard, narrador de novel·les impossibles, Macedonio Fernández va ser durant molt de temps un personatge de Borges, un rar, una creació aventurada del més racionalista dels escriptors fantàstics. La realitat de Macedonio vam anar descobrint-la a poc a poc al llarg dels anys setanta, gràcies als "cuadernos ínfimos? de Tusquets. Difícil d?oblidar

Llegir més

La lectura segons Jaume Cabré

25 de juliol de 2006
Sense categoria

Si la lectura de la ficció té un component de plaer estètic, per què no han de tenir-lo l?assaig, el pensament? Al llarg de la història de les arts sempre hi ha hagut aquells creadors capaços d?articular les seves reflexions a través de la paraula escrita. Kandinsky en la pintura, Copland en la música o

Llegir més

L’ART COM RAJA (II): Paraules pintades

21 de juliol de 2006

Fa alguns anys un pintor amic presumia sense misericòrdia de la seva superioritat a l?hora d?explicar el món. Ben cert que l?amistat ajuda a avançar en aquesta mena de converses, a treure els fils més agosarats amb la certesa que la vanitat personal no intervindrà amb inusitada violència.  Argumentava que l?escriptura sempre quedava presonera del

Llegir més

Notable ficció científica

18 de juliol de 2006
Sense categoria

Sorprèn en una època de continus avanços tecnològics que la literatura hagi deixat de banda els temes científics. Però és així. Confosos durant molt anys amb la ciència-ficció, mentre eren, diguem-ne, una elucubració possible, els avanços tecnològics o les històries sobre la sort global del planeta, tenen pocs conreadors a casa nostra. Paradoxal! Sobretot si

Llegir més

L?Alta Provença d?Antoni Clapés

12 de juliol de 2006

Poesia i pintura neixen del desig d?una visió alternativa de la realitat. Totes dues, però, fan servir instruments distints. Degas va explicar desconsolat a Mallarmé que no trobava idees per a escriure els seus sonets, i aquest li va respondre molt segur: Estimat, els poemes no es fan amb idees sinó amb paraules. La confusió

Llegir més

Saber de més

9 de juliol de 2006

En una conversa amb Ilya Eremburg, Jorge Amado va fer seva l?aparent contradicció de l?amic: ?eJorge, li va dir l?escriptor soviètic, somos escritores que jamais poderemos escrever memórias, sabemos de mais.? Molts anys després, l?Eremburg va buidar tots els records en proses interminables que volien treure llum a les contradiccions de la seva existència. Paradoxalment,

Llegir més

Una lliçó per a reescriure els clàssics

7 de juliol de 2006

A causa d?una recerca d?originalitat falsa o malentesa, no és freqüent que els escriptors transformin en evidència deutes flagrants amb els textos que els han precedit. Potser perquè de vegades s?oblida que l?originalitat emana del propi procés artístic, sempre que aquest sigui autèntic, sempre que sigui capaç de desenvolupar les raons profundes de l?escriptura. Són

Llegir més

Sobre la insídia

4 de juliol de 2006
Sense categoria

D’un temps ençà, alguns dels visitants d’aquesta pàgina -sempre una minoria que creu tenir tots els drets- s’exerciten per a les olimpíades de la insídia deixant aquí i allà comentaris que ratllen la mala fe i l’insult. Sovint és així perquè, segons creuen aquests visitants -anònims tots ells-, la democràcia consisteix a fer el que

Llegir més

De la “puresa” a la “gran cultura”

4 de juliol de 2006
Sense categoria

La intervenció de J.T. al comentari 7 de la nota anterior em dona peu per a una reflexió que em balla pel cap. Fa temps que llegeixo a Internet veus que tenen una enorme exigència de puresa amb els seus intel·lectuals. S’escriu sovint que un artista no pot ser polític, que no pot tenir familiars

Llegir més

Sebald: Apologia de la lentitud

3 de juliol de 2006
Sense categoria

La lectura de novetats literàries obliga sovint a l’escepticisme. Bona part dels llibres que es publiquen arriben a les nostres mans amb una certa fama d’obra definitiva, però desvetllen de seguida la seva condició de prescindibles o, si més no, d’entreteniment per a un nivell d’exigència escàs. Molts poden ser llegits durant els espais de

Llegir més