Adam Majó

Xuts a pals

16 de gener de 2013
10 comentaris

Catalunyisme

Arran de l’actual procés polític que pot portar a la meitat del territori i dels habitants dels Països Catalans a sortir del Regne d’Espanya després de 300 anys d’ocupació (poquíssima broma!) s’ha iniciat, a la CUP, a Vilaweb i vull pensar que en algun altre espai, un interessant debat sobre com podria afectar aquest transcendental pas al procés de construcció i alliberament nacional del conjunt de la nació catalana. No han faltat les veus que consideren que l’independenistme popular (transversal, en diuen alguns) en clar ascens a Catalunya (CAC) oblida i dona l’esquena a la resta de territoris i persones que hi viuen, i que aquest fenomen, batejat com a catalunyisme, és equiparable al nefast blaverisme que tant mal ha fet al País Valencià i, per extensió, a la resta de la nació. No em sembla encertada la comparació. Perquè sí que és cert que molts dels que ara defensen la Independència limiten la seva cosmovisió nacional a les tòpiques quatre províncies (fins i tot han canviat el final del No volem ser, substituint Països Catalans per Catalunya independent), però també és cert que aquesta actitud és deu més a un cert pragmatisme de curta volada que a una presa de posició ideològica comparable a l’anticatalanisme militant del blaverisme valencià. De fet, la gran majoria d’independentistes (nous i vells) senten com a pròpies persones i símbols dels quatre cantons del País, des de figures com la Maria del Mar Bonet, en Ferran Torrent, el gran Tomeu Penya, en Raimon o els Obrint pas, fins a muntanyes com el Canigó o platges com les de Menorca. Els catalunyistes s’emocionen quan senten cantar l’estaca al camp de l’USAP i s’indignen quan s’assebenten que han tancat una emissora de ràdio mallorquina que emetia en la nostra llengua; una llengua, per altra banda, que admeten comuna i indivisible. No, no hi ha blaverisme a Catalunya, per això, a tall d’exemple, ningú ha qüestionat la catalanitat ni l’indendentisme d’en Lopez Tena o la Isabel Clara Simó malgrat el seus gens dissimulats accents de Sagunt i Alcoi respectivament. El què si que hi ha, certament, és massa renúncia, fruit del desencís, de la desconeixença i de determinats interessos ben instal.lats en el mapa curt.

Però tot això no ho capgirarem posant pegues a l’engrescador procés obert al Principat,   sinó introduint-hi la dimensió nacional completa i afrontant el necessari debat de les etapes en la persecució de l’objectiu darrer. Sense oblidar que les nacions (també la nostra) i els seus límits geogràfics no són ni immutables ni molt menys eternes i que l’independentisme no pretén imposar un projecte nacional sobre un territori i la gent que hi viu, sinó que l’ofereix, el proposa, tot afegint-hi, per anar bé, tot una serie de valors afegits. I és la gent, finalment, des de cada comarca i racó del territori, qui té dret a fer-se’l seu, aquest projecte, o no.

 

NZ 2011
06.09.2011 | 1.01
Irlandesos
04.02.2015 | 9.19

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Benvolgut Adam, com bé saps aquest tema em sembla molt important i necessari de discutir i reflexionar-hi. Per això, amb la discrepància evident que em planteja el teu text, valoro molt positivament el fet que es plantegi i d’aquesta oberta manera.
    Per això, voldria, en primer lloc, plantejar dues idees per anar més al fons del tema. De fa temps, que defenso la necessitat de plantejar la denominació dels habitants de Catalunya -tant si el considerem territori històric, comunitat autònoma, espai de convivència o…- des del mateix terme, sense obviar el dígraf que el caracteritza, i axí fer servir el gentilici catalunyès/catalunyesa per a aquesta identificació. El terme només indica l’adscripció a l’àmbit esmentat, i res més, sense connotacions de cap mena. Això ens permet alliberar el terme català per a tothom qui és veí o veïna, d’arrel o de nova identitat o referència domiciliària, del conjunt dels Països Catalans, permetent que el cas de Catalunya, amb gentilici propi, sigui equiparable al de la gent de les Illes o del País Valencià o d’Andorra. D’aquesta manera s’evita la generalització del tot per una part. D’altra banda, aquest fet, permet evitar d’assumir com a gentilici un terme amb sentit de súbdits com és el gentilici extret del terme Principat, un greu absurd si tenim en compte la manca de voluntat de sentir-nos vinculats a cap estructura monàrquica.
    Amb l’alliberament del terme català, passem a una nova situació que fa desaparèixer la sensació, tan assumida, aplicada i militant, que la catalanitat és sinònim de comportament catalunyès, sinó que esdevé una condició del conjunt de la nació, expulsant del nostre imaginari més espontani cap dinàmica essencialista i preferent i permetent obrir-nos a una visió de conjunt que ben segur que aportarà novetats importants a l’univers català, el dels Països Catalans, entre els quals hi ha la pertinença insular i la del sud.
    Per tant, la idea que expressa el terme catalunyista o catalunyisme és la mateixa que vol convertir la part en un tot i a més bel·ligerant i excloent, en aquest sentit, fragmentadora com ho fa el blaverisme. Estic del tot d’acord amb tu, que l’expressió pública, populista del blaverisme és violenta, barroera, diferent en formes a aquest catalunyisme, però discrepo que el problema siguin les formes, l’important és l’imaginari que crea.
    En aquest sentit, cal adonar-se que quan hom parla de catalanitat, a Catalunya sempre i a la resta del país moltes vegades, l’imaginari esdevé catalunyès, encara que culturalment -més aviat diria que folklòricament, per l’ús- hom pugui incorporar icones de la resta de territoris, fet que en aquest univers essencialista de Catalunya no és més que l’extensió d’una realitat/anomalia que no veu compensada amb plantejaments de suport a la causa d’aquesta part del país, esdevinguda el tot, el centre, l’essència d’una nació que hom identifica amb aquesta part i, encara, amb una part d’aquesta, la Catalunya vella, pot de les essències, dels tòpics i mirall on reflectir els valors centrals.
    Només una catalanitat col·lectiva, més enllà de les icones absorvibles i dels tòpics d’una centralitat disgregadora del conjunt, repensada més enllà del model pujolista de cultura-valor suprem i emotiu -model assumit fins i tot per bona part de l’esquerra independentista catalunyesa i per bona part del catalanisme de fora de Catalunya que assumeix comportaments victimistes i d’heroïcitat resistent, més que de normalitat en lluita- pot plantejar un projecte nacional complet.
    I és aquí on cal desmuntar la idea de la imposició, la catalanitat és el nostre estat natural, de Salses a Guardamer i de Fraga a Maó, independentment de qui mana, de qui guanya les eleccions i de quin sistema d’organització ens hem de donar internament. Com si això tingués a veure amb un aspecte genètic -que caldria aplicar doncs a aquelles poblacions catalunyeses que no donen el seu vot majoritari a partits amb pedigrí de catalanitat!-, i per això cal recuperar els termes perduts, cal reprendre la batalla per fer visible la nació, la seva quotidianitat i deixar-se de justificacions que acaben donant per bona la feina feta pels estats espanyol i francès en la seva tasca despersonalitzadora, de divisió i d’imposició, amb la inestib¡mable col·laboració de tots aquells catalunyesos que veuen en un projecte nacional un obstacle, una pèrdua de temps, una anada d’olla. I és aquí on el catalunyisme i el blaverisme es troben, frenant el procés cap a la plena recuperació de la consciència de ser un poble, amb les diferències, matisos, visions que hom vulgui, però des de dins.

    En seguim parlant. Salut!

    Aleix

  2. Sí que hi ha blaverisme al Principat de Catalunya. Però no és el del Principat, sinó el de l’àrea de Barcelona i Girona contra els altres.
    Per a aquest catalunyisme el pedigrí és de Barcelona, Girona o l’Empordà. Els sobren Lleida i Tarragona i, més encara, València.
    I aquest catalunyisme de “tramuntana” que oblida mig país resulta que és el que convé a l’espanyolisme per a mossegar a Lleida i València.
  3. Molt bé, però demà no la cagueu! Jo vaig votar la CUP i em faria vergonya que el meu vot no es traduís en un “sí” a la declaració de sobirania. No fem el tiquis-miquis i el llepafils que no és el moment.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.