Aquesta setmana s’ha presentat, a la seu del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la segona edició del llibre Vencello (lingua e cultura galegas para estudiantes de fóra de Galiza), un llibre destinat a l’educació secundària (i a adults). En el cas de Catalunya, el llibre serveix per a les classes de llengua i cultura gallegues que actualment es fan a diversos centres d’ensenyament secundari. Un fet molt important de reconeixement d’una de les llengües de la immigració dels anys 60 que tant s’ha volgut silenciar (a voltes, sembla que a Catalunya només hagin arribat castellanoparlants). Paral·lelament, dos centres de Galícia fan ensenyament de llengua catalana. I tot dins del Proxecto Galauda…
Actualment, a Catalunya, i dins de la seva oferta curricular (com a matèria optativa), diversos instituts inclouen classes de llengua i cultura gallegues, gràcies al projecte Galauda, que es va iniciar ara fa 10 anys producte d’un protocol de col·laboració entre la Xunta de Galícia i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Els instituts catalans que intervenen són IES Sant Just Desvern, Margarida Xirgu (l’Hospitalet de Llobregat), IES Narcis Monturiol (Barcelona), IES Alella, IES Les Vinyes (Sta. Coloma de Gramenet) i IES de Sales (Viladecans). A més de les classes, es preveuen sortides emblemàtiques per a la cultura gallega de Barcelona (a la llibreria Sargadelos, per exemple)
Com a novetat d’aquest curs, hi ha l’edició revisada del llibre de text Vencello (amb els canvis de la normativa del gallec i amb una renovació del plantejament pedagògic) i la versió revisa de la pàgina web del projecte (http://phobos.xtec.cat/galauda/).
Pel que fa a la banda gallega, tot i que més tímidament, també s’impulsa a Galícia el coneixement de la llengua catalana. Així, l’IES IES Pedregal de Irimia (Meira) repeteix l’experiència del curs passat i ofereix classes de llengua catalana com a activitat extraescolar, i l’IES Auga da Laxe (Gondomar) s’hi suma enguany.
Cal recordar que aquesta idea va sortir de la Secció de Filologies Gallega i Portuguesa de la Universitat de Barcelona i que s’inicia en el curs 1998-1999 a l’IES Parets del Vallès. En aquest sentit, també fer esment que un centre més de Catalunya (IES Joan Coromines de Barcelona) fa classes de llengua portuguesa com a oferta de 2a llengua estrangera, conjuntament amb el francès, i que és previst que l’any vinent un centre de l’Alt Urgell pugui oferir aquesta llengua com activitat en horari extraescolar per a alumnat d’origen portuguès.
L’objectiu és clar: treballar entre els adolescents una percepció positiva de la diversitat lingüística i potenciar el coneixement de les diverses llengües romàniques, que, en el nostre cas, resulta especialment fàcil quan la immensa majoria del nostre alumnat ja sap dues llengües (o tres) romàniques més. Certament, només ens podem felicitar per iniciatives d’aquest tipus que l’únic que fan és sumar i sumar.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!