El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

13 de juny de 2010
0 comentaris

Educació Infantil en castellà

Pels carrers de l’Eixample barceloní es poden veure aquests dies cartells com el que reproduïm en aquest apunt (només parcialment). I, certament, no em deixa de cridar l’atenció veure-hi que no hi ha cap referència en català, tot i que és un “Instituto Superior de Estudios” que té una seu al carrer Berlín de Barcelona i que, se suposa, malgrat un “allunyat” certificat d’oficialitat” emès per una “Escuela de Servicios Sanitarios y Sociales de Canarias”, prepara per a les proves lliures de FP suposem, també, que en aquest cas a Catalunya.

I encara és més curiós que preparen per a ser tècnic superior en Educació Infantil que, com tothom hauria de saber, en aquest país és un nivell educatiu que s’ha d’impartir en llengua catalana…

Fixem-nos com, a la pàgina web d’aquest institut podem llegir que “con nuestro título podrás trabajar en guarderías, ludotecas, centros infantiles, casas de cultura, bibliotecas, centros educativos, centros de ocio y granjas escuela entre otros. Te prepara para presentarte a las pruebas libres para obtener el Título Oficial de Formación Profesional que te abrirá las puertas al sector educativo público o privado”.

Quan llegeixes el programa dels estudis, veus que treballaran “la formación necesaria para conocer las distintas fases de desarrollo del niño: desarrollo físico, afectivo, social, sexual, sensorial, cognitivo, motor, psicológico y desarrollo del lenguaje” (!).

Doncs potser cal recordar a l’esmentat Instituto i, sobretot, a les persones que hi vulguin estudiar que, segons la normativa:

El català, com a llengua pròpia de Catalunya, s’ha d’utilitzar normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge. Les activitats internes i externes de la comunitat educativa, tant les orals com les escrites i les comunicacions amb les famílies, han de ser normalment en català.

Els nens i les nenes tenen el dret a rebre l’ensenyament en català i a no ser separats en centres ni en grups classe diferents per raó de la seva llengua habitual. En qualsevol cas es respectaran els drets lingüístics individuals de l’alumne o alumna, d’acord amb la legislació vigent.

I també recordar-los que en la descripció oficial d’aquests estudis de FP (a Catalunya) per obtenir el títol de tècnic superior en educació infantil cal tenir la competència general següent: “La competència general d’aquest títol consisteix a dissenyar, implementar i avaluar projectes i programes educatius d’atenció a la infància en el primer cicle d’educació infantil en l’àmbit formal, d’acord amb la proposta pedagògica elaborada per un Mestre amb l’especialització en educació infantil o títol de grau equivalent, i a tota l’etapa en l’àmbit no formal, generant entorns segurs i en col·laboració amb altres professionals i amb les famílies”.

És evident, per tant, que, per ser un bon professional a Catalunya d’aquesta especialitat de la formació professional cal tenir un bon domini de la llengua vehicular del nostre sistema educatiu i un bon coneixement de la didàctica de la llengua, tant de primeres llengües com de segones llengües (per a tot aquells alumnat que desconeix la llengua del sistema educatiu…). Quanta feina es podria avançar si, en aquesta edat, l’alumnat adquirís un bon coneixement oral de la llengua que després serà la llengua vehicular de l’ensenyament a Catalunya!

No sé per què, però em sembla que amb propostes com la del cartell que reproduïm continuem formant professionals que, potser, poden ser útils en altres llocs, però segur que no són útils per a allò que necessiten els infants de Catalunya…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!