Antoni Soy

Eunomia

27 de gener de 2009
0 comentaris

Actuacions del Govern de Catalunya a l’automoció

Aquest dissabte (24 de gener de 2009) el Dossier Econòmic ens ha permés explicar en un article, que es reprodueix en el text adjunt, algunes de les principals actuacions que estem realitzant des del Govern de Catalunya en relació al sector de l’automoció.

30 milions per al motor

El Govern català preveu tenir enllestit en aquest primer trimestre de l’any un conjunt d’actuacions destinades principalment a millorar la situació de les empreses del sector de l’automoció, especialment tocades per la crisi.
La principal mesura serà l’obertura d’una línia de crèdits de vint milions d’euros que servirà per finançar la compra de nova maquinària a les empreses del sector, una mena de «Pla Renove», explica el secretari d’Indústria i Empresa de la Generalitat, Antoni Soy. El finançament serà a càrrec del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, que dirigeix el republicà Josep Huguet, però es vehicularà a través de l’Institut Català de Finances (ICF), que penja d’Economia.
 
L’executiu també planeja aprovar una línia d’ajudes directes a la millora de la productivitat de les pimes de la indústria auxiliar, que disposaria d’una assignació de tres milions d’euros. Aquesta actuació anirà destinada a tot tipus de pimes, però, com avança el secretari d’Indústria, «les del sector de l’automoció tindran una major puntuació en les sol·licituds». Les assignacions per projecte seran limitades, d’entre 6.000 i 12.000 euros, i, de fet, el que es finançarà serà l’estudi de competitivitat en què es planifiquin les mesures a prendre però no la seva aplicació. Aquesta iniciativa parteix d’una prova pilot que el departament va portar a la pràctica l’any passat amb diverses pimes del subsector de mecanització. El resultat d’aquestes primeres experiències va ser, explica Soy, molt «positiu, amb repercussions sobre la productivitat d’entre un 15% i un 20% per cada euro invertit». En aquest desplegament, el Govern comptarà amb la col·laboració d’experts del sector de l’automoció i de la UPM, la Unió Patronal Metal·lúrgica.

La tercera pota d’aquest pla d’actuacions, la que encara està menys definida, tindria per objectiu ajudar les empreses del sector a diversificar-se cap a altres activitats. Es tractaria d’ajuts directes a les firmes i, segons les previsions d’Antoni Soy, podria comptar amb una assignació d’entre set i vuit milions d’euros. Aquest pla podria aprovar-se una mica més tard que els altres dos –que Soy preveu que estiguin en marxa el febrer–, però, en tot cas, serà durant aquest primer trimestre. El febrer també és quan el Govern preveu que ja funcioni la línia d’avals anunciada per l’executiu al final del 2008 i que contempla una quantitat global de 532 milions d’euros.

Paral·lelament, el Govern central ha posat en marxa un pla d’ajuts de 800 milions d’euros per al sector i aquesta setmana s’ha obert un termini de vint dies perquè les empreses presentin els projectes a finançar. D’aquests 800 milions del Pla per a la competitivitat del sector de l’automoció, la major part (690 milions) són préstecs a interès zero amb cinc anys de carència i quinze anys d’amortització que es concediran per a inversions que impliquin millores de competitivitat, és a dir, que vagin encaminades a garantir la sostenibilitat de les empreses en el futur. La resta, 110 milions d’euros, són en concepte d’ajuts directes. Des del sector es veu la mesura com a clarament insuficient ja que no incideix en un dels principals problemes, la caiguda de la demanda.

En aquest mateix sentit des del Govern català es posa l’èmfasi en la urgència de consensuar com més aviat millor el Pla integral per al sector que el ministre d’Indústria, Miguel Sebastián, es va comprometre a tenir a punt aquest mes de gener. Soy recorda que aquesta acció conjunta entre Estat i les nou comunitats autònomes (CA) amb presència de fabricants va néixer de la iniciativa catalana i ara es lamenta que no s’hi estigui donant la urgència que requereix el context de crisi. De fet, des de la reunió multilateral que es va fer al final de l’any a Galícia no s’ha tornat a produir cap trobada entre totes les administracions implicades en aquest pla i Antoni Soy remarca la necessitat que la seva aprovació es faci d’una manera coordinada. El secretari d’Indústria també és molt explícit amb les prioritats que s’hi han de marcar: «Les urgències que té ara el sector, i així ho hem pogut constatar en les reunions amb les empreses, són disposar de finançament a curt termini i de mesures que incentivin la demanda per tal de poder reduir els elevats estocs». Soy no planteja ara com ara iniciatives des del Govern per atacar aquests dos elements, perquè «la voluntat és jugar en equip», però és conscient que el temps, i la paciència des del sector, s’està esgotant. «Tots els països s’estan movent i s’estan movent ràpid; tenim un malalt en estat molt greu que necessita una injecció en vena urgent», hi afegeix. Tanmateix, Soy demana una reflexió sobre la quantitat que hauria d’anar pressupostada a aquest pla tot recordant que, a França, el Govern de Sarkozy destinarà al sector de l’automoció entre 5.000 i 6.000 milions o que Suècia, on hi ha dos fabricants (a Espanya n’hi ha onze), el pla compta amb una aportació de 2.500 milions d’euros. Els diners per finançar el pla integral han de sortir de l’Estat i de les CA.

Precisament, fa pocs dies, el Govern català presentava un document amb una sèrie de propostes de mesures de rescat per a l’automoció dins el marc d’aquest pla integral i s’hi quantificaven les assignacions que haurien de correspondre al sector català d’acord amb el pes que aquest té en el conjunt de l’Estat. Segons aquesta aproximació, l’assignació, dins aquests 800 milions d’euros, a les firmes catalanes hauria de ranejar els 232 milions. Això, però, dependrà de la capacitat de presentar projectes a la convocatòria i de garantir-ne un bon resultat. El Departament d’Innovació, a través d’Acc1ó i en col·laboració amb la UPM, ha creat un grup de treball per assessorar les pimes en aquest procediment. Paral·lelament, el Govern impulsarà el reforç financer de les firmes catalanes amb la recerca de nous socis o amb la seva participació a través d’Avançsa.

Berta Roig

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!