El concepte d’apoderament que es defensava explícitament o implícitament a les jornades, intervenció rere intervenció, era el basat en ajudar a adquirir eines i estratègies pròpies (a títol individual i com a organització) per ser més actius, crítics, solidaris i lliures. Més compromesos socialment, amb la comunitat, més sensibles als problemes i amb més capacitat de fer-hi front i trobar la manera de resoldre’ls. D’això la taula que va parlar d’Aprenentatge Servei n’anava plena. I va ser precisament l’Aprenentatge Servei el que semblava estar al punt de mira de tothom, quan es van fer els grups de treball: s’esmentava com a metodologia estrella. aparellada amb el treball en xarxa (major vinculació de l’escola amb l’entorn).
Sembla que si l’ApS sempre ha estat una metodologia potent, una proposta versàtil que dóna joc i resposta a moltes de les fites proposades, ara, davant la crisi, davant la hostilitat de la situació i davant la hostilitat de les administracions, ara hi ha més mirades que mai cap a aquesta manera de plantejar l’aprenentatge del currículum sencer, tant el dels valors i competències com l’estrictament acadèmic.
A Badalona, com ja he explicat en altres articles, hi ha moltes iniciatives, molts projectes d’Aprenentatge Servei, i aquest curs escolar, amb el grup de treball promogut pels Serveis Educatius, s’ha fet un pas endavant per a l’empoderament, consolidació i extensió d’aquesta metodologia a la ciutat. Paradoxalment, un dels agents significats en aquest procés pel seu exemple, compromís i paper motor, l’entitat socioeducativa Casal La Formiga, ha hagut de tancar portes per l’acumulació de deutes deguts a impagaments de l’administració. És una pèrdua lamentable que em costa creure que no pugui tenir marxa enrere. Ningú amb competències per fer-ho, començant pel nostre propi Ajunatemnt, ha fet res per rescatar-la, quan, per més paradoxa, disposava virtualment dels diners suficients mitjançants subvencions de la Generalitat que, en ser administrats per l’ajuntament, no arribaven al seu fi.
També en aquest grup de treball hi han tingut un paper actiu, per la importància de la seva feina, i per l’entusiasme en desenvolupar-la, i pels projectes ApS engegats, la gent de l’equip de mediació: acomiadats també d’un dia per l’altre, sense reconèixer el valor de la seva funció. Com han estat acomiadades també – de divendres per dilluns – totes les persones que treballaven en una altra vessant de la mediació, la traducció i mediació amb els veïns i veïnes, ciutadans i ciutadanes badalonins que desconeixien, en arribar a la ciutat, el seu funcionament, les normes, i l’idioma per accedir a tota la informació.
Mentre els companys i companyes del grup de treball d’Aprenentatge i servei parlaven des de la taula, amb dignitat i entusiasme compromès, sobreposant-se al desencís i disgut per les pèrdues, a la sala ja no hi quedava cap autoritat educativa municipal que pogués adonar-se de la magnitud del desastre que estan permetent. Tenint-ne motiu, ningú es va apuntar al carro de la queixa negativista. Amb dignitat professional i ciutadana tothom va ser constructiu, vam seguir dedicant el nostre temps d’aquella tarda convertida en vespre, dimecres passat, en l’agradable marc de l’Escorxador, a La Salut, a plantejar solucions, a compartir criteris i a encoratjar-nos per no caure en el desànim.
En el meu grup de treball, on hi havia un membre de la desapareguda Formiga, quan vam lamentar obertament aquesta pèrdua en la discussió sobre sostenibilitat i perdurabilitat, ell va dir ” l’entitat ha desaparegut i tots els projectes que es feien han quedat aturats, però la llavor està ben sembrada: tots els joves que han passat per aquests projectes han fet un aprenentatge comunitari, són o poden ser agents transformadors, amb ganes i competències per ser proactius a la comunitat…”
D’això es tracta. És la clàssica metàfora del peix i la canya. Sempre és indiscutiblement millor ensenyar a pescar i a obtenir canyes que no pas donar peix. I si ho és sempre, ara, en un context hostil, ho és multiplicat per mil. Sobretot perquè aquests joves han d’aprendre i adquirir prou consciència ciutadana i comunitària per no permetre, per no deixar-se fer, el que estem permetent i deixant-nos fer nosaltres. Em ve al cap que ens caldria rescatar eslògans com aquell de “DENUNCIAR I CoNsTRUIR” que feien servir els “Companys Constructors” a la meva adolescència associativa.
El proper curs el grup promotor de l’aprenentatge servei seguirà actiu: gràcies per la feinada, i endavant!
ELS LÍMITS DEL POPULISME
Contra tota normativa, saltant-se les mesures de seguretat i la legalitat vigent, el teatre Zorrilla va superar amb escreix el seu aforament i va bloquejar els passadissos amb desenes de cadires addicionals, en un gest d’irresponsabilitat que dificilment cap entitat ciutadana s’hauria atrevit a fer mai. Per sort no hi va haver cap emergència, però cridava l’atenció que un acte organitzat per l’ajuntament precisament per celebrar que fa un any que governa l’alcalde que més altaveu dóna a l’aplicació estricte de la llei i al compliment estricte de normatives, generés una situació d’il·legalitat tan flagrant, posant en perill a tota la població convocada. Però de fet és el que té el populisme: amb l’excusa d’acontentar “la gent” es cometen atropellaments de drets, i infraccions.
I és que l’alcalde populista de Badalona comença a tenir serioses dificultats per acontentar a tots els seus votants, als qui va prometre solucionar els seus problemes reals. Resulta que el que per a alguns són solucions per a d’altres són perjudicis, i en plena legislatura l’equip de govern s’està entrebancant amb premisses tan bàsiques com la de que no sempre es poden aplicar solucions salomòniques o la de que mai plou al gust de tothom. Comença a haver-hi votants decebuts i enfadats. I ganes de reaccionar per aturar tanta infàmia. De fet sembla que els falta assumir allò que totes les persones que hem passat per la universitat veïnal vam aprendre fa anys: allò de que el bé comú sovint s’ha d’imposar per damunt d’alguns interessos particulars, i no el contrari. I de que només amb processos participatius on s’enraona la discrepància (s’escolta i es dialoga) s’aconsegueix el consens més just.
Sembla que aquest govern actual ha dividit la població badalonina en veïns amb dret a ser escoltats (els que aturen l’alcalde pel carrer i li fan una queixa particular) i en veïns a qui no s’ha d’escoltar mai (els que estan associats i parlen en nom de moltes veus enraonades). Però aquesta és una divisió perillosa com un bumerang. Molts pares que exigien a l’alcalde el compliment de la seva promesa electoral sobre els llibres de text, per posar un exemple, són alhora membres d’una AMPA i estaven d’acord en la socialització del material escolar posat en mans del centre educatiu. Dir-los que ara no hi haurà xec per a ningú culpant-ne als centres (carregats, segons ell, de veïns sense dret a ser escoltats) a part de ser vil, serà, segurament, una provocació. Tot té els seus límits, i això els supera. També els superen irregularitats del més pur estil mafiós/fatxenda, com la dels policies locals que pressionaven comerços i empreses per cobrar-los diners. Sí, tot té els seus límits, i comença a ser hora de fer-los respectar, potser ens caldrà imposar-los?
També procuro no faltar-hi mai per un aspecte més personal, vinculat a aquests llaços de fidelitat recíproca que teixeix l’amistat, i en aquest cas enriquida per un valor afegit molt fraternal. Poc temps abans que el meu germà Dani patís l’ictus que li va canviar diametralment la vida, l’Emili i ell es van conèixer i van col·laborar en temes associatius i socials. Vam trigar a descobrir els llaços familiars i d’amistat compartits. Van empatitzar i van valorar-se mútuament per la gran tasca i compromís que desenvolupaven, des de sectors diferents però amb objectius coincidents. Aquella col·laboració i amistat tot just encetada ha estat fidelment nodrida per l’Emili després de l’accident vascular del meu germà. No passa gaire sovint. L’Emili és de les persones que sempre pregunta per ell, s’interessa pel seu estat i em demostra com el satisfà comptar amb la seva companyia. Sempre ens convida en plural, compta amb ell d’una forma normalitzada i normalitzadora, li parla de tu a tu i des d’una connexió que commou; i jo, ja podeu imaginar-vos, faig tots els possibles perquè el meu germà gaudeixi el màxim de les convocatòries d’aquest amic que compartim.
2. per la temàtica
D’aquest llibre me n’han arribat aquests ressons ” Està basada en fets reals de la immediata postguerra i contribueix des de la literatura a la recuperació de la memòria històrica de les víctimes de la repressió franquista.” (Maria Ojuel) “És una història novel·lada sobre el món rural centrada en el moviment dels maquis i la tragèdia que patiren els masovers del meu poble d’origen –Benassal- per haver-los donat suport. M’agradaria compartir amb vosaltres per què l’he escrita, i algunes claus per interpretar-la. També des de la literatura podem contribuir a la recuperació de la memòria històrica i de la dignitat de les víctimes del franquisme.” (Emili Ferrandi) ” La novel·la vol contribuir, a partir de la visió ingènua i innocent d’una xiqueta de dotze anys, a valorar en tota la seua dimensió l’experiència i la saviesa que han aportat a la societat els treballadors del camp i en especial els masovers. Per altra part pretén superar la visió simplista i interessada que el règim franquista donà dels maquis i dels qui els prestaren -de bon grat o per la forçaalgun tipus de suport; a restituir l’honorabilitat dels qui foren injustament reprimits, empresonats i assassinats; i a recordar que la vocació dels humans no és viure des de la por sinó des de la clarividència, la consciència crítica i la llibertat.” (web Saltamartí Llibres)
Només amb tot això ja es vau que val la pena llegir-lo!
i 3. perquè es presenta avui, ara.
A dos quarts de vuit, a l’Espai Batúlia. L’ Emili ens ha sorprès entrant al gènere literari, estrenant.-se amb una novel·la. Tal com diu ell mateix, “També des de la literatura podem contribuir a la recuperació de la memòria històrica i de la dignitat de les víctimes del franquisme”
Vaixell que plores igual que plora el meu,
Vaixell de Grècia
Si no duu xarxa, ni orsa, ni timó,
no penseu mai que ho hagi perdut tot,
que el poble sempre podrà inflar el velam
per guanyar onades fetes de por i de sang
Vaixell que plores igual que plora el meu,
que duus la pena i el dol que porta el meu,
vaixell de Grècia, que no t’enfonsi el tro,
infla les veles que anem al mateix port.
BADALONA DE TOTES I TOTS, ARA MÉS QUE MAI
No cal ser economista per entendre que la crisi la paga sobretot una gran majoria social més o menys anònima, mentre que una minoria privilegiada se segueix enriquint i salvaguardant els seus bens. I no cal ser analista polític per entendre que amb l’excusa de la crisi s’estan prenent decisions amb clares opcions de prioritat motivades per principis ideològics gens transparents. Jo no sóc ni economista ni analista política, però m’adono perfectament de com ens enreden i ens marquen gols, de com ens desmantellen conquestes socials guanyades amb la lluita de molts anys i de com – en uns llocs més que a altres – en conjunt la crisi fa de tapadora a molts governs oportunistes per desenvolupar polítiques regressives, autoritàries i gens democràtiques. En tenim un bon exemple a casa nostra, a Badalona.
Ara ha fet un any del nostre ajuntament popular, i el més popular entre la ciutadania badalonina és la creixent convicció que estem governats per un ajuntament que actua d’esquena als interessos i principis democràtics, que aplica polítiques de represàlia ideològica i que executa intervencions contràries als valors de la convivència i l’equitat. Ara ha fet un any del nostre ajuntament guanyat a les urnes amb una campanya plena de mentides i encenalls populistes (el propi alcalde va admetre poc temps després de guanyar, que la promesa de llibres de text gratuïts – per posar un exemple – l’havia feta per pura estratègia electoral), i per celebrar-ho la societat civil organitzada, les entitats i xarxes associatives que són les que mantenen el principal actiu dels valors ciutadans, es reuneix convocada per la plataforma Badalona som totes i tots, per debatre i fer propostes al voltant d’aquesta pregunta: “I ara què? La xarxa social davant un context polític advers”. Serà dissabte 16. Una bona oportunitat de pensar estratègies conjuntes per fer front al progressiu desmantellament democràtic de l’espai públic (en sentit real i simbòlic).
Parlant d’estratègies, n’hi ha una precisament relacionada amb aquella promesa electoral incomplerta de donar per sempre més els llibres de text gratuïts, davant la que cal fer front comú: l’alcalde s’ha entossudit ara, en plena crisi, a regalar de forma única per aquest any, sense previsió de sostenibilitat, un xec personal a cada família. Independentment de la seva renda i situació social, independentment de si a la seva escola practiquen mesures de socialització del material escolar, sense flexibilitat alhora de preveure una major rendibilitat d’aquesta inversió de diner públic. Inversió de diner públic que s’està retallant de molts altres programes i serveis educatius, incloses les beques!
Després d’un any molt dur, amb un context polític advers i una situació econòmica que ha colpejat de forma severa moltes entitats i associacions de la ciutat, la xarxa social comença a demanar respostes a l’acció política que dur a terme el govern local. De la desorientació cal passar a l’acció per no haver d’actuar sempre a reacció de les polítiques regressives que es desenvolupen. Aquesta jornada pretén aportar context, anàlisi però sobretot idees i
respostes de la xarxa associativa badalonina que permeti encarar amb un full de ruta clar els propers anys de context econòmic, social i polític advers. 10h Benvinguda Objectius: |
Aquesta primera Escola d’Estiu de Glosa, immersa en la 10a Trobada de Cantadors d’Espolla, ofereix un marc immillorable de formació intensiva que donarà eines i millorarà les competències de tots els seus participants, tant si són persones que ja coneixen i practiquen la glosa a diferents nivells, com si són persones que s’hi apropen per primera vegada, i tant si són persones vinculades al món educatiu com si no ho són. Aprendre a glosar o augmentar la competència en fer-ho, i aprendre a ensenyar a glosar a partir d’una bona didàctica, són alguns dels objectius d’aquesta Escola d’Estiu: la glosa com a recurs pedagògic i lúdic.
Ens hi trobem?