Mails per a Hipàtia

El bloc personal de Vicent Partal

12 d’octubre

Em sembla que una bona manera de celebrar el 12 d’octubre és recordant que el primer ferrocarril espanyol, contra allò que se sol dir, no anava de Barcelona a Mataró sinó de L’Havana a Güines.

Dir que el primer ferrocarril espanyol és el de Mataró és enganyar a tothom i manipular la història. Quan es va fer el tren de L’Havana a Güines aquestes dues poblacions eren tan “espanyoles” com ho són avui Mataró i Barcelona. El fet històric, irrefutable, és que el primer ferrocarril espanyol és el cubà perquè l’illa ho era aleshores. I si no és així cada vegada que perguen un llençol (ells) haura de refer la llista. Què en diran quan Barcelona i Mataró deixen de ser espanyoles?

Clar que aquesta manera de veure la història no l’acceptaran mai perquè voldria dir que la nació és un concepte mòbil i Espanya una entitat minvant. En aquest sentit val la pena recordar que la constitució de Cadís, ara tant de moda, parlava de la indissoluble unitat de la nació espanyola “en dos continents”, i que en realitat n’eren quatre els continents on hi havia un tros d’Espanya (amb les Filipines, el Marroc, la Guinea i els altres territoris africans, les Canàries incloses i Buenos Aires i Lima i L’Havana…).

Ara fora d’Europa ja els queden només Ceuta, Melilla i les Canàries. I ja li veuen les orelles al llop fins i tot a l'”Espanya” europea…

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

  1. Parlo de memòria (i ja sabem que és ben traïdora!) però el meu llibre de text de 7è d’EGB de "Ciencias Sociales" (cap a l’any 79-80) esmentava com a primer tren espanyol el Madrid-Aranjuez…

  2. Benvolgut Vicent, es prou conegut que el primer tren fou l’anomenat "tren del Sucre" de Cuba. No obstant, el primer tren de la Península Ibèrica va ser el Barcelona – Mataró. Miquel Biada, fill il·lustre de la meva ciutat, va veure en primera persona el tren cubà i es decidí a portar-lo a casa seva, enllaçant la capital de Catalunya amb el seu poble. Biada morí poc abans de la inauguració de la línia, el 28 d’octubre de 1848, després de la difícil empresa del ferrocarril que pogué portar a terme gràcies al capital privat d’inversors anglesos, sense cap suport estatal. Per això el comentari anterior esmenta el Madrid – Aranjuez, aquella línia rebé el suport de la Reina Isabel i fou impulsada pel Marqués de Salamanca.

    Gràcies pels seus magnífics articles.

    Joan

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.