L’increment de les xifres de l’atur ha fet renéixer la tòpica recepta per a curar la malaltia : l’educació al servei de l’economia. La Universitat i la Formació Professional sotmeses a les demandes del mercat de treball.
He escoltat durant anys les demandes de les associacions empresarials. Una demanda fou insistent en el temps : “La Formació Professional ha de fer paletes”, “Necessitem paletes i no tants universitaris”. Li ho deien a una dona nascuda en una família treballadora, a la primera de totes les generacions que cursà estudis universitaris, que creia que el “saber” era l’únic capital que gran part dels alumnes catalans tindrien, l’única riquesa que sempre podia créixer i mai no els abandonaria.
La meva resposta fou sempre una pregunta: “Qui de vostès vol o desitja que el seu fill o filla sigui paleta?”. Davant del silenci proseguia: “Un químic pot fer de paleta, un paleta no pot fer de químic”.
La planificació econòmica d’un país no pot sotmetre l’educació ni el saber, font de riquesa personal, a les seves necessitats, que no poden exigir sinó orientar en tot cas els responsables de l’educació. Alemanya és un exemple adient del risc i perversió que pot entranyar la supremacia de “l’ocupabilitat” en un món econòmic canviant:
Durant dècades Alemanya ha gaudit d’una merescuda eficiència industrial vinculada a una eficient formació professional, planificada de manera inquietant, que a la precoç edat dels 10-12 anys lliga un segment escolar (d’origen social predible) a un determinat estament treball-saber de què és gairebé impossible sortir-ne. Fou una aposta econòmica de postguerra, fonamentada educativament en sectors gremials, que encara perdura i que tingué un èxit econòmic, però no social. Avui vivim en un nou segle, el sectors econòmics han canviat, la indústria també: Alemanya avui té obrers qualificats però té escassetat de càrrecs entremitjos i directius, li manquen tècnics superiors, enginyers i també metges… Els ha de contractar a d’altres països, el que ens recorda que “l’ocupabilitat” és matèria conjuntural, que les demandes dels sectors econòmics són derivades d’exigències de la immediatesa el que impossibilita que el sistema escolar , encara que fos planificat, pugués atendre-les.
L’educació i el mercat viuen en temps i cultures diferents. Sortosament.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!