La mirada fluida

Educació, societat i noves tecnologies

De “La mirada fluida” a “A cegues”

19 d'agost de 2007
Sense categoria

Desprès de 2 anys d’activitat (molta menys els últims mesos) al meu bloc La mirada fluida, m’he decidit a crear el nou bloc A cegues. A partir de setembre espero tenir temps d’entrar de tant en tant. Fins a finals d’aquest mes, encara podreu llegir les entrades d’aquest bloc. Fins ben aviat!

Llegir més

Campanya de preinscripció

9 d'abril de 2007
Sense categoria

En el cicle anual escolar, el període de preinscripció i matrícula és un dels moments clau de l’any. Per moltes escoles és l’hora de confirmar que la feina ben fet és reconeguda per les famílies; per altres són setmanes d’un cert patiment, quan el nombre de sol·licituts no quadra, ni de lluny, amb les vacants

Llegir més

TIC i escola (tendències i propostes 4)

21 de març de 2007
Sense categoria

La incidència del context És imprescindible que les escoles coneguin quin és l’equipament tecnològic que els alumnes tenen a les seves llars i quin ús en fan, ells i les seves famílies, si no volem que el treball que es fa des dels centres estigui construït sobre el buit. També cal que les polítiques de

Llegir més

Diari d’un IE (1)

12 de març de 2007
Sense categoria

La setmana passada l’AIEC va celebrar les seves XI Jornades – III Congrés a Vilafranca del Penedès, sota el lema "El treball de la Inspecció d’Educació. Nous reptes, noves respostes". Què és l’AIEC? L’Associació d’Inspectors d’Educació de Catalunya. Què són els inspectors d’educació? Molta gent n’ha sentit parlar, però molt pocs podrien explicar què són,

Llegir més

TIC i escola (tendències i propostes 3)

4 de març de 2007
Sense categoria

L’escletxa digital entre centres i alumnes Junt amb el risc d?escletxa entre el professorat abans assenyalat, hi ha una altra escletxa, encara més perillosa, que hem de d?intentar reduir al màxim possible. Es tracta de l?escletxa digital entre els centres i l?alumnat. El discurs més habitual en els últims temps és que les TIC i Internet

Llegir més

Sis hores

28 de febrer de 2007
Sense categoria

El dissabte passat va haver-hi debat sobre la sisena hora a Rosa Sensat. Es va quedar palès que, fins i tot entre persones compromeses amb la renovació pedagògica i sense prejudicis corporatius els punts de vista són força diversos, tot i que potser va predominar una visió constructiva, fruit en part de la resignació d’haver de

Llegir més

TIC i escola (tendències i propostes 2)

23 de febrer de 2007
Sense categoria

Els models d?anàlisi de la realitat escolar, producte de la simplificació analítica per exigències metodològiques, poden comportar una visió excessivament linial. Però en un mateix centre podem trobar professors o grups de professors que es trobin en situacions diferents en funció d?un o altre descriptor o varible. De la mateixa manera, si treballem amb centres d?un

Llegir més

Disseny intel·ligent a la catalana

13 de febrer de 2007
Sense categoria

Les tesis pretesament científiques del "disseny intel·ligent" ja no són només cosa dels americans o dels polonesos ultracatòlics. Ara ja tenim la versió "a la catalana", com el burro nostrat. Entre nosaltres, alguna ment "preclara" intenta intoxicar els caps més suggestionables. Si cregués en Déu, pregaria perquè els eslògans d’aquesta colla no arribin mai a

Llegir més

TIC i escola (1)

6 de novembre de 2006
Sense categoria

He estat absent unes setmanes, perquè havia de finalitzar el meu treball (els que em vàreu llegir des del principi ja sabeu de què va). El final ha estat esgotador, però tot plegat ha pagat la pena. Espero tornar a sovintejar les meves aparicions, i espero que alguns de vosaltres torneu a realimentar-me. De moment,

Llegir més

Batxillerat de 3 anys

17 de setembre de 2006
Sense categoria

El pas del temps és implacable. Aquests dies, només 4 després de l?inici de curs, el debat sobre la sisena hora sembla que comença a minvar (no a les escoles que encara esperen mestres, és clar). La rutina va incorporant les novetats a marxes forçades. La nova estrella del debat educatiu torna a ser la

Llegir més

Mestres dosmileuristes i exàmens de setembre

9 de setembre de 2006
Sense categoria

En un respir ja ha passat la primera setmana (i un dia) i com qui diu demà ja comencen les classes. Mai hi havia hagut un inici de curs tan ?apretat?, i apressat. Tot i així, m?ha semblat percebre entre els mestres una certa il·lusió i una excitació, que també podria ser neguit, davant d?un

Llegir més

Fi de cicle / Inici de curs

31 d'agost de 2006
Sense categoria

Queden unes poques hores per començar un nou curs, que s’espera amb moltes novetats i un bon nombre d’incògnites (un curs electoral no és un curs com els altres). Ha estat tot un cicle, un curs, diferent. El bloc va començar amb unes finalitats més o menys definides, que han anat variant al llarg dels

Llegir més

L’Educació a l’Estatut (II)

19 d'agost de 2006
Sense categoria

Per completar el mapa del tractament de l?educació al nou Estatut, veiem quantes vegades i en quins articles apareixen els termes ensenyament o ensenyaments. En total surten 38 vegades (per veure el recompte llegiu la resta de l?article). Deixant de banda la interessant distinció entre educació/ensenyament que introdueix l?actual Estatut, és evident l?elevat grau de

Llegir més

L’educació a l’Estatut (I)

9 d'agost de 2006
Sense categoria

A l?Estatut d?Autonomia de Catalunya que avui entra en vigor, el terme Educació apareix 16 vegades: – 2 al capítol de drets i deures. – 5 al capítol dels principis rectors (a "educació, recerca i cultura", "medi ambient" i "mobilitat i seguretat viària"). – 1 al capítol del govern local. – 1 al títol de

Llegir més

L’anglès dels mestres

31 de juliol de 2006
Sense categoria

Diuen (a La Vanguardia) que els mestres suspenen en anglès perquè només el 7 % és capaç de fer la classe en un idioma diferent del català o del castellà, sense comptar-hi els professors de llengua estrangera. Segur que el nostre nivell és inferior a l’holandès (el 50 % pot fer classe en una llengua

Llegir més