Aquesta setmana, concretament dijous -6 de març a Ca Revolta, a València- i divendres -7 de març, al CAT/Tradicionàrius, a Barcelona-, arriben les primeres presentacions del llibre “Pensar en vers. La cançó improvisada als països de la Mediterrània”. Aquestes presentacions, juntament amb la del proper dia 22 a Reus, serviran també per facilitar la recollida de les recompenses de la campanya de micromecenatge que va contribuir de forma molt important a fer possible l’edició del segon volum de “Llibres de
Caramella“.
(Continua)
Pensar en vers. La cançó improvisada als països de la Mediterrània
La cançó amb text improvisat és una de les manifestacions populars més esteses al llarg i ample del planeta: rara és la cultura on no hi haja deixat rastre o encara no mantinga una considerable vigència.
En les societats tradicionals aquesta cançó improvisada jugava un paper decisiu com a vehicle expressiu de la comunitat, com a mecanisme regulador de tensions socials i com a instrument de resolució de conflictes. En els moderns contextos urbans, el seu paper ha canviat substancialment però continua exercint d’element de cohesió grupal, de generació i ratificació d’identitats col·lectives i de socialització alternativa.
El fenomen de la cançó improvisada ha estat en els darrers anys ben estudiat en l’àmbit castellanoparlant —la seua implantació és grandíssima en els països hispanoamericans i també en Canàries, Andalusia o Múrcia— o al País Basc on el bertsolarisme és una de les pedres angulars de la cultura euskaldun.
Pensar en vers vol afegir-se a aquest moviment d’estudi i difusió del repentisme centrant la seua atenció en la seua pràctica als països de la Mediterrània i, especialment, a casa nostra: així hi tenen un espai rellevant el cant valencià, la glosa de Mallorca i Menorca, la jota de les terres de l’Ebre, els garrotins de Lleida, les nyacres i patacades de l’Empordà i les corrandes i cançons de pandero catalanes. Però també s’hi para esment en el trovo de l’Alpujarra i de Múrcia, els poetes del Genil, el chacarrà del Camp de Gibraltar, el chjama e rispondi de Còrsega, la gara poetica sarda, els poeti a braccio de l’Itàlia central, el ghana maltés, el tsàttisma de Xipre, les mandinades de Creta i el Dodecanés, els ashik turcs o el zajal del Líban i Palestina. Un recorregut per un paisatge cultural fascinant en la seua diversitat formal i en la sorprenent unitat que subjau en el fons.
El llibre s’estructura en dues parts, una primera d’anàlisi i reflexió i una segona descriptiva dels diferents gèneres de cançó improvisada que podem trobar per les riberes de la Mediterrània, i s’acompanya d’un CD amb mostres de cançó improvisada a càrrec d’alguns dels noms més emblemàtics —històrics i actuals— de cadascuna de les tradicions musicals representades.
El projecte es va finançar mitjançant una campanya de micromecenatge que, en només nou dies, va assolir els objectius econòmics prevists i que al final ha comptat amb la participació de 209 mecenes.
Josep Vicent Frechina és un periodista i escriptor estudiós de la cultura popular de la Mediterrània. Coordina la revista CARAMELLA i col·labora habitualment en diversos mitjans generalistes i especialitzats.
Presentacions
6 de març – 20:00
València: Ca Revolta (Santa Teresa, 10)
amb versadors i cantadors valencians
7 de març – 20:00
Barcelona: C.A.T. (Travessia Sant Antoni, 8-10)
amb Cor de Carxofa
22 de març
Reus: Centre d’arts escèniques Giny (Carrer de Pere Cavallé i Llagostera, cantonada carrer d’Astorga).