Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

La Generalitat té alternatives (VICENÇ NAVARRO a ARA, 11/04/2013)

0
Publicat el 11 d'abril de 2013

La Generalitat té alternatives (VICENÇ NAVARRO a ARA, 11/04/2013)

Una postura bastant generalitzada en centres financers i econòmics de Catalunya, que es reprodueix també en mitjans d’informació propers a les opcions polítiques de sensibilitat conservadora i liberal, és que el govern de la Generalitat ja ha esgotat, a la pràctica, la possibilitat de generar més recursos a través d’impostos. Es diu i s’escriu amb gran freqüència que l’única sortida que li queda per assolir l’objectiu de dèficit públic és retallar la despesa pública, incloent-hi la despesa pública social, que ja ha assolit uns nivells tan baixos que estan afectant molt seriosament la mateixa viabilitat dels serveis públics del ja escassament finançat estat del benestar.

Les dades, però, no avalen aquesta postura. Vegem-ho impost per impost, començant per l’impost de successions i donacions. Les diferents reformes que aquest impost (sobre el qual la Generalitat té plena potestat) ha experimentat han causat una reducció dels ingressos de la Generalitat des de 1.000 milions d’euros (que representen el 0,47% del PIB de Catalunya) l’any 2008 fins a 400 milions (el 0,19% del PIB de Catalunya) l’any 2011. Això vol dir que s’han reduït els ingressos del govern català per una quantitat de 600 milions d’euros, que podrien recuperar-se any rere any si les retallades d’aquests impostos es revertissin. No cal dir que els grups més afavorits per aquestes retallades van ser les persones amb més propietats, que serien les més afectades si les retallades es revertissin.

També es va reduir l’impost del patrimoni, una reducció que com és natural va beneficiar especialment les persones que en tenen més. Aquesta reducció (que a la pràctica va equivaldre a l’eliminació de l’impost) va significar, l’any en què va tenir lloc la reforma, la pèrdua de 500 milions d’euros de recaptació (una xifra que representava el 0,25% del PIB de Catalunya). Aquests fons podrien recuperar-se si la reforma del 2008 es revertís i s’apliquessin els mateixos tipus i exempcions que s’aplicaven abans.

Una altra font d’ingressos podria ser l’augment de l’impost sobre els viatges en avió. Segons Aena, la companyia pública gestora dels aeroports a Catalunya, els aeroports catalans el 2012 van tenir un trànsit de 38.874.897 passatgers (sortides i entrades dels aeroports de Catalunya). Si cada passatger pagués 3 euros d’impost, la Generalitat podria cobrar 116 milions d’euros més dels que obté. I si fossin 5 euros, la recaptació seria de 190 milions d’euros. L’experiència internacional mostra que aquesta mesura no té impacte significatiu en el trànsit aeri com a resultat de l’escàs impacte en la factura, ja que representa un percentatge molt baix del cost total per al viatger (una situació semblant passa pel que fa a la pernoctació en els hotels, un àmbit en què es poden recuperar quantitats fins i tot superiors).

Una altra font d’ingressos poc desenvolupada a Catalunya i a Espanya són els impostos ecològics, que a Espanya representen un percentatge sobre el PIB (1,65%) molt per sota de la mitjana de la Unió Europea dels 27 (2,37%). Si Catalunya igualés tal mitjana, la Generalitat de Catalunya ingressaria 1.200 milions d’euros addicionals. En realitat, si Catalunya recaptés en impostos ecològics el mateix que alguns dels països de la UE que tenen un nivell semblant de riquesa (mesurat pel PIB per càpita), els ingressos gairebé doblarien la xifra anterior.

Un altre impost que hauria generat grans ingressos a la Generalitat de Catalunya hauria estat el gravamen sobre el valor afegit de les transaccions financeres, que, segons el Fons Monetari Internacional, representa el 5,3% del PIB per a Espanya. Les dades de l’Instituto Nacional de Estadística (INE) mostren que aquesta dada és molt similar per a Catalunya. Si aquestes transaccions es gravessin com es grava el consum (al tipus de l’IVA reduït, és a dir, un 10%), es podrien haver recaptat 1.110 milions d’euros més el 2011. La Generalitat de Catalunya, seguint l’exemple d’altres comunitats autònomes, va intentar iniciar aquest camí gravant els dipòsits bancaris, la qual cosa va ser anul·lada pel govern central pel procediment de crear aquest impost a tipus zero, una imposició instaurada per evitar que les comunitats autònomes utilitzessin aquesta via per generar recursos. Aquest intent, però, no hauria de frenar altres alternatives en aquesta línia. Fins i tot el Fons Monetari Internacional (en general gran defensor dels interessos financers) ha assenyalat que és una via d’ingressos per a les administracions, tant centrals com autonòmiques i locals.

Una altra via és, com ha fet el Canadà, crear un impost finalista, encaminat a generar recursos per a la sanitat. Seguint aquesta política fiscal, Catalunya podria ingressar més de 1.000 milions d’euros, que podrien substituir o complementar els sistemes de copagaments. Totes les enquestes assenyalen que la popularitat o impopularitat dels pagaments del ciutadà a l’estat depèn del fi al qual es destina aquesta recaptació i també de la progressivitat que tingui. Com a sistema de finançament de la sanitat, la imposició fiscal progressiva és més popular, o menys impopular, que el sistema de pagament o copagament de l’usuari en el moment d’utilització del servei.

Altres fonts, com determinar les multes i sancions segons el nivell d’ingressos del sancionat, tal com es fa a Finlàndia, podrien generar també considerables recursos. Una estimació inicial seria de 150 milions d’euros.

Tots aquests són exemples de mesures que podrien augmentar els ingressos a la Generalitat de Catalunya. Que es duguin a terme o no depèn de la seva voluntat política.

No cal dir que la Generalitat hauria de pressionar (com han fet tots els governs de la institució) l’estat central perquè assumeixi una part més gran de les retallades, ja que han estat les comunitats autònomes (que són responsables dels serveis públics de l’estat del benestar) les que han portat la càrrega principal de la reducció. Però això no és suficient, perquè els ingressos generats per la Generalitat sempre han estat més baixos del que li correspon pel seu nivell de riquesa. Aquesta és la realitat.

Joves en crisi: conferència pública (10.04.2013) / Youth in Crisis: Public Conference (10.04.2013)

0
Publicat el 9 d'abril de 2013
Al voltant de 200 joves (activistes, estudiants, sindicalistes, activistes verds, i d’altres representants de moviments i societat civil organitzada) d’arreu d’Europa debatran demà al PE sobre el futur de la joventut a Europa i faran propostes sobre instruments i polítiques que permetin contrarrestar la crisi.

****

Youth in crisis: Public conference


Event:
Conference

Date: 10 April 2013 from 09:30 to 18:30

Place: European Parliament – Room A1G3 – 60 rue Wiertz – 1047 Brussels

Around 200 young people (young activists, students, unionist, green activists and other partners from the movements and the young civil society) from all Europe will discuss the future of the youth in Europe and with which policy instruments we can counter the various crisis of our times.


DRAFT PROGRAMME

8.30h Registration and entrance ASP building

9.15-9.45h     Room A1G3

  • Presentation of the program “Youth in Crisis” by Raül Romeva i Rueda (MEP)
  • Presentation of the Federation of Young European Greens by Ingrid Nyman
  • Presentation of the European Green Party by Reinhard Bütikofer (MEP)

 

9.45-10.30h  Welcome by KATRIN GÖRING-ECKARDT, Candidate of Bündis 90/Die Grünen for the Bundestag 2013 elections 

11.00-13.00h Parallel workshops (approx. 40 persons each)

a.         Youth vision on the European economic crisis – Room A5E1

  • FYEG Moderator Sebastian Power
  • External inputs: Aline Fares from Finance Watch 
  • MEP: Reinhard Bütikofer and Franziska Brantner

b.         Youth vision on the European democratic crisis – Room A1G3

In cooperation with the Green Group Strategic Working Group.

  • FYEG Moderator Iva Markovic
  • External inputs: Natacha Cingotti from Friends of Europe
  • MEP: Rui Tavares 

c.         Youth vision on the European social crisis – Room 1C47

  • FYEG Moderator Vesna Jusup
  • External inputs: Pablo Sanchez from European Public Services Union
  • MEP: Ska Keller

d.         Youth vision on the European energy and environmental crisis – Room 1C51

  • FYEG Moderator Maarten Coertjens
  • External inputs:  Gabriella Zanzanaini from Food and Water Watch
  • MEP: Nikos Chrysogelos and Raül Romeva i Rueda 

In the working group there will be a vote on the 5 best proposals in each group.The group will also appoint one or two people who will present these proposals after

13.00-14.30h            Lunch in front of the room A1G3

———————————————–

Conference at the European Parliament (ASP 1G)

15.00-15.45h            What do young people want from the EU? 

  • Winner of essay on youth views of the EU crisis
  • László Andor’s European Commissioner for Employment, Social Affairs and Inclusion 
  • Representative of the Irish Presidency (tbc)
  • FYEG moderator Michael Bloss

15.45-16.15h            Presentation of the 5 best proposals per workshop. 

This will together be the 20 proposals that come out of this day and will be the ideas that the Greens might want to take up in their thinking on youth issues. 

16.15-16.30h            Presentation winner of the essay competition by Ska Keller (MEP) 

Presentation of the Manifesto by the Portuguese youth group 

16.30-17.30h            Open debate: Moderation by Ska Keller (MEP)

17.30-18.15h            Next steps: Greens proposals for a Europe where young people have a future. Strategy for 2014.

  • YEG Spokesperson moderator Terry Reintke 
  • MEPs will respond to proposals

18.15-18.30h            Explanation of the action

18.30-19.30h            Action! Place Lux/EP entrance 

The group of 200 young people will do an action in front of the parliament. 

Entrevista per a El Temps (on parlem de diverses coses d’actualitat)

3
Publicat el 8 d'abril de 2013

Entrevista per a El Temps

Raül Romeva: “El dret a decidir és majoritàriament inqüestionable a la UE

POLÍTICA

Nicolás Tomás | ElTemps 1503, 02/04/2013

Raül Romeva i Rueda (Madrid, 1971) és eurodiputat d’Iniciativa des de l’any 2004 i vice-president del grup parlamentari Verds-Aliança Lliure Europea. Una veu desacomplexada dins el seu partit i dins el Parlament Europeu, a qui no li tremola el pols a l’hora d’apostar per un estat propi

Vau enviar una carta a la Unió Europea denunciant una possible intervenció militar de Catalunya. Ho veieu com una amenaça real?

—El que vaig fer va ser denunciar davant les institucions europees una sèrie d’amenaces. No vaig dir que me les cregués. Uns quants diputats vam donar a conèixer una situació, perquè és un moment delicat, de moltes susceptibilitats, i és molt important mantenir el debat en uns termes democràtics. També de discrepància, si es vol, però democràtica. Hi ha determinades declaracions, d’una banda i de l’altra, que no es poden acceptar. El que vam fer, doncs, és informar. No hi base per a creure en una intervenció militar, que vull considerar descartada, però no podem permetre que s’alimenti un discurs que obri aquesta possibilitat. Va ser una simple anècdota, una reflexió pública.

—Seguint amb l’exèrcit, què us van semblar les imatges de militars espanyols a l’Iraq?

—Demostren que el pitjor que pot passar en aquests moments és que no passi res. Aquí hi ha hagut una situació d’impunitat respecte a una de les mentides més flagrants de la història, com són les excuses per a justificar la invasió d’Iraq. No n’hi ha hagut cap conseqüència política, i encara menys judicial. Els qui van perpetrar aquella mentida han passat a la història de manera totalment impune, tot i ser responsables d’una guerra criminal i de milers de morts. És el moment de portar Aznar, Bush, Blair i també Barroso, que era el quart de la foto de les Açores, als tribunals internacionals. És un dels reptes que hem d’encarar sense cap mena de por ni tremolor.

 —Parlant d’imatges, quina en tenen del procés sobiranista els vostres companys eurodiputats?

—És molt diversa, perquè comprensiblement hi ha una tendència a llegir el que està passant a Catalunya en funció del que viuen a casa seva. El que sí que hi ha és una convicció que és un tema que mereix parlar-ne, que des de l’Onze de Setembre ja no és anecdòtic. Volen saber com, de cop i volta, s’ha arribat a aquesta situació. I, des del punt de vista d’una consulta democràtica, la gran majoria entén que qui ha de decidir el seu futur és el poble de Catalunya. Poden no estar d’acord a l’hora d’escollir independència, però no estan en contra que sigui que Catalunya decideixi. El dret a decidir és majoritàriament inqüestionable a la Unió Europea. Al cap i a la fi, la Unió Europea és molt conscient que les realitats són dinàmiques.

—Què voleu dir?

—Dos anys abans de la reunificació alemanya, ningú no pensava que acabaria reunificada. De cop i volta, el 1989 cau el mur de Berlín i has de pensar en una realitat nova i adaptar-t’hi. Dos anys abans de la separació de Txèquia i Eslovàquia, ningú no pensava que allò podria passar. Dos anys abans que Letònia, Lituània i Estònia fossin repúbliques independents, ningú no s’ho imaginava. Òbviament són realitats que no tenen res a veure amb Catalunya, però demostren que els marcs geogràfics, polítics, temporals i mentals evolucionen. Que no s’hagi produït una ampliació interna no vol dir que no pugui passar. Els papers i les constitucions aguanten tant com aguanten, fins que s’han de canviar. 

—Llavors, en el dret a decidir, Catalunya hi trobarà aliats o simplement neutralitat?

—Segons com es faci el procés, podrem trobar més o menys aliats. El primer objectiu és singularitzar el cas de Catalunya, i reivindicar que no és comparable a altres realitats. Si posem al mateix nivell Catalunya i Kosovo, això és un pastitx i no s’aguanta per enlloc. Catalunya és Catalunya, amb la seva història, el seu marc democràtic, la seva realitat socioeconòmica i la seva població. Els suports vindran en funció que puguem explicar aquesta singularitat. També hem de ser conscients que la Unió Europea és una unió d’estats. No serà fàcil que aquells actors preeminents acceptin canviar les regles del joc. La sobirania d’ara no té res a veure amb la sobirania dels estats fa quinze anys. 

—No hi haurà una sobirania plena?

—No hi ha una sobirania estatal en temes econòmics, fiscals o socials. El concepte ha evolucionat. El procés català també està molt lligat a l’evolució del procés europeu. El meu objectiu és que Catalunya pugui tenir el mateix paper que qualsevol altre estat dins la Unió Europea, però sent conscients que els estats han de tenir molt menys poder. No té sentit tenir 27 bancs centrals i polítiques econòmiques i una sola moneda. Al cap i a la fi dependrà de variables que no podrem controlar, i per a això caldrà diàleg, capacitat d’argumentació i consciència de les limitacions. I no serà gratuït: nego la major que la independència és la solució als problemes de Catalunya. La independència no és cap panacea de res, els problemes estructurals seguiran existint. No m’agraden els discursos màgics i simplistes, en cap dels dos sentits.

—Quan dieu que Catalunya no és Kosovo, feu referència a la declaració unilateral que s’ha proposat des de certs sectors del sobiranisme?

 —Catalunya ha de seguir un procés absolutament singular. No oblidem que Kosovo ha arribat on ha arribat a partir d’una guerra i milers de morts. Tinguem una mica de respecte. No ens comparem amb realitats que, per la seva desgràcia, han hagut de patir un procés que no desitjaven. I Kosovo no està a la Unió Europea, és un marc totalment diferent. Una altra cosa és que tu en puguis treure lliçons sobre processos, però no replicar-los. Catalunya està en condicions de fer un procés singular i exemplar. És bo aprendre del que ha passat a altres llocs, però sent conscients que el nostre cas és diferent. Determinats mimetismes amb Kosovo em preocupen si l’objectiu és replicar el procés. 

—Ser un estat de la Unió Europea és una condició sine qua non del procés o contempleu més realitats, com ara la suïssa o la islandesa?

—Hem de ser conscients de la diversitat d’opcions. El millor seria un procés d’autodeterminació democràtic, que acabés amb un reconeixement com a estat dins la Unió Europea. És el que desitjo i és possible legalment, però no vol dir que passi automàticament. De la mateixa manera hi ha la possibilitat de sortir de la Unió Europea i que et vetin l’entrada. Entre aquests dos escenaris, també hi ha múltiples opcions, com sortir de l’euro sense sortir de la Unió Europea o sortir de la Unió Europea sense sortir de l’euro. Per això, el procés és fonamental. Però als altres països de la Unió Europea, Espanya inclosa, els interessaria una Catalunya fora de la Unió Europea? Jo crec que no. Una altra cosa és que surti l’orgull patri de la parella abandonada, però estaríem parlant d’emocions i no de racionalitat. Hem de tenir clar que hi ha molts escenaris i que tots tenen costos. Condició sine qua non? Depèn del preu, i la gent haurà de saber-los quan voti. 

—I què en penseu, de l’actuació europea en el cas de Xipre?

—Ha estat un nyap absolut que, més enllà de crear una manca de credibilitat absoluta en les institucions europees, ha generat desconcert i, fins i tot, pànic. Mai no s’havien tocat els estalvis dels petits estalviadors, és impensable. Ara el desastre financer l’han de pagar ells? Això és creuar una línia vermella que ni tan sols els liberals han acceptat. I pitjor encara: ara sembla que aquesta decisió no la va prendre ningú. Després de la pífia, sembla que ningú no ho ha decidit. El gran problema que té Europa és el dèficit democràtic de les seves institucions. Les decisions es prenen amb un nivell d’opacitat i descrèdit brutals. Això està matant la Unió Europea. El cas de Xipre és un indicador del problema estructural que tenim. 

—Veieu possible el gir que tant demanen en les polítiques d’austeritat?

—No és que sigui possible, és que és necessari. Les polítiques d’austeritat no sols no estan provocant la reactivació econòmica d’Europa, sinó que estan matant gent. Hi ha gent que s’està suïcidant. L’índex de pobresa està augmentant de manera increïble: tres milions de pobres en aquests moments a l’Estat espanyol. Estem parlant d’uns nivells absolutament inacceptables des del punt de vista de la cohesió social i de l’estabilitat territorial i social. Això té a veure amb decisions concretes que s’han pres vinculades a uns ritmes impossibles.

—L’ajustament, doncs, és necessari, tot i que a un altre ritme?

—Ningú està dient que no calguin mesures d’ajustament pressupostari. Baixen els ingressos i has d’ajustar-t’hi. El problema és de ritme: fer la feina de deu anys en un o dos. El dèficit és un instrument que està pensat per a poder acompanyar l’ajustament sense malmetre pilars bàsics de l’estat del benestar. Aquesta obsessió per arribar demà mateix al dèficit zero, sense poder fer polítiques de reactivació econòmica, és un suïcidi individual i col·lectiu. Cal un augment dels ingressos, com ara la taxa sobre les transaccions financeres o la lluita contra la corrupció. Un estudi de la Comissió diu que la corrupció a la Unió Europea li costa uns 120.000 milions d’euros, que equival al seu pressupost anual. Ataquem els verdaders responsables, els especuladors que s’han enriquit amb aquesta crisi, i no gent que sobreviu com pot. Hi ha gent que està morint de càncer a Grècia. No pots fer veure que això no t’afecta. No és un caprici ideològic, és la realitat dramàtica. 

—I aquestes potser ambigües polítiques de reactivació econòmica, en què es concreten?

—Hi ha tres àrees clau en les quals podríem invertir per a recuperar econòmicament, ecològicament i socialment la situació. La primera és la de les energies renovables, econòmicament molt potent. Permet fer front al canvi climàtic, crear ocupació i garantir un model energètic autosuficient. Això vol dir invertir diners públics, creant infraestructures i promocionant l’emprenedoria, amb capacitació i mesures fiscals. La segona és el del treball en xarxa: construïm la Silicon Valley del sud d’Europa. Tenim un gran dèficit en inversió en innovació i recerca. I la tercera àrea són tots els sectors vinculats a la cohesió social. El gran drama és que determinats sectors neoliberals no entenen que la cohesió social no és un caprici. Al contrari, la cohesió social és un pilar del creixement. Si desmantelles l’estat del benestar, i crees desigualtats, al final l’economia se’n ressentirà. Una societat cohesionada és econòmicament més eficaç, més eficient, més rendible i genera més ingressos a través dels impostos. Però tot això no ho pots fer amb una caixa buida.

—Tornem a Catalunya. Us han convençut les explicacions d’Oriol Pujol?

—En absolut. En un moment de descrèdit com el que vivim, els gestos són molt importants. Qualsevol ombra de dubte és perillosa col·lectivament. En aquest sentit, que deixi les seves responsabilitats al partit i mantingui l’escó em sembla, en el millor dels casos, incoherent, i políticament un error. Això genera una imatge preocupant. Quan tu estàs imputat en una causa d’aquestes característiques, el que has de fer és deixar els càrrecs i clarificar les coses per la via legal. 

—Vós sí que deixareu el càrrec i no us tornareu a presentar, però perquè voleu. No us hi sentiu còmode?

—Ja ho vaig decidir el primer mandat. Vaig dir que havia de ser temporal, com a màxim dos mandats. Els mandats són de cinc anys, i en total en són deu. Estic sol, sóc l’únic diputat del meu partit, i això m’obliga a cobrir tots els fronts. Tot plegat té un cost. Per qüestions democràtiques, és bo que els càrrecs siguin rotatoris. És també una qüestió de responsabilitat personal i familiar. Passo quatre dies a Brussel·les, però quan torno aquí tampoc no estic de vacances. És un càrrec de 24 hores al dia i set dies a la setmana. Tinc dos fills que reclamen la meva presència. I jo, que sóc membre de la comissió de drets d’igualtat, crec en el repartiment de les tasques entre home i dona.

 —Teniu pensat què fareu després?

—No ho sé. Un any és molt de temps i dóna per a molt. Ara mateix m’inquieta, la situació és la que és, però queda un any de feina molt intens. Hi ha molts fronts oberts encara que vull guanyar i hi ha moltes batalles que reclamen la meva atenció. El 25 de maig de 2014 serà el dia que canviaré de registre i ja veurem què passarà

Font foto: El Temps.

La reforma de la PAC, a debat (per a RTVE, Europa2013) / La reforma de la PAC, a debate (para RTVE, Europa2013)

0
Publicat el 6 d'abril de 2013
Europa 2013 – El debate – Reforma de la PACVer vídeoEuropa 2013 - El debate - Reforma de la PAC
Debat sobre la reforma de la PAC, per a RTVE (Europa 2013), entre Esther Herranz (PP, PPE), Iratxe García (PSOE, SyD) i Raül Romeva (ICV, Verds/ALE) (emès el passat 29 de març de 2013).

Debate sobre la reforma de la PAC, para RTVE (Europa 2013), entre Esther Herranz (PP, PPE), Iratxe García (PSOE, SyD) y Raül Romeva (ICV, Verds/ALE) (emitido el pasado 29 de marzo de 2013).

El Tractat sobre Comerç d’Armes: nou pas, nova lliçó

0
Publicat el 5 d'abril de 2013

Finalment, després de diversos intents fallits, aquesta setmana s’ha signat el Tractat Internacional sobre Comerç d’Armes (veure’n els detalls aquí). Era una demanda de centenars d’organitzacions que representen a milers, milions, de persones, i que porten anys reclamant—lo (n’he parlat sovint, en apunts que he recollit en l’apartat Armes/desarmament del meu Blog). 

Me’n sento feliç i partícip, i voldria dedicar un reconeixement especial a les entitats catalanes, com IntermonOxfam o la Fundació per la Pau (amb en Jordi Armadans al capdavant), que han estat al peu del canó (perdó per la metàfora) des del primer moment fins el darrer.

Un cop més la voluntat de l’optimisme s’ha imposat a la fatalitat i la paràlisi del pessimisme.

Totes les grans revolucions històriques han començat amb la mobilització d’un grup de persones que no han fet cas als qui deien: ‘és impossible’, ‘hi ha massa interessos’, ‘els polítics mai escolten la veu del poble’, i d’altres excuses (repeteixo: excuses) per justificar la inacció. Esclar que és difícil, esclar que hi ha interessos, esclar que hi ha determinades opcions polítiques (i més quan tenen majories absolutes) que escolten més a aquests interessos que als clams de grans sectors de la societat civil. I què?

Si malgrat tot això no hi hagués hagut gent que en un moment donat es va dir: ‘Oi que cal fer—ho? Doncs som—hi’, avui no hauríem arribat fins aquí.

Els qui van començar a lluitar per l’abolició de l’esclavatge no sabien quan trigarien a aconseguir-ho, ni tampoc les dones que van començar a reivindicar els seus drets més bàsics (com el de votar). Era gent que, simplement, estava convençuda que aquella situació era injusta, i que calia canviar-la. I ho van fer. Malauradament aquestes victòries no són, encara, universals, però el fet que s’hagi aconseguit en alguns indrets on semblava impossible posa de manifest que, allà on avui encara sembla impossible, també es pot aconseguir.

Vaig començar a treballar en qüestions de desarmament l’any 1994, de la mà de Vicenç Fisas i gràcies al Centre UNESCO de Catalunya (dirigit per en Fèlix Martí). La primera campanya en què vaig participar: ‘Hi ha secrets que maten’, va suposar una experiència pionera (quatre grans ONG —Amnistia, Greenpeace, IntermónOxfam i MSF— treballant juntes amb un objectiu comú). Avui sembla la cosa més normal del món, però, com sempre, algú va haver de ser el primer a obrir via. Després d’anys de feina van arribar la Llei de transparència, el Codi de Conducta a la UE, el Tractat Internacional sobre Mines, el Tractat sobre Bombes de dispersió i, ara, el Tractat sobre Comerç d’Armes (entre d’altres). Tots són instruments millorables, imperfectes, però tenen en comú que, poc abans que se signessin, poca gent ho creia possible. I tanmateix s’han signat.

Quan l’any 2004 vaig canviar la responsabilitat social per la política institucional ho vaig fer amb un objectiu clar: continuar amb la tasca que havia iniciat, 10 anys abans, i concretar—ho des de dins, des de la política. La meva voluntat era fer de corretja de transimissió de tota aquesta gent amb qui havia treballat durant anys, construint sinergies amb elles i ells.

Vaig entrar a formar part de la Subcomissió de Seguretat i Defensa i vaig ser quatre anys consecutius el ponent del PE sobre Exportacions d’armes: la demanda, reiterada fins la sacietat, era que el Codi de Conducta de la UE esdevingués una Posició Comuna (i per tant jurídicament vinculant). Això va passar l’any 2008 (veure el comentari que en vaig fer al Bloc). Mentrestant vaig continuar col·laborant amb la Campanya Control Arms. Llavors l’objectiu era el Tractat Internacional sobre Comerç d’Armes. Un grup de diputats i diputades obsessionats amb el tema vàrem liderar any rere any resolucions en aquest sentit. La intervenció que segueix (de l’any 2010) és una de tantes en aquest sentit:

I dinou anys després que en Vicenç Fisas m’iniciés en aquesta sovint ingrata, però sempre necessària, lluita pel desarmament, ha arribat el resultat: millorable (per descomptat), conseqüència de diversos fet circumstancials (obvi), però que consolida un llarg procés i enorme esforç de milers de milions de persones (obligat reconèixer—ho).

Si alguna cosa he après al llarg d’aquests dinou anys és que quan la pregunta no és: ‘Podrem?’, sinó ‘Cal?’, llavors les sinergies es mouen en la direcció que toca, i més tard o més d’hora, allò que molt gent creia impossible, en un moment donat, gràcies als qui malgrat tot hi han dedicat temps, ganes, energia i coratge, esdevé una realitat. Gràcies, doncs, a totes i tots aquests.

I és que personalment em trobo molt més còmode entre els qui, veient tot el que cal fer, s’arremanguen i es posen a treballar—hi, que no pas entre els qui, davant les adversitats i les dificultats, troben mil i una excuses per justificar—se amb el tant efectiu ‘és impossible’, i es miren la feina dels altres des de la barrera, confortablement parapetats en el seu nihilisme sempre guanyador (per què, esclar, sigui quin sigui el resultat, sempre serà perfectible).

Un pas més, doncs, en favor d’una major control del comerç d’armes (era necessari, encara que sigui insuficient), i una nova lliçó de com les coses passen quan s’hi aposta de debò, encara que semblin, a priori, reptes impossibles.

Foto: Les organitzacions reunides a Nova York celebrant el resultat. Font: Controlarms.com