Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

11 d'abril de 2023
0 comentaris

“EO”, de Jerzy Skolimowski: fitxa i comentari

EO“. Any 2022. Director: Jerzy Skolimowski. Guió: Ewa Piaskowska i Jerzy Skolimowski. Repartiment:Hola (EO), Tako (EO), Mariette (EO), Ettore (EO), Rocco (EO), Mela (EO), Sandra Drzymalska (Kasandra), Tomasz Organek (Dude), Mateusz Kosciukiewicz (Mateo), Lorenzo Zurzolo (Vito), Isabelle Huppert (la comtessa). Durada: 1h28. Vista el dia 10.04.2023, en VOSE, per Filmin (€).

Nota sinòptica: La història d’un ase, que comença en un circ polonès i acaba en un escorxador italià. Sinopsi: El món és un lloc misteriós, especialment vist a través dels ulls d’un animal. En el seu camí, EO, un ruc gris d’ulls melancòlics, es troba amb gent bona i gent dolenta, experimenta l’alegria i la pena, i la roda de la fortuna converteix alternativament la seva sort en un desastre i la seva desesperació en una felicitat inesperada. Però mai, en cap moment, perd la seva innocència. 

Festivals i premis: Festival de Canes – Competició (Premi del Jurat) | Altres premis.

Apunts relacionats en aquest blog: Altres veus: “EO”, de Jerzy Skolimowski.

Comentari.

L’ase protagonista té la innocència de l’animal en contraposició al món que l’envolta. Això no vol dir que no tingui la seva personalitat. Afectiu, es deixa amanyagar i es mostra rebec amb qui el maltracta. Passiu, no deixa de veure el que veu i es desentén dels que avicien privilegiadament els cavalls de la hípica, de les autoritats pomposes que inauguren nous estables, dels humans que celebren patèticament victòries ridícules i els radicals d’extrema dreta que s’hi barallen o de les seves històries personals i familiars recargolades: esdevé un cert mirall de la nostra pobra Europa actual. Anant per la natura, ell que és un animal, topa amb la mort infligida lúdicament pels homes a les bèsties que se les campen a bosc, la provocada a les aus pels moderns i pro-elèctrics molins de vent… Tanta innocència enmig d’aquest món només té un destí possible: l’escorxador, mal que hi vagi a raure atzarosament.

La història, doncs, és ben bonica i la mirada al nostre món, sentida. Una bona faula.

Skolimowski se centra en l’ase i representa el que l’envolta de manera volgudament simple, amb traç gruixut, amb certa murrieria: pels afeccionats al futbol que es barallen agafa quatre arreplegats i ni li interessa comptar amb grans equips; per les autoritats que inauguren instal·lacions, en té prou amb uns personatges caricaturescos que fan de polítics rodanxons o capellà que va ruixant (tot beneint…); pel noi de vida i família complicada ha fitxat un actor amb pinta del prototípic italià (atractiu i amb cotxe, esquís, resulta que feia de capellà, addicte al joc…). No ha mantingut una relació de causa-efecte en les vicissituds del guió, barreja un cert realisme en el trajecte del protagonista amb moments de fantasia, onírics, de memòria o desig, i hi intercala imatges força estranyes, sovint entintades de vermell, que tant poden representar el vol d’una au com servir-li de farciment al relat. Com a veterà del cinema, s’ha permès unes llibertats que resulten atípiques avui en dia, a més de simplificar-li la producció del film, certament modest.

PS: Aquest film és un homenatge a “A l’atzar, Baltasar”, de Robert Bresson, que podem repescar a FilminCat en VOSC.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!