Adam Majó

Xuts a pals

26 de juliol de 2011
9 comentaris

Amy

Ara que ja hem comprovat el què
ja ens imaginàvem, que l’arribada d’en Barack Obama a la presidència de la
primera potència mundial no suposaria cap canvi significatiu en la política
Nord-americana, ni a dins ni a fora del país, i que els seus discursos,
brillants, regeneradors, gairebé revolucionaris, eren només això, discursos;
ara que ja ho sabem, deia, cada cop som més els que valorant aquests primers
onze anys de segle XXI arribem a una conclusió sorprenent, que el millor que
ens ha portat el nou mil·leni, de moment, és la música de l’Amy Winehouse. No
exagero. Penseu-hi: Se us acudeix alguna cosa, idea o persona més interessant o
estimulant? Un determinat equip  de
futbol, direu alguns, d’acord, potser sí, si us agrada la pilota xata, però, i
si no?

Amb l’Amy ens ha passat el què
feia dies que no ens passava, que recordem perfectament on érem i què estàvem
fent el primer cop que la vam sentir. Aquella sensació d’estar escoltant alguna
cosa indiscutiblement superior a la mitjana habitual, de voler-ne saber
més,  d’arribar  a casa i buscar-la al youtube.

La  força brutal de la seva veu i la vida turmentada que sembla
que portava ens recuperen un clàssic de la reflexió contemporània iniciat pel
Werther de Goethe, el primer ídol juvenil de la modernitat: la incompatibilitat
entre la vida i l’art o, més concretament, la impossibilitat de crear res que
valgui realment la pena, que tingui força de veritat, si es fa des d’una
posició vital endreçada, burgesa i convencional. Per molt trista i decebedora
que sigui la mort de l’una noia de només 27 anys, és inevitable tenir la
sensació que no hauria pogut cantar de la manera que ho feia si en lloc de
passar-se la joventut tancant bars i consumint drogues a cullerades, se l’hagués
passat estudiant i festejant, dedicant-se a la música de 6 a 8 i tornant d’hora
dels  bolos per poder aprofitar el matí del diumenge. Evidentment
que es pot fer bona música, o bona literatura, sense patir addiccions  perilloses, creuant els samàfors només
en verd, rentant els plats després de sopar i pagant religiosament un pla de
pensions. Però segurament et sortirant unes cançons fastigosament correctes,
que parlaran d’anècdotes quotidianes perquè és l’únic que et passarà pel cap,
tant simpàtiques al començament com fàcils d’oblidar al cap de quatre dies. I
podràs fer uns concerts cronometrats, polits i previsibles que et permetran
quedar bé davant els pares de la teva xicota. No faràs por a ningú, no hi haurà
escàndols, no hi haurà sang. I al grup li podreu posar Manel i la gent us
confondrà amb Els amics de les arts.

 

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Així de fotuda és la realitat. Només sarrant les dents i prement fort el peu s’arriba a algun lloc. També en la política i la quotidianitat. I viure al límit et fa veure què hi ha després, només així ho podràs saber, encara que potser no ho podràs explicar. I la revolució només pot ser allà, o no!

  2. Partint de què no sòc consumidor de cap droga admire la valentia de l’Amy fins el final, em fan fàstic però les imatges dels admiradors que li reien de manera hipòcrita les borratxeres. D’acord en la seva meravellosa veu. I això de què no hi ha cap cosa, idea o persona interessant en el que portem de segle… que vols que et diga, si mirem cap a dalt segur que no, ara bé, si mirem cap a baix… jo crec que alguna cosa estimulant podem trobar entre les que passen als carrers…

  3. Les drogues i el famosos, un cercle viciós, que cau en l’esnobisme de les èlits culturals que des del maig francés de 68 s’ha converit en el maldecap pels que no han aprés ha digerit l’èxit professional i la seva vida privada.

  4. A mi m’agraden tots 2. Els Manel “només” expliquen anecdotes quotidianes i segurament van a dormir tan aviat com poden després del concert, bé són així, no aparenten allò que no són. Són autèntics de la mateixa manera que les suposades borratxeres de l’Amy també ho eren.
    Quan vaig a un concert de Manel amb entrades exhaurides, miro al meu voltant i m’emociono de veure que la música en català torna a vendre!!
    Benvingudes les crítiques a Manel, això vol dir que es consoliden.

  5. Possar al mateix nivell les adiccions perilloses i cruar els sèmafors en vermell potser és massa. Hi ha molts d’altres transgresos que no per això s’han refugiat en les drogues, per trobar una sortida a la seva descolorida vida. Personalment et recomano una escriptora Alexandra David-Neel, crec que el tema de les dones i la literatura són del teu interés.

  6. l’Amy Winehouse era una londinenca de (nomès) 27 anys que, com tants joves – músics era molt golfa, i, això si, descontroladament autodestructiva.

    No hi veig esnobismes, ni sobreactuacions ni cap Maig del 68 aquí.  És una història de barri; com tots, plens de històries de ‘fenòmenus’ que, si es fessin famosos, donarien per llegendes com la seva, i també acabarien molt malament.

    Dir que ella és el millor que ha passat aquest segle és molt bèstia. Hauria de veure els resums de l’any que fan cada nadal. Però musicalment, feia molt de temps que no sorgia algú així, que com dius, et faci recordar el dia que la vas descobrir. A veure aquestes cançons que ha deixat enregistrades!

  7. La reflexió es interessant però et diré que crear des de la tristor i el dolor es de les coses més fàcils i recurrents que els passa als artístes, centenars de casos ho avalen.
    Lo realment difícil i meritòri es crear des de la felicitat i l’alegria, n’hi ha ben pocs que ho aconsegueixin sense que el resultat sigui encaramelat i indigerible.
    Com sempre el camí fàcil té més adeptes i el morbo xafarder servit en capitols setmanals fa que l’artista titllat d’exèntric es projecti com l’escuma, de ben segur la Susan Boyle mai treurà dels mitjans el rendiment que en va treure l’Amy. Salut i força!

  8. Estava bé l’Amy, per ser una supervendes. Però per mi no té més importància musicològica que qualsevol altre recuperació estètica i sonora dels anys 60 més o menys reeixida. Bones lletres, bona interpretació, quedarà per la posteritat i serà una altre icona caiguda del rock’n’roll, però no va fer res de nou en el fons.

    Posats a comparar, tret d’alguns tics de pop anglès i cantautor de folk mediterrani no penso que els Manel repeteixin o es basin en cap patró estètic i musical com feia l’Amy i això que no m’agraden massa. Potser escombro cap a casa…

    Per cert Jimmy Hendrix, Jim Morrison, Kurt Coabin, Janes Joplin, Biran Jones i algun altre… també van morir als 27… taxaaaan taxaaaaan!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.