Evidentment, vaig renyar el meu fill, com a professor que també sóc, explicant-li que no hi ha cosa que molesti més que actituds que trenquin el ritme de la classe amb preguntes que no vénen a tomb…
Tot plegat va quedar com una anècdota , sense més important. Vet aquí, però, que un any després he descobert què realment passava…
Imatge: alumnes de Mataró contra la Llei Wert…
S’havia adonat que molts professors canviaven de llengua i continuaven les classes en castellà quan un alumne els preguntava en aquesta llengua. Aleshores, per redreçar la situació, preguntaven en català i el professor, sense adonar-se, tornava a fer les classes en català…
Un anècdota si voleu divertida, si no fos perquè és dramàtica i ens ajuda a entendre per què l’ús de la llengua entre els joves cau a l’ensenyament secundari (entre d’altres causes, és clar): el model del professorat s’atansa cada cop més als usos dels carrer, on impera la norma de convergència al castellà… Ës el que he anomenat, en altres ocasions, un ús no professional del català… El missatge és clar: és igual una llengua que una altra -i, si aquest és el missatge, no ho dubteu que a la llarga o a la curta fins i tot la llengua que s’imposarà serà la llengua dominant, que és el castellà a bona part del país….
Potser a partir d’aquesta anècdota ens sigui més fàcil d’interpretar dades com les que ens oferia l’article de Vanessa Bretxa i F. Xavier Vila i Moreno Els canvis sociolingüístics en el pas de primària a secundària: el projecte RESOL a la ciutat de Mataró, que vaig comentar fa uns dies…
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!