El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

3 de maig de 2009
0 comentaris

Una delegació d’ensenyants de ladí i en ladí visiten Catalunya

La tardor proppassada vam tenir l’oportunitat d’assessor a la Vall de FASCIA (a la província de Trento) els ensenyants de ladí (i en llengua ladina) d’aquesta magnífica vall dolomítica. Ara, bona part d’aquells mestres i professors, acompanyats de representats del SERVIZIO PER LA PROMOZIONE DELLE MINORANZE LINGUISTICHE LOCALI d’aquesta província autònoma, han volgut visitar centres educatius de Catalunya, ja que, malgrat tots els malgrats, el plantejament pedagògic i lingüístic del nostre sistema educatiu (basat en un sol model educatiu -lingüísticament parlant-, en la utilització de les estratègies d’immersió lingüística en aquells casos en què l’alumnat desconeix la llengua de l’escola, en l’acollida de l’alumnat nouvingut en la nostra llengua) fa que Catalunya sigui un model per a totes les minories lingüístiques no únicament europees, sinó d’arreu.

És evident que quan ensenyes a algú el teu poble, la teva ciutat, la teva comarca, el teu país… ensenyes sempre el que consideres més bonic, més atractiu, més interessant, més significatiu… tot i que, a voltes, saps que no tota la realitat és sempre tan bonica, tan atractiva, tan interessant, tan significativa… Però el que ensenyes és cert, encara que, si voleu, és part de la “veritat” sobre aquell lloc. I aquesta és la sensació que he tingut quan hem ensenyat als ladins centres educatius del nostre país, on realment tot allò que nosaltres havíem explicat teòricament a Ladínia ara es podia veure en la pràctica. 

Així vam visitar el CEIP Ferran Sunyer, on el director i la cap d’estudis, persones totalment lliurades a la seva tasca professional, ens vam fer veure com es viu la festa de Sant Jordi en un centre que es creu l’educació i la llengua del país. Vam poder veure l’aula dels jocs simbòlics (un espai privilegiat on poder aprendre la llengua vivint-la), l’aula d’acollida, les aules en general… vam poder parlar amb pares i mares, amb el representant municipal… En definitiva, vam poder conèixer una autèntica comunitat educativa, on hi ha la sort que conflueixen realitats socials i econòmiques molt diverses (i també de procedències lingüístiques molt diverses) que fa d’aquest centre un CEIP molt i molt ric i model per a moltes coses.

A l’endemà vam visitar el Centre de Recursos Pedagògics de l’Eixample, on professorat de l’aula d’acollida i de llengua catalana de l’aula ordinària de l’IES Joan Maragall ens van explicar, amb el seu alumnat, tres bones pràctiques docents realment interessantíssimes: teatre a l’aula d’acollida, alumnes guia (com alumnes diguem-me autòcotons acompanyen en el seu procés d’acollida alumnat nouvingut) i com vincular la lectura del Tirant lo Blanc a l’expressió artísitica i al treball de la llengua oral…

Posteriorment, dos assessors de llengua, interculturalitat i cohesió social del Departament d’Educació ens van explicar la seva feina i un exemple d’aquesta basada en el reconeixement de totes les llengües presents (la vehicular, les curriculars i les de la nova immigració) en un centre educatiu.

Finalment, la rebuda institucional al Departament d’Educatiu, on els rebé el director general d’Innovació, Joan Badia, i on compartiren preguntes amb els tècnics del Servei d’Immersió i Ús de la Llengua, posaren la cloenda a unes jornades en les quals els professionals ladins pogueren comprovar que no és que sigui possible l’ensenyament en una llengua no estatal, sinó que és imprescindible per garantir-ne la continuïtat; que aquest fet no impedeix que es continuï aprenent sense cap dificultat la llengua estatal; i que, segurament, aquesta visió molt més plural del món, ens situa en una posició millor davant del gran repte que significa l’arribada de gent d’arreu del món a les nostres societats.

Sens dubte, un enriquiment mutu, interessantíssim que, en paraules de Joan Badia, ha de poder tenir continuïtat (de fet, ja ens han demanat de poder enviar mestres ladins d’educació infantil per poder veure en directe classes on s’apliquen les estratègies d’immersió lingüística).

Nota: si voleu veure els materials nostres que hi ha penjats a la pàgina “ladina”, aneu a aquesta adreça i seguiu els passos que un indico a sota.

http://www.scuoladifassa.it/Olfed/Olfed.htm  

. Formazione e ricerca

. Formazione ladino

. Informazioni

. Insegnare in ladino – 4

. Materiali

. Qui puoi trovare il materiale che è stato messo a disposizione dei partecipanti al corso

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!