Etziba Balutxo...

Bartomeu Mestre i Sureda

Herois de Mallorca, herois catalans…

Deixa un comentari
Transcric una aproximació a la conferència que vaig fer a La Violeta de Gràcia (1). Anava enfilada, en un power-point, amb un centenar d’il·lustracions per complementar el text. Abans d’iniciar el parlament, vaig projectar Jo sóc català!, el poema que va escriure Pere Capellà l’any 1935 i que interpreta Biel Majoral amb el seu grup (2). D’aquí prové el títol. Al final, vaig enllaçar amb un muntatge musical que puc remetre per correu electrònic a qui ho demani. Cal afegir que aquella conferència va ser compartida amb una altra de l’aleshores Director del Centre Cultural El Born, que explicà l’orientació històrica i didàctica que, amb el seu projecte, volia conferir al jaciment. Una proposta, molt interessant i efectiva, que es va mantenir mentre ell va ser el Director del centre cultural.

*     *     *

 

 

Siau benvinguts i benvingudes a la revetlla de la revetlla, una festa d’acollida i germanor que va brollar quan Antoni Torrens, aquest jovenet que certifica que no tots els apotecaris de Mallorca són uns botiflers miserables i arrogants, va tenir l’ocurrència de venir al continent a encendre un fogueró, a l’entorn del qual, compartir beure i cançons lúdiques i vindicatives. No és aquesta la primera col·laboració entre els dos pobles. Més d’un segle abans, quan l’abril de 1870 Gràcia s’aixecà contra les quintes i els imposts, Sa Pobla va ser un dels pobles que s’afegí a la revolta. Amics de la glosa com són els mallorquins, deixaren testimoni de la protesta contra l’espoliació colonial que encara patim:

Si tu vessis dins Madrid

que és sa nostra capital,

allò és l’essència del mal

amb astúcia refinada.

Allà veus que creu alçada

se passegen polissons

i pillastres amb galons

als qui hem de mantenir

si volem i no volem.

No té remei, i què vols?

Ben arreglats estarem

si hem de ser sempre espanyols!

Sa Pobla i Gràcia, Mallorca i el Principat… un sol poble i una sola ànima, Catalunya, la Gran Catalunya; el país català (sí, en singular) en lluita incansable per la llibertat. Des de Guifré el Pilós, tingut com a pare de la pàtria, el segle IX, passant per Jaume I, el segle XIII, els catalans hem bastit una cultura mil·lenària, de tipus matriarcal i socràtica que es distingeix per fomentar el parlamentarisme, el debat i l’entesa. Com canta Raimon, som gent sense místics ni grans capitans. Els nostres mites no són de quarter ni de convent, ni de la creu ni de l’espasa. Som gent de jardí i de lletres. En els nostres referents hi ha pensadors com Ramon Llull, poetes com Ausiàs March, arquitectes com Sagrera o Gaudí, folkloristes com Amades o Alcover, músics, com Pau Casals o Baltasar Samper, filòlegs, com Fabra o Coromines o Moll, pintors com Miró o Tàpies o Barceló i, dissortadament, també herois. Atenció, pregunta d’examen, com així dic dissortadament? Quina és la condició necessària per a tenir herois? La mateixa que per a tenir traïdors: que hi hagi combat. I, de lluites, n’hem tingut moltes al llarg de la nostra història d’ençà de la violenta instauració de la nefanda i corrupta dinastia borbònica, obsedida en espanyolitzar-nos per força. Contra aquest intent, arreu del país català hi ha gent anònima que defensa la llengua, la cultura i la identitat. Lluny dels genocides que exhibeixen altres pobles, els nostres són uns herois diferents que destaquen per ser defensius i al servei de causes justes i nobles. Fins i tot quan alguns d’ells, certament pocs, esdevenen herois per raons d’armes, no ho són per accions d’agressió, sinó de defensa, i no els honoram per les accions bèl·liques, sinó per la referència ètica i cultural.

Excepte l’època expansiva dels almogàvers, companyia bastida per mercenaris (i aquí cal apuntar que Roger de Flor i Roger de Llúria no eren catalans ni per naixement ni per cultura), a partir del segle XV totes les vegades que els catalans ens hem revoltat ho hem fet per defensar drets i llibertats. Les Revoltes Foranes, la Germania de Mallorca i la de València, la guerra dels Segadors, la de Successió, la del Francès (que, per a alguns, és la de la independència), l’episodi militar de Prats de Molló, la dels Tres Anys per defensar-nos d’aquella “cruzada nacional contra el separatismo”, els maquis, els grups d’alliberament i, encara molt més clar, les recents mobilitzacions populars democràtiques i pacífiques, han estat i són per defensar-nos de l’oprobi (3). Aquesta heroica i contumaç resistència té més mèrit si tenim en compte l’esquarterament que pateix el nostre país català (sí, en singular).

El mes d’abril de 2013, vaig publicar un article, Dum singuli pugnant universi vincuntur (si lluitam per separat tots plegats serem vençuts), que es va escampar com una bassa d’oli. L’article era el darrer d’una sèrie que vaig dedicar a la necessitat de promoure un debat que roman pendent. Acostumats a prioritzar les coses urgents part davant de les necessàries, hem desatès una tasca imprescindible: la unificació dels símbols (4). Arreu celebram diades regionals (l’11 de setembre, el 9 d’octubre, el 31 de desembre…), però quina hauria de ser la festa nacional? I quin el nostre himne? La muixeranga? Els segadors? El cant de la senyera? Quin és el territori? Volem la independència, però amb quin model d’estat? Una República federal? Els adversaris saben que els símbols són una arma carregada de poble i, per això, fomenten el regionalisme i per això ataquen, sense manies, tot allò que ens uneix. D’ençà de la triple majoria absoluta del Partit Popular a Madrid, a València i a les Balears, ataquen l’educació en català, tanquen emissores de ràdio i de televisió per raó d’idioma, en una discriminació que profana la Declaració Universal dels Drets Humans, dicten lleis de símbols per eliminar les quatre barres que ens agermanen, atien l’anticatalanisme racista…

En aquells articles reclamava la necessitat de convocar, des de la societat civil, un nou i actualitzat Pacte de Tortosa amb l’objectiu de debatre i definir tot allò que ens ha estat amagat i usurpat. Posats a no tenir, ni tan sols ens hem posat d’acord en el nom de la nació que tant els adversaris com els regionalistes (que, en definitiva, són una mateixa cosa o, si més no, fan el mateix mal) volen indefinit, dispers, plural i desunit per perpetuar l’esquarterament que ens han empeltat a sang i a foc. On s’ha vist mai bastir un país (sí, en singular) “en clau de volta”? I a més, fent el joc a l’enemic, des dels “països” que aquest mateix enemic ens ha trossejat? Si no volem ser vençuts per l’adversari que ens ha “provincianitzat” i, ara, maquillat i disfressat amb una falsa autonomia, cal que no lluitem per separat! 

Per a no divagar com els crancs ni enfilar-me per les bardisses, el darrer article se centrava en un episodi concret per evidenciar que ens han regat de sal la memòria. Va ser una crida contra l’excessiu localisme quan es parla del tricentenari per a commemorar la caiguda de Barcelona el 1714. En síntesi, deia que 1714 sí, però no només 1714. I que Barcelona, sí, però no només Barcelona; que a una celebració nacional li cal una perspectiva nacional. De fet, les majors contribucions a l’anàlisi política amb visió global dels darrers cent anys provenen d’autors de la perifèria (5). En canvi, una mala part (afortunadement no totes) de les aportacions que es fan des del Principat, tendeixen a caure en el regionalisme i a mostrar un mapa amb menys de la meitat del territori i poc més de la meitat de la població, talment com si, en el passaport, algú portàs una foto retallada amb un ull i una orella.

En ús del mètode socràtic, i transcendint del particular al general, vaig fer una pinzellada sobre la guerra de Successió vista des de l’exterior de Barcelona. Carles II, mort sense descendència l’any 1700, designà com a hereu a la corona Felip de Borbó, nét de l’imperialista Lluís XIV de França, atiador de la persecució contra els catalans. Els antics regnes que conformaven el país català, brindaren suport a l’aspirant Carles d’Àustria. Enfoquem en el calendari l’abril de 1707. La derrota d’Almansa marca l’origen dels mals. Claude François Bidal d’Asfeld, és un dels guanyadors. D’ell és la frase: “No hi ha a València prou arbres per penjar-hi tots els traïdors”. Ell és qui executa l’ordre de cremar Xàtiva que signa Felip V: “Por la obstinada rebeldía con que resistieron la entrada de mis armas (…) los vecinos de la ciudad de Xátiva, para hacer irremisible el crimen de su infidelidad, mandé arruinarla para extinguir su memoria.” D’Asfeld també sotmetrà Tortosa, el juliol de 1708, i Alacant, l’abril de 1709; entrarà a Barcelona el 1714 i retrà Mallorca dia 11 de juliol de 1715.
El 8 de maig de 1707, només dues setmanes després de la derrota d’Almansa i el mateix dia que València claudicava, cent cinquanta artillers de Mallorca van a Barcelona i s’uneixen als cent que ja s’hi havien instal·lat des de la revolta dels vigatants. Entre el 1705 i el setembre de 1714, sovintejaven tant les barques del bou a Barcelona, des de Palma, Alcúdia i Felanitx, que els barcelonins, en veure les naus mallorquines feren popular la dita: “ja arriba el rebost de Mallorca!”.
Des del febrer de 1713 governà l’illa Josep Antoni de Rubí i de Boixadors. Rubí, havia estat cap de la Coronela de Barcelona i el primer que fa és constituir la de Palma, amb 400 voluntaris i activar l’avituallament a Barcelona. En veure el paper clau de Mallorca, Felip V envia l’agost de 1713 cinc galeres reclamant la rendició que Rubí rebutjà.
El 26 d’octubre de 1713, protegides només per tres vaixells d’escorta, arribaren a Barcelona vint-i-cinc naus mallorquines, estibades de menjar i armes. Desembarcaren altres cinquanta-tres artillers, reclutats per Francesc Antoni Vidal i dirigits pel capità Joan Saurina i el tinent Bartomeu Ballester. En total, ja eren més de tres-cents els artillers mallorquins que serien claus en la defensa del bastió de Santa Clara, l’agost de 1714.
Coincidint en el temps, conscient Rubí que Barcelona es preparava per resistir l’últim assalt sense disposar d’aliances exteriors, activà el projecte de Ramon de Vilana-Perles que consistia en la cessió temporal de les illes de Mallorca i d’Eivissa als anglesos si aquests tornaven per a defensar la ciutat comtal. El quid pro quo pretenia la salvació del Principat. No va ser aquest l’únic acte de patriotisme. Quan Joan Francesc de Verneda va exposar el projecte, la Junta de Barcelona el va rebutjar amb energia per entendre que la cessió de territori a canvi de protecció constituïa una indignitat. Barcelona, l’agost de 1714, no va sacrificar les Illes. És fàcil concloure que no hi havia l’esquarterament que patim. La notícia s’escampà arreu. En dóna prova un document del general britànic Comte de Peterborough quan escriu que “els mallorquins van demanar la protecció del rei de la Gran Bretanya, no volent assumir l’esclavitud que patirien dels espanyols”. Aquesta via, en contradicció al Tractat d’Utrech, d’abril de 1713, i el de Rastatt, de març de 1714, alertà Felip V. El cas va obligar que un enviat britànic, Matthew Prior, hagués d’explicar al govern francès que “no tenia fonament que Jordi I hagués ofert als mallorquins lliurar-se a Anglaterra ni que serien protegits si així ho decidien”.
Dia 9 de setembre de 1714, just dos dies abans de caure Barcelona, encara dues naus mallorquines esquivaren el setge marítim felipista. La gent, entusiasmada, atribuí el coratge dels mallorquins a un miracle de la Mare de Déu de la Mercè i acudiren a l’església a cantar un Te Deum. Els desembarcats, després de descarregar aliments i municions, es posaren a les ordres de Joan Baptista Basset, el general maulet valencià. Es distingiren fins a la mort amb valentia Francesc Costa i Francesc Rovira. Al Fossar de les Moreres, doncs, hi ha sang mallorquina.
Caiguda Barcelona, tot feia pensar que Mallorca claudicaria, però no va ser així. Dia 18 de setembre de 1714, Felip Ferran de Sacirera demana la intervenció anglesa per aconseguir “que sea unida Cataluña a la Casa de Austria y cuando eso no se pueda lograr; que Cataluña con las islas de Mallorca y Ibiza, sea erigida en República, ya que por los susodichos medios se halla la justicia mantenida, los Reinos de Aragón y Valencia restablecidos en los privilegios de que están privados por la paz de Utrecht y Cataluña librada de ser un eterno monumento de su desgraciada fidelidad”.
Rubí manté l’esperança que hi hagi canvis diplomàtics per a resistir. Un mes després de la caiguda de Barcelona, dia 13 d’octubre de 1714, arriba a Palma el general borbònic Dancourt, amb sis vaixells, per tal de prendre possessió de l’illa. Envia com a emissari al capità Pastrana el qual ofereix a Rubí 100.000 escuts per a la rendició. Rubí respon que no es rendeix i que ha demanat l’ajut de l’almirall Wishart a Menorca. Aquella possibilitat fa dubtar les tropes franco espanyoles i les naus borbòniques abandonen Mallorca. El mes de novembre, per escrit, l’emperador Carles d’Àustria felicita Rubí per no haver capitulat i anuncia ajut militar des de Nàpols que arribarà mesos després. Rubí sempre va mantenir alta la disciplina i la moral de victòria de les tropes. El 6 de gener de 1715 es va fer una demostració de la Coronela de Palma i es beneïren les banderes.
L’abril de 1715 hi ha el primer intent de desembarcament. Guillem Riera, des de la seva torre de defensa, dia 4 d’abril albirà els tres vaixells més grans que havia vist mai. Va fer sonar el corn a la manera dels maulets i, a la correguda, acudiren trenta homes, amb trabucs i ballestes, a enfortir la resistència. Els felipistes, des dels sues vaixells, arriaren llanxes amb devers tres-cents soldats armats. Amb el petit canó de la torre, un falconet que disparava bales com una taronja, Guillem Ramis va espantar les barcasses. Desconeixedors de les limitades forces que els disparaven, els atacants tornaren enfilar-se als vaixells i fugiren. Mentre, els milicians mallorquins, des de terra, no paraven de disparar els arcabussos i les ballestes. Guillem Ramis, tampoc no s’aturà, però el petit canó, tan calent com estava, va rebentar i va matar l’heroi d’aquell dia (6). Les tropes borbòniques estarien més de dos mesos a tornar.
Algú havia sentit a parlar de Guillem Ramis? En canvi sí que heu sentit a parlar del General Moragues. La setmana abans que Ramis va caure en refusar el desembarcament, a Barcelona, Josep Moragues, Pau Macip i Jaume Roca, eren condemnats a mort acusats de fugir a Mallorca. Fugir? Anaven a enfortir la defensa de l’illa. Dia 27 de març, després de torturats, els penjaren a la forca, els esquarteraren i, com establia la sentència, el cap del General Moragues va ser introduït en una gàbia de ferro penjada al Portal de Mar de Barcelona per a escarment del poble i vigilat de nit, perquè no parli.
El maig de 1715, quan ja era imminent l’ocupació de l’illa, encara un emissari negociava a París les condicions de rendició, que inclourien el manteniment de les llibertats del regne de Mallorca i de tota la Corona d’Aragó, però les converses no fructificaren. Finalment, dia 11 de juny de 1715, surten de Barcelona cap a Mallorca 404 vaixells borbònics, que embarquen 40 batallons d’infanteria i 48 de cavalleria, amb un total de 30.000 homes, 2.800 cavalls i més de 500 canons. Dia 13 de juny l’esquadra vol desembarcar a Santa Ponça, allà on cinc-cents anys abans ho havia fet Jaume I. La ràpida mobilització de les bateries de defensa, obligà els vaixells a anar cap al sud-est de l’illa. Dia 15 de juny, a Cala Ferrera, D’Asfeld desembarca amb 10.000 soldats. A Cala Llonga desembarca la infanteria i a Cala Figuera la cavalleria. Dia 16 desembarca l’artilleria i comença la invasió.

A pocs quilòmetres de la costa, un improvisat exèrcit popular d’uns sis-cents felanitxers plantaren cara a l’Horta de Felanitx, al costat de Calonge, a les tropes borbòniques, ben armades i cinquanta vegades superiors. El desigual combat va durar molt poc. Moriren una trentena de felanitxers i d’altres foren detinguts (el prevere Antoni Obrador, l’escultor Pere Joan Codonyer, Joan Obrador Conco, Joan Vadell, Benat Bordoy Albons…). Dia 17, les tropes felipistes acamparen, a Felanitx, a l’indret que es coneix com “el camp de la traïció”, on l’exèrcit en partir dos dies després va deixar abandonat un canó que avui encara es pot veure, cap per avall i estalonat davant del Convent (7). De Felanitx les tropes borbòniquesanaren fins a Alcúdia, on els canons dispararen contra l’expedició en una tímida resistència que obliga els felipistes a retirar-se. Dia 19, es rendeix Campanet i l’endemà Alcúdia. Rubí reuneix el Gran i General Consell i exposa la realitat “sens esperansa de pròxim socors és notori que los caudals publics se trobam exhaustos de diner y efectes, sens los quals no se pot emprender la defensa”. No obstant, decideix mantenir la lluita, perquè sap que només si oposa resistència podrà obtenir concessions. Intenta la mediació britànica per obtenir una treva a l’espera de la conclusió del tractat que es negociava a Paris.

El 23 de juny D’Asfeld ocupa Sa Pobla i Binissalem. Dia 28, després de quatre dies de fer recular els intents de les tropes borbòniques d’arribar a la murada, hi ha el més gran enfrontament. Una expedició surt de Palma i ataca els felipistes acampats a Son Ferragut. Rubí fa més de 400 baixes i 140 presoners a les tropes de Felip V. Tot i la victòria, la resistència se sap inviable i Rubí vol evitar un bany de sang i que Palma sigui cremada com ja havien fet els felipistes amb Xàtiva, Sallent, Terrassa, Manresa, Torelló, Prats de Lluçanès, Sant Feliu, Caldes de Montbui, Sitges, Moià, Vilanova, Sant Hipòlit de Voltregà i molts d’altres pobles.
Dia 2 de juliol de 1715, entren per la Porta de Jesús dos oficials felipistes. Van al Palau Reial a negociar la capitulació del Regne de Mallorca. S’alliberaran els presoners felipistes i, a canvi, es respectarà la població i es permetrà la sortida de tothom que vulgui partir. Les guarnicions sortiran amb honor i a tocs de tambor per dirigir-se cap a Sardenya. Eivissa i Mallorca quedaran en poder dels Borbons i Menorca continuarà en poder britànic. Dia 11 de juliol, Rubí lliura les claus de Palma a D’Asfeld a qui demana que signi el compromís de mantenir les franquícies, els furs i els privilegis del Regne de Mallorca, però només obté una frase ambigua diferint la decisió a la generositat de Felip V. La resposta va ser, com a València i al Principat, el Decret de Nova Planta que, en essència, encara patim i en alguns punts amb més èmfasi que fa tres segles.
L’article Dum singuli pugnant universi vincuntur arrodonia la passejada amb la proposta d’una doble reparació. Una, des de Felanitx, per retre homenatge als defensors de la terra, una commemoració que ja és en curs de cara a l’estiu de 2015. L’altra, des de Barcelona, en reconeixement al paper heroic dels oblidats artillers i mariners mallorquins. Amb gran satisfacció i en qüestió de dies, per iniciativa de diverses entitats (Institut de Projecció Exterior de la Cultura Catalana, Memorial 1714, Cercle d’Agermanament Occitano-Català, Indrets del Record, la Coronela de Barcelona, Taller d’Història de Gràcia, Perenne Fossar de les Moreres i Patriotes per la Devolució), dia 5 de maig, al Fossar de les Moreres, es va fer un recordatori als mallorquins (8). Les fotografies certifiquen com, amb tota solemnitat, es procedí a penjar un plafó amb un text recordatori de la participació de Mallorca i, d’aquesta manera, es reparava l’injust oblit. La premsa espanyola i la catalunyesa no en varen dir ni pruna. Per sort, el Diari de Balears, Vilaweb (un excel·lent diari català que informa amb perspectiva nacional), una tirallonga de webs i les xarxes socials ho varen difondre arreu (9). Com els foguerons mallorquins que fa més de vint anys calen foc a la nit de Gràcia, aquell va ser un acte de germanor nacional.
En els moments claus de la nostra història, des del nostre pont de mar blava, ens hem donat les mans. Malgrat l’esquarterament provincial i autonòmic, la persecució de la llengua, la manipulació de la història, el silenci imposat, l’ocupació militar, l’anorreament de la cultura, l’espoliació econòmica, la destrucció del territori… malgrat totes les endemeses, el nostre poble és viu i ben viu. Hem suportat i superat dictadures militars i restauracions borbòniques. Som un poble que ha resistit i que resistirà fins a la victòria final, com mana aquell lema en llatí que, precisament durant la guerra de Successió, va utilitzar la Guàrdia Reial Catalana i les Coroneles de Barcelona i de Palma. Així ho farem i així serà, perquè el país català (sí, en singular) conforma un som un poble socràtic, inserit dins de la cultura de l’entesa, i carregat d’herois, de resistents, de defensors de la terra.
Fins a reeixir! 
Donec perficiam!

(1) Vg. arxiu 01-La Violeta
(2) http://www.youtube.com/watch?v=W7eDOXWM_cY
(3) Vg. arxiu 03-Revoltes
(4) Vg. arxiu 04-Estat
(5) Vg. arxiu 05-Llibres   
(6) Vg. arxiu 06-Torre
(7) Vg. arxiu 07-D’Asfeld
(8)Vg. arxiu 08-Homenatge
(9) Vg. arxiu 09-Diari de Balears 

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

Herois de Mallorca, herois catalans...

 

TONI MORLÀ IN MEMORIAM

Deixa un comentari
Dia 11 de gener de 2014, ha mort l’entranyable i generós Toni Morlà. Músic polifacètic, compositor i intèrpret de cançons, també va treballar en el món de la comunicació i va fer ràdio, televisió i col·laborà amb la premsa escrita.
*     *     *
A la il·lustració Toni Morlà, a l’esquerra, al costat de Raphel Pherrer (a la dreta) i de Miquel Pujadó (en el centre), que ens ha facilitat la foto de 1990.
*     *     *

Nascut l’any 1945, va començar a tocar la guitarra, durant els èpics i mitificats anys de “les sueques” a Mallorca, amb diversos conjunts, entre els quals destaquen Els pops i Els Talaiots. Ja dins dels anys 70 va emprendre una carrera en solitari que, l’aïllament lingüístic i geogràfic, limità injustament, tot i les seves dots i la seva veu arrelada a la terra. L’any 1977 edita Amb sos peus en terra, on inclou la cançó Coses des camp (*) que va constituir un gran èxit popular i que va ser recollida i cantada per altres intèrprets com Llorenç Santamaria. Aquell disc va incorporar a la Cançó Catalana, des de Mallorca, un públic nou que hi vivia d’esquena. El 1981, valent i atrevit, va editar un llarga durada amb les primeres cançons de Miquel Costa i LLobera, musicades i cantades per ell. A banda d’altres col·laboracions musicals, l’any 1983 edita Idò, un disc, amb nostàlgia reivindicativa, per on fa desfilar tot un món de paisatges (Cementiri de molins és tot el pla de Mallorca, Cala Deià…), de sentiments (Mumare, Quatre estacions…) i, sobretot, de personatges senzills, a qui mostrava la seva personal veneració: N’Alfons, un popular venedor de loteria, El tio Toni, amb el retrat d’un emigrant, Vimet, un menorquí que feia pipes artesanals, o Macià, un comerciant de joguines del casc vell de Palma que assistia i proveïa els carretó ambulants i els venedors de fira.

Alguns grups gonelles, tal com ja havien fet amb el seu amic Bonet de Sant Pere i tornarien provar uns anys després amb el també amic Tomeu Penya, l’intentaren utilitzar com a icona anticatalanista amb un fracàs gegantí, perquè Toni Morlà tenia consciència, clara i plena, de la seva pertinença lingüística i cultural. En puc donar fe amb molts de detalls, converses i fets. Durant els anys de més èxit, va actuar arreu del Principat (fins i tot en el Palau de la Música de Barcelona), a Perpinyà, a l’Alguer i, pràcticament, a tots els pobles de Mallorca. Tot i col·laborar amb altres cantants que ell promocionava (el nin Toni Fuster o Salvador López i Marita Hanse), a finals dels anys 80 es va decantar de la música per iniciar l’aventura de la ràdio i la televisió, on destacà en un programa, Nit de bauxa, d’alta audiència. L’any 1995, per iniciativa del músic Miquel Brunet, va publicar, en CD, el recull Cançons per a tu, amb una selecció antològica dels seus temes més coneguts.

Va tenir diverses col·laboracions teatrals amb les companyies de Xesc Forteza i Zanoguera-Alfaro. Amb el primer va fer la música de l’obra Téntol! Inquiet sempre, l’any 2001 s’endinsà a la literatura publicant un llibre de records de joventut, Memòries d’un brusquer, amb un sac d’anècdotes divertides sobre els seductors-seduïts. El relat, orientat a somiar amb un somriure, va transformar-se, l’any 2004, en l’obra de teatre Memòries d’un picador. A la presentació de la comèdia publicà: “La fórmula que convertia un jove normal i corrent en un picador no és gaire complicada, tot i que no obrava la mateixa reacció en tots els afectats: quatre paraules d’anglès, molt de coratge, una balada italiana de fons, dues cullerades soperes d’hormones, moral a bastament per rebre més d’un “no” per resposta i, sobretot, sobretot, moltes ganes de bravejar davant els amics.”

L’any 1981, per promocionar i presentar Idò (a la plaça Gomila de Palma), Toni Morlà va tenir l’esma d’arreplegar i lliurar als amics una capsa de cartró que contenia austeres joguines de la postguerra: un xiulet, un antifaç, figures retallables (vestidets de nina o soldats), indis de goma, qualque joc metàl·lic… tot un món d’evocacions! Ara mateix, he obert la meva capsa com un petit tresor d’emocions. Ni que sigui dormit, hi viu aquell amic de conversa amable i de simpatia aplegadissa. És un reconeixement de gratitud a qui no va rebre un tracte equitatiu a la seva contribució. Potser algú ara, post mortem, voldrà reparar l’oblit. Coses de la mala consciència!

Tota la premsa de Mallorca, s’ha fet ressò del fet luctuós i alguns dels seus amics (Tomeu Penya, Tomàs Graves, Joan Bibiloni, Miquel Brunet, Damià Timoner, Miquel Àngel Sancho i Ramon Ferran, entre d’altres) li han dedicat belles paraules. Tanmateix, Toni Morlà for ever!

(*) http://www.youtube.com/watch?v=tq6_rF2cC3k

PS.- En el darrer apunt del seu seu perfil de feisbuc (de maig de 2012) va compartir un article de Jaume Santandreu, Cant desesperat dels marginats, publicat en el web d’ERC. Només això ja diu moltes de coses.

Aquesta entrada s'ha publicat en MÚSICA I IDENTITAT el 13 de gener de 2014 per Bartomeu Mestre i Sureda

LES ESTACIONS DE JOAN PERELLÓ

Deixa un comentari
¿Algú s’imagina un troglodita sortint de la cova, no amb ulls de caçador, sinó amb mirada satisfeta, i no amb un os de mamut, sinó amb un llibre a les mans? Aquesta és la metàfora del naixement del nou llibre, diuen (però no ho crec) que el primer de narrativa, de Joan Perelló. Si no voleu una imatge tan frívola (l’autor té poc d’home primitiu i la seva escriptura res de primària), veniu amb mi de la mà d’obrir les portes i, amb la vostra complicitat i condescendència, ho detallaré a la menuda.

*     *     *

 

Els trens volen vies i no necessiten brúixola


Només fa un parell-català-de-Mallorca de mesos, aquest poeta de la por (inquieta? prudent?) i del dolor contingut i retingut (que, d’aquests, sempre en trobarem) ens va angoixar, des de la discreció, amb un ensurt cardiorespiratori que forçà anar al mecànic a revisar la bomba que ens gita i agita com un molí de sang. Poc més d’un any abans, el febrer de 2012, sense perdre el nord i amb l’avís encaixalat d’un téntol, havia encalaixat la seva brúixola vital i virtual, a l’espera d’un possible retorn. El seu espai, poc després de la mort d’Antoni Tàpies a qui dedicà el darrer comentari, advertia “Tancat per dubtes” i afegia “potser tornaré”. Les darreres gafes esteses sostenien un enfilall d’estacions, amb espais d’espera, retorns, darrers comiats, emocions, vacil·lacions… literatura!

Seguríssimament, el tren que passava per aquelles vies s’havia endinsat dins d’un túnel llarg, antic i negre; molt més fosc per a qui tem la claustrofòbia de les coves o per fogoners i revisors vestits de pana i de pena. Doncs bé, quan tot feia presagiar un dolç exili “fins ha cobrada força” o, si més no, un descans temporal a l’olivetti del nostre temps, ben emparat i emparedat d’un jubileu que rep amb amorosida atenció, ens surt amb aquestes!

Sense la tremolor dels vagons ni la xiulada clàssica per anunciar l’arribada, la seva locomotora vital, bufant i a les totes, ha recobrat la llum del viatger i ha sortit de l’espai obscur feta llibre: L’error o la vida. Un títol obert que admetria, com a acompanyament final, tant el signe d’admiració apuntant-nos al pit, com un interrogant per a convidar-nos a escollir i prendre una decisió que, aparentment fàcil (qui pot preferir l’error a la vida?), no és sempre senzilla.

Una particel·la d’emocions


Quin llibre és aquest? Quin és l’error? I, sobretot, quina és la vida? Us el desllorigaré a la balutxa per a mirar d’allepolir-vos una convocatòria amb la lectura i el plaer. Davant davant (o, en bon català, avant la lettre), ja us puc reclamar (què punyetes és això de “recomanar”?) agendar-vos cap a la llibreria concertats amb l’audiència i la mirada, però també amb el sentiment que, de tots quants tenim, és el sentit més sentit. Som-hi, doncs!

El llibre, sense pròleg ni presentació, es llegeix fraccionat en tres espais (Les estacions absurdes, amb vint-i-cinc quadres, Fantasmes de família, amb sis, i Les dreceres invisibles, amb catorze. Formalment aporta 45 peces literàries, la majoria molt breus (perquè curts són els qui diuen curt a allò que és breu), que poden emmarcar-se en qualsevol disciplina de les arts: arquitectura, escultura, pintura, fotografia, cinema… Són narracions, relatades en prosa poètica, però també són o poden ser unes acotacions teatrals que acompanyen la descripció dels personatges i els decorats que conformen l’univers del llibre. També podrien ser l’esquema d’un guió cinematogràfic d’Art i Assaig, aliat a una particel·la d’emocions, amb vocació musical de fer-se òpera de més de tres centaus, o, igualment, els esborranys per fer un gran mural, o el disseny d’un invent volador capaç de transportar-nos, des de l’error a la vida, als qui sentim la necessitat d’un canvi social substancial. Podria ser això i moltes altres coses. En tot cas, són escenes vitals que ens mostren els errors perduts dins dels racons d’uns cors que, com els icebergs, tenen més de tres quartes parts enfonsades. Gent que, si no ho ha vist tot, té poques ganes de veure més coses, a plena consciència que en el lleuger equipatge no té altra cosa que un temps perdut i esfilagarsat i que, camí del futur, té molt pocs metres per recórrer.

El llibre o els llibres


Amb qualque moix i qualque xeringa abandonada, cada escena, cada relat, té entitat pròpia. Un títol singular els identifica, un per un, i els embolica amb l’error i la vida; a vegades només amb l’error o amb la vida. Alguns et fan llegir amb la gola necessitada d’enviar-te la saliva per evitar altres efluvis superiors. Una darrera oportunitat constitueix una peça corprenedora, emocionant, d’un altíssim i humaníssim nivell literari; un relat impecable, esfereïdor i, simultàniament, edificant i enaltidor del dret a decidir de les persones. Dret a assumir la realitat. Dret a renunciar als lligams. Dret a no fer mal a ningú ni anar nafrat. Dret a no recordar. Dret, quan cal, a una mort digna. Alguna de les narracions (o poemes? o acotacions teatrals? o lletres d’una cançó?…) us fregarà amb paper de vidre per la memòria qualque referència real, escadussera ni que sigui, a fets luctuosos. A la fel del tren, per exemple, els lectors del país català (sí, en singular!) recordaran què va passar a Castelldefels la revetlla de Sant Joan de 2010 quan l’estació, aquella nit, va ser més absurda que mai. Les estacions tanmateix són sempre d’enllaç. La mort, la fi del trajecte.
En el segon bloc, més retrospectiu i més autobiogràfic, alguns dels relats familiars us convidaran a ser fantasmagòrics testimonis de l’herència d’un oncle que, fora saber-ho i post mortem, farà un llegat inductor a la lectura, o incitarà a donar fe d’una partida de naixement, en una d’aquelles cases que tenien l’excusat al corral, i fer-vos assistir a un part descrit amb l’austeritat que reclama l’atmosfera d’haver estat, probablement i provable, un dels darrers a l’antiga usança. Per esmentar altres dos títols, ja en el darrer conjunt de les dreceres invisibles, llegiu amb precaució i, si no voleu caure ofegats a un Cementiri i que us hagin de fer una Autòpsia amb la mirada viva, estotjau dues dotzenes d’alenades imaginàries per assossegar la lectura fins als únics, i finals, punts suspensius. [No passeu ànsia d’això darrer, aparentment inintel·ligible, perquè, en ser-hi, ho entendreu]
Molts dels relats (devers una dotzena) tenen per capçalera una citació que exhibeix les lectures i tendències vitals i literàries de l’autor: Cioran, Pere Calders, Álvaro Mutis, Milan Kundera, Ramon Guillem, Margueritte Yourcenar, Damià Huguet, Miguel Torga, Joan Vinyoli, Baudelaire, Martí i Pol i Giuseppe Ungaretti. Dues impúdiques dedicatòries (la general del llibre i una altra, l’única, a un dels relats) obliguen i comprometen (em comprometen i m’obliguen), per allò de correspondre amb la justícia de l’agraïment, a la reciprocitat d’encadenar unes lletres que no desdiguin, en l’esperança que no siguin venals ni banals, sinó sinceres i senceres.

Més enllà de citacions i dedicatòries, el món literari de Joan Perelló apel·la a la dèria que té per les paraules. Aquest deliri el porta a fer desfilar, en una llarga teringa de tot el carrer i mitja plaça, una nombrosa nòmina d’escriptors de pèl o de ploma: Octavio Paz, Cortázar, Breton, Henry Miller, W. Somerset Maugham, Paul Auster, Pavese, Gimferrer, Monzó, Malcom Lowry, Balzac, Huxley, Baum, Hölderlin, Durrell (Laurence naturalment), Brossa, Proust, Villalonga… Gairebé tots (afortunadament, qualque divergència de pes impedeix una coincident unanimitat) són fars comuns d’una generació i constitueixen (afortunadament no tots) icones de preferència, de reverència i de referència. A molts d’aquests escrividors, l’autor els adjectiva amb precisió lacònica, però molt atrevida, en un parell o tres de paraules. Tolstoi treu el cap gairebé al final de tot, però la seva presència absent es fa notar des del primer full. Assegut, com a espectador, just allà mateix on va morir: a un banc de fusta d’una estació anònima i absurda.

 
L’eclipsi de l’arc de sant martí

Quant al color, el llibre està escrit en el blanc i negre de Bogart i d’Orson Welles. Els fulls projecten un ventall amb tota la gamma dels grisos i dels ocres, talment els vestits dels protagonistes que hi desfilen. Els episodis que afecten l’apartat familiar s’il·lustren amb fotos sèpia o emboirinades amb el pinzell del temps. No obstant, pàgina a pàgina, hi ha una calidoscopi policromat que refulgeix i lluu per a il·luminar el pas, lent, sempre molt lent, de la vida girada d’esquena a l’error que, tant si vol com no, porta marcat a la pell en un tatuatge de tinta xina invisible.

 

La banda sonora
L’acompanyament musical del llibre comença amb qualque fado i qualque tango, amb la reminiscència d’una cançó trista del més trist Serrat (*), de la sempre endolada Juliette Gréco (que, naturalment, canta Le solitarire) o, com a impertinent estridència, d’un Jimmi Fontana que predica l’evidència que Il mondo gira sempre amb amors que neixen i amors que moren. Al rerefons, podreu escoltar tonades d’acordió de cantonada i bacina que, en endinsar-se a la segona part, ja amarades i enamorades dels fantasmes familiars, agafa aire de música marinera i, des de la revetlla d’un port, després d’escoltar, a faisó de preludi, La terrasse des audiences du clair du lune de Debussy, ja gairebé al final, en els bars dels d’abans, agafa aire i ritme de jazz amb Duke, Miles, Charlie… El cert és que, lluny del que diu l’adagi, amb aquest so de fados i tangos i blues i jazz no l’enterraren, sinó que l’autor ens arrebossa amb el safarrí de la solitud, la melangia, la nostàlgia, la malenconia i, sobretot, d’evocacions de parets blanques i silencis que parlen. La por, el dolor, la malaltia, la soledat… Tot allò que només passava al proïsme.

Dramatis personae

A banda de l’autor, centre i origen, com a gran protagonista del llibre, el paisatge i la gent, sobretot en el primer dels blocs, constitueixen un cartell de Toulouse-Lautrec, amb escriptors i pintors, amb vells i retuts, amb putes i jugadors (perdedores i perdedors, per tant), amb exclosos i desesperançats, amb gent que ha oblidat d’on ve i que ni té on anar ni l’importa aclarir-ho. Un viatger que un dia va perdre el seu tren i no sap quin és que ha d’arribar ni el que li convé. Personatges solitaris, alguns reflexius, altres abandonats, gent que ha claudicat, fotuda i retuda, exclosos dels exclosos oficials o públics, fugitius, fracassats camí del suïcidi, gent cansada i vençuda, gent que ni tan sols no vol signar una capitulació i només pensa en la mort com a alliberament. Gent angoixada; desfeta. També gent amb presses o dones esveltes amb sabates de tacó alt, qualque fanfarró, i un pintor que no ha pintat mai la neu, la pluja, ni el fred.

L’error o la vida


Seria massa fàcil manyuclar el títol i, en un joc de gracietes, malmenar el sentit opcional del títol, transvestir la disjuntiva de copulativa i sentenciar que l’error, sovint, és la vida, que la vida, a vegades, és l’error i que, també es pot donar el cas de l’error i la vida. De fet, el primer dels dos subjectes és present a gairebé tots els fotogrames. L’error, en singular, només és el de viure, però, en plural, els errors… són tants! Cada protagonista n’enfila un raig i roll. La vida, en canvi, què és? Un existencialista que també és devers l’estació ho sap, a la seva manera, i no hi creu ni n’espera res. Però hi ha altres conceptes de la vida que desfilen i la fan aparèixer i desaparèixer, en meandres que s’amaguen o en petits albellons que brollen a distints punts del riu del llibre. La vida és rutinaLa vida està feta per a aquells que tenen un sac de paciènciaLa vida ha passat com si fossis un personatge de ficcióLa vida no va ser gaire bona mestraLa vida ensenya a no perdonarLa vida era el producte d’uns fets calculatsLa vida, vista i no vistaLa vida comporta un silenci amargLa vida és un caliu que es mantéLa vida mai no surt com s’havia previstLa vida és insinuar-se a la felicitat i caure tu en la trampa… i, sobretot!, La vida és comprendre que hi ha rutines, tedi i malalties.

El memorial de greuges

Un soir fait de rose et de bleu mystique,
Nous échangerons un éclair unique,
Comme un long sanglot, tout chargé d’adieux
La mort des amants de Charles Baudelaire
 
Arribats a aquest punt, després de tants d’afalacs allisadors de pèl, algú pot creure que he establert una conxorxa amb l’autor o que he signat un armistici per capitular el meu hipercriticisme militant. No és així. He practicat i defensat sempre la batussa i el retret, perquè crec que detectar i assenyalar l’equivocació és la millor contribució a la millora. Encetem, doncs, l’atac demolidor als majestuosos errors detectats en aquesta obra. Amb la lupa d’emprenyar amics i parents, des d’una segona lectura minuciosa, (a la fí!, a la pàgina 91!) he localitzat una orrorosa herrada hortogràfica quan parla de l’ofici de fuster del oncle. Tot per estalviar un miserable apòstrof, tu! D’haver mantingut el llenguatge habitual de l’autor amb el seu pulcre vocabulari campaner, hauria escrit conco i, amb l’argúcia, esquivat la falta. Una segona observació em brolla del dubte de la doble denominació d’un mateix moble. A la pàgina 86, es parla d’una butaca “d’orelles”, però a les pàgines 95 i 115 es parla d’una butaca “d’orellanes”. La curiositat m’aboca als cercadors, però em deixa amb el dubte. La tercera, recercada i darrera intemperància, discutible com la segona, apareix (pàgina 114) amb un professor amb regla a la mà. Entenc que es refereix a un regle de reblaniranquesditsipalmells d’estudiants. Si no fos així, si la paraula era intencionadament femenina, seria una figura premeditadament escatològica. Al cap i a la fi, tant el regle com la regla provenen de la mateixa moneia etimològica. Tot això, és clar, amb l’impertinent i impenitent permís de Darwin i de la nècia follia d’Erasme de Rotterdam!

Qüestionar tres menudalles a tot un llibre, en aquest temps de correctors mecànics i idiotes (els de tres faltes mínim per pàgina), dóna tanta de força a la crítica mordaç com la d’un infant que orina al costat del Niàgara. Per això, com a expiació de la minsa catàstrofe formal denunciada, vull esforçar-me en un retret cap al contingut que el meu esperit de combat reclama. El sentit tràgic de la vida de la pràctica totalitat dels personatges, immersos en la generació que s’ha acusat de fer part de la “cultura del no” (del Diguem no, de La gallina diu que no…), fa suar i exhalar l’obra amb la inquietud que exhibeixen: tristor i frustració davant de l’evidència de no haver assolit els objectius desitjats quan ja no hi ha temps per a corregir la ruta. En certa manera, entre el dolor i el fracàs, canten amb Raimon allò de La vida ens dona penes… La vida (i l’error també) pot ser eixe plor… On para i cap a on apunta el meu retret insolidari amb la meva quinta? Aquest lament m’exhorta la necessitat d’un epíleg que m’arrodoneixi l’esperança. Un breu crit final, oxigenador i terapèutic, que amb el mateix cant i un idèntic clam proclami: però nosaltres al vent! Clar que… defugiria l’espai i l’univers poètic de Joan Perelló, perquè el món de l’autor, encara que podria llegir-se d’una altra manera, s’escriu amb P de poètic, de pulcre, de pausat, de plàcid, de pacient… com el llarg plor, tot carregat d’adéus, de Les flors del mal

Corol·lari

Aquest és un d’aquells privilegiats llibres que fan de bon llegir. En aquesta virtut rau un defecte que pot provocar l’error, perquè la facilitat de lectura pot induir a la frissor i fer llegir aviat, molt aviat. Les coses bones s’han de fer durar. Quan accelerava la lectura, em sabia greu pensar en les hores que ha dedicat l’autor a cada frase, a cada idea, a trobar la paraula exacta per encabir una imatge… Quina tudadissa llegir a la correguda! Així doncs, caminau a poc a poc per l’itinerari dels fulls. Com si fos una passejada o, millor encara, com cercar la sortida d’un laberint de jardí. Ficau-vos lentament dins de l’escenari. No faceu les passes massa llargues. Pujau al ferrocarril d’aquest llibre i podreu veure aquest paisatge que per la finestra sempre va contra direcció. Per respectar una caligrafia lenta damunt el paper fràgil, teniu-me en compte el consell final i passau els fulls amb un gest lent de posar saliva al dit. En gaudireu més temps.

Tenim a l’abast una obra excel·lent. Els editors han tengut l’encert, intencionat o no, de sobrepassar les festes comercials de Nadal i Mags de l’Orient, perquè aquest no és un llibre de compromís; dels de comprar per regalar. Aquest és un llibre per comprar, llegir, assaborir, deixar (als amics que els tornen) i, recuperat de nou, rellegir. Aquest és un llibre que necessita imperativament un punt de lectura, perquè cal aturar-se de tant en tant, aclucar els ulls, imaginar les cares, entendre les llàgrimes, disculpar l’escepticisme de la gent, escoltar les cançons que acompanyen els relats i, sobretot, pensar! Pensar en l’error o la vida.

 

Aquesta entrada s'ha publicat en LITERATURA el 10 de gener de 2014 per Bartomeu Mestre i Sureda

TENIM LES PEDRES, TALIBAUZÁN!

Deixa un comentari

Segons la tradició, el fet que Moisès no aparegui als llibres d’història es deu a la imposició del faraó d’ordenar que el seu nom fos esborrat de totes les inscripcions on era esmentat, com si això servís per a exterminar el símbol d’alliberament del poble jueu. Malgrat el desert documental, si els vestigis permeten ressuscitar la cronologia d’un home proscrit o, si realment no ha existit, del que significa, sembla bo de deduir que cap talibauzán (Bauzá + talibán = talibauzán), cap faraó amb tota la seva cort, no pot sembrar de sal els símbols que defineixen una cultura mil·lenària.

*     *     *

Il·lustració: composició elaborada sobre fotografies de Gabriel Bibiloni

*     *     *

Contra la veritat i la història, arreu de la nació, però de manera més intensa a les Illes Balears i Pitiüses, el 2013 hem vist una exhibició suprema de mentida, de falsificació, d’estultícia, d’ignorància supina i de mala fe manifesta, certificades per (atenció!) totes les persones que militen en el Partit Popular, les quals, amb un carnet, són còmplices de l’estafa i legitimen des de l’autoodi un sabotatge contra la llengua, la cultura, la identitat i (de nou atenció!) la ciència! El problema és que tot el seu atac contra la llengua de Ramon Llull (a qui volen deixar sense sou), contra l’educació, contra els símbols històrics, contra l’escola, contra la nació catalana (de la qual més d’un, malgrée lui/elle, fa part), contra la intel·ligència i contra l’evidència, s’oposa a la veu acreditada dels fills il·lustres d’aquesta terra que han defensat allò que ara uns altres fills gens il·lustres volen exterminar.

Antoni Maria Alcover, Gabriel Alomar, Miquel Bauçà, Emili Darder, Guillem d’Efak, Miquel Ferrà, Guillem Forteza, Alexandre Jaume, Joan Marí Cardona, Lluís Martí, Francesc de B. Moll, Pere Oliver i Domenge, Joan Pons i Marquès… (per esmentar només persones del segle XX ja desaparegudes) eren ben conscients de quines egües venim. Els qui ara neguen allò que aquestes persones formades i cultes defensaren, haurien d’eliminar els noms dels carrers que ocupen, dels instituts que retolen, de les distincions oficials que els hi varen retre les institucions públiques… però, ni que així fos, no podrien eliminar la memòria! Hi ha massa paraules escrites. Transcric un fragment que he extractat: “La noció dels Països Catalans, és a dir el concepte d’una catalanitat bàsica que s’estén més enllà dels límits estrictes del Principat de Catalunya té arrels llunyanes al llarg de la història. Cultura és tot allò que dóna fesomia a un poble, a un grup humà; tot allò que fa que aquest grup sigui ell mateix i no un altre. La cultura és el seu document d’identitat, la targeta on figuren el seu nom i llinatges. La cultura d’un país no es construeix a base d’imposicions. Això potser ho creuen avui els hereus dels jacobins i els feixistes, però no és cert. El concepte de nació és identificable amb el de cultura. El concepte d’Estat és estrictament jurídic; el de Nació és, en canvi, històric, antropològic, cultural en el sentit més ampli. Encara que un determinat poder legislatiu dictàs una disposició declarant que la cultura catalana no existeix la cultura catalana seguiria existint.” (Països Catalans? Josep Maria Llompart, Palma 1983).

Més enllà de les paraules, les pedres parlen i canten santa clara! N’hi ha prou de fer una passejada per la pàgina de Gabriel Bibiloni (*) per veure com l’actual llei de símbols del mediocre faraó de torn (amb la complicitat activa dels seus coreligionaris) no podrà mai esvair la catalanitat que viu arrelada del poble i que, cisellada en pedra, s’escampa arreu per deixar-ne testimoni. El símbol que vol proscriure Talibauzán és a les claus de volta centrals de la Seu, de la Llotja, a les portes de les murades i dels principals edificis civils, institucionals i religiosos de les illes Balears i Pitiüses. Si aquesta guarda d’ignorants de mala fe, en comptes de mirar-se les sabates i la desvergonya, aixequen un poc el cap podran albirar, fins i tot dins del mateix Consolat del Mar on ara habiten com a transeünts efímers, qui som i d’on venim. Si no reconeixen les paraules dels grans pensadors, perquè no volen ni saben llegir, tenim les pedres!

(*) http://bibiloni.cat/simbols/documentacio.htm

Article publicat dia 30-XII-2013 a

http://dbalears.cat/actualitat/opinio/tenim-les-pedres-talibauzan.html

Aquesta entrada s'ha publicat en IDENTITAT I LLENGUA el 2 de gener de 2014 per Bartomeu Mestre i Sureda