Espores al vent

Pepi Oller i Comellas

19 d'agost de 2022
0 comentaris

CAMPANYA ELECTORAL, CAMPANYA PUBLICITÀRIA

Els publicistes saben que, per fomentar el consum, la competència és bona. Tant és així que hi ha productes que es llencen al mercat amb la sola intenció de ser competidors d’un altre producte i així estimular-ne la venda. Està comprovat que una màquina expenedora de Pepsi-Cola al costat d’una de Coca-Cola fa que la suma de les vendes de les dues marques sigui més del doble de cada producte, que si cadascuna estigués sola. Això explica que en un mateix carrer hi hagi moltes sabateries juntes, o que en un aparador hi posin el mateix model de samarreta de molts colors diferents: Sembla ser que l’estratègia publicitària vol aconseguir que ens saltem la pregunta: ‘vull el producte?’ i anem directament a: ‘quin producte em compro?’

En el món de la política passa el mateix. Amb la perspectiva de com ha anat la ‘transición’ i de com ens han encolomat el mateix producte que hi havia durant el franquisme dins d’un envàs més modernet, es fa evident que el PSOE és la Pepsi-Cola del PP. Això mateix es pot deduir d’altres grups que es presenten amb cara renovada quan el mercat ho demana, però que l’essència del producte que venen és idèntica: la continuació d’un estat franquista que s’imposa per la força.

A les campanyes electorals, que són un tipus de campanya publicitària, juguen amb la nostra il·lusió de triar. Cada formació política que participa a la campanya amb els seus corresponents altaveus, ens diu: ‘Compra’m a mi!’ ‘No! Compra’m a mi!’ Cadascú, clar,  amb el llenguatge dels votants a qui s’adreça i que tenen perfectament estudiat. Després de votar ens adonem que hem comprat tot de productes que no ens serveixen per allò que a nosaltres ens cal.

Ara se n’apropen unes quantes, d’aquestes campanyes. Nosaltres hem de tenir clar què volem. Ells saben allò que volem sentir i ho faran valer per endinyar-nos tot d’andròmines que ja coneixem massa bé de tenir-les fent olor de resclosit al quarto dels mals endreços. No és gens fàcil distingir l’autenticitat d’un producte en mig de tants anuncis i embolcalls.

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.