Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Un antídot contra l’extrema dreta, de Toni Cruanyes, avui a la Casa del Llibre

3
Avui, a les 19.30, presentem ‘Un antídot contra l’extrema dreta’, de Toni Cruanyes (Premi Joan Fuster d’Assaig, Premis Octubre 2012). A la casa del llibre de Passeig de Gràcia.

Una reflexió lúcida, valenta, necessària i que fa moltes de les preguntes que cal fer, per tal de trobar les respostes que necessitem.

Acord Pressupostos UE: una irresponsabilitat intergovernamental que confio que el PE aturarem

2

Primeres reaccions en relació al compromís assolit pels caps d’Estat i de Govern sobre el futur pressupost de la UE (o marc financer) pel període 2014-20, al Consell Europeu d’avui.

Els líders de la UE han demostrat, un cop més, que simplement no tenen cap voluntat de treballar plegats per aconseguir més i millor Europa. En la seva obsessió per defensar els obsolets i miops interessos estatals, estan soscavant el projecte europeu en les seves essències. Obvien, de manera irresponsable, un aspecte fonamental, com és que el pressupost de la UE té un paper significatiu en la resposta a la crisi actual.

La pressa per aconseguir un acord ha conduït a una proposta curta de mires. Així serà impossible que els pressupostos de la UE serveixin com un instrument real per rellançar les nostres economies i per promoure la recuperació basada en una dinàmica de sostenibilitat ambiental.

Confio que el Parlament Europeu no aprovarà aquesta proposta. Si m’he de basar en les intervencions que els diferents presidents de grup han fet aquesta setmana mateix, davant el President Hollande i la presidència irlandesa, el Parlament comptarà amb una àmplia majoria de rebuig (heus aquí la declaració conjunta dels caps dels 4 grans grups del Parlament Europeu Verds / ALE, ALDE, S & D i EPP) està disponible a:
www.greens-efa.eu/future-eu-budget-mff-cross-party-statement-9193.html ).

El President del Consell, Van Rompuy, ens demana responsabilitat. Jo li he respost (via twitter) que són els caps d’Estat i de Govern els qui han actuat de la manera més irresponsable possible.

En un moment en què els comptes estatals estan sota pressió, és quan més calia tenir una visió europea. Els actuals líders, però, han demostrat un cop més estar a anys llum dels seus antecessors. No ens enganyem, el projecte europeu està en crisi, i els principals responsables no estan a Brussel.les, sinó a Londres, Dublin, Estocolm, Amsterdam, París, Roma, Madrid, ….

Sí, hi havia marge per retallar, per exemple en partides com els absurds subsidis agrícoles que la hipòcrita Londres pretén garantir per les seves elits agroindustrials. Això ens hauria permès, per exemple, invertir en un futur orientat a àrees com la recerca i la innovació, el desenvolupament sostenible i els programes per a joves europeus.

Per tot plegat, espero que el parlament aguanti la pressió, que no ratifiqui aquest despropòsit, i que la qüestió sigui un dels temes de debat públic per a les eleccions de 2014. Deixem que sigui la ciutadania, a través del seu vot, qui decideixi quines majories ha de tenir el Parlament, també en funció de les diferents postures d’uns i altres en aquest tema.

MÉS INFORMACIÓ:

Summary of the European Council agreement

Conclusions of the European Council

Preguntes i respostes sobre el Pressupost (segons la BBC).

Font foto: EU

Where is Sombath Somphone?

1

 

Urgency on the enforced disappearance of Sombath Somphone in Laos
My speech in the European Parliament on 07.02.2013

 

On 15 December 2012, Sombath Somphone became victim of an enforced disappearance according to automatic camera footage, just after being stopped by police officers at Thadeua checkpoint in the Sisattanak district of Vientiane.

First his car was being driven away while he was discussing with the police officer in order to be later driven away in a truck himself.

Sombath Somphone is widely appreciated and well-known for his extensive work in the fields of sustainable and fair development, and access to land. 

In October 2012, Sombath Somphone, as part of the Lao National Organizing Committee, was one of the partners in organizing in Vientiane of the ” 9th Asia-Europe People’s Forum, ahead of the ASEM 9; and one of the key speakers of it,

 
During this Forum, farmers invited by him brought to the attention of participants the situation of Lao farmers being deprived of their land for the building of megaprojects, some of them co-financed by international finance institutions and corporations, including European corporations.
 
Many of us are deeply concerned about the whereabouts and safety of Sombath Somphone.
 
The length, and the lack of transparency of the investigation, is also a major problem.
 
Thus, we urge Lao authorities to inform Sombath Somphone’s family about the progress of the investigations, and call on the government to ensure that all steps are being taken to locate, rescue and return him safely to his family as soon as possible.
 
I appeal to the government of Laos and to the other ASEAN member states, to underline publicly the legality and the legitimacy of the work for sustainable development and social justice, in order to counter intimidation efforts and forced disappearances of activists.
 

Sobre com guanyar, i canviar coses importants, construint sinergies

2

Doncs sí, reconec que guanyar votacions tan importants com la d’ahir al Parlament Europeu en relació a la reforma de la Política Pesquera té un noséquè d’agradable.

Segurament és perquè no hi estem massa acostumats/des. I, tanmateix, la victòria d’ahir és un magnífic exemple de com es poden canviar estructures tan rígides com la dinàmica pesquera tradicional gràcies a la construcció de sinergies positives, d’aliances guanyadores a tots els nivells (polític, mediàtic, científic, professional, pescador, social, opinió, cuina, …).

La votació d’ahir em ratifica en que la raó que, fa ja gairebé nou anys, em va motivar a acceptar la responsabilitat d’embarcar-me en aquesta aventura europarlamentària era, precisament, construir i canalitzar aquestes sinergies, per influir en el centre de decisió més important de la Unió Europea: les institucions comunitàries.

És per tot plegat que, ni que sigui molt de tant en tant (malauradament), ara toca celebrar aquest resultat i compartir-lo amb totes i tots vosaltres. Així doncs: milers, milions de gràcies a tothom!

I gaudiu d’aquest document històric (de només 3 minutets):

Veten una exposició sobre les fosses comunes del franquisme al PE. Simplement, inacceptable.

13

Ahir els qüestors* del Parlament Europeu van mostrar la seva cara més rància i conservadora en rebutjar la meva sol·licitud de portar a l’Eurocambra una exposició sobre l’exhumació de fosses comunes de la Guerra Civil espanyola.

Vaig presentar la sol·licitud de reserva de l’espai a principis del 2012, juntament amb tota la informació requerida per l’Administració del Parlament Europeu relativa a l’Exposició “Exhumant fosses, recuperant dignitats”. L’Associació per a la Recuperació de la Memòria Històrica (ARMH) i la Societat de Ciències Aranzadi recull en aquesta exposició el treball que han realitzat al voltant de la investigació de fosses de la Guerra Civil des de l’any 2000. L’exposició s’havia de presentar al Parlament Europeu, Brussel·les, la setmana del 18 al 22 de febrer de 2013.

L’eurodiputat responsable de la resposta, el Sr Higgins (Partit Popular Europeu, Irlanda), ha rebutjat autoritzar l’exposició al·legant que les fotos podrien generar controvèrsia política i que les imatges són impactants.

I esclar que ho són, però més ho és voler-ho seguir silenciant. És inacceptable que una institució democràtica restringeixi la llibertat d’expressió dels eurodiputats i de la societat civil, però més inacceptable és que no es comprometi amb la recuperació de la memòria històrica d’Espanya i d’Europa.

Exposicions com “Exhumant fosses, recuperant dignitats” són crucials per a la reconstrucció de la memòria col·lectiva europea, no es pot al·legar que les imatges són xocants, potser no és xocant que encara avui existeixin aquestes fosses a Europa? Veritat, Justícia i Reparació són els tres principis bàsics del dret internacional per les Víctimes de Violació de Drets Humans, en això s’hauria d’haver basat el Sr Higgins abans de prendre la seva decisió.

Penso fer arribar la meva queixa al President del Parlament Europeu, Martin Schulz, i prendrem, juntament amb les organitzacions implicades, les accions necessàries perquè Europa es comprometi amb la recuperació de la Memòria Històrica a Espanya.

De fet, el vicepresident de l’Associació per a la Recuperació de la Memòria Històrica (ARMH), Marc Antoni González, ha mostrat també la seva perplexitat. Literalment ha dit: “Aquesta actitud és una forma de negacionisme. Els milers de desapareguts de la dictadura franquista formen part de la història d’Europa i per tant són la història de totes i tots els eurodiputats “.

Cal dir també que l?ARMH ha mostrat l’exposició en universitats, centres culturals i nombroses institucions.

Marc Antoni González ha afegit, a més: ?La nostra obligació és que es conegui la veritat de la dictadura franquista i que les seves víctimes puguin exercir els seus drets. Un Parlament que ha acollit exposicions de l’holocaust o de les víctimes del terrorisme, amb imatges molt dures, no pot negar-se a veure la història amb l’argument que hi ha imatges impactants. Des que es va donar la primera autorització sabien que era una exposició sobre les fosses.

Aquesta prohibició frega la censura amb un assumpte de drets humans.”

L?associació porta des del 2000 exhumant desenes de fosses comunes.

(*NOTA: Els qüestors s’encarreguen de les qüestions administratives i financeres que afecten directament als eurodiputats i garanteixen que aquests disposin de les infraestructures necessàries per fer la seva feina.)

 ***

 

COMUNICADO DE PRENSA – Estrasburgo, 6 de Febrero 2013

 

EL PARLAMENTO EUROPEO VETA LA INSTALACIÓN DE UNA EXPOSICIÓN SOBRE LAS FOSAS COMUNES DEL FRANQUISMO

Ayer los  Cuestores* del Parlamento Europeo demostraron su más rancia y conservadora cara al rechazar la solicitud del Vicepresidente del grupo Verdes/ALE y eurodiputado de ICV, Raül Romeva i Rueda, para realizar una exposición sobre la exhumación de fosas comunes de la guerra civil española.

Romeva había presentado a principios del 2012 la solicitud de reserva del espacio y se presentó a su debido tiempo toda la información requerida por la Administración del Parlamento Europeo para que se autorice la Exposición “Exhumando fosas, recuperando dignidades”. La Asociación para la Recuperación de la Memoria Histórica (ARMH) y la Sociedad de Ciencias Aranzadi recoge en esa exposición el trabajo que han realizado en torno a la investigación de fosas de la Guerra Civil desde el año 2000.La exposición debía presentarse en el Parlamento Europeo en Bruselas ente el 18 y el 22 de Febrero de 2013.

El eurodiputado responsable de la respuesta, el Sr. Higgins (Partido Popular Europeo, Irlanda), decidió rechazar la exposición alegando que las fotos podrían generar controversia política y las imágenes eran impactantes. Frente a este hecho, Romeva comentó:

“Es inaceptable que una institución democrática restrinja la libertad de expresión de los eurodiputados y de la sociedad civil, pero más inaceptable es que no se comprometa con la recuperación de la memoria histórica de España y de Europa”

“Exposiciones como “Exhumando fosas, recuperando dignidades” son cruciales para la reconstrucción de la memoria colectiva europea, no se puede alegar a que las imágenes son chocantes, acaso no es chocante que todavía hoy existan estas fosas en Europa? Verdad, Justicia y Reparación son los tres principios básicos del Derecho Internacional para las Víctimas de Violación de Derechos Humanos, en esto se debería haber basado el Sr. Higgins antes de tomar su decisión.”

“Elevaremos nuestras quejas al Presidente del Parlamento Europeo, Martin Schulz, y tomaremos las acciones necesarias para que Europa se comprometa con la recuperación de la Memoria Histórica en España”

Por su parte, el vicepresidente de la Asociación para la Recuperación de la Memoria Histórica (ARMH), Marco Antonio González, ha mostrado su perplejidad: ?Esta actitud es una forma de negacionismo. Los miles de desaparecidos de la dictadura franquista forman parte de la historia de Europa y por lo tanto son la historia de todas y todos los eurodiputados?.

La ARMH ha instalado la exposición en universidades, centros culturales y numerosas instituciones. ?Nuestra labor es lucha para que se conozca la verdad de la dictadura franquista y sus víctimas puedan ejercer sus derechos. Un Parlamento que ha acogido exposiciones del holocausto o de las víctimas del terrorismo, con imágenes muy duras, no puede negarse a ver la historia con el argumento de que hay imágenes impactantes. Desde que se dio la primera autorización sabían que era una exposición sobre las fosas. Es increíble un acto que roza la censura con un asunto de derechos humanos?, añade el vicepresidente de un colectivo que desde el año 2000 ha exhumado decenas de fosas comunes.

* Los cuestores se ocupan de las cuestiones administrativas y financieras que afectan directamente a los eurodiputados y garantizan que éstos dispongan de las infraestructuras necesarias para llevar a cabo su trabajo. 

 

Foto:Una fotografia de la fossa 4 de La Andaya. Font: Jon URBE/ARGAZKI PRESS.

Votació històrica: PE llança el guant als governs de la UE i aposta per una PPC més sostenible / Voto histórico: PE arroja el guante a los gobiernos de la UE y apuesta por una PPC más sostenible

1

El Parlament Europeu ha votat avui les propostes per reformar la Política Comuna de Pesca de la UE. Es tracta d’un vot històric. Els diputats i diputades hem tingut veu i vot, per primera vegada com co-decisors, sobre els fonaments de la política pesquera de la UE. Els Verds acollim molt favorablement el resultat, en particular que posi fi als descarts i que incorpori els plans de gestió sostenible de la pesca. Tanmateix, els governs de la UE ara han de donar suport al vot del PE i garantir una reforma sostenible de la política pesquera comuna.

La flota europea està sobredimensionada, i en conseqüència ha sobrepescat fins a límits dramàtics. Calia corregir el rumb. I ho hem fet. El Parlament ha votat avui, finalment, a favor d’una política pesquera de la UE que sigui sostenible.

En concret, el Parlament ha donat suport els plans que exigeixen nivells sostenibles de pesca a partir del 2015, per permetre que les poblacions de peixos es restableixin en nivells abundants el 2020. Aquesta és la clau: ‘més peixos al mar significa també una pesca més rendible, per això cal garantir la recuperació dels estocs per sobre del rendiment màxim sostenible el 2020, de manera que aquesta situació beneficiarà tant al medi ambient com al sector. També hem votat a favor de posar fi al sense sentit dels descarts massius, posant especial èmfasi en que la prioritat rau en promoure arts més selectives.

Així mateix, els Verds celebrem que el Parlament hagi fet seva la nostra proposta de condicionar el dret de pesca a aquells que garanteixin millors pràctiques socials i ambientals, de cara a recompensar el sector de la pesca artesanal, més sostenible.

Tot plegat fa que el resultat global sigui certament positiu.

Aquesta votació històrica, en la qual el Parlament ha assumit per primera vegada el seu rol de codecisió en la política europea de pesca, llança un guant als governs de la UE. Ara li toca al Consell adoptar la seva posició (ho farà aquest mes). Si els ministres de Pesca de la UE són responsable, i escolten la veu del Parlament (que és també la de milions de ciutadans i ciutadanes), podríem estar davant la fi de la desmesura i la destrucció, i davant una nova política pesquera que no suposi buidar els mars i arruïnar a la part del sector que fa bé les coses. Malauradament, alguns països al Consell continúen ancorats en el passat i pretenen ajornar qualsevol canvi fins després del 2020. Cal impedir-ho, per la simple raó que llavors serà massa tard. És per això que espero que el vot d’avui del Parlament serveixi d’estímul i garanteixi que no llençarem per la borda aquesta oportunitat històrica .

(1) El Tractat de Lisboa estableix que el Parlament Europeu és codecisor sobre la política comunitària de pesca, per primera vegada.

 

CAST

COMUNICADO DE PRENSA – Estrasburgo, 6 de Febrero 2013

Reforma de la política pesquera de la EU

Voto histórico: PE arroja el guante a los gobiernos de la UE y apuesta por una PPC más sostenible

El Parlamento Europeo ha votado hoy las propuestas para reformar la Política Común de Pesca de la UE. Se trata de un voto histórico. Los diputados y diputadas han tenido voz y voto, por primera vez como co-decisores, sobre los fundamentos de la política pesquera de la UE (1). Los Verdes han acogido muy favorablemente el resultado, en particular el que ponga fin a los descartes y que incorpore los planes de gestión sostenible de la pesca. No obstante, los gobiernos de la UE deben ahora respaldar el voto del PE y apoyar una reforma sostenible de la política pesquera común.

Comentando el resultado de la votación, el vicepresidente de los Verdes y miembro de la Comisión de Pesca, Raül Romeva i Rueda (ICV) ha dicho:

“La flota europea está sobredimensionada, y en consecuencia ha sobrepescado hasta límites dramáticos. Era necesario corregir el rumbo. Y lo hemos hecho. El Parlamento ha votado hoy, finalmente, en favor de una política pesquera de la UE que sea sostenible.

En concreto, el Parlamento ha respaldado los planes que exigen niveles sostenibles de pesca a partir de 2015, para permitir que las poblaciones de peces se restablezcan en niveles abundantes en el 2020. Ésta es la clave: más peces en el mar, significa una pesca más rentable para los pescadores, por lo que esta situación beneficiará tanto al medio ambiente como al sector. También han votado a favor de poner fin al sin sentido de los descartes masivos, poniendo especial énfasis en que la prioridad radica en promover artes más selectivas.

No obstante, los Verdes hubiéramos deseado que el Parlamento apoyara nuestra propuesta de condicionar el derecho de pesca a quienes garanticen mejores prácticas sociales y ambientales, con vistas a recompensar al sector de la pesca artesanal, más sostenible. Aún así, el resultado global es ciertamente positivo.

Esta votación histórica, en la que el Parlamento ha asumido por primera vez su rol de co-decisión en la política europea de pesca, arroja un guante a los gobiernos de la UE. Ahora le toca al Consejo adoptar su posición (lo hará este mes). Si los ministros de Pesca de la UE son responsable, y escuchan la voz del Parlamento (que es también la de millones de ciudadanos y ciudadanas), podríamos estar ante el fin de la desmesura y la destrucción, y ante una nueva política pesquera que no suponga vaciar los mares y arruinar a la parte del sector que hace bien las cosas. Por desgracia, algunos países en el Consejo siguen anclados en el pasado y pretenden aplazar cualquier cambio hasta después de 2020. Hay que impedirlo, por la simple razón que entonces será demasiado tarde. Es por ello que espero que el voto de hoy del Parlamento sirva de estímulo y garantice que no echemos por la borda esta oportunidad histórica”.

(1) El Tratado de Lisboa establece que el Parlamento Europeo es codecisor sobre la política comunitaria de pesca, por primera vez.

 

 

Foto: Celebrant el resultat. Font: PE.

És hora de fer un canvi de rumb radical en la Política de Pesca Comuna. Demà votem / Es hora de hacer un cambio de rumbo radical en la política pesquera común. Mañana votamos.

0

Estamos ante un momento histórico. Ya no nos queda margen. Si queremos salvar los peces, los mares y oceanos, y por ende la actividad pesquera bienentendida, debemos cambiar el rumbo.

Está en nuestras manos dejar atrás la política suicida de vaciar, sin razón ni sentido, los mares y oceanos, y empezar a trabajar de forma seria y responsable en favor de una actividad necesaria, y que, precisamante por ello, debe ser sostenible.

Pero para ello debemos ser claros, tajantes: hay que dejar de apoyar a quienes nos han llevado a esta situación, a quienes han sobreexplotado el medio, por ceguera o avaricia, a quienes pescan más, mucho más, de lo que los mares pueden permitirse, a quienes pescan mal o de forma ilicita o ilegal,

y debemos priorizar el acceso a aquellos buques de pesca de bajo impacto, a quienes capturan de forma más selectiva, menos dañina para el medio, y con más sensibilidad social y ambiental.

Está en nuestras manos cambiar el rumbo, y empezar, de una vez, a hacer bien las cosas.

Quatre preguntes sobre corrupció, per a la Comissió Europea

0

Corrupció a l’Estat espanyol i a Catalunya? Sí, als passadissos de Brussel.les i Estrasburg se’n parla, i la preocupació és alta.

Així doncs, adjunto a continuació les quatre preguntes que acabo de presentar sobre Llei de Transparència, Cas Bárcenas, ITV, i Cas Pallerols. Totes elles amb la confiança que la Comissió sigui més concreta que fa uns dies, i no ho resolgui amb un ‘això és un tema intern’. No ho és. És un problema que afecta a la línia de flotació de la democràcia, també europea. És molt més que una crisi política, és una crisi de sistema, de dimensions mai conegudes.

 

Pregunta 1: sobre la proposta de Llei de transparència a l’Estat espanyol:

Davant la creixent onada de denuncies i acusacions de corrupció que arriben fins el mateix president del govern, Mariano Rajoy, i tenint en compte la Comunicació de la Comissió “Una Política Global de la UE contra la Corrupció”, voldria fer notar a la Comissió Europea alguns trets de la proposta d’avantprojecte de la llei de Transparència, Accés a la informació pública i Bon Govern presentada pel govern d’Espanya.

La llei és aplicable per a totes les administracions públiques però no afectarà el patrimoni i assignacions a la Casa Reial. D’altra banda, la sol·licitud d’informació podrà ser denegada per les administracions si argumenten un perjudici per “els interessos econòmics i comercials”, “la política econòmica i monetària” o “la protecció al medi ambient” i l’administració tindrà com a màxim un mes de termini per respondre als, tot i que el silenci és una possible resposta administrativa.

Si bé es pretén sancionar la corrupció i prohibeix als alts càrrecs “acceptar regals que superin els usos habituals, socials o de cortesia, ni favors o serveis en condicions avantatjoses que puguin condicionar el desenvolupament de les seves funcions”, no defineix quantitats ni característiques específiques. Sancions com la destitució del càrrec, la inhabilitació o la no percepció de la pensió d’indemnització, queden a discreció de la interpretació de cada cas.

A l’apartat “El bon govern”, es contemplen sancions a les administracions per incomplir els serveis mínims en cas de vaga, per assumir compromisos de despeses, reconeixement d’obligacions i ordenació de pagaments sense crèdit suficient o la subscripció d’un conveni de col·laboració o una subvenció que no compti amb l’informe favorable del Ministeri d’Hisenda.

Finalment, els partits polítics queden exclosos.

Quina opinió té la Comissió d’aquesta proposta? ¿Considera adequat que no s’inclogui la Casa Reial a la llei de transparència? Creu que la no especificació dels casos de corrupció o conflicte d’interessos va en contra del que exigeix ??la seva comunicació? Creu que Espanya ha d’adoptar mesures més contundents contra la corrupció? Li farà recomanacions específiques en aquest camp? ¿Creu que hauria d’incloure els partits polítics? ¿Considera que les mesures de “bon govern” van exclusivament orientades a garantir l’austeritat, restringint les competències dels ens locals i regionals?

 

Pregunta 2: sobre el Cas Bárcenas

“Espanya continua lluitant contra la crisi econòmica més punyent de l’era democràtica, en un moment en què gairebé totes les seves institucions, des de la monarquia fins al poder judicial, mostren signes de putrefacció”. Aquesta frase correspon a l’editorial del Financial Times el dilluns 4 de febrer.

Fa una setmana diari El País destapava la suposada comptabilitat B del Partit Popular, segons la qual, Mariano Rajoy hauria rebut sobresous en diner negre durant 20 anys, informació desmentida pel mateix president del Govern. En l’anomenat “cas Bárcenas” es revela el finançament irregular d’alts càrrecs del Partit Popular.

En moments on la UE demana a Espanya realitzar enormes esforços pressupostaris per reduir el dèficit i el deute públic, el suposat finançament irregular del Partit Popular i del mateix president, enforteix la desafecció política ciutadana i posa en dubte la capacitat del Govern actual de sanejar els comptes públics i encaminar Espanya cap a la recuperació econòmica.

Segons sabem, el tràfic d’influències i la concessió de permisos públics de manera irregular hauria estat una de les maneres com el PP s’hauria finançat, pressumptament. De ser certes totes aquestes acusacions seria un exemple més de l’alt grau de poder que tenen les corporacions dins el govern i de com algunes empreses tenen un tracte preferent, fet que no només significa un dany moral, sinó la manca de competència en el mercat únic i un cost final per als consumidors.

Quina opinió té la Comissió sobre això? ¿Investigarà, a través de l’OLAF, si hi va haver fons europeus involucrats en el cas Bárcenas? Considera aquestes denúncies de corrupció d’alt risc per a l’estabilitat política i econòmica del país? No hauria la Comissió reforçar la confiança dels mercats garantint institucions transparents i no corruptes, en lloc d’imposar l’austeritat sense límits? Per què la Comissió no va garantir l’assignació justa de contractes públics i preservar el mercat únic, protegint en última instància als consumidors? 

 

Pregunta 3: Cas ITV Tràfic d’influències 

El fiscal anticorrupció Fernando Maldonado va demanar, dilluns 4 de febrer de 2013, a la jutge de Barcelona, Silvia López Mejías, la imputació del president del grup parlamentari de CiU i secretari general de Convergència Democràtica de Catalunya (CDC), Oriol Pujol Ferrusola, així com la inhibició al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). La raó de tal imputació tindria a veure amb una suposada trama formada per empresaris i càrrecs polítics per adjudicar, de forma irregular, estacions d’inspecció de vehicles.

Els informes de la Unitat de Vigilància Duanera, dependent de l’Agència Tributària, assenyalen que Oriol Pujol, suposadament, hauria participat com a accionista, mitjançant el consultor Sergi Alsina, a l’empresa Upprime Energy, amb la qual es pretenia aconseguir de forma fraudulenta l’adjudicació d’una estació d’inspecció tècnica de vehicles (ITV) i entrar en el negoci de l’eficiència energètica.

Coneix la Comissió aquest cas de corrupció?

Vista la seva Comunicació sobre lluita contra la corrupció, creu que l’acusat Oriol Pujol ha de dimitir del càrrec per permetre un tràmit judicial just sense influències polítiques? ¿Considera que l’activitat portada per Oriol Pujol viola la Directiva de 2004/17/CE sobre adjudicació de contractes? En la modificació de la Directiva, s’introdueixen mesures per a evitar el tràfic d’influències? Considera que aquest cas de tràfic d’influència perjudica considerablement el Mercat Únic de la UE?

 

Pregunta 4: Cas Pallerols

 

El passat dimarts 8 de gener de 2013, es va assolir un acord respecte al procediment del cas Pallerols, pel qual els processats, entre els quals figuren alts càrrecs i militants del partit Unió Democràtica de Catalunya com Josep Antoni Duran Lleida, van acceptar desviar fons de la Unió Europea destinats a cursos de formació per a aturats a través de les societats de l’empresari andorrà Fidel Pallerols.

El pacte ha estat possible després que el ministeri públic, que inicialment sol·licitava per als processats penes de fins a cinc anys de presó -l’Audiència de Barcelona va fer una petició inicial de 11 anys-, s’hagi avingut a rebaixar la condemna a quatre d’ells, retirar els càrrecs a dos més i reduir les indemnitzacions. Concretament, el ministeri públic ha rebaixat a 388.000 la suma defraudada, ja que inclou en aquesta xifra només les quantitats que es consideren totalment acreditades, enfront dels prop de 600.000 euros en què inicialment xifrava el desfalc. D’aquests 388.000 euros, el fiscal reclama a UDC que respongui com partícip a títol lucratiu de 200.000 euros i, en qualitat de responsable civil subsidiària, dels 100.000 que va desviar el seu exsecretari d’organització, Vicenç Gavaldà.

El pagament de la responsabilitat civil per part d’UDC comporta assumir que es va embutxacar part de les subvencions europees. Els acusats han reconegut que entre els anys 1994 i 1999 van concedir a Fidel Pallerols diversos milions d’euros en subvencions del Departament de Treball amb el compromís de lliurar part d’aquestes sumes per al finançament del partit democristià.

El Programa Mundial contra la Corrupció de les Nacions Unides defineix la corrupció com un «abús de poder per obtenir guanys privats». Segons aquesta definició, tant UDC i com el seu líder Duran Lleida, podrien ser considerats corruptes.

Coneix la Comissió aquest cas? ¿Tenia alguna sospita la Comissió del desviament de fons de la UE? Creu que l’OLAF hauria d’haver intervingut prèviament? ¿Considera que la rebaixa de les penes és excessiva? Considera que l’acord és insuficient coneixent la comunicació “UNA POLÍTICA GLOBAL DE LA UE CONTRA LA CORRUPCIÓ”? Quines mesures adoptarà perquè no es tornen a produir aquests fets?

Font foto: El país

Prioritats del Ple de febrer Parlament Europeu: Reforma Pesca, compareixença Hollande i Violència contra dones, entre d’altres

1

 

Reforma de la PPC, un pas endavant?

Debat el dimarts 5 – vot al plenari el dimecres. (informe Rodust)

El Parlament debatrem (demà) i votarem (dimecres) el document relatiu al Reglament de Base de la Reforma de la Política de Pesca Comuna de la UE. Es tracta de la votació més important de la història de l’eurocambra en relació a la situació i gestió dels recursos pesqueres de la UE. Per a nosaltres, el Grup Verd, la reforma de la PPC és fonamental per tal de canviar l’actual pràctica destructiva de pesca, basada en la sobreexplotació dels recursos. La majoria de les poblacions de peixos es troben en una situació precària, la qual cosa amenaça la viabilitat del recurs, i de l’activitat pesquera. Els Verds considerem que la UE ha d’avançar cap a una política pesquera sostenible. En el seu moment ja varem saludar el resultat de la votació en comissió PECH, on varem aconseguir vincular els nivells de captura a les recomanacions científiques, entre d’altres. No obstant, resten alguns aspectes poc definits, o directament contraproduents, i caldrà resoldre’ls durant la votació de dimecres.

Mes: http://www.europarl.europa.eu/news/es/pressroom/content/20130124NEW59667/4/html/Reforma-pesquera-los-descartes-y-la-sobrepesca-en-el-punto-de-mira-del-PE

 

10 demandes de la PPC

http://www.greens-efa.eu/fileadmin/dam/Documents/Publications/Common_Fisheries_Policy/10_demands_CFP_CAT.pdf

 

Debat sobre el futur d’Europa amb François Hollande

Dimarts matí. 

El president de França, François Hollande, analitzarà amb els líders dels grups polítics el futur de la UE i de la zona euro, la crisi econòmica i el pressupost de la Unió per al període 2014-2020. El president de la Comissió, José Manuel Durao Barroso, també participarà en el debat. Comentaré el debat en obert.

El presupost multianual de la UE (MFF)

Debat dimecres matí.

Els eurodiputats i diputades debatrem amb la Presidència irlandesa i la Comissió Europea el pressupost de la UE per al període 2014-2020. El Parlament ha advertit en diverses ocasions que, com més gran sigui la retallada de la proposta inicial, menys possibilitats hi ha que l’Eurocambra aprovi les perspectives financeres. Els cap d’estat de la UE es reuniran el proper dijous i divendres per debatre el pressupost multianual, però les últimes propostes inclouen retallades importants en àrees socials i progressistes (com ara el programa Erasmus, els programes de inversió en R+D, etc).

http://www.greens-efa.eu/future-eu-budget-mff-8592.html

 

Soroll dels cotxes

Debat dimarts 5 i vot dimecres (informe Ouzky) 

Els eurodiputats votarem dimecres una proposta legislativa que busca reduir el nivell de soroll dels vehicles de motor per tal de protegir la salut dels ciutadans i el mediambient. L’informe va ser víctima de grans lobbies per part de la indústria automotrius. La proposta inclou mesures com la creació de un sistema d’etiquetatge pels vehicles nous i estableix normes per la fabricació de vehicles elèctrics híbrids que siguin prou audibles pels vianants.

Protecció d’especies en risc.

Debat dimarts 5 i vot al plenary dimecres

A les portes de la reunió d’alt nivel de la convenció CITEs sobre la protecció de les especies en risc (COP16), els i les eurodiputades adoptarem una resolució per establir les prioritats per a la UE. Davant l’increment dels atacs contra els recursos naturals, la UE ha de protegir les espècies i garantir que es prenen decisions determinants en CITES. És alarmant els riscos d’extinció dels rinoceronts i els elefants, i el comerç d’algunes parts d’aquests animals.

http://www.cites.org/esp/index.php

    

Millor accés als medicaments genèrics

Els diputats votarem dimecres una directiva que imposa als països de la UE terminis per decidir els preus i reemborsaments dels medicaments. En el cas dels genèrics, el termini és més breu perquè els pacients puguin accedir ràpidament a aquests tractaments més assequibles. Les noves normes també busquen eliminar les barreres d’accés al mercat farmacèutic.

 

Contra la violència contra les dones

El Parlament Europeu votarà dimecres una resolució sobre l’eliminació i la prevenció de la violència contra les dones i les nenes. En un debat que tindrà lloc el dilluns, els diputats i diputades demanarem a la Comissió que expliqui quines mesures està duent a terme per eliminar totes les formes de violència contra les dones. A més, l’executiu comunitari haurà d’aclarir com contribueix la UE a la nova acció política i operativa a escala mundial per acabar amb la violència contra les dones.

http://www.europarl.europa.eu/news/es/pressroom/content/20130124NEW59667/11/html/Prevenci%C3%B3n-de-la-violencia-contra-las-mujeres

 

Els bancs han de concedir més préstecs a les pimes

Dimarts el Parlament Europeu votarà un informe que demana que els bancs que han rebut ajudes estatals o del Banc Central Europeu per pal·liar els efectes de la crisi estiguin obligats a destinar una part dels seus préstecs a les petites empreses..

El text de la Comissió d’Afers Econòmics i Monetaris assenyala que la UE ha d’exigir als bancs que adaptin els préstecs a les necessitats de les petites i mitjanes empreses, que, a causa de la crisi actual, tenen dificultats per accedir al finançament. D’altra banda, els diputats i diputades demanem regles més clares de cooperació entre les pimes i els seus creditors, així com noves mesures per garantir que les petites empreses reben els pagaments amb més rapidesa.

 

informe: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2013-0001+0+DOC+XML+V0//ES

Foto: La votació d’aquesta setmana dobre el Reglament de Base de la reforma de la Política Pesquera és la més important de la història de l’eurocambra. Per això nombroses organitzacions de ciutadans/es estan fent una ingent campanya per tal d’informar els diputats i diputades de la importància del seu vot. N’informaré a bastament, durant el debat de demà i la votació de dimecres.