Debat (I): Sobre insfratructures i transport.

Aquest post neix arran del debat generat per twitter amb l’exdiputat del PSC, José A. Donaire [Bloc] sobre la situació de les infrastrucures. A partir d’aquest debat ens vam llançar un repte que era contraposar amb dades i arguments els nostres punts de vista. Aquí podeu llegir els seus arguments i continuació els meus:

Rodalies i Trens

El traspàs de Rodalies és de rebaixes, virtual. Fins al 2011 la Generalitat no podrà decidir res, a més el traspàs no prevuen les infrastructures: vies, catenàries, estacions (que segueixen en mas de l’ADIF). Tampoc preveu el traspàs de Regionals ni del servei Avant d’alta velocitat. En definitiva, Catalunya no podrà configurar una xarxa de ferrocarrils pròpia i integrada als diferents serveis per millorar el transport públic. Per més inri, el govern espanyol ha xifrat en 117 M el dèficit d’explotació del servei anual i no té la intenció de posar-hi més diners i els trens que hi ha a Catalunya són dels pitjors.

Tot això és el resultat d’una mala negociació d’un traspàs anunciat per a quatre vegades (17 de juliol de 2007, 10 de gener de 2008, 30 de juliol de 2008 i 27 de juliol de 2009) que ha comportat un traspàs de Rodalies sense trens, estacions ni vies!.

Aeroports

En Donaire comença parlant dels aeroports començant la casa per la teulada, ens parla de Ryan Air que per cert va dur el Govern de CiU a l’aeroport de Girona. Ens parla dels aeroports de Girona, Reus que va iniciar i potenciar CiU i que han evolucionat favorablement. Però la mare dels ous és l’Aeroport de Barcelona. D’aquí només ens comenta la nova terminal, que ha finalitza el tripartit, però i la connexió amb el tren d’alta velocitat, i la connexió d’aquesta nova terminal amb el transport públic, metro i rodalies?. No hi és.

El problema de fons és el model aeroportuari. Un model presentat fa uns dies pel Ministre Blanco que torna adonar el control de l’aeroport de Barcelona al govern de l’Estat que és qui té la majoria. No aposta per la gestió individualitzada del Prat, i Aena Aeropouertos seguirà concentrant el 100% del capital i la majoria del consell d’administració. Tampoc preveu el traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell.

El Pla Nacional d’infrastructures

La licitació d’obres en matèria d’infrastructures viàries de la Generalitat durant el 2009 (93 milions) suposa un 1’8% del total que el govern té previst invertir al Pacte Nacional d’infrastructures fins al 2015 (5.015 milions). Això significa que amb aquest ritme de licitacions es necessitarien 54 anys per licitar les obres previstes al pacte fins el 2015.

A això se li afegeix que les inversions de l’Estat a Catalunya previstes en els pressupostos generals de l’Estat per al 2010 baixen un 5’4% respecte a les 2009. És a dir per quart any consecutiu l’Estat no compleix la disposició addicional tercera de l’Estatut. La inversió hauria de ser del 18’64% del total i en realitat serà del 15’2%. Així mateix en els pressupostos falten 661’7 milions en projectes pendents de determinar.

També cal anunciar els enormes retards que arrosseguem en moltes infrastructures. Alguns exemples:

– Autovia Baix Llobregat entre Ronda i C-32. Inici 1994- Final previst. 2011. 17 anys
– B-40 Quart Cinturó Inici 1994- Final previst ?. De moment 15 anys
– Variant de Vallirana. Inici 1991- Final previst 2013. 22 anys
– Desdoblamnet Girona-Frontera. Inici 2000- Final previst. De moment 9 anys
– Desdoblament Sils-Maçanet. Inici 1995- Final previst 2012. 17 anys
– N-145 Seu d’Urgell-Andorra. Inici 2002- Final previst. 2010. 8 anys
– N-340 Variant d’Aldea. Inici 2000- Final previst. 2012. 12 anys.

Totes les raons del perquè no al Pacte Nacional d’Infrastructures aquí.

Transport públic

L’exemple més flagrant és el forat negre de l’obra de la línia 9 del metro. El cost de l’obra s’ha doblat des del 2004. Costarà 7.000 € i representa un 44% de les inversions del Departament de PTOP. Això vol dir que a mesura que ha de créixer l’aportació es redueixen les altres obres, com per exemple, les del meu poble que comentava l’altre dia al twitter

Cal recordar que la línia 9 de metro arrossega greus retards respecte els terminis que va fixar el tripartit el 2004:

– Tram Badalona/Santa Coloma/Sagrera hauria d’estar en servei fa quasi 3 anys.
– Tram de l’aeroport/Zona Franca hauria d’estar operatiu ja.
– Tram central nio tan sols han començat les obres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.