En el marc de la celebració, enguany, del Dia de la Dona Treballadora (8 de març), he estat participant en diversos actes promoguts arreu del territori en els quals he pogut comentar la feina que fem des de la Comissió de Drets de les Dones i Igualtat d’Oportunitats al Parlament Europeu, i com són d’importants les eleccions del proper mes de juny per determinar una correlació a l’Eurocambra que sigui propícia a defensar aquests drets i aquesta igualtat. Així mateix, avui diumenge participo en la Manifestació unitària que tindrà lloc a Barcelona. Per altra banda, les idees fonamentals de la Campanya engegada per Dones amb Iniciativa en relació a aquesta data, la Crisi també té rostre de Dona, es recullen en la següent proposta de Moció que ICV està promovent en tots els municipis d’arreu de Catalunya. (segueix…)
Moció 8 de març de 2009, Dia Internacional de les Dones
LA CRISI TAMBÉ TÉ ROSTRE DE DONA
La crisi econòmica que estem patint és el resultat d’una crisi
financera internacional, produïda per la recerca de beneficis ràpids, que ha
trencat qualsevol relació entre l’economia financera i l’economia real; amb un
model de producció i distribució globalitzat, sense regles, sense drets, sense
contrapoders socials i polítics i sense cap responsabilitat social.
Una crisi que en el nostre país te connotacions pròpies per les
febleses de mercat laboral, basat en la precarietat i en salaris baixos; amb un
creixement en els darrers anys centrat en la construcció, l’especulació
immobiliària, el sector serveis de baix valor afegit i el consum privat.
Fins avui aquesta crisi ha tingut un rostre masculí, primer perquè els
sectors productius més afectats fins el moment ocupen majoritàriament a homes,
però també perquè les polítiques contra la crisi s’han adreçat sobretot a
donar resposta a aquests sectors.
No obstant això, la crisi també té rostre de dona. Cal que tinguem en
compte que les dones constitueixen prop de la meitat de la força de treball a
Catalunya, per tant, no són un col·lectiu marginal i cal atendre les seves
necessitats específiques en les polítiques de combat de la crisi, generant nous
llocs de treball en aquells sectors més feminitzats, menys visibles però molt
precaris, incloent la perspectiva de gènere en les polítiques d’impuls de
l’economi catalana.
Avui les discriminacions directes contra les dones han desaparegut, i
tenim indicadors positius de la integració de les dones en el mercat de
treball com l’activitat laboral femenina que ha augmentat significativament o
l’augment del nivell d’estudis de les dones -ja hi ha més dones que homes amb estudis universitaris. A això s’afegeixen altres fenómens més recents com la
immigració que, amb més participació masculina que femenina en l’activitat, ocupa
els llocs de treball més precaris; desplaçant les dones, com a col·lectiu, del darrer esglaó de l’escala laboral.
Cada cop, doncs, sembla més difícil fer palesa la discriminació que
pateixen les dones des d’un punt de vista estrictament laboral. Per això, si sempre
ha estat necessari analitzar la situació de les dones a l’ocupació
interrelacionant-la amb les tasques de cura i l’existència de serveis públics de benestar,
avui és imprescindible per desemmascar les discriminacions de gènere.
En primer lloc, cal tenir en compte que les dones s’han incorporat al
mercat de treball en condicions de desigualtat respecte els homes -en un mercat segmentat, amb salaris baixos i pitjors condicions de treball. L’any
2007 el 79’9% del total de persones ocupades a temps parcial eren dones,
mentre que el percentatge de dones entre les persones ocupades a temps complert
era només del 37’5%. La diferència salarial que existeix entre els dos
sexes també és un dels motius principals de discriminació de les dones en l’àmbit
laboral. Les dades mostren que a Catalunya els homes cobren un 29.27% més de sou que les dones. A més, per trams de salari, hi ha més homes entre les
persones que tenen un salari més alt i, en canvi, les dones són majoria entre les
persones que cobren el tram de salari més baix.
Globalment, les dones que treballen estan en una situació més
desfavorable que els homes, i per això la precarietat també afectarà a les
prestacions socials que se’n derivin. D’aquesta manera les dones tenen menys i pitjors
prestacions d’atur, en durada i en quantitat rebuda, i pitjors condicions de
jubilació. Segons les dades, les dones aturades que estan cobertes per algun tipus de
prestació d’atur només assoleix el 24% del total.
A això hem d’afegir els col·lectius de dones que es troben en situació
d’especial vulnerabilitat davant d’aquesta crisi com són les dones joves, les
dones grans amb escassos recursos, les dones de l’àmbit rural o les dones
monomarentals. D’altra banda, les dones tampoc poden perdre el tren de la nova
economia. Les polítiques d’impuls d’un nou model econòmic, han d’incloure la
perspectiva de gènere per ser autènticament transformadores i tenir com a estratègia prioritària la integració de dones i homes en els nous sectors
emergents com les energies renovables (a dia d’avui un sector ja molt masculinitzat)
i en aquells que generen més valor afegit com les inversions en R+D+I; amb l’objectiu d’invertir la segregació ocupacional de dones i homes tant característica de l’estructura del mercat de treball actual.
En segon lloc, les dones continuen essent la peça clau del
funcionament de l’economia reproductiva, és a dir, d’aquella que no es veu ni es paga,
però que és del tot necessària per al sosteniment de la vida humana.
Les dones catalanes dediquen més del doble del temps que els homes al
treball reproductiu, és a dir, a la cura de les persones -petites i grans- i
al treball a la llar. Hi ha conseqüències socials, polítiques i econòmiques molt
clares del fet que les dones hi dediquen molts anys de la vida a la cura d’altres:
pitjors sous, menys reconeixement social, manca d’autonomia econòmica, pitjors
jubilacions, més dificultats per a la promoció professional, etc.
Les polítiques anti-crisi no poden girar l’esquena a la realitat de la
vida de la meitat de la població. Si volem assolir una modernització econòmica,
basada en la sostenibilitat ecològica i humana ha arribat l’hora d’integrar en
el nostre model econòmic aquests altres treballs, que creen riquesa i que són imprescindibles per a la sostenibilitat del sistema social i econòmic.
En tercer lloc, cal tenir en compte que les dones estan majoritàriament ocupades en els sectors dels serveis socials, molts d’ells vinculats
als serveis públics de benestar. Per això defensem que les polítiques de creació
d’ocupació també han de dirigir-se a aquelles professions que construeixen la infrastructura més important, la del capital humà, i que precisament
són les més feminitzades com són el treball social, l’ensenyament i la
formació, les professions relacionades amb la cura, etc.
A més a més, les dones són les principals usuàries i les principals
beneficiàries d’aquests serveis públics, pel que una menor despesa social provoca una pressió addicional sobre les responsabilitats socials que
s’atribueixen a les dones i reforça el model tradicional de família patriarcal. En aquest
sentit, cal que la despesa social s’incrementi, especialment la vinculada al
desplegament de la llei de dependència que tantes expectatives ha generat. La
despesa pública en serveis de benestar com escoles bressol o centres per a
gent gran és fonamental per a l’objectiu de la plena integració de les dones en el
mercat laboral.
Per tot això, que el Ple de ……………………….., acorda:
PRIMER. Instar al Govern de la Generalitat i al Govern de l’estat a defensar
els drets socials incrementant la despesa social: la crisi no pot servir
d’excusa per retallar els serveis i les prestacions socials. Els serveis públics de
benestar tenen un gran impacte de gènere directe i indirecte.
SEGON. Demanar als governs que les polítiques de creació d’ocupació incorporin també aquells sectors que construeixen la infrastructura més important: la del capital humà, i no només en aquells sectors
masculinitzats com la construcció o l’automoció que aporten poc valor afegit a la
nostra economia.
TERCER. Instar al Govern de la Generalitat i al Govern de l’estat a
atendre les necessitats específiques dels col·lectius de dones que es troben en
situació d’especial vulnerabilitat com les dones migrades, les dones
monomarentals, les dones de l’àmbit rural, les dones grans amb pocs recursos o les dones
joves.
QUART. Integrar en les polítiques de combat de la crisi que
desenvolupi cada administració, actuacions específiques contra les desigualtats de
gènere de caràcter estructural en el mercat laboral com la diferència salarial,
la segregació vertical i horitzontal o la temporalitat.
CINQUÈ. Exigir als governs que les polítiques anti-crisi abordin les
desigualtats entre dones i homes que genera un repartiment injust del treball
reproductiu, és a dir, el de la cura de les persones i del treball domèstic, tot
incorporant els efectes que té sobre les oportunitats professionals de les dones.
SISÈ. Demanar als governs que elaborin polítiques per tal que les dones s’integrin en els nous sectors econòmics com el de les energies
renovables i en aquells que creen més valor afegit com les inversions en R+D+I.
SETÈ. Que es consideri l’impacte de gènere en el conjunt de polítiques públiques i en particular pel que fa a les polítiques de combat de
l’economia submergida.
VUITÈ. Que els ajuntaments i els ens supramunicipals incorporin la
perspectiva de gènere a tots els estudis i anàlisis econòmics que es portin a
terme i en relació a la crisi en l’àmbit municipal, fent un seguiment periòdic de
les dades i indicadors recollits.
NOVÈ. Fer arribar aquests acords a la Comissió Europea i al Parlament
Europeu, al govern de la Generalitat, al govern de l’Estat, als sindicats i a les
entitats ciutadanes de ……………..
Foto: Acte Central de Dones
Amb Iniciativa en el marc de la commemoració del 8M d’enguany, amb la
presència de Joan Coscubiela, Mercè Claramunt, Laura Massana,
i Raül Romeva. Font: Dones amb Iniciativa.