Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

On privatization of water by the Troika

1

MEPs Raül Romeva i Rueda,  Rui Tavares, Nikos Chrysogelos and Ruële Heide, of the Greens/EFA, have delivered a Written Question to the European Commission, on Privatization of Water by the Troika

The15th May, a group of NGOs sent a letter to Mr.Olli Rehn regarding the recommendations made by the Troika to privatize public services, including water.

The Commission answer with 4 month delay, saying that ” the Commission believes that the privatisation of public utilities, including water supply firms, can deliver benefits to the society when carefully made. To this end, privatisation should take place once the appropriate regulatory framework has been prepared to avoid abuses by private monopolies. (…)”  This declarations reaffirms the goal of privatization and appears to be in violation of the EU’s supposed neutrality on the question of public or private ownership and management of collective water services (article 345 TFEU and Art. 17 1 of the Directive 2006/123/EC on services in the internal market).

In accordance with the resolutions of the European Parliament of 14.01.2004, 10.03.2004 and of 31.05.2006, the water sector should not be liberalised but modernised. The water sector should therefore not fall under the scope of the directive on service concessions. The resolution voted (03-07-2012) by the European Parliament states that access to water should be a fundamental and universal right.  The ECI, Right to Water (http://www.right2water.eu/), requests the EU to increases its efforts to achieve universal access to water and sanitation.

How the Commission explains the contradiction between the Troika’s recommendations, the mentioned articles of the treaties, the spirit of the charter of fundamental rights of the EU and the initiatives of the European Parliament? Are these recommendations a violation of art. 345 TFEU and the principle of subsidiarity of the EU? Will the Commission withdraw these recommendations in all the bail-out countries?

Font foto: Baldinger

La Taxa sobre Transaccions Financeres (TTF) s’obre camí en la UE

6

A la reunió d’avui de l’ECOFIN un grup d’11 països s’ha compromès a donar suport a la introducció d’una taxa sobre les transaccions financeres. El suport d’aquests 11 Estats representa que aquest grup pot ara concretar la proposta a través d’un procediment de cooperació reforçada.

Ho celebro. M’alegra que la “Taxa Tobin” continuï a l’agenda de la Unió Europea.

Han estat mesos de silenci. Però l’anunci d’avui marca un fet històric, tant per a la UE, que podria convertir-se en el primer espai supranacional en aplicar una taxa sobre les transaccions financeres, com per als moviments socials que lluiten per la TTF.

Reitero la importància d’aquest instrument per canviar el sistema financer cap a un més just. Preferiria que la TTF s’apliqués a tota la UE, esclar, però ara l’important és que els països disposats a aplicar la TTF donin exemple i convencin als altres a unir-se.
 
Ja el G20 apuntava el 2008 que calia enfortir la regulació del sistema financer. No obstant això, 4 anys de crisi i múltiples reformes estructurals només han servit per desmantellar l’estat del benestar europeu. Per enlloc es veu cap indici que realment es vulgui posar les finances al servei d’un sistema econòmic just i sostenible. Esperem que la introducció de la TTF sigui un important pas perquè els governs europeus escoltin als moviments socials i les veus del carrer i canviïn definitivament el rumb de les polítiques econòmiques europees.
 
Però amb la TTF no n’hi ha prou. Cal emfasitzar la lluita contra l’evasió fiscal i acabar amb els paradisos fiscals. Aquestes mesures són clau per recuperar recursos que legítimament pertanyen a la ciutadania.

Per això des de Verds/ALE exigim a la Comissió que tingui en compte les recomanacions del Parlament Europeu, inclosa la proposta del “principi d’emissió”, segons el qual les institucions financeres ubicades fora dels Estats participants també estaran obligades a pagar la TTF si negocien amb valors emesos originalment a la UE.

Així mateix, almenys una part dels ingressos s’hauria de destinar a finançar béns públics globals, per tal que els països en desenvolupament es vegin també útil sumar-se a la Taxa Tobin.

Foto: Roda de premsa d’avui, en acabar l’ECOFIN. Font: Presidència del Consell.

Rashida Manjoo, hoy en el Parlamento Europeo, para hablar de Feminicidio/Femicidio

1

El feminicidio ha alcanzado “proporciones alarmantes”, según la Relatora Especial de Naciones Unidas Rashida Manjoo, quien presentará su informe de 2012 en el Parlamento Europeo el próximo día 9 de octubre.

Con el título “Homicidios de mujeres por motivos de género” (1), Rashida Manjoo hace hincapié a un hecho muy triste en su último informe: cada vez más mujeres son asesinadas en todo el mundo, sólo porque son mujeres. Mucho de estos crímenes caen en la impunidad absoluta, hecho que muchas relatoras consideran en calificar como incentivo para los asesinatos.

A principios de los años noventa, el movimiento feminista acuñó la expresión “feminicidio” (o femicidio) para este delito, principalmente a causa de la matanza de cada vez más mujeres y niñas en Ciudad Juárez, una ciudad mexicana con la industria maquiladora en la frontera con EE.UU. Una vez que el fenómeno tenía un nombre, la lucha contra los feminicidios se extendió mucho más allá del norte de México. De hecho, los feminicidio se registraron en la mayoritariamente en América Latina, pero también en otras partes del mundo.

En 2007, el Parlamento Europeo aprobó un informe sin precedentes sobre “Feminicidio en México y América Central y el papel que la Unión Europea debe desempeñar para combatirlo”, texto del que tuve el honor de ser el ponente para el Parlamento Europeo. En 2008, la UE puso en vigor las “Directrices sobre la violencia contra las mujeres” a fin de reducir también el feminicidio, como la forma más extrema de violencia contra las mujeres. Para las mujeres latinoamericanas, la sentencia de 2009 de la Corte Interamericana de Derechos Humanos contra el Estado de México, en el llamado “Caso Algodonero” allanó el camino para acabar con los feminicidios. Algunos, pero todavía muy pocos países adoptaron una legislación pertinente contra los feminicidios. En 2010, en la cumbre UE y América Latina y el Caribe celebrada en Madrid, se incluyó en su declaración final la necesidad de erradicar el feminicidio. La Alta Representante de la UE, Catherine Ashton, emitió una declaración en junio de 2011 expresando sus preocupaciones por el feminicidio en América Latina y apoyó a la sentencia del “Caso Algodonero”.

Todas estas medidas no han tenido ningún efecto sobre el número de víctimas ni la impunidad reinante para los asesinos. La relatora Rashida Manjoo volverá a situar esta terrible realidad en la agenda política durante sus dos días en Bruselas, el 8 de octubre y el 9 de 2012, donde fue invitada por Fundación Heinrich Böll (fundación del Partido Verde Alemán). Quisiera destacar aqui la audiencia pública donde presentará su informe del 2012, organizado conjuntamente por la Sub-Comisión de Derechos Humanos (DROI), presidida por Barbara Lochbihler, y el Comisión de Derechos de las Mujeres (FEMM), por iniciativa mia, y contando con la presencia de miembros de la Asamblea Interparlamentaria Eurolat .

Los eurodiputados Verdes ya hemos anunciado nuestra intención de empujar con fuerza una iniciativa, en cooperación con las organizaciones de derechos humanos y feministas, instando a que la próxima cumbre UE-América Latina y el Caribe celebrada en Santiago de Chile, a finales de enero de 2013, vaya más allá de las palabras y adopte un plan de acción concreto para la erradicación del feminicidio, dotado con fondos suficientes para su implementación y monitoreo.  El problema es muy importante para dejarlo en simple declaraciones.

(1) http://www.ohchr.org/Documents/Issues/Women/A.HRC.20.16_En.pdf

Font Foto: UN

Moments que marquen per sempre

2

Hi ha moments a la vida que queden marcats per sempre més en la memòria, individual i col.lectiva. Són aquells instants únics, singulars, especials, no necessàriament espectaculars vistos des de fora, però sí emocionalment potents per a qui els viu.

Aquest cap de setmana he afegit al meu disc dur emocional personal una nova col.lecció d’estampes que m’acompanyaran per sempre més. L’escenari: la Tarraco Arena Plaça. El motiu: el concurs de castells 2012.

Veure un concurs d’aquesta entitat és una experiència en si mateix. Viure-ho és, simplement, indescriptible.

Amb els Gausacs, Castellers de Sant Cugat del Vallès, colla que ens va acollir a tota la família ja fa dos anys amb un caliu extraordinari, vàrem tenir l’honor de participar en la jornada de dissabte, juntament amb 19 colles més.

Des del moment mateix en què vàrem entrar a la plaça vàrem ser conscients que aquella era una vivència històrica. Després va venir l’emotiu cant conjunt dels Segadors, la visió de la catifa multicolor que cobria l’arena, i l’inici d’una contesa que feia aflorar la tensió i els nervis que les colles, inevitablement, vivien.

L’aposta gausaca era valenta, fins i tot agosarada (tripleta de 8 amb 2f, 3 i 4), però perfectament factible després dels darrers assajos, especialment el de divendres.

Els dos primers intents desmuntats de 2d8f i de 3d8 no van desmotivar la colla. Ans al contrari. Començar la tercera ronda amb 0 punts, i últims en el marcador, només va servir per fer resorgir el veritable motor d’aquest grup: el bon humor i les ganes de passar-ho bé fent castells, per davant de cap altra cosa.

El 4d8 descarregat (el novè de tota la seva història) va atorgar la confiança que feia falta per encarar el tram final de la contesa. Quedaven dues rondes. Era un tot o res. Doncs què carai, a pel tot.

I aquí va arribar el primer 2d8f descarregat de la història gausaca. Patit? Sí. Bonic? no tant com el primer intent desmuntat. Però aconseguit al cap i a la fi. Viure-ho des de la soca t’obliga a veure-ho sense mirar, a sentir-ho sense saber què està passant, a endevinar què vol dir cada tremolor, cada aplaudiment, cada silenci. Res, però, és comparable amb l’esclat, primari i sincer, de l’objectiu reeixit.

Finalment, ja cansats i en cinquena ronda, era el moment del 3d8, el novell en el quadern de ball de la colla. El primer intent desmuntat donava confiança. El 3d7 net descarregat en l’assaig de la vigilia donava seguretat. La resta ho posava l’entorn. Tot plegat va culminar en una aleta, merescuda, però segurament insuficient. Va acabar caient, per sort sense greus conseqüències personals. La feina estava feta. La celebració estava justificada. La classificació final era, realment, el de menys. Havíem vingut a passar-ho bé, a viure un moment històric. I així va ser.

I per postres, dues cireretes. Una: veure l’Elda feliç, allà dalt, fent d’acotxadora en el 2f, i d’enxaneta en el 3 i el 4. I dues: el pilar, amb l’Aline i l’Elda a sobre, en Jordi a sota, i els Gausacs bastint una pinya de primera divisió.  

Al llarg de la vida hi ha, per sort, molts moments únics. Jo, dissabte, vaig atorgar dins el meu cor un lloc especial a aquests:

O, en versió complerta, gràcies a la Xarxa de Televisions Locals:
 .



Font:

Font foto: Roger Mora: Font Video Gausacs: Montse/Carles Angaril. Font Video complert: Xarxa Televisions Locals.

Verds/ALE porten les ‘escandaloses declaracions’ de Vidal-Quadras a la conferència de Presidents

1

Adjunto a continuació la carta que Dany Cohn-Bendit i Rebecca Harms, en la seva condició de co-presidents del Grup Verds/ALE, han enviat avui al President del PE, Martin Schulz, en relació a les “escandaloses declaracions” de Vidal-Quadras.

En la missiva lamenten que en la resposta als diputats  Romeva, Tremosa i Miranda, que li vàrem demanar que actués desautorizant Vidal-Quadras, així com a les més de 40.000 cartes de ciutadans/es que també li van fer arribar les seves queixes, Schulz es limiti a adduir que aquestes declaracions van estar fetes a títol personal, i no en la seva condició de vice-president de l’Eurocambra.

Per tot plegat, els dos co-presidents, en nom del nostre Grup, demanen que el tema sigui tractat en la propera reunió de la Conferència de Presidents, a Estrasburg.

Adjunto la carta:

Mr Martin Schulz

President of the European Parliament

PHS 9B11

Brussels, 4 October 2012

Dear President,

Having received your response on the scandalous statements made by Mr Vidal Quadras, we take issue with your assertion that the statements made by Mr Vidal-Quadras have no relation to his function as Vice-President of the European Parliament.

As a Member and Vice-President of the European Parliament, it is clear that any public statements made by Mr Vidal-Quadras cannot be simply dismissed as “a personal opinion made in a national political context”.

We would like to formally discuss this question at the next Conference of Presidents in Strasbourg.

Yours sincerely,

Daniel Cohn-Bendit & Rebecca Harms

Co-Presidents

Greens/EFA Group in the European Parliament

Foto: Schulz. Font: PE.

Schulz respon a la nostra queixa sobre les declaracions de Vidal-Quadras (i V-Q es ratifica)

10
ACTUALITZADA A LES 18.45 (després rebre carta de V-Q)

Adjunto (en fotografia i en PDF) la carta que ens ha enviat el President del Parlament, Martin Schulz, en resposta a la que li vàrem enviar nosaltres (Romeva, Tremosa, Miranda), divendres passat, en relació a les declaracions del Vice-President del Parlament Europeu, Alejo Vidal-Quadras (veure apunt: Les paraules de Vidal-Quadras).

Ell mateix ha fet pública la carta, després d’haver rebut més de 40.000 correus de protesta desde divendres.  
 

La carta expressa el següent:

Honourable Members, Dear Colleagues,

Thank you for your letter drawing my attention to recent declarations made by Vice-President Alejo Vidal-Quadras.

As you know, this House is fully committed to the principle of freedom of expression and therefore respects the right of all EU citizens to demonstrate peacefully.

At the outset, may I assure you that the remarks were not made by Mr Vidal-Quadras in his capacity as Vice-President of the European Parliament. They reflect a personal opinion made in a national political context.

However, it is not up to the President of the European Parliament to judge the content of declarations made by a Member and to take disciplinary measures. It is up to the voters of Catalonia to assess such a statement.

Yours sincerely,

Martin Schulz

NOTA d’ACTUALITZACIÓ!!!!!! Per altra banda, el rebombori que han provocat dins l’Eurocambra les declaracions de Vidal-Quadras ha comportat que ell mateix enviés avui una nota per correu a tots els Membres del PE, en què, a banda d’acusar-nos als qui vàrem protestar de formar part de ‘partidos separatistas’, es ratifica en les seves tesis. Adjunto també la carta, en format PDF.

De tot plegat, crec que convé destacar el fet que l’afer català s’ha convertit ja en un tema de reflexió dins de les institucions europees (les dues cartes s’expliquen per elles mateixes). Convé, crec, continuar en la línia dels arguments i de la defensa dels principis democràtics, i no caure en determinades provocacions que busquen, precisament, desacreditar un procés legítim, i cada vegada més necessari. Sigui com sigui, aquesta mena de situacions no han fet més que començar. I això, es miri com es miri, només vol dir una cosa: ara és el moment de pensar, i actuar, amb visió històrica.

Proves de resistència nuclear: el lobby nuclear pressiona, la Comissió no hauria de cedir

1
La Comissió Europea ha d’aprovar demà l’informe sobre les proves de resistència (estrès) a les centrals nuclears europees a què es va comprometre després de la catàstrofe nuclear a Fukushima (Japó) del 2011.

Em temo que aquest informe acabarà sent una farsa. Si bé l’informe revela deficiències en molts dels reactors nuclears d’Europa, no hi ha propostes reals per revertir la situació, ni es suggereix tancar cap central nuclear. A més, les proves d’estrès no tenen en compte riscos en àrees crucials com l’envelliment tecnològic, possibles atacs terroristes o fins i tot errors humans.

És clara, i altament preocupant, la gran influència exercida pel lobby nuclear, que està fent tot el possible per diluir el contingut de l’esborrany. 

Així mateix, l’informe de la Comissió adverteix de la precària situació d’algunes centrals espanyoles, com les d’Almaraz, Ascó, Cofrents i Garoña, però es limita a reclamar que es prenguin “mesures per prevenir explosions d’hidrogen o altres combustibles gasosos en cas d’accident”. A més, recomana un “sistema de filtrat de ventilació de la contenció”.

Fa la impressió que, en lloc d’aprendre la lliçó que ens va ensenyar Fukushima, l’informe busca simplement acontentar el lobby nuclear.

No obstant això, la situació exigeix ??que la Comissió no cedeixi a les pressions d’aquest lobby, i que aposti clarament per revertir les actuals i nombroses deficiències de seguretat detectades.

Per altra banda, cal advertir del següent: els costos de la inversió requerida per raons de seguretat són certament elevats -fins 25 € mil milions-, de manera que els inversors possiblement només acceptaran desemborsar tal quantitat a canvi d’allargar la vida útil de les seves seves centrals nuclears, i això sí seria del tot inacceptable. Aquestes proves haurien de ser part del camí cap a l’abandonament progressiu de l’energia nuclear, i no una excusa per mantenir actives les centrals.

Així doncs, des de Verds/ALE instem a la Comissió a que no es doblegui davant el lobby nuclear i que, en canvi, sigui valenta i responsable i recomani el tancament immediat d’aquells reactors insegurs o vells, així com un pla clar i definitiu de promoció de l’eficiència energètica i de les energies netes i renovables en detriment de la nuclear.

Font foto: Greens-EFA

La Troika neoliberal insta a la privatització de l’aigua

0

Diverses ONG, entre les que es troben Enginyers Sense Fronteres i Ecologistes en Acció, va enviar fa quatre mesos una carta al Comissari d’Economia, el Sr. Olli Rehn, en relació a les recomanacions que la Troika (BCE, FMI i Comissió Europea) fan a Portugal i Grècia, i que inclouen, entre d’altres, la privatització dels serveis públics, incloent l’aigua.

La Comissió ha respost dient que “considera que la privatització dels serveis públics, incloses les empreses d’abastament d’aigua, pot oferir beneficis a la societat (…)”.

Si la proposta de la Troika ja és preocupant, la resposta de la Comissió encara ho és més. La institucionalització del model neoliberal está adquirint dimensions altament preocupants. Les retallades que s’estan aplicant al país i a l’estat són greus, però més ho és la deriva de les actuals tendències polítiques europees, especialment quan es dediquen a posar en qüestió drets fonamentals de les persones, com és, per exemple, el de l’accés a l’aigua.

La privatització de serveis públics, bàsics, en l’actual context de crisi i austeritat, comportarà un increment en el preus que acabaran pagant les persones més vulnerables.

Juntament amb d’altres col.legues grecs, portuguesos i alemanys hem presentat una pregunta a la Comissió Europea demanant explicacions. En concret recordem que aquesta mena de recomanacions violen “la suposada neutralitat de la UE, prevista en els tractats -principi de subsidiarietat- sobre qüestions com la propietat pública/privada i la gestió dels serveis col.lectius d’aigua”.

A més a més hem demanat a la Comissió i la Troika que escoltin les demandes de la ciutadania i declari l’accés a l’aigua com a dret fonamental i universal, tal i com ho demana la Iniciativa Ciutadana Europea: Dret a l’Aigua (http://www.right2water.eu/).

Així mateix, recordo que el Parlament Europeu també vàrem demanar a la UE que augmenti els seus esforços per aconseguir l’accés universal a l’aigua i el sanejament.

Font foto: Enginyers Sense Fronteres Catalunya

Accions a favor d’una sola seu per al Parlament Europeu

0
Per a qui tingui interès a saber quines iniciatives estem adoptant diversos eurodiputats i eurodiputades per acabar amb aquest absurd malbaratemant econòmic, ecològic i polític que suposa mantenir una doble seu del Parlament Europeu (n’he parlat sovint en aquest bloc, en diversos apunts que trobareu a la categoria Doble Seu, Transparència i Rendició de Comptes), adjunto a continuació un breu resum de les darreres accions que hem emprès.  

Les darreres votacions mostren una majoria creixent al Parlament favorable a canviar aquesta situació, la qual cosa hauria de servir per tal que el Consell, que és qui té la capacitat de decidir sobre aquest particular, adopti les mesures que se li estan reclamant.

Podeu seguir la campanya al Facebook , i al Twitter .

(en Anglès)

1.         The latest vote showed support for a single seat for the European Parliament at two-to-one among MEPs (432 – 218).  They are now joined in their call by the Belgian foreign minister Didier Reynders and by prominent Group Leaders, who want a proper debate and resolution. The ‘Calendar’ cases have received an Opinion from the Advocate General of the ECJ – requiring a “dynamic interpretation of the Treaty”. Meanwhile, the EP administration is assessing the damage to the Brussels Hemicycle.

2.         Single Seat Campaign wins “Outstanding Contribution” in the Parliament magazine 2012 MEP Awards

Edward McMillan-Scott, co-chair of the Single Seat campaign was presented with the Award for Outstanding Contribution in the MEP 2012 Awards organised by the Parliament magazine. He expressed his thanks to co-chair Alexander Alvaro and to the cross-party support that has highlighted the costs and difficulties of the ‘travelling circus’ in a time of economic stringency for our constituents. McMillan-Scott said “Brussels is the political capital of the EU: sorry Strasbourg!”

3.         Belgian foreign minister supports a Single Seat for Parliament – in Brussels
  
In an interview on TV Bruxelles [20 September] Belgian foreign minister Didier Reynders underlined that Brussels is the political capital of Europe. Reynders argued in favour of “stopping the shuttles” because the monthly move is “very costly”. He also thinks it is necessary to strengthen the status of Strasbourg “on other points like human rights” – the capital of Alsace already being home to the Court of Human Rights and the Council of Europe. Reynder’s comments follow those of Poland’s foreign minister, Radek Sikorski, who broke EU Presidency etiquette by saying in a speech in Berlin that “the EP should have its Seat in a single location”. At the outset of the outgoing Danish EU Presidency, budget minister Bjarne Corydon said that “we don’t see the relevance in having two headquarters for the European Parliament”.     

4.         On 17 September Public Service Europe published our article on a single seat, which gives you an overview of the most recent developments concerning the right of MEPs to decide when and where they meet.

5.         Daniel Cohn-Bendit supports for a Single Seat in Brussels – Green Group Leaders call for a debate, a vote and a permanent solution

In a defiant statement in Strasbourg’s local newspaper Les Dernieres Nouvelles D’Alsace on 12 September, Cohn-Bendit argues that the ongoing Court case is a sideshow. His preference would be to have the European Parliament 100% located in Brussels. Together with his Green co-President Rebecca Harms, he calls for a debate and a resolution – before November.

6.         Brussels Hemicycle – temporary closure

The 10 September discussion in the EP Bureau on the discovery of cracks in the wooden beams in the ceiling of the Brussels Hemicycle was postponed in anticipation of a full report. Single Seat applauds the upgraded inspection and maintenance policy and the swift response by the crisis management team which avoided a repetition of the collapse of the Strasbourg Hemicycle ceiling in July 2008.

7.         EP ‘Calendar’ votes: “dynamic interpretation” of the Treaties required  
 
This Opinion of the ECJ’s Advocate General on the case brought by France and Luxembourg against MEPs’ decision to merge two October sessions into one week in Strasbourg, published on 6 September, does not bind the Court, which is not expected to give judgment for some time. Crucially, it says “The absence of an express rule combined with the natural development of the Parliament’s role makes it necessary to carry out a dynamic interpretation of the protocols [of the Treaties] …Consequently the analysis must be more global and it is not only the duration [of the sessions], stricto sensu, which is decisive … but rather the global coherence of the calendars”.  

The Advocate General advises that the entirety of the calendars must be examined, including the frequency and duration of the 12 sessions.  He notes that a break in the rhythm and regularity of the sessions does not necessarily constitute a violation of the Treaty. Such a break can be justified, and has been in the past, though on balance he was not convinced that sufficient justifications had been offered in this particular case. This offers hope that future decisions may also be justifiable, in line with the massive new oversight and legislative responsibilities of the European Parliament under the Lisbon Treaty, and the economic climate.

The Opinion of the Advocate-General is available in all EU languages.

8.         Report on EP Budget 2013 brings biggest ever majority in favour of a Single Seat

On 4 July the biggest-ever majority of MEPs (432 – 218) voted in favour of a single seat in the La Via report: “Believes that the EU, not least in the context of the austerity policies being implemented in the Member States, must show responsibility and take immediate, concrete measures to establish a single seat for Parliament”.

Since the first open vote in Parliament in June 2011 (Garriga report on the EU’s Multi-annual Financial Framework) produced the first absolute majority of MEPs (373 – 285) for a single seat, MEPs have voted consistently for a single seat.

 

L?Europa Social: quina herència deixarem a les futures generacions?

0

(Resum de la Jornada. De la nota elaborada per Horitzó Europa)

“El passat divendres 28 de Setembre 2012 Horitzó Europa va organitzar, amb la col·laboració de Comissions Obreres, l’acte L’Europa Social: quina herència deixarem a les futures generacions? a l’Aula Europa de la seu de les institucions de la Unió Europea a Barcelona.

Van assistir-hi el secretari general de Comissions Obreres de Catalunya, Sr. Joan Carles Gallego, els professors Carles Rivera (catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra) i Vicenç Navarro (catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra), els periodistes Sr. Carles Solà i Sr. Josep Maria Ureta, i els representants polítics Sr. Ernest Maragall (diputat al Parlament de Catalunya pel PSC), Sra. Mireia Canals (diputada al Parlament de Catalunya per CiU), Sr. Juan Milián (diputat al Parlament de Catalunya pel PPC), Sr. Pere Aragonès (diputat al Parlament de Catalunya per ERC), i Sr. Raül Romeva (diputat al Parlament Europeu per ICV).

Després de la benvinguda del president d’Horitzó Europa, Kolja Bienert, el secretari de CCOO de Catalunya, Sr. Gallego, va fer un esbós del que tant els acadèmics com els diputats debatrien durant l’acte: Europa està vivint una crisi econòmica estructural que l’està fent canviar de bat a bat, per una part amb major integració en polítiques fiscals, però per l’altra amb un rerefons d’austeritat inquietant, doncs pot acabar amb els mecanismes que fan d’Europa un dels pols de l’estat del benestar al món. “Hi ha elements definidors de les politiques econòmiques europees que estan canviant”, va afirmar el Sr. Gallego, ja que a Europa comença a veure’s una “clara falta de suficiència fiscal per fer front a les politiques socials” que necessita el continent.

Els professors Carles Rivera i Vicenç Navarro (ambdós catedràtics de la UPF), en un debat moderat per Carles Solà, van seguir en aquesta línia, cadascun focalitzant diferents arguments per a una major intensitat social a les polítiques econòmiques del Vell Continent. “Alguns elements d’aquesta crisi ja existien fins i tot abans de la unió monetària”, va afirmar el professor Rivera. “Hem de fer passes cap a una fiscalitat europea molt més integrada: s’ha de fer una major unió política”. L’herència per a futures generacions dependrà de factors sobre els que es pot actuar i la intensitat de l’impacte de la crisi en les societats de la Unió, ja que el model d’estat social europeu, molt diferent al de l’americà, comença a presentar profundes divergències entre els països del nord i els del sud europeus en els darrers anys, fruit de la gran recessió començada el 2007. Per a fer front a les problemàtiques que ha de resoldre Europa, el professor Rivera apunta a una estratègia de polítiques d’inversió social posant èmfasi a la importància de la infància, a la inversió en capital humà, en conciliar la feina i la vida familiar i, sobretot, en dur a terme reformes en la jubilació, una bateria d’arranjaments que tinguin en compte tots els membres de la Unió, sense mai oblidar una necessària ampliació de funcions del BCE.

Per la seva banda, el professor Navarro va apuntar que “l’Europa social està patint els atacs més ferotges des de la Segona Guerra Mundial”. “Mirem qui no paga impostos”, va convidar als assistents, “els més rics d’Espanya paguen un 20% menys comparat amb els seus col·legues de Suècia. El sobre–endeutament de les famílies no només és degut per insuficient accés al crèdit, sinó per una progressiva manca de rendes del treball”. Els països de l’eurozona, apuntava el professor Navarro, estan vivint una progressiva disminució dels salaris, augment de l’atur, per tant descens de l’ocupació, dilució de la protecció social, i finalment reducció de la despesa pública social i privatitzacions de les transferències i dels serveis de l’estat del benestar, reducció dels drets laborals i socials, reducció i privatització de les pensions públiques, debilitament de la negociació col·lectiva i dels sindicats. Uns aspectes que, apunta, són un greuge gravíssim per a les futures generacions. “Espanya i Catalunya tenen diners suficients per a fer un altre tipus de fiscalitat, però l’Estat no la fa perquè prima altres polítiques. Per què no es manté l’impost sobre el patrimoni, per exemple?”

Acabada l’explicació acadèmica, va arribar el torn dels representants polítics. Moderats pel periodista Josep Maria Ureta, els assistents van poder constatar que els cinc diputats tenien conviccions europeistes ben fermes. L’eurodiputat per ICV Raül Romeva va ser el primer en prendre la paraula: “Les 3 dimensions de la crisi són econòmica, ambiental i política. Una major unió bancària ha d’anar de la mà de més unió política”, remarcava, mentre tot seguit apostava per unes polítiques que reformessin l’Europa social amb una vessant també mediambiental. Semblant al Sr. Romeva es va mostrar el diputat per ERC al Parlament de Catalunya, Sr. Pere Aragonès, qui va apuntar que “l’origen de l’Europa social prové de la Golden age dels anys ‘50 i ‘60 del segle XX, quan al nucli del continent s’hi trobaven societats més democràtiques” que a la perifèria d’Europa, societats que van saber desenvolupar un model d’estat social que es va exportar als nous membres europeus dels anys ’80, model que ha entrat en crisi també perquè “Europa ja no és la regió del món que més creix econòmicament, ho hem d’assolir i adaptar-nos-hi”. En quant al paper del BCE, el Sr. Aragonès (que substituïa la Sra. Marta Rovira, secretària general d’ERC) va recordar als assistents que “els EUA no van tenir una Reserva Federal com a banc central eficient fins a la dècada de 1920”, comentant finalment que “l’euro no pot ser considerat un nou patró monetari”.
Per la seva banda, el diputat pel PPC al Parlament de Catalunya, Sr. Juan Milián, va opinar que “no es pot amagar perennement el debat social sota el debat identitari”, en al·lusió als darrers fets que han marcat aquest setembre polític català de 2012. El Sr. Milián va afirmar que “necessitem més centralització europea, una major accountability a nivell UE, a més d’enfortir el mercat únic europeu i reaproximar la indústria” ja que, com després avisava la diputada per CiU al Parlament de Catalunya, Sra. Mireia Canals (que substituïa l’eurodiputat per UDC, Sr. Salvador Sedó), “s’han de fer polítiques socials amb menys recursos en una competència econòmica mundial cada cop més forta”. “I això val també pel molt probable futur estat català a Europa”, va comentar la Sra. Canals, reprenent la línia de debat iniciada pel Sr. Milián. Línia de la que també va opinar el diputat pel PSC al Parlament de Catalunya, Sr. Ernest Maragall, que va convidar als assistents a “parlar d’estat propi dins la UE sense por, ja que la mateixa Unió ens dóna instruments per fer aquest debat” lliure. El Sr. Maragall, però, va tornar per la línia principal del debat, l’Europa social. En aquest sentit, va afirmar estar d’acord amb el que comentaven els seus col·legues sobre una major unitat europea, i va fer una reflexió final: “Un gran problema d’Europa és que té una piràmide generacional inversa, no hi ha ni baby boom ni joventut si la comparem amb altres regions del món”.

Certament Europa està vivint canvis molt rellevants tant en el modus operandi dels estats com en el de la Unió en sí, sense oblidar tota la societat europea, amb totes les seves característiques.

Horitzó Europa està molt agraïda als assistents que van voler passar un matí debatent sobre el futur de l’Europa social.”

Font foto: Horitzó Europa