Etziba Balutxo...

Bartomeu Mestre i Sureda

SAETAS A MALLORCA?

Deixa un comentari

Un any més, a la primavera en punt, a un estat que es proclama aconfessional, els carrers s’inunden de gent emmascarada, acompanyada per la jerarquia catòlica i l’exèrcit, en una exhibició fetitxista del poder de qui entén el cristianisme com a mortificació, penitència i dolor. Just el contrari del discurs vivencial que predicava el seu fundador i ideòleg: la ressurecció i la vida! Són temps d’esglais i de gemecs? És de rebut que aquesta parafernàlia ens ocupi les ciutats?

***

L’exhibició del dolor no fa part de la nostra cultura. La serenor presideix les nostres manifestacions de dol. El nostre patir fa part de la més absoluta privacitat i intimitat i defugim la cridòria i la histèria. De fet, els catalans no som gens renouers i ho podeu certificar amb mil detalls. També amb l’expressió de l’alegria som discrets. Tant per plorar com per riure defugim el públic. Si anau a una platja a l’estiu entendreu el que vull dir. Els que criden, els que corren i embruten d’arena l’altra gent o els que tenen un aparell de música a les totes, evidentment no pertanyen a la nostra nissaga. Aquestes conductes no tenen res a veure amb ètnies, sinó amb cultures. Els trets distintius que diferencien els pobles patriarcals dels matriarcals, com el nostre, aporten dades que, més enllà de les opinions, resulten irrefutables: tenim segones festes, separació de béns i un fet palès: resolem la violència domèstica amb el suïcidi, però no amb el crim, perquè en una situació límit estam disposats a morir, però mai a matar. Ara per ara, la cosa va així, tot i que la globalització tendeix a uniformitzar les cultures (ei, tant grosses com petites) i, per tant, a despersonalitzar-nos. Si, com sabem cert, qui perd els orígens perd identitat, convé desconnectar els programes de ràdio i televisió que estimulen les pornogràfiques exhibicions de la tragèdia i el dolor o la rialla grollera. No ens hem de resignar, sinó fer el cap viu i preservar els eixos fonamentals de la nostra cultura.

Ara que s’acosta la setmana santa, tenim un element pertorbador: les saetas no són cosa nostra. Fa cent anys ja varen ser objecte de polèmica en el seu lloc d’origen: l’Espanya de la pandereta. La gent de seny considerava que aquell cant cridaner de queixa adolorida no treia cap enlloc i, lluny de ser una mostra de fervor religiós, era un pur espectacle folklòric orientat al primer turisme. Antonio Machado, enmig del debat, va escriure un poema aclaridor per desmarcar-se ideològicament del cant de la saeta. Una saeta antisaeta

¡Oh, no eres tú mi cantar!
¡No puedo cantar, ni quiero,
a ese Jesús del madero,

sino al que anduvo en la mar!

El debat que es va obrir a Sevilla es va tancar malament. La decisió salomònica va ser concedir una processó perhom: una als cridaners i l’altre als reposats. Cal esmentar que aleshores només n’hi havia dues: la del dijous i la del divendres sant. L’acord, com era previsible, no va ser respectat i els saeteros no varen esperar gaire per envestir també la processó del divendres, coneguda com la del silenci, per esbravar-se de lamentacions carregades de superstició i d’hipocresia. Tampoc no es varen limitar a Andalusia, sinó que iniciaren l’expansió cap a altres territoris. A més de les manolas, mudades amb peinetas i mantillas, i dels nazarenos, arrossegant cadenes amb els turmells regant de sang el serradís encerat, les saetas adobaven un exhibicionisme fetitxista que va ser acollit a altres indrets, com Madrid o Múrcia, però més enllà de la seva nació, molt concretament a les diòcesis catalanes, toparen amb una decidida oposició. Les processons no eren un desfile, sinó un espai de penitència i de reflexió.

El març de 1928 (fa més de 80 anys), l’editorial de LA NOSTRA TERRA, al qual he usurpat el títol de l’article, deia en la síntesi que he extractat: “Ara que els actes commemoratius de la passió de Jesucrist omplen l’ambient d’austeritat i recolliment, hem cregut oportú dir qualque cosa sobre la innovació de cantar “saetas” al pas de la imatge del Crist de la Sang. Tan malhaurat costum no pot menys de produir vera extranyesa pels qui tenen de la pietat un concepte distint que els flamencs del barri de Triana. El nostre temperament rebutja aquestes coses, per tant la Diputació provincial que té medis per evitar tals “saetas” deu obrar conforme a la nostra tradició i no a la d’altres ambients.”

La cosa, a Mallorca, va prendre per bé i no va fer falta cap disposició oficial. La gent es va rebotar contra aquell empelt. Quan algú intentava aturar la processó amb els seus remeulos, les mostres de protesta l’obligaven a desistir i, en tot cas, la processó l’ignorava. Una demostració del fracàs de les saetas a Mallorca, la trobam en un fragment del Llunari Pagès. L’autor, Jaume Oliver d’Albocàsser (1919-2004), descriu un incident ocorregut a Felanitx quan ell era infant i, per tant, coincideix en el temps amb l’esmentat article editorial de LA NOSTRA TERRA. El transcric literalment, perquè a més del deliciós llenguatge, és un exemple alliçonador: “Es primers forasters que arribaren a la vila es deixaren guanyar per s’enyorament de sa Setmana Santa de Múrcia, de tanta tradició. I heu de creure que un vespre de Dijous Sant, quan passava es tabernacle de la Mare de Déu dels Dolors, d’un cap de cantó va esclatar es galeig foraster d’una “saeta”. Dins es silenci amarat de pena de sa nostra Setmana Santa mallorquina, es to esglaiador de sa “saeta” va esmussar sa nit com si esqueixassin draps de llista. Sa processó es va deturar, vacil·lant, mentre es foraster feia es seu safanat. Sols es Vicari Costella tingué prou serenitat per resoldre el desconcert, dient: Caminau, caminau! Ves si ara per una “sardana” mos aturaríem!”. Així que, mentre hi hagi processons, si algú té un atac de cantera… caminau, caminau!

Com a colofó per reforçar la tesi de fer part de cultures clarament diferenciades, cal advertir que la processó més celebrada de totes al meu poble, Felanitx, i a altres pobles de Mallorca, és la de l’Encontrada, on s’escenifica la trobada de Jesús ressuscitat amb sa mare, la Marededéu, mentre la banda de música enalteix el moment que desembocarà en l’anomenat “pasdoble de la freixura” (*). Pasqua, a la nostra cultura posa més èmfasi en altres coses. Per exemple, en estrenar roba i mudar-se (“anar fet unes pasques” o “més content que una pasqua”) o, molt més encara, en la rica gastronomia. Les panades, els robiols, les orellanes… Param més esment a la festa que a la quaresma. El crit de Deixem lo dol! és el que ens convida a ser més optimistes i allunyar-nos dels ploramiques.

Deixem lo dol!
Cantem amb alegria!

 

(*) De l’antic cant de l’Al·leluia, com assenyalen les cròniques antigues, es va passar (per imposició borbònica, ratificada pel franquisme) a la Marxa Reial, sortosament retirada ja fa anys per iniciativa de Llorenç Lladó i substituïda actualment per una composició felanitxera.

Aquesta entrada s'ha publicat en MÚSICA I IDENTITAT el 30 de març de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda

L?AMAGAT MISSATGE DELS VALENCIANS DE JUNY DE 1936

Deixa un comentari
Una pàgina desconeguda de la nostra història social i política és la triple crida que, el maig i el juny de 1936, es va fer des de Barcelona, Palma i València. A l’espera d’una nova Germania, aquell clam roman mig amagat. Passa d’hora de retre un just tribut d’homenatge a les persones que varen reclamar la unitat lingüística, cultural i nacional de tots els territoris per on la gent respon “bon dia!” quan li diuen “bon dia!”.

***

L’any passat, arran del 75è aniversari de l’esdeveniment, s’hauria d’haver commemorat i enaltit el significat d’aquell clam conjunt a enfortir-nos per prosperar agermanats. Això no obstant, per culpa de l’esquarterament que patim, la memòria sembrada de sal i la ignorància empeltada a sang i a foc, l’efemèride va passar gairebé desapercebuda tant al Principat de Catalunya com al País Valencià i només va ser destacada a la premsa de Mallorca. El silenci i l’oblit, siguin innocents o covards, conviden a revoltar-nos amb l’evocació dels fets i, sobretot, romandre a l’espera d’una futura avinentesa més profitosa per renovar els vells i nobles objectius.

El maig de 1936, La Nostra Terra, revista mensual de literatura, art i ciències, íntegrament en català, publicada a Mallorca des del gener de 1928 fins a l’inici de la guerra incivil, amb participació de col·laboradors de totes les terres de parla catalana (1), informava que en un proper consell de Ministres s’aprovaria “un decret de bilingüisme a favor de les Balears i València, similar al que s’ha concedit a Catalunya”. La bona nova (que no arribaria a reeixir), s’arrodonia, dia 20 d’aquell mes, amb la publicació a Barcelona d’un Missatge als mallorquins. L’escrit posava en relleu els lligams culturals i animava la realització d’actes d’apropament entre els territoris d’un mateix poble. El Missatge, presentat per un Patronat, un Comitè d’Honor i un Comitè Organitzador, va ser signat per 165 personalitats destacades de l’àmbit de l’empresa i de la cultura catalana. Calia correspondre la convidada i així es va fer. Dia 10 de juny de 1936, es publicà a Palma la Resposta als catalans, signada per 153 mallorquins conscients, amb aquest paràgraf final: “Amb la nostra resposta volem fer la triple afirmació d’unitat de sang, de llengua i de cultura; afirmació de fidelitat a una pàtria natural que és la terra on és parla la mateixa llengua. Afirmació que adrecem a la Catalunya de tots els catalans i de tots els temps, que s’estén del Rosselló a València, la del rei En Jaume I i de Ramon Llull. I així responem a la crida que ens és feta, disposats a col•laborar en tots aquells projectes encaminats a consagrar la nostra germanor essencial i la nostra comuna esperança.”

La Vanguardia de dia 11 de juny de 1936 informava dels dos documents: “El entusiasmo que se siente en Cataluña con motivo del mensaje que los catalanes dirigieron a Mallorca, ha sido allí acogido con extraordinario fervor. Una nutrida representación de intelectuales, hombres de ciencia, profesores, industriales, etcétera, publican un escrito, titulado Resposta als catalans. Podemos adelantar que los mallorquines vendrán a Barcelona. Tanto los actos de Mallorca como los que se han de celebrar aquí, constituirán unos días de espléndida fraternidad y exquisita espiritualidad.”. En línia amb la crida efectuada tant a la Catalunya continental com a la insular, es va constituir un comitè organitzador. Dia 18 de juny la premsa anuncià el calendari d’activitats previst per a la tardor d’aquell any. Trenta dies després, la insurrecció armada dels militars, amb la participació dels partits de dreta i la complicitat activa de l’Església, va estroncar el procés de retrobament nacional. Ho diu Francesc de B. Moll: “El 18 de juliol va impedir que es consolidàs la col·laboració”. Ho ratifica Gregori Mir: “L’alçament militar-feixista interrompé la unitat”.

Aquells dos documents, el Missatge als mallorquins i la Resposta als catalans són considerats com un referent històric clau i fonamental, però s’oblida un tercer document igualment important que, ara i aquí, és just reivindicar. LA VANGUARDIA del diumenge 28 de juny publicava un escrit rebut de València: Adhesió al Missatge als Mallorquins: “Assabentats del Missatge que els catalans de la Catalunya estricta adrecen als mallorquins, els valencians volem manifestar la nostra plena adhesió a la lletra i l’esperit d’aquell document, Amb aquesta adhesió enviem als nostres germans de Mallorca el nostre viu i fervorós desig de que troben ressò entre ells les paraules del Missatge, per a que aquest esdevinga fructífer en les relacions internes de la nostra Comunitat Cultural.” El mateix diari afegia: “Firman esta adhesión los señores siguientes: Joaquín Reig, ex diputado a Cortes y presidente de la «Unió Valencianista»; Nicolás Primitiu, presidente de «Proa» y director del «Centre de Cultura»; Adolfo Pizcueta, publicista; Enrique Navarro Borras, poeta y directivo de «Proa»; J. Castanyer, regidor valencianista; Luis Guarner, poeta y profesor; M. Duran de Valencia, escritor; Rafael Rosselló, directivo del «Partit Valencianista d’Esquerra»; Carlos Salvador, filólogo y poeta; M. Thous Llorens, escritor y maestro; Angelí Castanyer, poeta; G. Huguet Segarra, fundador de «Esquerra Republicana del Partit Valencianista»; F. Bosch Morata, médico; E. Caballero Muñoz, poeta; J. Martínez Vidal, directivo del «Partit Valencianista d’Esquerra»; Vicente Tusón, de la «Unió Valencianista»; Emilio Nadal, escritor y catedrático; Pascual Asins, poeta; José María Tusón, de la «Unió Valencianista»; Roberto Morodes, presidente de la «Associació d’Estudiants»; F. Soto Mas, regidor valencianista; E. Cebriá, secretario de la «Unió Valencianista»; J. Calvete, de la «Unió Valencianista»; Rafael Molina, de la «Unió Valencianista»; Carlos Biet, abogado; J. Navarro Barba, de la «Unió Valencianista»; F. Martínez, de la «Unió Valencianista»; Juan Reig, de la «Unió Valencianista»; Joaquín Rieta, presidente de la «Associació Protectora de la Ensenyança Valenciana».”

REFLEXIÓ I DESAFIAMENT CAP A UNA NOVA GERMANIA

Aquell compromís públic de fa 75 anys estimula una reflexió col·lectiva. Com han canviat els temps! Trobaríem avui un estol d’intel·lectuals d’aquell nivell disposat a mostrar cara? Hi ha, al País Valèncià, al Principat i a les illes Balears un nodrit grup d’il·lustrats compromesos en fer una crida a la unitat nacional? Quants d’escriptors i creadors d’opinió denunciarien cara alta l’esquarterament que patim? No ho sé i és un dubte que em mou al desafiament públic, perquè d’allò que estic convençut és que la millor forma de mostrar gratitud a les 346 persones que, des de Barcelona, Palma i València, mostraren cara, és convidar les entitats culturals del país a actualitzar aquells missatges en defensa de la llengua, la cultura i la unitat de la nostra terra i, així, renovar el camí cap a una nova Germania. El repte ja està fet. Veurem si algú aixeca aquestes paraules o les esborra el vent.

(1) Entre els col·laboradors del País Valencià, destaquen Joan Chabàs i Martí (novel·lista, Dènia, 1900 – La Habana, 1954), Daniel Martínez Ferrando (poeta i professor, València, 1888 – Palma, 1953), Enric Navarro Borràs (narrador i dramaturg, València, 1891 – València, 1943) i Artur Perucho Badia (periodista i polític, Borriana, 1902 – Mèxic, 1956). 
Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES AMAGADES el 29 de març de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda

MALLORCA BRAMULA: NO ENS FAREU CALLAR!

Deixa un comentari
Està fet de tu, Bausán! El compte enrere comença. L’has feta grossa! Has anat a moure abelles i gratar ronya com els genocides. Al costat d’un descendent del botifler Truyols que atacà Barcelona, t’has rodejat de covards que no gosen plantar cara i defensar els drets del poble.
Tens l’obligació de preservar el patrimoni cultural i fas tot el contrari. Estàs prevaricant i, de la mateixa manera que t’aturarem els peus amb el clam popular estampat ahir a les parets del Consolat de Mar, els tribunals et posaran al teu lloc. Has negligit a consciència contra la teva Constitució. Contra l’Estatut d’Autononia. Contra la Declaració Universal dels Drets Humans. Seràs servit! Està fet de tu! Tenies el 27% dels possibles vots. Ara ni això! Pots demanar un ministeri, perquè aquí has acabat les feines.

***

Un buf d’aire esfondrarà el castell de la mentida
i la nua veritat brillarà de llum vestida!

T’HEM DECLARAT LA GUERRA!

No et facis el sord! Mallorca bramula contra la teva arrogància partidista. Si et pensaves que, amb els teus “quinetes de Alcalá” (Chicholorenso-KorkeKampos-Bosque-i-més-púrria), ens havies declarat la guerra als mallorquins anaves ben errat de comptes! Tu no has fet res! A banda de mentir més que un ase no fa pets, de dir que faries el que calia fet (per incrementar l’atur? per apujar imposts? per destruir la convivència i la pau social?), tu no fas, perquè ets incapaç de construir. Només saps dividir, enfrontar, fer mal. Ets un autèntic “conquistador”. Ja et pots posar el casc de Pizarro… perquè  acabaràs com va acabar ell a Mèxic!

Et pensaves que havies imposat l’estat de setge? Que havies decretat una quarentena? Això et pensaves? Doncs, no. És Mallorca sencera que s’ha revoltat contra les teves bravates de fatxenda. Tu, tan espanyol que compixes la teva obligació constitucional de “proteger y preservar las lenguas del estado” i vols exterminar la que et correspon salvaguardar; tu, tan renegat que violes dècades de consens i entesa social en matèria lingüística per atiar la confrontació; tu, seràs (ja ets, de fet!) víctima de la teva estultícia! 

La foto que adjunt la vaig fer jo mateix a les 19h d’ahir, 25 de març, a les escales de la plaça Major. Es veu la Rambla farcida de gent, plena com un ou. Gent de totes les edats i condicions socials, de Ciutat, de la Part Forana, de col·lectius d’immigrants que volen ser mallorquins de ple dret i no esbiaixats com tu. Doncs, després d’haver fet la foto, encara vaig estar gairebé dues hores més i encara passaria gent i més gent, una gentada! La rambla s’omplí a vessar no una ni dues ni tres, sinó moltes més vegades. Milers de persones, com mai abans a la història, reclamaren allò que d’ençà fa vuit segles ha estat igual: A MALLORCA, EN CATALÀ!

La manifestació de fa 35 anys del 29 d’octubre de 1977 romandrà, com a fita primera, gràcies al crit valent i clar de Josep Maria Llompart: català! català! català! Però la manifestació d’ahir va multiplicar el crit i l’assistència. Quan molts creien que havies aconseguit desmobilitzar el poble, Mallorca va posar-se dreta per plantar-te cara. Tu, i tota la tropa com tu, passareu a la història de les grans ignomínies. Els escolanets d’amén dels pobles (Carraixeta i Tauler de Felanitx, per exemple) també passaran a la història de la vergonya. No sou gent de pau, sinó de guerra. Doncs, guerra tendreu! L’esperit dels foners i dels agermanats és viu i s’escampa arreu. No tendreu terra per córrer. Volíeu esclafar el poble i sotmetre les seves llibertats. Ara pagareu cara l’arrogància.

No heu sabut administrar la victòria electoral. No n’heu sabut perquè no sou demòcrates, sinó uns autèntics prepotents. Heu cregut que la majoria absoluta us donava drets quan qualsevol demòcrata sap que allò que teniu són deures! La democràcia és el govern de la majoria, sí, però molt més important que això és el respecte a la minoria. En aquest cas, a més, hauríeu de tenir en compte que no la majoria social (el 73% de la ciutadania!!!) no és vostra, perquè no us ha votat. Així que podeu deixar de mangnificar un vot tan esquifit com el que teniu, perquè no sou res i no representau res. Si a això hi afegiu que una part dels qui us votaren i feren campanya amb vosaltres ja us han girat l’esquena (Cristòfol Soler, Joan Huguet, Miquel Segura, Antoni Pastor…), aleshores la vostra preocupació hauria de ser encara molt més gran.

Qui va per llana pot romandre tos i és el vostre cas. Un President tan sectari no és un president, és un sectari. Has volgut imposar la teva ideologia partidista a tot un poble. Quina pretensió tan ingènua, la teva! Quina curtor de mires! Quina manca de perspectiva històrica! Quina nul·la generositat amb els qui no pensen com tu! Aquí hi ha el punt de desencontre: tu no penses! Tu ataques de manera irracional i no ets conscient del que fas. La llengua catalana, aquesta que tu tan malament parles, però que tant odies, no és cosa teva. No tens cap dret ni un a administrar-la, perquè no et pertany. El català, com qualsevol llengua del món, és patrimoni cultural de la humanitat. L’aportació que ha fet al món de la Filosofia, de la Ciència, de les Arts i de les Lletres és d’una importància gegantina que tu, pobre nanet de pedaç de fira, ni tens ni tendràs mai, perquè passaràs a la història dels qui pretenien atemptar contra un patrimoni cultural que havien de protegir per llei! Vols cercar al diccionari el significat de prevaricar? El trobaràs a la lletra P (darrera l’O), però potser els teus assessors jurídics te’n podran fer cinc cèntims en rebre la denúncia.  

Tu i tots quants s’han atrinxerat a la irracionalitat, cavalcant al galop contra la llengua, com ja feren amb Televisió de Mallorca [M], també volen condicionar els acords democràtics adoptats als Instituts de les Illes Balears. Els teus ignorants i presumits cortesans genuflexes fins i tot discriminen llaços simbòlics. Res a dir del morat, del vermell o del dogal negre que el PP va fer posar a totes les escoles. En canvi, el qui simbolitza la defensa del català és desautoritzat perquè no és ni balear ni espanyol. Feis-vos-ho mirar, perquè a la Sala de Palma hi ha la senyera del rei en Jaume I, amb el vostre criteri, no es podrà tornar a fer mai més la Festa de L’Estendard, la més antiga d’Europa! Mirau si sou ases! Heu mostrat el llautó del vostre sectarisme ideològic.
 
Tanmateix, Bausán, et perseguiran les nostres memòries. Has retallat els mugrons de les teves padrines i repadrines que alletaren la teva nissaga en la llengua que tu proscrius. Aviat no seràs res més que un mal record. Un estirat pretensiós i ignorant que volia domesticar el  nostre poble. No tens categoria. Quan tothom t’haurà oblidat i siguis menys que cendra podrida, l’idioma que has intentat exterminar enaltirà el poble que tu ara malmenes. No ets un estadista ni un home de govern, ets un sectari radical, un colonitzador de baixa estofa. Representes una llorineta que gemega enmig de la claveguera pudenta que tu i quatre rates heu fet del teu partit guerracivilista. Per això no condemnareu mai els crims del franquisme, perquè en representau la quinta essència. Sou uns poca-cosa, uns no-ningú.

Ah! No seré tan ingenu com els organitzadors que encara et reclamen que reflexionis, no. Un ens com tu no pot ser mai racional i, per tant, reclamar-te reflexió i una sàvia rectificació és de pobres i beneits. Així que, vull que ho tenguis clar: ja no anirem més de víctimes; els mallorquins t’hem declarat la guerra! Estàs avisat i que consti en acta!

PS.- Quant a la magna manifestació, hi ha moltes d’anàlisis a fer. En privat, enviaré algunes reflexions als organitzadors, perquè la bona experiència ens regala oportunitats de millora per prendre nota en molts de camps. Per exemple, hi varen mancar cançons com aquestes:

Antoni Roig, NO ENS FAREU CALLAR!:
http://www.youtube.com/watch?v=_kNbAhdBGcQ

Guillem d’Efak, SIAU QUI SOU!:
http://www.youtube.com/watch?v=FpIlnLbFwLU
AQUESTA TERRA ÉS NOSTRA!:
http://www.youtube.com/watch?v=BtvY9i58D_M&feature=related

Aquesta entrada s'ha publicat en IDENTITAT I LLENGUA el 26 de març de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda

LA CANÇÓ DE SON COLETES TORNA A L’ESCENARI!

Deixa un comentari
LA CANÇÓ DE SON COLETES TORNA A L'ESCENARI!
Amb la dramatúrgia, direcció i interpretació de Pep Tosar, després de l’èxit al Círcol Maldà de Barcelona, arriba a Mallorca, Tots aquests dois, un bon espectacle que, a partir de simular una actuació de Guillem d’Efak a La Cova del Drac, fa un repàs a la seva vida a partir d’una dotzena de cançons i comentaris de familiars i amistats.L’obra es farà a Pollença (31 de març), Artà (1 d’abril) i Palma (Sala Mozart del 3 al 9 d’abril). No ha merescut l’atenció de Manacor, el poble que Guillem va enaltir tota la vida. El 2010 vaig denunciar (vg. il·lustració) que l’Ajuntament de Manacor té una taca negra. El motiu? Encara hi ha gent poderosa que no dorm quan sent La cançó de Son Coletes, perquè destapa la ignomínia. Més d’un voldria afusellar-la.

***

 


Rafel Subirachs
, un dels millors intèrprets de la Cançó Catalana, un dels tres darrers del grup Els Setze jutges (entrà a fer-ne part amb Maria del Mar Bonet i Lluís Llach), explicava com, a les darreries del franquisme, havia enganyat la censura quan, l’estiu del 1975, a la Nit de Cançó de Canet, va cantar Els Segadors que havia presentat com a «cançó tradicional catalana».

Nou anys abans, Guillem d’Efak havia burlat la censura amb un procediment similar quan va presentar la Cançó de Son Coletes com un «anónimo popular mallorquín del S. XV». Encara que sembli mentida, la censura s’empassà l’engany malgrat que, a la part recitada de la cançó, es desvetlla clarament l’autoria (1). L’habilitat de l’autor en fer allò que Bertold Brecht anomenava «transposició històrica» és evident. Guillem d’Efak aixeca un clam per la llibertat i contra la tirania; fa una clara denúncia contra la brutalitat de la guerra incivil espanyola del 1936 disfressada en forma de romanç en record de les Revoltes Foranes, precedent de les Germanies. Les Germanies varen ser unes revoltes populars al segle XVI que, al País Valencià i a Mallorca, aconseguiren un gran èxit inicial contra la noblesa opressora i, per extensió, contra la monarquia. Abans, a meitat del S. XV, hi va haver una revolta forana i el cabdill d’aquell moviment va ser el manacorí Simó Ballester, conegut com «lo tort».

Son Coletes (2) era l’antic cementiri de Manacor, on l’autor prega a Déu de «poder anar-hi caminant» (3). Ho explicava així: «És ben clar, si no hi vas a peu és perquè hi vas colcant. I, si hi vas colcant, pot ser de dues maneres: viu o mort. Si ets mort, et porten a enterrar. Si ets viu… et porten a matar!» Els noms dels qui s’afegien a l’estol de «lo tort» (Mates, Fullana, Gil, Nadal…) eren alguns dels acompanyants reals de Simó Ballester, però Guillem d’Efak establia el paral·lelisme amb els republicans afusellats el 1936 i el 1937 al vell cementiri (4).

Les tropes feixistes revoltades el juliol de 1936 contra el govern legítim de la República comptaren, al llarg dels tres anys de la incívica guerra (5), amb l’ajut de tropes africanes i, en el cas concret de Mallorca, de feixistes italians. Aquesta participació africana i italiana explica la referència de la cançó «als mercenaris moros i napolitans» (6). Les tropes italianes de Mallorca, els «dragones de la muerte», comandats per un farsant sàdic autoproclamat Conde Rossi, actuaren amb espantosa crueltat al crit de fussilatti súbito tuti le comunisti! davant la desídia dels militars espanyols, que mai no veren que Rossi, amic personal del Ducce Mussolini, venia (com explicaria anys després) amb ordres d’annexionar les illes Balears i Pitiüses a l’Estat italià aprofitant el conflicte. De tothom és sabut que els feixistes italians i els nazis alemanys aprofitaren la guerra incivil espanyola com a camp de proves bèl·liques previ a la segona guerra mundial. Mentre Guernica, al País Basc, o Xàtiva, al País Valencià, eren bombardejades per l’aviació alemanya, Catalunya era bombardejada per avions italians que utilitzaven Mallorca com si fos un portaavions.

La repressió (7) practicada a Mallorca contra els republicans es va intensificar, el mes d’agost del 1936, arran del desembarcament de les tropes del Capità Bayo al port de Manacor. Bayo obeïa ordres de la Generalitat de Catalunya. Des de Ràdio Barcelona el mallorquí Antoni Maria Sbert i Massanet, conseller amb el president Lluís Companys, transmetia un missatge als mallorquins: «Mallorca, terra de pau, sang de catalans, llengua de Ramon Llull, presonera de forasters que no t’estimen ni et coneixen ni et volen més que perquè ets un castell de guerra! Mallorca! Obre els braços a la teva germana major, la Catalunya pairal, que no vol conquistar-te: vol alliberar-te i recobrar-te!» Finalment Bayo va rebre ordres del govern de Madrid d’abandonar l’operació. Alguns historiadors conclouen que l’hipotètic anticatalanisme de Mallorca, fins a la dictadura de Franco (8) pràcticament residual, va ser promogut pel capità general García Ruíz i, molt especialment, pels germans Miquel i Llorenç Villalonga que acusaren «el govern separatista català» d’haver intentat, amb el frustrat desembarcament de Manacor, passar a sang i foc els pobles de Mallorca i d’Eivissa (Menorca va ser lleial a la República). El cert és que després el franquisme i la noblesa botiflera i reaccionària (a Mallorca, «botifarres»), varen adobar l’anticatalanisme durant els quaranta anys següents i, des del diari ABC, El Mundo, la COPE, Intereconomía i d’altres mitjans de comunicació, reconeguts com la caverna de la Brunete mediàtica, encara ara ho fan amb l’ús de la mentida i de la manipulació barroera.

Deia Guillem d’Efak: “Avui no cantaria la cançó tal com la vaig fer. No hi va haver cap guerra entre germans; no érem germans. Però també els germans es barallen. Quant a parlar que no hi hagi guerres és una utopia i si es barallen les persones, com no ho han de fer els pobles? Ara substituiria el darrer vers i cantaria: I que, si hi torna a haver guerres, les guanyem els catalans!”

El mes de maig del 1967, a La Cova del Drac, es va fer la presentació del nou disc amb La cançó de Son Coletes, acompanyada de Mai de mais i Inventari de Tardor. i d’una nova edició, il·lustrada per Pere Pavia, del llibre El poeta i la mina de Guillem d’Efak. El Noticiero Universal publicà un reportatge, il·lustrat amb fotografies, de la presentació. A la crònica del Tele-Exprés, l’autor dóna les pistes sobre la data històrica veradera i el significat autèntic de la cançó: «Un cementiri és un lloc per enterrar els morts, però també, per desgràcia, per fabricar-ne. Si fos barceloní, aquesta cançó s’hauria titulat el Fossar de les Moreres, cançó del Camp de la Bota o Cançó de la Rabassada.» Josep M. Llompart (Diario de Mallorca, 8-6-67) fa un article sobre el llibre: «Los textos reunidos en El poeta i la mina se deben a Guillem Fullana Hada d’Efak, el Guillem d’Efak aupado por la «nova cançó» a la más alta cima del éxito popular. Debemos descartar la casi obligada sospecha de que estos poemas hayan sido publicados al amparo de tal popularidad. La poesía de Guillem d’Efak, de nuevo en circulación tras el largo paréntesis que siguió a El poeta i la mar, difícilmente puede encasillarse dentro de las corrientes al uso en nuestra inmediata circunstancia. El poeta i la mina parte de una anécdota muy concreta; pero viene a desarrollarse en un doble plano: el esfuerzo del minero en su mina, el esfuerzo del hombre en su noche. Y, espiando en lo más hondo, la constante obsesión de la muerte. Martínez Pavía, coprotagonista con Guillem d’Efak de El poeta i la mina, aporta a la obra once aguafuertes sencillamente sensacionales, admirables en su poder expresivo, en la honda sabiduría de su trabajo y en la nítida seguridad de su técnica.» L’escriptor Guillem Vidal Oliver (Perlas y Cuevas, 10-6-67) comenta el nou disc: “Guillem d’Efak canta Sa Cançó de Son Coletes davant un públic embadalit i electritzat. A mi, per què negar-ho?, m’ha pegat un calfred en sentir una cosa tan nostra, tan meva, dita amb paraules que tenen el gust de lo autèntic i amb notes que canten uns herois també nostres com són en Simó Tort Ballester i la seva comparsa. La gent està emocionada.” El Correo Catalán publica: «El recital corrió a cargo del conocido y popular cantante Guillem d’Efak el cual ofreció una selección de bellas canciones catalanas de su nutrido repertorio. «Sa cançó de son Coletes» resultó de un efecto magnífico y fue premiado con una gran ovación. Sobran los elogios para Guillem pues su sola presencia es recibida con calurosos aplausos de sincera simpatía.».

La cançó de Son Coletes obtingué un èxit extraordinari. Figura a l’antologia elaborada per Maria Aurèlia Capmany, Dies i hores de la Nova Cançó, en què és destacada per la denúncia de la injustícia i clam per la veritat. També és destacada per Jordi Garcia-Soler en el llibre La nova cançó, juntament amb la Balada d’en Jordi Roca, entre les més interessants de la nova cançó. De part meva, al llibre Balada de Guillem d’Efak li vaig dedicar tot un capítol. El 1999 la revista Enderrock publicà la llista de les 100 millors cançons catalanes. Encapçalada per Paraules d’amor de Serrat i Al vent! de Raimon, La cançó de Son Coletes ocupava un honorable 12è lloc. Aquesta cançó ha estat versionada i enregistrada per molts de cantants i grups: Òscar Mas, Agustí Baró, Gom Teatre, Projecte d’Efak i Biel Majoral amb la Banda de Música de Manacor, entre els més destacats. Al final (*) podreu escoltar-la en la versió original.

Encara avui, d’ençà de 1976, cada 14 d’abril, té lloc a Son Coletes un senzill acte de record per a les víctimes de la brutal repressió i, sovint, es recita o es canta la cançó poema de Guillem d’Efak. Aquest acte, fins ara, no ha rebut reconeixement oficial. Al contrari, repetidament i per majories a vegades molt ajustades, l’Ajuntament de Manacor ha negat la col·locació d’una imatge commemorativa com reclamen sectors del món de la cultura. L’escultura, de ferro, sobre el disseny original de Jaume Ramis Sureda, és obra d’Andreu Frau, l’amic a qui Guillem d’Efak va dedicar la cançó Adéu, Andreu quan abandonà el poble. La polèmica, any rere any, s’adreça al greuge de veure com Barcelona o Palma han sabut retre reconeixement públic a Lluís Companys o a Emili Darder, afusellats per haver exercit càrrecs democràtics, acusats de «auxilio a la rebelión». Última Hora (15-6-67), arran de l’edició del disc amb La cançó de Son Coletes, amb un gran titular («La cançó catalana no es simplemente cantar en catalán.»), publicà una entrevista a Guillem d’Efak i conclou: «La personalidad del cantante es más advertida fuera de nuestras islas que aquí. Es una lástima tener que constatar este hecho pero la evidencia es clara. Nuestro país es una constante invitación al éxodo».

Aquesta conclusió es manté vigent i és la de sempre: Catalunya reconeixia allò que el Manacor oficial amaga. Mentre el Manacor popular l’estima, el Manacor dels poderosos fa tot quant pot per enterrar, com els republicans a Son Coletes, la cançó i tot quan faci esment al seu autor. Així el volen: ben mort i ben enterrat! I per això qualsevol cosa que es faci que enalteixi el seu record és proscrita, encara ara, des del Manacor dels afuselladors. Però, precisament també per això, la gent condreta, la que lluita a favor de les llibertats, la que reivindica reparar les ignomínies, ha d’aprofitar les oportunitats que brinda aquesta cançó per reparar la marginació i el silenci. Ara mateix, per exemple, assistir a les representacions de Tots aquests dois d’aquesta setmana és una excel·lent oportunitat. Així, a més de gaudir de valent amb l’espectacle, es contribueix al record de Guillem d’Efak i la Cançó de Son Coletes.

LA LLETRA, AMB INDICACIÓ NUMERADA DE L’ANÀLISI ANTERIOR:

Sa cançó que escoltareu l’ha feta Guillem d’Efak, (1)
més de mig manacorí i fill d’en Toni «cremat».
La va fer a Son Coletes (2) un horabaixa de març.
Déu vulgui que, per molts d’anys, pugui anar-hi caminant. (3)

L’any mil quatre-cents cinquanta pitjor fou que el de sa fam.
Els rics mengen pa de xeixa, diuen ses dones plorant.
els rics mengen pa de xeixa i per noltros sols no hi ha mestall.
«Lo tort» Ballester ho escolta i li envest cap a Ciutat.

I era una colla de veure, tots eren manacorins
fent-se costat un amb l’altre anaven replegant amics.
Primer s’hi ajuntava en Mates, llavors en Fullana i en Gil,
en Nadal, en Mascaró, en Guinovart i en Fornit. (4)
«Lo tort» Ballester els comanda perquè és el més decidit.

Per donar compte an el rei a Nàpols varen anar
i el rei els dóna penyora que tot, tot, s’arranjarà.
Però els senyors de casa bona ni el rei volen escoltar.
Tres anys «lo tort» Ballester (5) els tingué acorralats.

I era una colla de veure, tots eren manacorins,
si coratge té en Mates, més en Fullana i en Gil,
en Nadal, en Mascaró, en Guinovart i en Fornit.
«Lo tort» Ballester els comanda per lliurar els mallorquins.

Set mil cinc-cents sous donaven els nobles a qui els matàs.
Feren venir mercenaris (6) moros i napolitans.
Calaren foc a les cases i es fartaren de robar.
Després ‘ribà la venjança (7) color de vi i de sang.

I era una colla de veure, tots eren manacorins,
si ho eren els condemnats, també ho eren els botxins.
Primer mataren en Mates, llavors en Fullana, en Gil,
en Nadal, en Mascaró, en Guinovart i en Fornit.

I a «lo tort» Ballester el penjaren escorxat de viu en viu
i escamparen els seus trossos pels entreforcs dels camins.
Després d’aquesta endemesa tot romangué com abans:
els pobres més boca closa més viudes plorant, plorant.
I no ploraven per elles, ploraven pels seus infants.

La cançó que heu escoltat l’ha feta Guillem d’Efak (1)
que demana a Déu que el poble no tingui mai més tirans (8)
i que mai més no hi hagi guerres ni lluites entre germans.

(*) PER ESCOLTAR LA VERSIÓ ORIGINAL DE GUILLEM D’EFAK:

http://www.goear.com/listen/3912bbc/sa-canco-de-son-coletes-g-defak

VIA FORA, SOMETENT!

Deixa un comentari
Aquests dies toca sortir al carrer a mostrar cara. Demà divendres, 23 de març, als Jardinets de Gràcia de Barcelona a les 20:30 h, diumenge, 25 de març, a la Porta Pintada de Palma a les 18 h, i el dissabte, 31 de març, al Castellet de Perpinyà a les 14 h, reivindicarem el dret a ser. En defensa del català i en resposta a l’atac d’Espanya i França contra el nostre patrimoni cultural. 

***


LES MANIFESTACIONS NO SÓN COSA D’ARA

L’octubre de 1977 es va convocar, a Palma, una manifestació en defensa de l’Estatut d’Autonomia. Va ser un èxit que ningú no esperava. A una Plaça Major estibada de gent, Josep Maria Llompart, davant més de deu mil persones (segons la premsa més teba), va cridar amb tota l’ànima el nom de la seva llengua tants d’anys proscrita: català! català! català! Tots els partits polítics excepte Coalición Democrática, precedent d’Alianza Popular, els antecessors dels qui ara ens mal governen, defensaren l’autonomia que, finalment, es va veure reflectida en una caricatura d’estatut que no s’aprovà, i per la via més lenta, fins el 1982.

Ja fa 35 anys d’ençà d’aquella primera de les tres grans manifestacions viscudes a Mallorca al llarg de l’actual i encara vigent Restauració Borbònica. Les altres dues més assenyalades són la que es varen fer el gener de 2005 Contra la guerra d’Iraq (encara avui rajant sang i morts) i la del març de 2007, Salvem Mallorca, prou destrucció!, convocada pel GOB, sense oblidar de cap manera ni la de Salvem Es Trenc! del 1983, ni les grans concentracions en defensa de la llengua i l’autogovern, convocades gairebé cada any per l’OCB. De manera molt especial, la de 1996. En canvi, les manifestacions sindicals no reben la mateixa resposta i, excepte la de la vaga general del 14 de desembre de 1988, no han obtingut tanta de participació ni relleu, tot i que cal fer constar que un segle abans, concretament l’any 1890, Unió Obrera Balear i l’Ateneu Balear celebraren, per primera vegada a Mallorca, el Primer de Maig, com a dia universal del treball, amb la qual cosa es pot veure bé que les manifestacions no són cosa d’ara, ni de molt.

Circumscrits a Mallorca, cal destacar dues manifestacions històriques emblemàtiques. La primera, va fer-se dia 7 de febrer de 1870, commemoració de la Germania de Mallorca, contra les quintes i els imposts decretats pel govern espanyol provisional de Francisco Serrano. Aquell dia, a la plaça del Roser de Palma, els regidors de l’Ajuntament destaparen una placa d’homenatge, avui feliçment restaurada i en el seu lloc. El Iris del Pueblo afirma a la crònica que hi assistiren entre vint-mil i vint-i-dues mil persones, la qual cosa, fa gairebé un segle i mig i en comparança amb la demografia de l’illa, representa una xifra de participació molt mala de superar percentualment en el futur. La segona gran manifestació històrica de relleu va ser, durant la Segona República, el mes d’abril de 1934. La convocatòria es va fer En defensa del poble balear!, per revoltar-se contra l’intent del govern espanyol d’establir una colònia penitenciària a Mallorca. A la manifestació, encapçalada per Emili Darder, es va escoltar el crit popular de Barco amb l’afegit, sembla que per primera vegada, de rejilla! L’èxit de la marxa, segons destacava el diari Ultima Hora, va ser tan eloqüent que el govern espanyol desistí de la seva intenció i, finalment, feren la presó a la seva colònia africana de les illes Canàries.

EL SOMETENT, UN REFERENT CATALÀ A RECORDAR I RECOBRAR

La crida a sortir al carrer és, en el cas de la història de Catalunya, mil·lenària. Ja l’any 1068 es troben textos que esmenten una organització militar popular defensiva. Jaume I la institucionalitzaria formalment fa vuit segles: el sometent! Els que s’hi comprometien, establien sistemes de vigilància i, per comunicar-se, ho feien amb fogueres enceses a les muntanyes i, a les viles i als pobles, “so metent” (d’aquí ve el nom) amb corns o repicar de campanes. Hi havia distints sons, en funció del perill detectat (foc o inundacions, bandolers, hugonots, pirates…). En tots els casos, el primer senyal per convocar que la gent sortís al carrer era el via fora! Tenien obligació d’acudir immediatament a la crida tots els homes majors de 16 anys i menors de 60.

Són molts els referents documentals que avalen la transcendència dels sometents. Arran de la Guerra dels Segadors (1640-1652) s’aixecaren tots contra l’exèrcit hispànic i igual va passar amb la Guerra de Successió (1701-1715) contra Felip V. Durant la Guerra del Francès (1808-1814) els sometents combateren els francesos. Amb les Guerres Carlines els sometents adoptaren funcions d’ordre públic i el 1855 foren refets amb el nom de Sometent Armat de la Muntanya de Catalunya i adoptaren el lema de Pau, pau i sempre pau. A les Bases de Manresa (1892) es conferia als sometents una gran funció defensiva, però mai no s’arribà a posar en pràctica. Amb una funció radicalment contraria a la primigènia com a organització popular de defensa, la primeria del segle XX el sometent va ser utilitzat per Espanya (prou sabem que allò que no ens poden prendre, miren d’integrar-ho). Primo de Rivera va intentar estendre l’organització a tot l’estat, però va fracassar i, amb l’entrada de la Segona República, el sometent es va suspendre. L’any 1945, Franco el va reposar amb el nom de Somatén Armado per combatre els maquis. Pertanyien a la Guardia Civil i un d’ells, el falangista Abel Rochas, va matar Quico Sabaté dia 5 de gener de 1960 (en va fer ostentació tota la vida). Després de la Restauració Borbònica, l’any 1978 el Senat espanyol va dissoldre oficialment els sometents. 

La darrera etapa de la seva història no ens hauria de fer oblidar la seva funció original de cridar la gent a sortir al carrer per plantar cara a les agressions. És una funció necessària que no hauríem de perdre, perquè els ens civils ja tenen unes feines definides. Un romanç del XIX recorda aquella organització popular defensiva i convida a veure la necessitat de la seva vigència. Un fragment:  

Via fora i vagin fora,

causadors d’infinit mal!

Escombrem-los de seguida,
sinó, ens posen el dogal.
Com si no fos prou la guerra,
ara ens porten nous perills
aquests lladres de la terra
i del pa dels nostres fills.

En són plens el pla i la serra,
els barrancs i el camí ral.
Vagin fora i sens ajuda
tant de lladre i mala gent,
que emprendran la correguda
en sentir el Sometent.
Correm tots a la batuda,
amb garrot, forca o destral!

Via fora i vagin fora,
causadors d’infinit mal!

VIA FORA!

Les agressions prepotents que exhibeix el govern actual de les Illes Balears contra la llengua i la cultura, atempten directament contra un pacte social que, en el seu dia, va potenciar l’aprovació per rara unanimitat de totes les forces polítiques de la Llei de Normalització Lingüística. Ara, amb un atac permanent contra un dels patrimonis fonamentals del nostre poble, com és la llengua de Ramon Llull, d’Ausias March o de Miquel Martí i Pol, volen destruir allò que el franquisme només mantenia prohibit. Així ho va dir Cristòfol Soler, un dels predecessors del màxim governant actual i que, en el seu dia quan ell era el President de les Illes Balears, va participar a una convocatòria pública de l’OCB en defensa del català.

El nivell de desvergonya de l’actual mal govern ha arribat a ordenar la retirada d’uns llaços que, per acords democràtics dels claustres dels instituts de secundària, s’havien posat als centres escolars. L’argument és que la senyera no és un símbol ni balear ni nacional (naturalment volen dir espanyol). Doncs, tendran feina, perquè d’entrada, amb tal argument, hauran de prohibir la Festa de l’Estendard del 31 de desembre a Palma, la més antiga d’Europa, perquè es passeja la senyera del Rei En Jaume. Això sí, tampoc no passa res amb els llaços negres, morats o vermells. Potser són símbols autonòmics i nacionals? O és que només es tracta d’anorrear la llengua, la cultura i la identitat del poble?

En tot cas, aquí ningú no se xucla el dit. La cruzada nacional iniciada des del Govern de les Illes Balears no té res d’original, perquè s’emmarca en la persecució al galop i el discrim que practica Espanya contra la llengua catalana. La sentència contra l’Estatut de Catalunya i la voluntat d’acabar amb la immersió lingüística, en clara contradicció a la lletra de la seva Constitució, on s’ordena la protecció de les diverses llengües de l’estat espanyol, delata una política global que va més enllà dels caballeros legionarios que circulen per Mallorca i, amb el silenci dels anyells i algunes complicitats vergonyants, s’han carregat els mitjans de comunicació en català, tancant o espanyolitzant els ens públics.

Però no acaba aquí la cosa. Davant la vaga de fam iniciada per Jaume Bonet de Jubilats x Mallorca, el conseller d’Educació i Cultura ha amollat que “abans és la democràcia que la llengua”. I els Drets Civils? I la vida? De part i banda, s’han començat a moure fils per pressionar el vaguista que claudiqui i, fins i tot, li ofereixen entrevistar-se amb el renegat conseller per fer decaure la protesta. És evident que la salut del valent mestre és primordial i ha de ser objecte de vigilància i seguretat, però voler fer retre la protesta, amb una aparent conciliació sense contingut real, només cerca el fracàs social de l’acció. Passi el que passi, la lluita continuarà d’una manera o de l’altra. Les manifestacions en curs poden ser el relleu multitudinari a l’acció individual de Jaume Bonet en defensa del català. Ara ens toca a nosaltres!

Ho hem vist abans. Les manifestacions no són cosa de fa dos dies. Manifestar-se és mostrar cara i, ja se sap, que qui cara veu, cara honora! És un dret i un deure aixecar el clam. Aquests dies hem de sortir al carrer a cantar i a cridar. Són jornades públiques de festa i de vindicació. PER LA LLENGUA, VIA FORA! 

LA IL·LUSTRACIÓ

El collage que he fet mostra quatre convocatòries. La de la dreta és de 1977. Fa 35 anys i, encara ara, és tot un referent històric. Correspon a la gran manifestació per reclamar l’Estatut d’Autonomia. Les altres tres imatges són de les convocatòries en curs. A la part superior, la de Palma. A la inferior, les de Barcelona i Perpinyà.

LES CANÇONS DE LES CONVOCATÒRIES

A les manifestacions de Barcelona i de Palma, la cançó que necessàriament hauria de sonar és la d’Antoni Roig: No ens fareu callar… malgrat que ens segueu la vida! Talment com deia el poeta Joan Maragall (1860-1911): “On has vist mai que una bala de fusell mati una paraula?”.
http://www.youtube.com/watch?v=_kNbAhdBGcQ
Aquí teniu la lletra:

No ens fareu callar
malgrat ens segueu la vida
No ens fareu callar,
hereus sou de dictadura.
No deixarem de cantar
per molt que tengueu mà dura.
No per esser majoria
la raó vos fa costat.
Expressar-nos amb llibertat
és lluita de cada dia.
No ens fareu callar
malgrat ens segueu la vida
No ens fareu callar
polítics de dreta estantissa
Sols ens podreu marginar
servint-vos de la mentida.
Defensors del feixisme
vos manca sensibilitat.
Conviure al vostre costat
és un nou colonialisme.
No ens fareu callar
malgrat ens segueu la vida
No ens fareu callar,
caureu com fruita madura.
Fills sou de Satanàs,
heu destrossat la natura.
La història vos jutjarà,
anunci del cant de sibil·la.
El cel roig vos castigarà,
cremareu en eterna foguera.
No ens fareu callar
malgrat ens segueu la vida:
No ens fareu callar
malgrat ens segueu la vida.

A Perpinyà, s’ha convocat un liBdub per reclamar que les lleis franceses protegeixin el català. Per votació popular, s’ha escollit la cançó Parlem català! Es tracta d’una cançó enregistrada els anys 70, amb lletra del poeta rossellonès Jean Cayrol (1921-1981), musicada i popularitzada per Jordi Barre (1920-2010), un dels cantautors més reconeguts de la Catalunya Nord i medalla de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya. Aquí podeu escoltar la versió original 
http://www.goear.com/listen/2649801/parlem-catala-jordi-barre

L’organització ha encarregat una adaptació moderna i més adaptada al recorregut previst, del Castellet a la Llotja de Perpinyà. Pretenen obtenir el rècord mundial actual de participació a un liBdub, però l’objectiu principal és el de reivindicar la llengua discriminada per la legislació. Les persones que hi han d’assistir faran bé d’aprendre la cançó tal com sonarà durant l’enregistrament:
http://www.youtube.com/watch?v=_T6f6jos7D4&feature=player_embedded
 
La lletra:

Nosaltres aquí parlem català,
parlem català és la nostra llengua,
parlem català és la nostra vida,
és el nostre esser, és el nostre pa.

Parlem català, per te dir t’estimi,
parlem català per collir la flor,
per esgrunar els anys
d’aquest temps que passa,
parlem català per riure i cantar.

Per dir la tristor, tenim català,
per calmar les penes, tenim català,
tenim català per cantar l’amor
i per fer les festes, saltar i ballar

Alguns no voldrien aquest català,
arreu si podien el farien callar,
però per tant que fassin juntarem les mans
i tots cantarem el sempre endavant

A sota el cel blau del nostre país
cantarem la pau, l’amor i l’encis,
l’amor de la terra, l’amor dels germans
i per tant que fassin, serem catalans

Nosaltres aquí parlem català,
parlem català és la nostra llengua,
parlem català és la nostra vida,
és el nostre esser, és el nostre pa.

Per a saber més coses: http://lipdubcatnord.wordpress.com/

Aquesta entrada s'ha publicat en IDENTITAT I LLENGUA el 22 de març de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda

BETZUM! L’incident encara dura (i amb cara dura!)

Deixa un comentari
La bona nova de la setmana ha estat l’arxivament de la instrucció de la Policia Local de Felanitx contra un jove, fill del poble, acusat injustament i falsament per gent sense dignitat ni credibilitat.
Dia 14 de desembre, el batle Biel Tauler declarava a UH: “El Ajuntament de Felanitx ve indicios de delito en los hechos acaecidos el día de Sant Agustí”. Després de la resolució, el mateix batle al mateix diari diu: “Nosotros acatamos la ley, nada más, el resto depende de la Fiscalía”. Quina llàstima, no? Qui va instar la Fiscalia més que la Policia Local a les seves ordres? Està el poble per tudar recursos públics? Per pagar denúncies inventades pels únics que varen exhibir violència i provocaren l’incident?

Els "herois" d'aquell dia a punt de provocar una tragèdia!
Els “herois” d’aquell dia a punt de provocar una tragèdia!

 

QUINA TROPA!

Quan una cosa és molt lletja, molt lletja, solem dir que no té nom. Aquest no és el cas. Bé, és molt lletja però té noms i llinatges i la major responsabilitat recau sobre Biel Tauler, el batle que no defensa els fills del poble i, davant d’una resolució judicial que exonera un dels seus joves, l’únic menor d’edat dels qui pateixen persecució ideològica, en comptes d’expressar la seva felicitació pública a l’afectat, lluny de investigar si la denúncia tramitada tenia o no prou pes, lògica, coherència i credibilitat, ben alerta en disculpar-se amb la família per les moltíssimes molèsties (i costs econòmics) ocasionats, practica l’espanyolíssim sostenella y no emmendalla i reitera que va fer allò que tocava fer. No ha paït la resolució? Encara té l’agrura i la ressaca del darrer pregó de la Quica? Encara dura? Cara dura, molta de cara dura és el que hi ha, tot i que aquí solem dir barra i mijta! Mai a la història, fins ara, els felanitxers havien abominat de la llengua i la cultura del seu poble i ara, tant Biel Tauler com la seva protectora i predecessora, Catalina Soler (protegida de Jaume Matas, el progegit d’ Aznar), com la resta dels membres del seu equip de mal govern, ha negligit a consciència contra la llengua que el va alletar, talment un mal apèndix i satèl·lit del seu amo i senyor (2) Bausán.
Adéu siau, amigos para siempre!
Adéu siau, amigos para siempre!

El jove que ha vist reparada la innocència era l’únic menor entre els acusats en un informe malgarbat, tendenciós i amb una clara finalitat política. La pràctica totalitat de la dotzena de persones denunciades (totes excepte un bon poeta santanyiner) no només són de Felanitx (cosa que contradiu el batle que va dir que eren tots de fora poble), sinó que la majoria pertanyen als “Setze jutges” (*) que aquell mateix dia havien participat en el pregó de la festa, I sa quica diu que no!, que tant va irritar la gent del PP. Si se sentiren tan molests amb la crítica irònica contra la corrupció, els atacs a la llengua, el fiasco de les festes, la tudadissa de recursos públics, l’abús urbanístic, les concessions arbitràries, posar en risc el port i altres herbes enramellades amb pardalades ridícules com voler declarar el navegant Cristòfol Colom fill del poble (quan encara no ha restablert la plaça usurpada pel franquisme a Joanot Colom, l’instador del poble), deu ser que en aquell pregó s’hi veren retratats. Tan ben retratats que decidiren practicar l’art indigne de la venjança més barroera. Ells mateixos atiaren l’incident instant a crits l’actuació policial (“Meam si no fareu res! O no actuareu?”) i, després de l’animalada que hauria pogut provocar una estampida humana, un nou enterrossall, començaren una caça de bruixes i encarregaren la confecció de l’expedient als mateixos que feren ús de les seves armes. De res no serviren, les instàncies, cartes públiques, articles a la premsa, convidades a la sàvia rectificació, peticions a la reflexió i al seny de reconeguts columnistes de diaris (Llorenç Capellà, Matías Vallés, Andreu Perelló…), peticions de la gent, ni, tampoc, la sol·licitud de tots els altres grups presents a l’Ajuntament. Aferrar-se a la majoria absoluta és no saber que la democràcia és el govern de la majoria amb respecte a les minories; és, per dir-ho més clar i senzill, no ser demòcrata. Precisament per això, he dit i repetit des del dia de l’agressió policial, que aquest equip de govern serà foragitat a les urnes. Llàstima que manqui tant per a les eleccions, però està fet d’ells. Si el batle ha deixat la seva feina per dedicar-se professionalment a la política, amb aquesta conducta suïcida el 2015 perdrà bous i esquelles.

No havia passat una setmana de l’incident i l’exbatlessa, esposa d’un dels dos policies que ruixaren la gent amb esprais de gas, ja escampava els noms dels qui caurien. Els noms que circularen, amb dues excepcions, són els que finalment apareixerien a l’informe, aleshores encara per fer. El desembre ja va arribar la primera (i única fins ara) citació judicial a la família del menor, obligant a presentar-se a la Fiscalia, acompanyats d’un misser. La gent començà a mobilitzar-se. Es varen recollir fotografies i vídeos per veure si, realment, hi havia hagut qualque actuació censurable, a més de la de la irracional practicada per alguns policies. Res en absolut mostrava cap diferència amb els anys anteriors i, si n’hi havia alguna, era en contrast per la menor intensitat a la malmenada típica, quan els polítics passen sota el pal·li de la quica, de la gronxada com un balancí de Maria Salom, en comparança amb la magrejada que, dos anys abans, havia patit Francina Armengol o, l’ensabonada, molts més anys abans encara, a Maria Antònia Munar. Qui no vol pols que no vagi a l’era! Fa més de 20 anys que aquesta festa destaca per la participació ciutadana, per la crítica política, per la festa en llibertat. La gran majoria de persones, tant entre la gent felanitxera com la de fora poble que s’acosta (cosa que no passava abans) per Sant Agustí a Felanitx, considera aquesta festa tot un referent cultural, carregat d’ironia i d’alegria.; una expressió de llibertat d’opinió i d’exercici sa i fresc de crítica social i política. A qui fa nosa tot això és a la dreta més intolerant.

Ateses les amenaces de persecució del batle, es va crear el Comitè de Defensa de les Festes Populars i, sota la coordinació i feina eficaç de Felanitx en Moviment, s’arreplegaren dades i testimonis d’un nombrós grup de persones. Amb totes les imatges, amb les informacions i declaracions recollides, amb un seguiment especial a tots i cada un dels que figuren a l’expedient es va veure que no hi ha el més mínim acte de violència. Després es va fer el mateix seguiment especial a “les autoritats” i a tots els policies, des de la sortida del Convent, fins una bona estona després de l’incident que provocaren i la cosa ja no va ser igual. Les dues fotografies que il·lustren aquest comentari són prou clares. Tant la superior, amb una de les imatges de la ruixada, com la inferior del policia que es prepara per disparar. Des de la sortida del Convent, ja hi ha violència verbal per part d’alguna de les màximes autoritats, animant a la repressió policial. Naturalment, aquelles paraules irracionals varen ser obeïdes, també irracionalment, com si fossin ordres. L’autora de les hipotètiques ordes, encara va tenir la santa barra, d’envestir una mare (amb un fill manescal i un altre metge) per acusar-la de educar malament els seus fills. Ja farà tant l’acusadora! Que el temps no li hagi de recordar aquest menyspreu a una família carregada dels valors humans que ella no té i, ara ja, no tendrà mai.

Revisats i analitzats els fets, amb documentació, pulcritud, veracitat i tot detall, es desprenia que si hi havia un sol motiu d’obrir un expedient era per determinar les responsabilitats de la policia local. A banda que l’oposició ha estat pussil·lànime, perrquè, en exercici de les seves obligacions i funcions, hauria d’haver entrat amb més força a reclamar les responsabilitats polítiques de l’incident, el gran trágala, perquè va ser molt més que un despropòsit, va ser que el batle encarregàs instruir l’expedient als únics practicants de la violència. S’organitzà un comitè de defensa, es varen començar a cercar assessors jurídics i, en un tres i no-res, s’arreplegaren multitud de proves i testimonis que, si s’arriba finalment a judici, faran l’efecte de la força del judo. El daltabaix dels caçadors caçats serà de manual. Felanitx no s’ha arrufat; està en moviment! Les imatges d’aquell dia canten santa clara!

En el cas concret del menor exonerat, la prova de la persecució es verifica quan, d’entrada, no apareix a cap moment amb el seu nom, sinó com a “fill de XXX” i en boca d’una regidora que tampoc no surarà el 2015. A més tot són acusacions abstractes que no l’impliquen directament en cap falta ni, molt menys encara, en cap hipotètic delicte. Encara ara és l’hora que la policia local o el batle, als quals varen acudir la família a demanar els motius per haver acusat el jove, s’hagin de disculpar o, si més no, hagin donat cap resposta ni cap explicació. Mai, a cap moment. Només hi havia odi i ràbia. Ni el més mínim motiu de res!

UN INFORME POLICIAL DE PA AMB FONTETA 

Quan el jove acusat de no se sabia què es presentà, amb sa mare i un misser, a la Fiscalia, varen poder llegir (a la fí!) l’informe policial. La redacció delata que l’autor i tots quants han donat el vist-i-plau a aquell pamflet, no superarien l’antiga EGB. L’expedient és totalment caòtic, enrevessat i més desbaratat que les branques mil·lenàries d’una olivera valldemossina. La primera sorpresa va ser que l’acusació contra el jove, sempre descrit com a “hijo de xxx”, era per haver estat “uno de los principales alborotadores” i només es fonamentava, amb presumpcions falses sense cap prova, en les declaracions d’una regidora i d’un regidor del PP; precisament, els dos a qui més els convendria callar ateses les seves divulgades activitats, amb expedients incoats en matèria d’infracció urbanística, ella, o de passar més gust per devers el Port amb la coca que amb el rubiol, ell. Dues persones sense altre carnet professional que el del PP, de baixa formació intel·lectual, acadèmica i, allò que és més important humanista. Més preocupades ambdues persones en el seu físic, en precipitada decadència, que no en la seva psiquis, en notable absència. Ambdues molt més indicades per estar (deixarem això de “fer feina”) a una barra americana, a un billar de barriada o a qualque altre lloc on no demanin el graduat escolar. Gent amb més silicona que sentit comú i amb massa més roba que vergonya!

Adéu siau, equip de mal govern!
Adéu siau, equip de mal govern!

La visita a fiscalia va servir, com a mínim, per tranquil·litzar la família i el misser. De fet, totes les persones que han pogut llegir l’expedient (de manera oficial o no), conclouen que sembla més orientat a evadir la responsabilitat de l’actuació policial que no a cap altra cosa (3), perquè, de fet, només apareix una única cosa hipotèticament punible, però que es podrà demotrar falsa, com és una declaració sobre una lluita d’un fantasma inexistent amb un policia a qui volien prendre la pistola. Té gràcia que algú mantingués una lluita amb algú que no va veure. I no el va veure, senzillament, perquè no existeix. I no existeix, perquè un seguiment minuciós amb els vídeos recollits del recorregut del declarant el deixarà en una evidència pública que ni s’imagina. No hi va haver cap “forcejeo” a cap moment ni amb ningú i tot va sortir d’un poeta creador de llegendes urbanes controvertides per provocar polèmica. Un relat més conegut que el tebeo i més vell que la picor. En definitiva, un parany, un garbellet, una llosa d’ocelló de branca trencada, que la policia va voler fer servir contra un fantasma. Mossegaren l’ham. L’única bubota és l’expedient que no s’aguanta de cap banda. Les acusacions s’han de provar i els invents i les especulacions es fan a casa i amb aigua oxigenada, no amb pistoles pel carrer.Reprenent el fil de la peripècia del pobre jove i la seva família, tal com els havien anunciat a Fiscalia de Menors el desembre, a mitjan febrer els tècnics citaren l’acusat i sa mare per tal de determinar, si finalment es demostrava la culpabilitat, quina mesura podia ser més positivament correctiva pel menor. Després de les preguntes de rigor on s’informa que l’al·lot no presenta cap problemàtica, ni escolar, ni social, ni psicològica, el tècnic explicà que hi havia tres possibilitats: anar a judici, l’arxiu del cas, cosa que no passa mai o la reparació, que consisteix en què el demandat demana perdó a la persona o institució agreujada. Però de què pot demanar perdó un al·lot que no ha fet res mal fet i que només volia fer festa amb alegria i en llibertat? Tot i les insinuacions d’intentar un acord conciliador i pusil·lànime, el jove va saber estar on tocava i defensar la seva dignitat amb convicció. Ben cara alta, va replicar que, de cap de les maneres, no s’inventaria ni declararia una falta, per descomptat cap agressió, que no havia existit i que, per tant, reclamava poder anar a judici i defensar-se. Al tècnic, tot i que intentava evitar el judici, se li va veure que entenia perfectament el jove. Malgrat que el judici ha de ser sempre la darrera alternativa, pel grau d’estrès al que se sotmet al menor i a la seva família, era evident que la voluntat de l’injustament acusat (ep, i molt possiblement injuriat, difamat i ultratjat amb l’expedient) era clara: volia anar a judici, aclarir qui l’acusa, de què, i no patir la desassistència que genera l’expedient a traïció que l’afecta a ell i a una dotzena més de persones (aquestes majors d’edat). El jove i sa mare s’acomiadaren del tècnic. Aquest havia d’elaborar el seu informe a la Fiscalia i aquesta dictaminar la resolució. Ha estat contundent: l’arxiu del cas sense cap reclamació.

MUTS I A LA GÀBIA!

La dita és sàvia! On són, ara, tots els que empinaren el carro? Ja s’ha vist que la reacció del batle ha estat tan patètica com tota la seva actuació en aquesta maniobra política. No, Biel Tauler, a qui fins aquell dia sempre m’havia adreçat com “el meu batle” no és el batle de tots els felanitxers. Meu no ho és perquè ha demostrat que és un sectari, un simple home de partit. El mal és que a les properes eleccions no serà el meu batle ni el de ningú, perquè el poble és savi. El seu rol, el de tot el seu grup municipal i el de la seva predecessora, els obligava a emetre una felicitació pública al menor. O és que el batle no s’ha d’alegrar que un fill jove del seu poble hagi estat exonerat per un fiscal que no ha vist cap delicte en unes acusacions inventades que ni tan sols identificaven cap persona ni cap fet? La reacció del batle i el silenci dels seus còmplices delata el seu animus sectari de persecució ideològica. Més encara, només per ètica, li pertocava exigir la dimissió dels responsables policials i dels autors materials de l’infecte expedient i, ateses les seves instruccions, presentar la seva d’immediat. A l’oposició, també li tocarà fer qualque reclamació més enllà d’un simple joc de conillons a amagar si no volen romandre al costat dels ara desautoritzats, a cost de la ciutadania i l’economia del poble. Al capdavall, els qui han de restar “muts i a la gàbia” no són els falsament imputats, sinó els falsos acusadors.

Són conscients els regidors que s’oposaren a reclamar la devolució de l’expedient quan, d’estraperlo i sense passar per una plenària municipal, es va enviar a Fiscalia, del mal que han fet? De la inquietud que han sembrat a una família inventant uns incidents que han merescut més versions que persones hi ha al poble? Són conscients de la profanació de la LOPD que han practicat, començant per l’exbatlessa que escampava noms arreu? Una exbatlessa, cònjuge d’un dels principals protagonistes de l’incident que, fins i tot, ruixà un regidor per l’esquena i el desafià a anar al jutjat de guàrdia… són conscients els dos conjuges? Són conscients tots quants varen fer llistes negres (d’aquestes que van afegint i llevant noms) de l’estil “el fill de…”, “la filla de….”, que estan participant del mateix joc que els feixistes de 1936? No, evidentment, la gent inconscient no és conscient de res. Només saben gratar ronya i moure abelles! Doncs, les picades per a qui les mou!

Ara la cosa s’està aclarint de manera diàfana i els “héroes” romandran ben desemmascarats. El PP va incitar una actuació policial irresponsable i perillosa. Després, encarregà un expedient a qui havia actuat malament (amb denegació d’auxili a algunes persones). Curiosament ara sí, i no com varen declarar el dia de l’incident, el batle i l’exbatlessa haurien de sentir-se avergonyits de ser felanitxers però per la seva actuació i no la del poble. Ara s’ha vist, en el cas del menor, que no hi ha res de res. Per no haver-hi, no hi ha ni cap falta ni cap delicte ni cap fet punible. Tot són invents. Bé, no! No tot són invents. Hi ha una violència provada. La fotografia que il·lustra l’article ho certifica. Hi va haver ús de gas contra una població que feia festa i més de 30 persones (menors d’edat algunes i dues dones embarassades) varen ser ateses al PAC de Felanitx per intoxicació. Una intoxicació que no provocà ni una sola persona de la dotzena que intenta penalitzar, via policial i judicial, l’actual equip de govern. Esperarem, pacients, el desenllaç final. De moment, la satisfacció de l’arxiu del cas del menor, convida la gent condreta a donar-li l’enhorabona, a felicitar la família i a sentir-se ben contents. Això és el que correspondria fer a qualsevol felanitxer de soca-rel.
.
UNA REFLEXIÓ FINAL

A banda de la reacció penosa del batle de no alegrar-se que la Fiscalia de Menors hagi arxivat l’expedient per no haver-hi el més mínim indici de delicte ni de falta, qui pagarà les despeses ocasionades a la família? Es farà càrrec el batle de la seva butxaca per haver provocat aquest cost en temps de crisi a una família dle poble? O ho pagarà la policia local que ha perdut el temps en aquesta persecució, sufragada amb doblers públics? Ho pagarà el PP com a únic grup que ha ha recolzat la denúncia? I els maldecaps que han creat? I les molèsties? I la inquietud generada? I el dolor infringit? Qui ho pagarà tot això? Biel Tauler, amb tot el seu equip de mal govern, delata fins a quin punt és uns pèssim gestor de la res publica i un mal batle. Malversar cabals públics, com bé han assenyalat sentències recents, no és només robar i embutxar-se doblers, sinó també fer un mal ús dels recursos. Està el poble de Felanitx per patrocinar campanyes de persecució ideològica? No, Felanitx no es mereix un discriminador com ell, ni cap dels mediocres que l’envolten, al capdavant del poble. Els varen avisar a temps. Aquesta caça de bruixes dividiria Felanitx i no tendria retorn. Se’n varen fotre! Són gent de brega i no de pau. Del seu pa, en faran sopes! L’any 2015, bona vela i barca nova! Potser obrireu els ulls i fareu funcionar la magrana? Vàreu ruixar el vostre poble i el vostre poble us dirà ARRUIX!
.
PER COMPLETAR I COMPLEMENTAR
.
Per a qui vulgui saber bé què va passar a Felanitx, a partir de l’incident que hi va haver davant del Convent el dia de sant Agustí, és recomanable llegir tres enllaços anteriors d’aquest mateix bloc per contextualitzar el que va passar a partir de dia 28 d’agost de 2011. El primer és la crònica no oficial, però per això mateix veraç, dels fets. El segon, el pregó de dues hores abans de l’incident, amb la transcripció escrita i, al final, l’enllaç amb els vídeos per qui ho vulgui veure i escoltar. El tercer, un article que recorda de quina pasta estan fets els bons felanitxers i com saben defensar el seu poble de qualsevol atac exterior¡, sigui d’una infanta d’Espanya o d’un expresident prepotent de l’estat que, amb la complicitat de gent renegada, ens espolia econòmicament, ens agredeix socialment, ens subjuga culturalment, ens etnocida lingüísticament i ens genocida com a poble.(*)

Tanmateix... amb Felanitx no podran!
Tanmateix… amb Felanitx no podran!

 

EL PREGÓ:
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/203861
L’ARTICLE:
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/204069

 

(1) El diccionari Alcover-Moll diu:

BETZUM m.
|| 1. Multitud d’infants
|| 2. Multitud de coses menudes que fan nosa
|| 3. Gent baixa i menyspreable

A Felanitx només he sentit emprar la paraula en el sentit de la segona i la tercera accepció. Ara ho tenc molt més clar que mai.

(2)a. En paraules del professor Sebastià Serrano, pronunciades en el programa Divendres (TV3, 19-III-2012) on expressà la solidaritat amb Jaume Bonet de Jubilats per Mallorca, en vaga de fam en defensa de la llengua, Bausán “és el més indigne de tots els presidents de la història de les illes Balears, molt més que l’anterior, perquè hi ha corrupcions més importants que les dineràries: la dels valors”. L’endemà, amb sentència de Margarita BeltránJaume Matas era condemnat a sis anys de presó per la primera de les 22 peces en curs judicial. Si, com diu Serrano, la corrupció dels valors és molt pitjor (i jo hi estic totalment d’acord), quants d’anys li han de caure a Bausán per atemptar contra un patrimoni cultural de vuit segles com és la nostra llengua?

b. Aquí podeu veure el seu nivell intel·lectual:
http://www.youtube.com/watch?v=wTgj0cYjQSs

c. Aquí sabreu si és genT de paraula o que no té genS de paraula: http://www.vilaweb.cat/noticia/3996247/20120320/bauza-passa-posar-ma-foc-matas-renegar-ne.html Més clar…

d. Hi ha una glosa popular, apresa d’infant, que em fa establir relacions amb qui demostra l’estultícia més idiota i practica la guerra bruta contra la llengua, la cultura i els drets civils de Mallorca.

Apotecari brut

panxa de granota
quan no té doblers
fa mala carota
Potecari brut
perquè no et pentines
que et cauen els polls
per les medicines
Potecari nari
cagues dins l’armari
potecari brut
caga dins l’embut!
Potecari brut
panxa d’estornell
quan no té doblers
s’estira el cabell.

No he pogut accedir a l’estudi recent que ha fet d’aquesta cançó, amb altres dues més, el poeta Joan López Casasnoves (Ciutadella, 1952), però coneixedor del seu excel·lent nivell d’escriptura miraré d’aglapir el Quadern de folklore que el recull.

(3) Franz Fanon (1925-1961), escriptor, psiquiatre, destacat activista de l’alliberament d’Argèlia i reconegut teòric de la psicopatologia de la colonització, explica al llibre Els condemnats de la terra com el moment àlgid que dóna el tret de sortida d’un poble cap a la seva llibertat (ell l’anomena “el punt sense retorn”) és quan el colonitzador acusa el colonitzat de racista, d’insolidari, d’agressiu… Això és el que ha passat a Felanitx. Els agressors han acusat als agredits de ser violents. Com diu Fanon: “Després d’això ja no hi ha marxa enrere, perquè els caçadors, més prest o més tard, seran caçats i la veritat prevaldrà com va passar quan els anglesos acusaven Ghandi de racista”. 

Aquesta entrada s'ha publicat en DRETS CVILS el 21 de març de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda

DE CATALUNYA A POLÒNIA (i viceversa)

Deixa un comentari
Entenc que, per analogia, ens comparin amb escocesos i jueus: treballadors, estalviadors, austers, vexats… En canvi, no m’he begut cap justificació del “polacos” que ens apliquen. Això no obstant, hi ha dues cançons de referència, una d’aquí l’altra d’allà, que hem compartit els catalans i els polonesos. Dues cançons amb històries paradoxals.
Barricada a la plaça de Sant Pere de Barcelona (19 de juliol de 1936)
Barricada a la plaça de Sant Pere de Barcelona (19 de juliol de 1936)

 

 

 

 

 

 

 

***

És sabut que, entre moltes altres organitzacions de fora de Catalunya com el Partit Radical Holandès, el sindicat polonès Solidarność, fundat per Lech Wałęsa, posteriorment president de Polònia, va fer seva, com a himne, L’Estaca (1) de Lluís Llach. L’emblemàtica cançó, tot un símbol de resistència i estímul a la lluita contra les dictadures, és coneguda i cantada arreu del món i en molts d’idiomes, però segurament, a banda de Catalunya, a cap lloc és tan coneguda i popular com a Polònia. La cosa té gràcia.

Té gràcia la cosa, perquè hi ha un fet similar, però a la inversa. És a dir, una cançó polonesa que va esdevenir un himne d’una organització catalana. La història de La Varchavianka, Warschawjanka o Varsoviana, molt anterior en el temps a la de L’Estaca, presenta curiositats ben remarcables com, per exemple, la diversa i, fins i tot, antagònica utilització que se n’ha fet i la perversa manipulació que ha patit la cançó al llarg dels anys.

L’any 1883 el poeta Wac?aw ?wi?cicki, tancat a una presó de Varsòvia, va escriure una lletra (2) per ser cantada amb la música d’una melodia popular polonesa que, a la vegada, havia originat La marxa dels zuaus, un himne militar que el poeta volia escarnir amb una paròdia burlesca. La composició del polonès era una crítica contra l’exèrcit rus. En aquells anys, el moviment obrer del poble polonès lluitava contra l’ocupació russa. És important aclarir que Polònia encara era una nació sense estat i, des de gairebé un segle abans, concretament des de l’any 1795, tenia el territori esquarterat i repartit entre Rússia, Prússia i Àustria. Cal recordar també que Polònia no assoliria la independència fins a l’any 1919, just en acabar la primera guerra mundial, encara no fa 100 anys!

La Varsoviana (3) es va cantar, per primera vegada, l’any 1885 a una manifestació obrera a Varsòvia. Anys després, aquella composició que va néixer adreçada contra l’exèrcit rus va esdevenir paradoxalment l’himne popular de l’exèrcit rus, durant la revolució de 1917 i, des d’aleshores, va ser part destacada de la música militar soviètica. Aquella ironia històrica seria la primera, però no la darrera!

El novembre de 1933, un mes abans de la mort de Francesc Macià, President de Catalunya, la revista barcelonina Tierra y Libertad” de la FAI i la CNT va publicar la partitura d’aquell himne amb arranjaments musicals per a cor mixt d’Àngel Miret, sota el títol Marxa triomfal i amb el sotstítol A les barricades!. La publicació assenyalava que era l’himne adoptat per un grup anarcosindicalista alemany i, d’immediat, va esdevenir l’himne dels anarquistes catalans i, encara avui, és l’himne de la CNT i la CGT. Acabada la guerra incivil espanyola, els maquis catalans, que s’havien feta seva la cançó, transportaren la melodia a França i, durant l’ocupació nazi, juntament amb La Marsellesa, La Varsoviana va esdevenir l’himne de La Résistance.

Finalitzada la segona guerra mundial, paradoxalment i per segona vegada, la composició va ser adoptada per les forces militars franceses de paracaigudistes i d’operacions especials, amb el títol Les hussards de Bercheny. L’any 2010 la melodia encara va servir de banda sonora d’un espot televisiu per reclutar joves a l’exèrcit francès. Una altra vegada, doncs, aquella composició nascuda per fer befa de l’exèrcit i enaltir la lluita a favor de la Llibertat, servia irònicament per fer propaganda de les forces militars.

Talment com L’Estaca, més de 20 anys després de néixer, va esdevenir l’himne d’un sindicat que, si no era verticalista, sí almenys amb clares connotacions reaccionàries, també amb La Varsoviana passà una cosa semblant: la varen fer seva els destinataris de la crítica de la cançó: la dictadura dels militars. I tanmateix, segur que tomba i ens podrem alliberar perquè l’única riquesa és la llibertat i cal defensar-la amb coratge i valor.

(1) Aquí la podem escoltar en l’acte del XXVè aniversari de la fundació del sindicat: http://www.youtube.com/watch?v=gZIScFOaaYk&feature=related

(2) La lletra en català:

Negres tempestes agiten els aires,
núvols sinistres ens enceguen l’esguard,
encara que us espera la mort més cruenta,
contra l’adversari hem de lluitar.
L’única riquesa és la llibertat
i cal defensar-la amb coratge i amb fe.
Alça la bandera revolucionària
que sens repòs ens mena al triomf del nostre anhel.
Dempeus tot el poble!
Tots a la lluita!
Esfondrem amb fúria la reacció!
A les barricades!
A les barricades!
Per la victòria de la confederació!

(3) Entre les versions que circulen, la majoria russes, a l’enllaç en podeu escoltar una més moderna i original cantada, entre d’altres llengües, en esperanto:
http://www.youtube.com/watch?v=H4VQXqH36Qw&feature=related