Etziba Balutxo...

Bartomeu Mestre i Sureda

UN CENSOR CENSURAT

Deixa un comentari

autobiografia-miguel-villalonga-ed-janes-13662-MLA3358548047_112012-O

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La Casa del Libro de Palma va ser molt més que una llibreria. Durant el període de la Segona República (1931-1936) va esdevenir un centre de conversa, de debat i de tertúlia. Situada a la plaça de les Tortugues (de la Constitució, durant la Segona República, de Pius XII, durant el franquisme i de Joan Carles I, arran de l’encara vigent restauració borbònica) era just al costat d’on ara hi ha el Bar Bosch (allà on, a un altell amb balcó, hi havia la seu d’Esquerra Republicana).

La plaça de les Tortugues el primer terç del s. XX
La plaça de les Tortugues el primer terç del s. XX

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

El propietari de l’immoble era Jaume Escat, un feixista emboscat que seria el cap de la policia secreta franquista arran de l’aixecament militar de 1936. El gestor de la llibreria era Guillem Mulet (el Gran Mulet com l’anomenà Vigoleis Thelen), ajudat pel seu germà bessó idèntic Salvador, ambdós algaidins (1).

Catalina, Guillem i Salvador Mulet
Catalina, Guillem i Salvador Mulet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aquella germanor no era l’única quedestacava. La curiositat de coincidir molts d’altres germans, va fer ben singulars aquelles tertúlies literàries, embolicades sempre de cultura i de política. Així, hi varen prendre part els germans Verdaguer (Marius i Joaquim), els García Peñaranda (Vicente i Virgilio), els Sureda Montaner (Jacobo i Pedro), els Sureda Blanes (Josep i Francesc), els Villalonga (Miguel i Lorenzo)… No tots els participants eren germans, evidentment. També hi feren estada destacats feixistes que es distingirien arran de l’aixecament militar com José Enseñat, Ricardo Fernández de Tamarit o Manuel Figuereo de Juanes, un personatge ben singular. Fill de Wenceslao, militar espanyol que presidí durant uns mesos la República Dominicana, segons Vigoleis Thelen era un addicte de Trujillo, un dels tirans assassins d’Amèrica i pretenia, per mediació del comte Kesller, fugitiu del nazisme, que el rossellonès Arístides Maillol fes una escultura al dictador (2)

A les tertúlies també hi assistien dos reconeguts filòlegs: Estanislau Pellicer (esperantista) i Jaume Busquets (arabista). Un dels dos (Busquets segons Josep Massot i Muntaner, Pellicer segons Jaume Pomar) va ser l’ingenu corrector de Mort de Dama, amb la paradoxa que l’obra feia burla d’una capelleta cultural, Ben Dinat, aparentment indeterminada, però que escarnia La Nostra Terra, revista de la qual eren correctors Pellicer i Busquets. Ironies de la vida! El sarcasme major va ser la burla pública que, desagraït, en faria d’ambdós Miguel Villalonga anys després. 

Miguel Villalonga (Palma, 1899 – Bunyola, 1946) va ser militar i escriptor, però part damunt de qualsevol altra activitat va destacar com a ideòleg del feixisme i, al costat del seu germà Lorenzo (un dels tres emmascarats rere el pseudònim Pep Gonella), actuà com el més sinistre i abjecte enemics de la llengua catalana i s’acarnissà sobre els escriptors de l’Associació per la Cultura de Mallorca. Graduat l’any 1920 com a alferes a l’acadèmia d’infanteria de Toledo, va estar destinat a Ceuta. L’any 1931, aprofitant-se de la possibilitat que brindava la reforma militar de Manuel Azaña, passà a la reserva i començà a escriure a El Día, emboscat com a Kim, amb dues grans línies d’atac: la República i els intel·lectuals a l’entorn de la revista La Nostra Terra, davant dels quals i amb les desmesurades bravates delatava un greu complex d’inferioritat. L’any 1934, a la revista Brisas i amb el pseudònim habitual, publicà la novel·la Mis Giacomini. El juliol de 1936, s’afegí amb entusiasme a la insurrecció armada i el mes d’octubre assumí la direcció de premsa de la Comandancia Militar de las Baleares. No es limità a fer les comunicacions ni, tampoc, s’ajustà al paper de censor, sinó que fomentà la persecució amb instàncies públiques a favor de la màxima repressió. El 1937, confiat que aquella conducta seria reconeguda per Franco, es presentà voluntari al govern de Burgos per incorporar-se de nou a l’exèrcit, però en comptes de ser destinat com pretenia a l’estat major, fou enviat al front. En vista del fracàs, va al·legar els seus problemes de salut per tornar a Mallorca i encastellar-se al poble de Bunyola, des d’on col·laborà en diverses publicacions per fer ostentació de la ideologia absolutista i jacobina que compartia amb el seu germà. El 1943, ja amb un deficient estat de salut, va publicar una segona novel·la, El tonto discreto, i el 1944, en col·laboració amb el seu germà, l’assaig Chateaubriand, el vizconde romántico. Un any després de morir s’edità Autobiografia, en part publicada en capítols.

Fins aquí el perfil més conegut. Això no obstant, com s’ha dit tantes de vegades, hi ha molts d’episodis ocults a l’entorn dels Villalonga que, durant el franquisme i el postfranquisme, han gaudit d’un tractament d’exquisida benevolència de gran part de la intel·lectualitat catalana, sota el patrocini de qui ha volgut untar d’una especial cera del corpus la memòria dels dos germans. La tirallonga d’autors que s’han sumat a aquesta cerimònia d’adulació, amb l’objectiu d’amagar o disfressar el feixisme, la misogínia, el racisme i l’anticatalanisme militant que professaren, retrata les mediocres biografies de, pràcticament, tots els escriptors en castellà dels darrers 70 anys i dels escriptors i de les escriptores bilingües de Mallorca, còmplices d’una gran manipulació. L’aureola que s’ha bastit a l’entorn de la hipotètica destresa literària dels dos germans es fa miques davant de qualsevol anàlisi rigorosa (3). El cas és que no està dit tot, ni de molt, de la trajectòria dels Villalonga i no passa any que no brolli qualque notícia. Avui tinc l’ocasió d’exposar-ne una de ben significativa: el censor va ser censurat! Justícia poètica? Paradoxes de la vida? Ell, el gran censor, un dels més grans apologistes dels crims del 1936 i del 1937, instigador directe amb el seu germà Lorenzo de l’afusellament d’Emili Darder, sí, ell, Miguel Villalonga… va ser censurat pels seus! (4)

Una carta que retrata l'autor
Una carta que retrata l’autor

Una lletra, fins ara privada i inèdita, de Miguel Villalonga a Salvador Mulet, permet de llegir moltes més coses que les que hi ha escrites. D’entrada, la impressió del full de la correspondència proclama el fatalista QUOTIDIE MORIOR (5), propi del to victimista que emet la carta i, sobretot, el document que s’hi annexa. Datada dia 7 d’agost de 1943 a Bunyola (amb ñ, naturalment), delata un pols tremolós i insegur. El contingut, adreçat a qui considera amic seu, se centra en una confidència i un regal que simultàniament constitueix una gran confessió. La confidència és ben concreta: la censura li ha prohibit incloure a El tonto discreto uns versos primitius que glosen la biografia de l’autor. El regal són les il·lustracions fetes per “uno de los mejores dibujantes de Madrid”. Diu que són 50 i que van numerats, però són 51, perquè hi ha dos dibuixos amb el nombre 39. Com així se’n va desprendre, dels originals? Sabia que no els podria aprofitar mai més? Avalava la resolució de la censura? Molt possiblement, era sobretot una manera d’expressar gratitud a Salvador Mulet. (6)

Cal analitzar el contingut dels dibuixos, ordenats a faisó d’una gran auca en cinc fulls.  Admet que era un mal estudiant, presumeix del seu heroisme en les guerres del Marroc i braveja a les totes: He leído tanto y tanto/ que a mi mismo causo espanto. No obstant, on mostra el llautó militarista és en la concepció d’utilitzar la literatura com a arma. Aquest posat es veu en més d’un dels dibuixos: Con mi lanza no embotada/ por la pluma bien cortada/ emprendo nueva cruzada o Con la pluma y con la espada/ mi fama ya está lograda. I a qui volia tallar el cap aquell creuat de saló de casa bona? Al clan de La Nostra Terra/ le hago coger cada perra/ (y es que mi pluma le aterra). Aquesta pretensiosa declaració va ser ben interpretada pel dibuixant que mostra un escriptor desarmat amb una ploma clavada com una fletxa. Gairebé al final d’aquell amargat relat que amara una biografia fracassada, deixa entreveure l’ombra del possible origen de la seva mala salut i apunta una sospitosa vinculació: Estas mujeres fatales/ (a las que llamo vestales)/ son causa de muchos males. La caricatura que fa Villalonga de la seva vida, consona perfectament amb l’autobiografia que es publicarà post mortem, però essencialment delata el trist sentit d’una eixorca i nefanda existència. Decididament, com solem dir per Mallorca, aquest home no tenia padrins! Més que mai, després de mirar aquests cinc fulls que conformen una auca de vanitats, es pot concloure allò de sic transit gloria mundi

PRIMER BLOC
PRIMER BLOC
SEGON BLOC
SEGON BLOC
TERCER BLOC
TERCER BLOC
QUART BLOC
QUART BLOC
CINQUÈ (i darrer) BLOC
CINQUÈ (i darrer) BLOC

NOTA FINAL SOBRE ELS AMICS DE VER

No sé si fa més rialles que vergonya veure com, en el feisbuc, es poden tenir milers d’amics. Això, senzillament, és impossible i si algú s’ho creu o ho vol fer creure és que té en poca estima l’amistat o en fa una frívola valoració. Per entendre tal quimera, n’hi ha prou de llegir la popular rondalla Amics de ver i amics de barret. Segur que, en el feisbuc, hi pot figurar qualque amic de ver, però la immensa majoria no passen de ser companys de viatge, adesiara efímers, amb qui podem compartir impressions, inquietuds… i poca cosa més. Tenir amics de ver, en canvi, és un tresor. Tenir-ne que saps que, encara que no els vegis gaire, hi són i sempre et fan costat és un autèntic luxe. Tenir-ne a punt d’atendre qualsevol consulta impertinent és una joia. Tenir-ne que, a més, et brinden la generosa confiança de fer-te a mans un document inèdit amb l’afegit “en pots fer allò que trobis”, resulta un privilegi de vida. És el cas que, avui, m’ha brindat l’atzar per partida doble.

Pere Mulet, acompanyat pel seu fill Delfí, recita
Pere Mulet, acompanyat pel seu fill Delfí
Joan Escanelles
Joan Escanelles

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pere Mulet és un professor jubilat, cor i pulmó de l’heroica revista Saig d’Algaida, fill del gestor de La Casa del Libro. Ell és qui m’ha proporcionat la carta amb els dibuixos censurats. Joan Escanelles, m’ha correspost una consulta simplista amb detallada pulcritud. D’aquesta manera, s’ha estravingut comptar amb la col·laboració de dos amics, cultes i savis ambdós i, també ambdós, llatinistes, quatre condicions (l’amistat, la cultura, la saviesa i el domini de la llengua dels clàssics) poc habituals i, en tot cas, males de fer coincidir. Gràcies a ells he pogut transcriure i comentar una informació sobre el fosc i tenebrós personatge que va ser Miguel Villalonga.

 

NOTES

(1) QUANT ALS GERMANS MULET I LA CASA DEL LIBRO:

Vg. Té dues cares Mallorca?

PRIMERA PART:  http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/202344

SEGONA PART: http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/202842

TERCERA PART: http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/206777

QUARTA PART: http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/207188

CINQUENA (i darrera) PART: http://blocs.mesvilaweb.cat/balutxo/?p=208005

(2) SOBRE ARÍSTIDES MAILLOL:

Vg. La xarxa Maillol d’evasió i la dama roja

http://blocs.mesvilaweb.cat/balutxo/?p=244630

(3) Vg.: Llorenç Villalonga i la llengua catalanade Josep A. Grimalt:

http://revistes.iec.cat/index.php/ER/article/viewFile/60761/61017

(4) PER A SABER MÉS COSES DELS VILLALONGA:

Mort de dama; un pamflet per desmitificar

http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/239577

Patografia de Llorenç Villalonga

http://blocs.mesvilaweb.cat/balutxo/?p=239064

La darrera paraula? (més sobre sant Llorenç Villalonga)

http://blocs.mesvilaweb.cat/balutxo/?p=242672

Mites fatus (Llorenç Villalonga va ser Pep Gonella)

http://blocs.mesvilaweb.cat/balutxo/?p=260364

(5) Després de cercar i trobar la procedència de la citació, vaig consultar Joan Escanelles. No em puc resistir a transcriure la resposta, probablement inimaginable per Miguel Villalonga:

«Pau als Corintis, I, cap XV, vv. 30-31: “Ut quid et nos periclitamur omni hora? QUOTIDIE MORIOR per vestram gloriam, fratres, quam habeo in Christo Jesu Domino nostro”

He deixat en cursiva la cita literal del text, però no el referent a la ubicació. He precisat que la font és la primera Carta als Corintis (en són dues) i els versicles citats són el 30 i el 31, seguits i complets. La frase del v. 30 és interrogativa, i ho he marcat. On diu fratus, hem de posar fratres. He pensat, de QUOTIDIE MORIOR, que ho destacau en majúscules a posta i ho respect. Igualment, he de mantenir les majúscules inicials de Christo Jesu Domino, però l’he llevada a nostro. ¿I què esperaves de mi, sinó mariconades?

La traducció? Per a què, també nosaltres ens posam tothora en perill? Cada dia m’expòs a morir per la glòria que em dau, germans, la qual tenc en el Crist Jesús, Senyor nostre.

En comptes de morior, he traduït ‘m’expòs a morir‘, seguint una interpretació de l’Institut Bíblic Pontifici de Roma que gira apothnesco, del grec al llatí, com a ‘in periculo mortis sum” ¿Com així interpret vestram gloriam per ‘la glòria que em dau’? Perquè l’original grec posa kaúchesin, acusatiu de kaúchesis, i vol dir ‘motiu de bravejar’. N’he sortit amb 7 síl·labes fòniques; el text llatí en du 6. La ‘ch’ caldria pronunciar-la amb aspiració, com en la ‘j’ de ‘jaleo’.»

(6) Salvador Mulet va tenir la iniciativa de fer, de manera artesanal, un Kalendari Algaidí que, a partir de 1938, enviava a tres dels antics companys de tertúlia de La Casa del Libro: Jaume Busquets, Miguel Villalonga i Joaquim Verdaguer. En feia quatre exemplars que, les successives morts, reduïren a dos. Va continuar l’elaboració dels almanacs fins a l’any 1960.

 

Aquesta entrada s'ha publicat en General el 24 d'abril de 2015 per Bartomeu Mestre i Sureda

FRANCISCA ARTIGUES; UNA FADA PADRINA

Deixa un comentari
Contracoberta del catàleg
Contracoberta del catàleg

Inspirada, instada, impulsada, induïda, sempre animada i, qualque estona, fins i tot atiada per Miquel Barceló, sa mare, Francisca Artigues Nicolau Randa (Felanitx, abril de 1926), exposarà teles pintades i teixides al Museu Tèxtil (1) de la ciutat de San Gall dels Alps de Suïssa, entre el 18 d’abril i el 15 de novembre d’enguany. Tot a partir de dibuixos del seu fill, artífex i còmplice d’aquesta bella aventura artística.

Matances (novembre 2014). Foto: Jean-Marie del Moral
A matances (novembre 2014). Foto: Jean-Marie del Moral (extreta del catàleg)

L’artista és una dona alegre i amb una vitalitat i un dinamisme que esbaldreguen els guarismes de qualsevol edat. Hiperactiva sempre, només remuga quan li fan els comptes o quan li volen capgirar la idea que ella ha imaginat abans de teixir-la. El seu fill ho explica amb unes pinzellades literàries ben quadrades (sabut és que el rodó mai no quadra). S’han publicat, a faisó d’invitació, en un catàleg auster, precís i preciós, editat en alemany, anglès i català.

Miquel Barceló parla de Francisca Artigues
Miquel Barceló parla de Francisca Artigues (extret del catàleg de Suïssa)

Un sonador de guitarra

ha de tenir fins sentits

i saber remenar els dits

de la mà dreta i l’esquerra

(Cançó popular mallorquina)

Jo he vist na Randa fent randa. He vist brodar na Francisca i puc donar fe, almenys durant la darrera dècada, dels milers d’hores que ha dedicat a enramellar estovalles, cortines, mariol·los per a les nétes, coixins… Peixos i pops i ocells i algues i coralls i flors i fulles de cascall de tots els colors; els imaginables i els inimaginables, tots. Els fila, els enfila i els mescla, amb el magisteri i la destresa dels dits (“dits per tocar l’orgue!” – diuen al poble -), amb totes les gammes de l’iris. Els fils de la capsa de costures delaten tots els tons que brollen com un salt d’aigües.

Una mostra del costurer
Una mostra del costurer

L’agost del 2013, coincidint amb les festes del seu poble, ja va exposar una sola tela que ser molt visitada i comentada (2).

Postal-invitació amb la tela
Postal-invitació amb una tela de rondalla

A la foto inferior, amb Francisca Artigues, el seu fill Miquel i el seu nét Quim, com a contrast de referència, es pot endevinar l’extensió (i, amb la grandària, la feinada!) del magnífic brodat exhibit fa dos anys a Felanitx i que ara s’exposarà a Suïssa.

A Can Veta (agost del 2013)
A Can Veta, carrer de Jordi Sabet de Felanitx, l’agost del 2013 (foto BMS)

Tanmateix, des del primer dia, la imatge que em va venir al cap és la de la fada padrina (3). Ja fa anys que, conforme a la nostra cultura matriarcal, ella és coneguda familiarment com la padrina. La seva feina em recorda l’universal conte que ens descriu aquella dona màgica i clandestina (cap autor no li ha sabut posar nom) que es presentà en auxili de la jove maltractada, tancada a pany i clau, privada d’assistir als tres balls que s’havien convocat per assistir i donar cobeig a un príncep blau desolat i entabanat (coses de la monarquia!). Serà la fada padrina qui, com una dona d’aigua deixondida i alquimista, nit rere nit proveirà la víctima per tal que esdevingui victoriosa. La intendent serà la clau de l’èxit, patrocinadora de l’anhelat triomf del bé sobre el mal, promotora de la insurrecció contra el domini fosc i, finalment, estimuladora de l’alliberament contra l’oprobi. El primer vespre li durà un vestit de seda blava brodada amb tots els peixos de la mar, l’endemà un de setí groc amb tots els ocells del cel i els animals del bosc, el tercer i darrer dia, un de tela de plata amb tot el firmament d’estels, amb la lluna i el sol enlluernador.

La rondallística és la primera pedra de la mitologia
La rondallística és la primera pedra de la mitologia

D’aquesta història se n’han fet mil variacions. A tot el món és coneguda amb noms diversos: Cinderella, Vassilissa, Peldicenere, Cenicienta, Cenerentola. A partir del conte original (xinès, naturalment), la història ha estat interpretada i escrita de nou per Perrault, Andersen o els Germans Grimm, entre milers, fins al gairebé sempre abominable Walt Disney. És també la protagonista d’òperes i ballets dels més prestigiosos músics contemporanis (Rossini, Strauss, Prokófiev…). En català, la versió més coneguda és La Ventafocs de Joan Amades, però a Mallorca s’imposa de molt la rondalla de N’Estel d’Or, perquè qui l’ha escoltat de petit (sobretot en la veu d’una mare, d’un pare o d’uns avis) no en vol d’altra.

Caràtula del catàleg
Caràtula del catàleg

 Ella está en el horizonte. Me acerco dos pasos, ella se aleja

 dos pasos. Camino diez pasos y el horizonte se corre diez

 pasos más allá. Por mucho que jo camine, nunca la alcanzaré.

 ¿Para que sirve la utopía? Para eso sirve: para caminar.

Eduardo Galeano (Montevideo, 3 de setembre de 1940 – 13 d’abril de 2015)

I què ens mostrarà aquesta felanitxera per devers Suïssa? Doncs exactament això que he dit: teles brodades de la fada padrina, estampes de les 1001 nits, colors destil·lats que, per camins, carrerons i camades, prenen formes i música i paraules i imatges i màgia i il·lusió i fantasia i somnis… Amb una paraula? Només una? UTOPIA!

NOTES

(1) El Textilmuseum no és un lloc qualsevol. Es tracta d’un centre emblemàtic que recull des d’antigues teles egípcies, fins a mostres de la innovadora indústria tèxtil a màquina, passant per brodats manuals o vestits històrics. La ciutat, al centre de la Suïssa oriental, va néixer a l’entorn d’una abadia fundada l’any 612 per un monjo irlandès, Gal, que dóna nom a una població que supera els 150.000 habitants. Vg.- http://translate.google.cat/translate?hl=ca&sl=de&u=http://www.textilmuseum.ch/&prev=search

Abadia i convent benedictí de Sankt Gallen
Abadia i convent benedictí de Sankt Gallen, Patrimoni de la Humanitat

(2) Vg. el vídeo d’Agustí Torres il·lustrat musicalment per Quim Barceló a: https://vimeo.com/72481837

(3) La fada padrina és un personatge dels contes tradicionals, on representa la màgia que fa canviar la sort dels protagonistes. És una descendent de les parques romanes i dels genis islàmics. Apareix per revelar una realitat oculta, concedir un do o un desig o transformar determinats objectes de la realitat. (De la Viquipèdia)

 

POST SCRIPTUM.- Tres anys i mig després de l’exposició a Suïssa, Francisca Artigues, amb 92 anys plens de vitalitat i energia, va fer l’exposició, ampliada, a Madrid

 

PARAULES PER A UN TRICENTENARI

Deixa un comentari
Fotografia: Cathy Sweeney
Fotografia: Cathy Sweeney

Avui, a la Torre del Serral dels Falcons, organitzat per iniciativa de la societat civil de Manacor, amb l’Obra Cultural Balear del poble al capdavant, i en el marc dels actes organitzats per la Comissió Cívica del Tricentenari 1715-2015, s’ha fet un acte de dignitat en memòria de Guillem Riera, el talaier que va morir dia 4 d’abril de 1715, avui feia 300 anys en clau, en rebutjar el primer intent borbònic de desembarcar a Mallorca, últim bastió de resistència contra Felip V. L’acte, presentat per l’historiador Antoni Tugores, ha comptat amb les intervencions de l’escriptor Pere Morey, el qual ens ha relatat l’episodi i ha coordinat l’ofrena floral, Biel Majoral, que ens ha cantat Jo sóc català! de Pere Capellà, Maria Rosselló, que ens ha cantat Siau qui sou! de Guillem d’Efak , els poetes Bernat Nadal i Hilari de Cara (recitat per Jaume Gomila), Núria Feliu , que ens ha fet recitar amb ella El meu poble i jo de Salvador Espriu i els glosadors Mateu Xurí, Maribel Servera i Sebastià Adrover. De part meva, després de dir Forans i ciutadans de Guillem d’Efak, he llegit les paraules que transcric en blau.

 

 

Foto: Cathy Sweeney
Foto: Cathy Sweeney

 

Al llarg del 2014, Barcelona i el Principat, varen commemorar un tricentenari amb gran desplegament de recursos. De fet, a l’hora de fer balanç, tot han estat xifres: nombre d’activitats, quantitat de participants, pressupost destinat… Cap esment a la dignitat i a l’honor; matemàtiques! Així mateix, un dels comissaris va afirmar que volien que “ningú no romangués exclòs de la celebració”. Doncs bé que fracassaren, perquè varen excloure més de la meitat del territori i de la població d’aleshores. Oblidaren que l’enfrontament contra Felip V va ser del conjunt de la Nació Catalana. Cap acte oficial de reconeixement als fusellers valencians. Cap acte de record als artillers mallorquins. Cap acte de gratitud als mariners illencs que foren els qui més aportaren en hisendes i en vides a la defensa de Barcelona. El Tricentenari 1714-2014 va servir per recordar l’efemèride d’una guerra que va condicionar i condiciona la nostra història com a poble, però va ser planificada a l’estil de Michael Collins! Dia vindrà que, qui ara ha menystingut i oblidat, haurà de reparar la ignomínia. Sortosament, la participació ocultada per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya va ser corregida per altres entitats catalanes que, amb gran dignitat, varen estar a l’alçada com Memorial 1714, Indrets del Record, Agrupació Excursionista de Catalunya, Germania-Randa, La Violeta de Gràcia, l’Ateneu Barcelonès, el Born Centre Cultural o, a Prada, la Universitat de València.

 

Nosaltres no som d’eixe món i, avui i aquí, des d’aquesta torre de l’antic Regne de Mallorques, abominam de l’amnèsia que ens ha empeltat, a sang i a foc i durant 300 anys, la dinastia borbònica i els seus còmplices. Nosaltres, avui i aquí, recordam Guillem Riera i totes les víctimes de Mallorca, amb especial esment als màrtirs de l’Horta i Calonge. Però, amb ells, recordam també Bac de Roda, Carrasquet, el General Moragues, Antoni de Villaroel, Joan Baptista Basset, el Marquès de Rubí i, més enllà dels herois reconeguts, el compromís solidari i la solidaritat compromesa d’aquelles dones i d’aquells homes que lluitaren, sovint anònimament i en més d’un cas fins a la mort, per preservar les nostres institucions, els nostres drets i la nostra sobirania nacional. Honor i glòria! D’avui enllà girem l’esquena al Decret de Nova Planta i caminem cap al Dret a Decidir. Continuarem la lluita amb la paraula. Les nostres armes seran les urnes. 1715 va ser l’any de la presa. El 2015 ha de ser l’any de la represa.

 

Com a acte de vindicació contra la memòria sembrada de sal, vull exemplificar-ho en el cas dels eivissencs, tan implicats i tan transcendentals en la defensa de Barcelona i, com la resta d’illencs i de valencians, oblidats per les institucions oficials de tots els nostres territoris. Ja fa 125 anys que l’advocat Felip Curtois i Valls (1838-1916) va escriure una quarteta, amb una proclama clara de catalanitat, a la qual Isidor Marí afegiria un clam a la memòria i a la represa col·lectiva. El resultat de la conjunció és aquest: 

Que som terra catalana
ja és ben fàcil d’advertir,
llevat que un tengui lleganyes
o cervell de ratolí.
Sa llengua mos agermana,
sa història no pot mentir.

Eivissa, petit bocí
de la terra catalana
que arrancà la tramuntana
i enmig de la mar florí.

Va florir i ara ja grana,
i arriba es temps de collir,
i enc que bufin tramuntanes,
tot comença a reverdir,
sa memòria, ses solanes,
ses feixes i es vells amics.
I basta que mus separaren,
que molt més ens hem d’unir,
com es grans d’una magrana,
que no ens puguen despartir.
Entre germans ningú mana,
no ens podem desavenir.
Sa feina no serà vana
si arribam a aconseguir
sa llibertat sobirana
que un dia vàrem tenir
i es drets que junts defensàrem
lluitant contra en Felip V.

11100230_949642291735426_3102824301527988518_n  11046215_949821385050850_8310210310545617884_n

 

ALGUNS VÍDEOS DE L’ACTE:

SOM UNA NACIÓ: https://www.youtube.com/watch?v=f5yeBE5ABGA

SIAU QUI SOU!: https://www.youtube.com/watch?v=sHiIRgAcEbY&feature=em-upload_owner

LA VIDA, LA LLIBERTAT: https://www.youtube.com/watch?v=i8ng6yo9_FM&spfreload=10

 

Aquesta entrada s'ha publicat en General el 4 d'abril de 2015 per Bartomeu Mestre i Sureda