La mirada fluida

Educació, societat i noves tecnologies

26 de setembre de 2005
Sense categoria
1 comentari

Lectura i alfabetisme en la societat de la informació

Neix una nova publicació digital sobre la societat del coneixement: uocpapers, amb una orientació interdisciplinària, que té per objecte publicar textos originals universitaris de divulgació que se centrin en la confluència dels àmbits temàtics propis de la universitat amb la societat del coneixement.

Entre els primers articles publicats, en vull destacar el d’en César Coll, Lectura i alfabetisme en la societat de la informació. Un senyal més, pel tema i per l’autor, de que cada vegada es fa més difícil reflexionar sobre àmbits educatius o socials tradicionals sense tenir en compte el paper de les noves tecnologies.

Tot això contrasta, o si més no a mi m’ho sembla, amb alguna esporàdica revifada dels discursos dels apocalíptics i dels integrats, com reflecteix, per exemple, l’article del Joan Barril del passat dia 21, “Sóc un reaccionari“. (segueix)


Amb el pretext de l’aprovació del domini .cat, en Barril, sense treure importància al fet, fa una reflexió sobre les noves tecnologies, repetint el que ja sabem: que són només unes eines al nostre servei, i que els seus usos depenen de les nostres opcions i finalitats. Però també és cert que de vegades aquests usos són nous, o si més no diferents (això és molt clar en educació), i que sovint plantegen noves situacions i dinàmiques socials. Reflexionar sobre la incidència que tenen les noves tecnologies en la societat no és fer apologia ingènua de les mateixes, i de vegades em sembla que això es confon i es cau en una posició “reaccionària”, que en fons és simplista i reduccionista. Les coses són més complexes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!