Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

El Marroc esdevé el nou hort d?Europa (El Temps, Violeta Tena, 5.03.12)

0
Interessant article en profunditat, de Violeta Tena, per a El Temps, sobre les relacions UE –
Marroc en la vessant agrícola.

El Marroc esdevé el nou hort d’Europa  (El Temps, Violeta Tena, 5.03.12)

El sector agrícola dels Països Catalans encara l’enèsim desafiament: la UE acaba de donar el vist-i-plau a un acord comercial que deixa el camp lliure als productes agrícoles procedents del Marroc. Aquest estat africà confia que el seu programa Marroc Verd, que preveu una inversió pública i privada de 13.000 milions d’euros fins el 2020, transformarà l’actual agricultura pròpia cap a un model intensiu. Mentre els sindicats agraris d’aquí es lamenten per l’impacte que uns productes més barats poden tenir sobre la producció local, el sector de l’agroindústria hi veu una oportunitat d’expandir-se. Dels 55 projectes de Marroc Verd que ja han estat licitats, 16 són gestionats per empreses de l’estat espanyol.

José Ramón Urbán tenia dues passions, fer esport i estar prop del camp. La primera la va convertir en afecció. La segona, esdevingué ofici. Avui té a càrrec sis hectàrees d’horts de cítrics entre els municipis de Xilxes i Fondeguilla, a les quals es dedica en cos i ànima. Algunes són de propietat; algunes altres, de veïns que ja no volen saber res de la “terreta” que van heretar dels seus pares. José Ramón hi cultiva clemenules i navelate, amb una producció anual entre 220.000 i 250.000 quilos. Aquests dies, amb la campanya ja acabada, es dedica a fer caure de l’arbre la fruita que no està en condicions d’eixir al mercat. En una setmana sabrà a quant es liquiden els cítrics que comercialitza a través de la cooperativa. És a dir, sabrà si li surten els comptes de la campanya o no. “En aquest sector –diu– treballem a les palpentes, sense saber si cobrirem despeses o no. La campanya ha estat molt difícil, amb preus a la baixa”, explica. Ell pertany a un col·lectiu, el del sector citrícola valencià, que conformen 250.000 persones, abonades al neguit. “En mandarina, un preu entre 18 i 20 cèntims seria acceptable. Però no crec que hi arribem”, explica. I tot seguit enumera els costos de producció que van encarint el producte des que germina l’arbre fins que la clementina arriba a taula. Preguntat per la qüestió, assegura que la competència amb el Marroc el preocupa. “Si fem les coses adequadament, no ens hauria d’afectar gaire. Ara, una cosa que no pot ser és que partim de condicions de producció diferents. No hi ha problema que s’importe fruita marroquina, però ha d’arribar havent complit les mateixes condicions que ací”, diu aquest citricultor de la Vall d’Uixó. Després enumerar un tirallonga de fitosanitaris impronunciable: “El Lebaycip el van eliminar del catàleg. Hi resten l’Abamectina, el Clorpirifos, el Glifosato…”. 

Com José Ramón, 85.000 persones més dels Països Catalans serien capaços de pronunciar aquesta lletania o una de ben semblant. És la gent que a casa nostra es dediquen a la producció de la fruita i les hortalisses que cada dia veiem als mercats. Ara, el col·lectiu dels pagesos acaba de rebre l’enèsima mala notícia procedent de Brussel·les. El 16 de febrer passat, el Parlament Europeu va aprovar, per 398 vots a favor, 175 en contra i 50 abstencions, l’acord d’associació entre la Unió Europea i el Marroc. El protocol redefineix les relacions que hi havia vigents fins ara en matèria de comerç agrari entre els uns i els altres. Perquè aquest acord estableix unes noves regles del joc pel que respecta a la compra i venda de productes procedents del camp marroquí. A la pràctica, l’acord trasllada a l’àmbit de l’agricultura l’esperit de creixement liberalitzador que d’ençà de la dècada dels 90 defineix les relacions comercials entre la Unió Europea i el Marroc, en detriment de les polítiques més proteccionistes vigents fins ara. Tot plegat s’ha concretat, en l’àmbit estrictament agrari, en l’eliminació o disminució d’aranzels i contingents (ço és, les quantitats màximes d’un producte que es poden exportar a un tercer país. Per a més informació, vegeu el quadre de la pàgina 20). A partir de la pròxima campanya, les empreses marroquines tindran el camp lliure per a inundar els mercats de casa nostra i de la resta d’Europa amb préssecs, taronges, carxofes, llimes, albercocs, melons, pimentons, raïm de taula i síndria: cap d’aquests productes no té limitació d’importacions. L’acord és, segons el comunicat oficial del Parlament Europeu, “un avanç cap a un acord de lliure comerç més ampli”. Per al comissari europeu d’Agricultura de la UE, Dacian Ciolos, “obri oportunitats noves per als nostres productors europeus i facilita el camí per a reforçar realment les nostres relacions amb el Marroc”.

Mai no plou a gust de tothom. La nova perspectiva que s’obri en les relacions agràries entre el Marroc i la Unió Europea és rebut a casa nostra de manera molt diferent segons qui es consulte. Mentre el sector de l’agroindustria i la indústria auxiliar hi veu una oportunitat de fer negoci, els sindicats agraris hi perceben una amenaça. Per als primers, el desenvolupament agrari del país africà és una ocasió per a internacionalitzar-se i exportar el seu know how. Sense anar més lluny, la setmana passada, amb motiu del viatge institucional del president de la Generalitat de Catalunya al Marroc, es va signar un acord de col·laboració en matèria agroalimentària entre Catalunya i el país africà per al període que va del 2012 al 2016. Un total de 23 representants d’empreses del sector formaven part de la delegació que encapçalava Artur Mas. Carles Vicente, responsable d’organització i sectors vegetals de la Unió de Pagesos ho veu clar: “Europa produeix tecnologia i necessita nous mercats per als seus productes. En el fons de tot això que passa hi ha una idea molt clara: els marroquins poden exportar els seus productes, mentre el nord d’Europa pot vendre la seva tecnologia al Marroc”. Siga com siga, una cosa sembla clara: el Marroc va pel camí de convertir-se en el nou hort d’Europa. 

Els sindicats de casa nostra han rebut amb preocupació l’aprovació de l’acord per part del Parlament Europeu. Perquè el nou conveni potser sí que beneficiarà el sector agrari del nord d’Europa, atès que tindran més oportunitats de vendre lactis i cereals, productes de què és deficitari el Marroc. Tanmateix, els agricultors del sud d’Europa queden, amb el nou conveni, molt exposats davant els competidors de l’altre costat de la Mediterrània. La coincidència en productes i temporada, diuen, pot resultar letal per a un sector ja molt debilitat i amb problemes endògens. El risc no és tant que les taronges o els préssecs marroquins inunden els mercats de casa nostra. El perill és, sobretot, que copen els mercats europeus on tradicionalment la producció d’ací ha trobat sortida. Si aquestes darreres dècades han caigut llamps i trons sobre l’agricultura, ara l’entesa Europa-Marroc els deixa un poc més al ras. 

Un sector espremut. Les noves condicions per a competir susciten un especial neguit al País Valencià, on avui hi ha 120.000 explotacions agrícoles. Segons el sindicat AVA Asaja, l’acord comercial es traduirà en l’abandonament de 16.000 hectàrees de terres de conreu –la majoria, de cítrics– i en la pèrdua directa de 200 milions d’euros i uns 640.000 jornals. Per al president de la Unió de Llauradors i Ramaders, Ramon Mampel, “les institucions europees han pres una decisió sense tenir en compte les repercussions en els productors dels països mediterranis i sense establir mecanismes compensatoris”. En vista de la nova situació, totes les fonts sindicals consultades per a fer aquest reportatge coincideixen en una petició: que les remeses procedents de l’altre costat de la Mediterrània complesquen les mateixes condicions que els fan seguir els productors d’ací. Ells, diuen, no s’oposen a l’arribada de productes de fora, però cal que les exigències, quant a condicions de producció, traçabilitat, utilització de pesticides i drets laborals, siguen les mateixes. A més, reclamen més control de les partides que arriben al continent, amb l’objectiu tant de vigilar la qualitat del producte com d’assegurar que no se superen els contingents. “Cal dotar de recursos Frontex, l’organisme de control de fronteres europeu perquè hi haja una vigilància harmonitzada”, apunta Carles Vicente, de la Unió de Pagesos. Ramon Mampel va un pas més enllà i reclama que, “igual com passa als Estats Units amb els cítrics, hi haja un únic port d’entrada”. 

Tampoc les illes Balears, tot i el caràcter insular i un mercat quasi d’autoproveïment, no en restarà al marge. “Habitualment, els productors de la península, quan –pel motiu que siga– tenen un producte que no poden col·locar al mercat continental, l’exporten als mercats insulars a preus rebentats i enfonsen el producte autòcton”, explica Mateu Morro, coordinador de la Unió de Pagesos de Mallorca. Ara, diu, temen que la competència dels productes de fora alimente i agreuge una manera d’actuar que perjudica al remat els pagesos balears.
En darrera instància, explica el coordinador de la Unió de Pagesos de Mallorca, l’acord entre la UE i el Marroc significa “la deslocalització de la producció agrícola”. “Hem donat ajuts públics al Marroc perquè s’hi puguin posar l’aigua, perquè disposin d’infrastructures i es pugui desenvolupar –rebla el català Vicente–. Però resulta que són empreses d’aquí que es desplacen al Marroc per a produir allà i estalviar-se de pagar els costos socials. És la deslocalització de l’agricultura!”

Verdures ‘low-cost’. Però realment el Marroc va pel camí de convertir-se en el rebost d’Europa? Afirmar-ho o negar-ho amb rotunditat és difícil, però la proximitat geogràfica amb el vell continent, unida a una política de veïnatge comuna que data del 1995, són factors que hi juguen a favor. El país que regeix Mohàmmed VI ha fet una aposta decidida per a convertir l’agricultura, fins fa poc escassament desenvolupada i amb infrastructures precàries, en un generador de riquesa. Es tracta de passar d’una agricultura tradicional a una d’intensiva. A la crida hi han acudit empreses marroquines, però també conglomerats agroalimentaris que han vist que al Marroc hi ha camp per a córrer. “Es trasllada al Marroc l’agricultura hipertintensiva, que a Europa no ha arrelat, i ara és en revisió”, adverteix Paul Nicholson, president de Grain, una ONG internacional que treballa en l’àmbit dels petits agricultors i la propietat de la terra. “És ben simple: es tracta del model d’Almeria traslladat a l’Àfrica”, adverteix.

Les condicions per a assolir aquest desenvolupament les hi ha posades el Marroc a través del pla Marroc Verd. Es tracta d’una iniciativa que va nàixer l’any 2008 i que té per objectiu, segons l’oficina de l’Icex a Rabat, “convertir l’agricultura en el principal motor de desenvolupament” del país. L’any 2008, el Marroc registrava una producció global mitjana de fruita i verdura de set milions de tones l’any (de les quals, 3 són de fruita i 4 de verdura), que es conreen sobre 700.000 hectàrees (sense incloure-hi l’olivar). El Marroc pretén multiplicar aquests volums. Amb la vista posada en l’any 2020, el programa preveu una inversió d’uns 150.000 milions de dirhams (cap a 13.000 milions d’euros) que es destinaran al finançament de 1.500 explotacions privades. El pla Marroc Verd es desglossa en 16 projectes regionals. 

Segons que explica un informe de l’Icex destinat a empreses espanyoles interessades en aquest nínxol de negoci, les inversions estrangeres al Marroc en el sector agrícola requereixen el lloguer de terrenys agrícoles, bé siga a propietaris privats o a l’estat. Els encarregats de licitar aquests projectes són els organismes públics Sodea (Societat de Desenvolupament Agrícola) i Sogeta (Societat de Gestió de les Terres Agrícoles). D’acord amb l’informe de l’Icex, els anys 2004 i 2007 es llançaren sengles licitacions per a l’arrendament de part de les seues terres. En la primera, s’adjudicaren 24 projectes que englobaven 42.000 hectàrees. 11 dels 24 projectes foren per a inversors de l’estat espanyol. En la segona licitació, es posaren al mercat 40.000 hectàrees, a través de 31 projectes, cinc dels quals anaren a parar a mans d’inversors de l’estat espanyol. 

En aquesta conjuntura, els plans d’extensió agrícola del Marroc poden ser una oportunitat de negoci per al sector agroalimentari de casa nostra. El desarmament aranzelari, d’una banda, i l’impuls institucional a un model agrícola intensiu, d’una altra, són un camp propici perquè les empreses sobretot catalanes i valencianes òbriguen mercat i internacionalitzen la seua activitat, ja siga mitjançant l’exportació d’indústria subsidiària (maquinària, fitosanitaris, sistemes de reg) o fent inversions per al cultiu. Encara més si és té en compte que, enfront de l’anèmia econòmica de casa nostra, el Marroc és un país amb perspectives de creixement (d’un 3,2% per a 2012) i que gaudeix d’una certa estabilitat social i política. José María Jordán Galduf, professor d’economia aplicada de la Universitat de València, està convençut que la liberalització del mercat agrari i l’intercanvi econòmic tindrà efectes benèfics per al desenvolupament del Marroc, perquè “forma part d’una estratègia més àmplia per a donar suport a l’obertura del país”. “A la riba nord –explica aquest expert en relacions euromediterrànies– l’agricultura va tenir un paper clau en el procés de desenvolupament econòmic. Als països del sud de la Mediterrània, el paper del sector agrari pot ser similar al paper que va tenir a Espanya en les etapes inicials del desenvolupament capitalista.”

Gust internacional.
Tanmateix, en aquesta riba de la Mediterrània no tothom s’ho mira de la mateixa manera. Sindicats agraris, grups ecologistes i partits minoritaris no neguen el dret del Marroc a desenvolupar-se, però no accepten el model escollit. “Els acords de lliure comerç són com el cavall de Troia –adverteix Paul Nicholson, de Grain–: sempre amaguen interessos que van contra l’agricultura familiar d’uns i altres.” “La UE diu que l’acord afavorirà els agricultors marroquins, però això no és ben bé així –es lamenta Raül Romeva, eurodiputat d’ICV–. Els qui de veritat se’n beneficien són els qui donen suport a un model agrícola intensiu. Es va produint una aliança circumstancial entre grans productors europeus, que externalitzen la producció, i marroquins amb l’objectiu de convertir el Marroc en un proveïdor d’aliments.” I Nicholson hi afegeix: “Són les mateixes empreses, però sense els controls europeus ni respecte als drets laborals.”

Segons un informe del Centre d’Estudis Rurals i d’Agricultura Internacional (Cerai), en l’adjudicació de terrenys de l’any 2008, hi convergiren els interessos internacionals i els vinculats amb la monarquia. Setze grups francesos, cinc d’espanyols, tres dels Emirats Àrabs, i també d’americans, russos, italians i argentins, es quedaren el 24% de les licitacions. La resta de les adjudicacions anaren a parar a mans d’empreses o personalitats de les finances i la política marroquines. Entre aquests últims, el Cerai apunta a Moulay Ismaïl (cosí del rei Mohàmmed VI); els parlamentaris Ali Kayouh, membre del partit Istiqlal a Agadir; Mohàmmed Bouhdoud, cap del partit RNI a la regió del Sous; Tariq Kabbage, que és alcalde d’Agadir; i Ali Belhaj, que és president del partit Alliances des Libertés. En la línia del que apunta Cerai, la Unió de Llauradors i Ramaders critica que un dels principals beneficiaris del programa Marroc Verd siga Mohàmmed VI a través de l’empori agro-pecuari Dominis Agrícoles, que controla 12.000 hectàrees de terrenys. El sindicat també apunta al fons financer Tiris Euro Arab, dels Emirats Àrabs, com una de les empreses amb més bona posició, atès que controla 700.000 hectàrees prop de la ciutat de Guelmin.

Qüestió de sobirania. “Aquesta darrera dècada assistim a això que s’anomena neocolonialisme agrari –apunta Paul Nicholson–. Es tracta de processos d’acaparament de terres en països en desenvolupament per a alimentar les poblacions del món desenvolupat. Els tractats de lliure comerç, com el que acaba de ratificar la Unió Europea, no fan sinó donar cobertura legal i institucional a aquesta nova forma de neocolonialisme.” Quines conseqüències té tot plegat per a nosaltres, en tant que consumidors? A primer colp d’ull, sembla que no n’ha de tenir cap. Com a compradors, la competència entre productors pot resultar beneficiosa perquè redueix els preus. Tanmateix, la cosa és molt més complexa i entra en l’esfera d’allò que els experts anomenen sobirania alimentària, és a dir, la facultat dels poders públics de definir una política agrària que assegure la provisió d’aliments per a les seues poblacions. La qüestió suscitada és si es pot deslocalitzar i desmantellar l’agricultura amb la mateixa alegria amb què s’ha deslocalitzat la indústria. Dit d’una altra manera: es pot permetre a un país que confie la seua seguretat alimentària a un tercer país i a la lògica i les fluctuacions dels mercats internacionals? L’agricultura és un sector estratègic per al país, o no? “Deslocalitzar l’agricultura és un risc –apunta l’eurodiputat Raül Romeva–. Cal que els ciutadans i els qui tenen la responsabilitat de governar entenguen el paper essencial de la pesca i l’alimentació per a la sobirania alimentària. No tot es pot externalitzar. Hi ha límits i el dels productes agrícoles en són un.” I rebla: “No demanem proteccionisme, sinó responsabilitat respecte a un assumpte que és molt sensible.”

En alguns punts de Catalunya ja han començat a notar-se els efectes de la irrupció marroquina. Al Camp de Tarragona i a l’Ebre, alguns productors es van especialitzar a produir col-i-flor i bajoca per als distribuïdors holandesos. Però els holandesos han fet contactes amb el Marroc. Ara han introduït la col-i-flor i la bajoca marroquina pels mateixos circuits on fins ara operaven els productes catalans. El resultat ha estat, segons que explica Carles Vicente, de la Unió de Pagesos, que “s’han ensorrat els preus que es paguen als productors d’aquí”. Vicente no s’està de mostrar el seu neguit pel nou panorama que s’obri per al sector agrícola català. “A Catalunya –diu– tenim una agroindustria molt potent. Algú ha pensat que podem traslladar la producció allà però deixar la indústria aquí. Però després serà la indústria alimentària la que se n’anirà al Marroc.”

Aquests anys vinents seran decisius per a valorar l’efecte últim que tindrà la irrupció del Marroc com una potència agrària. Juan Safont, president d’Anecoop, està convençut que la competència marroquina “tindrà un efecte perniciós”. “La fruita i la verdura aniran al mercat europeu, que ha estat tradicionalment el nostre mercat. Serà una competència directa, que amenaça de saturar el mercat en algunes èpoques de l’any. El resultat serà que s’afonaran els preus”, explica Safont. La firma on ell treballa, Anecoop, és una cooperativa de segon grau fundada a València fa 35 anys. Aixopluga 79 cooperatives per a distribuir la seua producció a 52 països.

Durant la campanya 2009-2010 va comercialitzar 624.646 tones. Fa set anys va rebre ofertes procedents del ministeri i l’ambaixada a Rabat per a incorporar explotacions marroquines. Fa dos anys, el govern d’Andalusia, on tenen bona colla de socis, hi va insistir. Tanmateix, Anecoop rebutjà l’oferta. Se’n penedeixen, en vista de l’espenta que agafa la producció marroquina? “Bé, la cosa no és tan senzilla com sembla. Hi ha problemes d’aigua, una seguretat jurídica menor… I, de totes maneres –confessa Safont–, nosaltres no ens podem deslocalitzar. La nostra raó de ser són les cooperatives que donen servei als pobles on són instal·lats. No podem arrencar les cooperatives del seu poble per a dur-les a no sé sap on. Les cooperatives tenen arrels al territori. No podem deslocalitzar l’agricultura perquè significaria posar fi a un mitjà de vida.”

L’agricultor José Ramón Urbán sap perfectament el que és desballestar un sector estratègic. Al seu municipi, la Vall d’Uixó, l’economia local va girar durant dècades al voltant de l’empresa sabatera dels Segarra. La firma no superà la crisi dels sectors tradicionals i l’any 1992 va tancar portes. “El colp va ser molt dur”, diu. L’economia es reorientà cap a la construcció, els serveis i la citricultura. “Enguany molta gent desocupada ha trobat refugi anat a collir taronges”, explica José Ramón. Durarà gaire temps?

Violeta Tena,
amb informació de
M. Payeras i À. Milian

Font foto: El Temps

8M: desigualtats salarials entre dones i homes, un tema que cal afrontar i trobar-hi solucions

0
Publicat el 8 de març de 2012

Un any més, des d’aquell ja llunyà 1911, commemorem el dia de la dona treballadora. Enguany m’enganxa a Brussel·les, i el passo treballant en un dels temes que segueixo amb més entusiasme i tenacitat al Parlament Europeu: la igualtat.

El lema de la reunió interparlamentària que avui té lloc a la seu del PE és tan clar com determinant: “Equal Pay for work of equal value” (a treball d’igual valor, mateix salari).

No és un tema qualsevol, i menys en un context de crisi que s’acarnissa, sobretot, amb les dones.

Un dels càlculs que suscita més controvèrsies és el de la diferència salarial entre homes i dones, ho constato cada vegada que faig servir les xifres que se’n deriven, clarament desfavorables per a les dones.

Al voltant de cada 8 de març trobem els mateixos debats. Articles de tota mena proliferen arreu amb arguments, també de tota mena.

Alguns dels articles són força raonats
(acostumen a estar signats per dones, amb significatives i destacades excepcions) i tan defensen com critiquen alguns de les propostes que es fan per reduir les desigualtats, des de quotes a repartiment de les càrregues laborals/familiars. En efecte, no pel fet de ser dones han d’estar totes d’acord en determinats aspectes de com afrontar la desigualtat.

D’altres articles pretenen tirar d’ironia o desprenen directament ira contra la lluita pro-igualtat
(casualment, la majoria els signen homes), contesten qualsevol dada o estadística que posi de manifest l’existent desigualtat, i pretenen ridiculitzar qualsevol mesura destinada a combatre-la, sovint traient-la de context.

No puc, en aquest article, comentar totes i cadascuna de les dades que evidencien la desigualtat, ni les propostes que entenc que cal aplicar per eradicar-la (això ho faig regularment, a través d’aquest bloc, i agrupo els articles en la categoria Gènere i igualtat d’oportunitats). Allò que sí vull fer, però, és centrar-me en el tema de discussió d’avui: la desigualtat salarial.

Anem a l’arrel: com es mesura la diferència salarial entre homes i dones? Segons explica la Comissió Europea, aquesta diferència és un percentatge respecte dels ingressos de la població masculina i representa el promig de les diferències entre ingressos bruts per hora de treballadors de sexe masculí i femení. Els ingressos bruts són els pagaments o salaris que s’abonen directament a un/a treballador/a abans que s’apliqui la deducció (IRPF o Seguretat Social).

Calculat així, en tots els sectors de l’economia de la UE les dones guanyen, de mitjana, aproximadament un 17% menys que els homes (dades per a la UE,  http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Gender_pay_gap_statistics ).

Això és un fet, i mereix una reflexió per si mateix. A partir d’aquí cal avaluar les múltiples variables que composen aquesta xifra, i això és precisament el que estem fent avui al PE, amb arguments, dades i anàlisi.

Especialment important, per a mi, és emfasitzar que aquesta igualtat cal assolir-la en tots els àmbits, siguin aquests de caràcter productiu o reproductiu. En altres paraules, per tal d’aconseguir la igualtat dones i homes en l’àmbit públic/laboral, cal simultàniament treballar per tal que hi hagi també igualtat en les càrregues/tasques familiars i domèstiques. D’això en diem corresponsabilitat.

Sigui com sigui: entenc que la lluita contra les desigualtats com un eix de treball polític i social de primer nivell. L’eliminació de les diferències salarials entre dones i homes contribuiria (juntament amb d’altres mesures) a reduir els nivells de pobresa i augmentaria els ingressos que reben les dones al llarg de la seva vida, reduint així el risc a caure en la pobresa en el moment de la jubilació.

Una major igualtat entre dones i homes, en síntesi, no és només un tema de drets fonamentals, sentit comú i responsabilitat, sinó que suposa també més beneficis per a l’economia i per a la societat en general.

Font foto:© European Union 2012 EP/Pietro Naj-Oleari

Fukushima: un any després. Què n’hem après?

1
Publicat el 7 de març de 2012
L’11 de març de l’any passat, un terratrèmol, primer, i un tsunami, després, van colpejar Japó, generant milers de morts i causant un desastre nuclear. Les conseqüències de la catàstrofe nuclear de Fukushima són encara presents. El grup Verds/ALE al PE hem organitzat un esdeveniment amb ciutadans Fukushima, per avaluar els desastres i les implicacions per Japó i Europa.

Un any després, la situació de Fukushima no està encara sota control. Els recents augments de temperatura mostren que les instal·lacions de Fukushima segueixen inestables. Els voltants de la zona afectada evidencien encara alts nivells d’exposició radioactiva i la seva població se sent abandonada.

Japó hauria considerar la necessitat de dotar-se d’un Grup de Treball Internacional millor equipat per solucionar de forma global les conseqüències de la catàstrofe: estabilitzant els reactors, protegint les comunitats locals, i descontaminant.

De moment, l’Agència Internacional de l’Energia Atòmica, l’única que de moment ha tingut l’accés, està fent un flac servei a la recuperació en treure importància a les conseqüències de l’accident. L’AIEA planteja que aquesta catàstrofe és conseqüència de simples problemes de tecnologia i de cultura de seguretat, explicacions, aquestes, que van clarament en favor dels interessos de la indústria nuclear. L’AIEA hauria de preocupar-se molt més per la seguretat de la gent. Igual com la UE, que també hauria d’actuar en interès de la seguretat per a les persones, i no dels interessos crematístics de la indústria.

Japó està gairebé lliure d’energia nuclear, actualment: només operen 2 dels seus 54 reactors nuclears. Això és una extraordinària oportunitat cap a un canvi envers un sistema energètic segur i sostenible. La UE podria donar assistència en base de la seva experiència.

A Europa hem d’aprendre de les conseqüències de Fukushima. Els tests nuclears de la UE no han fet res per reduir els riscos del poder nuclear, i és un fet que el risc zero no existeix. Tot plegat, a més, s’engloba en una estratègia per assegurar que la indústria nuclear continuï amb el seu negoci.

Només quan abandonem aquesta tecnologia tan perillosa podrem dir que no hi haurà més desastres com el de Fukushima.

 (1) La conferència és avui, 7 de març. Per veure’n més detalls: http://www.greens-efa.eu/one-year-after-311-5200.html

Reforma laboral i estratègia europea de creació d’ocupació

0
Publicat el 6 de març de 2012
Ahir vaig presentar, conjuntament amb els Eurodiputats Maria Badia i Raimon Obiols del PSC, i Ana Miranda del BNG (i en representació també d’ERC), una pregunta a la Comissió Europea sobre la coherència de la reforma laboral del PP i l’estratègia europea de creació d’ocupació.

Entenem que la reforma del PP es basa en la rebaixa dels costos de l’acomiadament i la simplificació dels seus mecanismes, la rebaixa dels salaris i la discrecionalitat perquè les empreses modifiquin les condicions laborals sense diàleg amb els treballadors i treballadores.

Això és totalment contrari als objectius de creixement sostenible i inclusiu de la Unió Europea que busquen assolir una taxa d’ocupació del 75% per dones i homes de 20 a 64 anys abans de 2020, fet inimaginable a l’Estat Espanyol

D’altra banda, la rebaixa dels salaris pot suposar un empobriment de les persones amb risc de pobresa. Segons estudis recents d’Eurostat publicades aquest mateix mes, més d’onze milions de ciutadans i ciutadanes de l’Estat espanyol es troben en aquesta situació, un 25,5% del total.

Pel que fa a la lluita contra l’atur juvenil i el de llarga durada, la Comissió ha tingut aquí dues de les seves principals prioritats en matèria d’ocupació. Tot i així, aquestes qüestions són absents dels objectius de la reforma laboral espanyola.

Per tot plegat, hem demanat que la Comissió que reconsideri la reforma laboral espanyola i que en les pròximes recomanacions del semestre europeu es doni més pes a les objectius de creació d’ocupació i lluita contra la pobresa.

ACTA: La Eurocámara frena el acuerdo internacional contra la pirateria (por Lucía Abellán, El País, 1.marzo.2012)

1
Publicat el 5 de març de 2012

Un dels qui més dubtes manifesta és Raül Romeva. “Hi ha massa ambigüitat entorn del text”, assegura el diputat, vicepresident de Verds / ALE. Per això és partidari, igual que la majoria de la Cambra, d’esperar a la resposta de la justícia. El debat continuarà avui (01.03.12) i la decisió s’adoptarà formalment en els pròxims dies. La Cambra remetrà el text a la justícia en dubtar de que respecti els drets fonamentals. 2,5 milions de ciutadans europeus han signat contra l’ACTA


La Eurocámara frena el acuerdo internacional contra la pirateria (por Lucía Abellán, El País, 1.marzo.2012)

El acuerdo internacional contra la piratería que la Unión Europea se disponía a adoptar de inmediato tendrá que esperar al menos un año. El Parlamento Europeo no se fía de que el texto respete suficientemente los derechos de los ciudadanos y ha decidido remitirlo a la justicia europea para que se pronuncie. Los diputados aseguran compartir el fondo de ese acuerdo comercial, destinado a proteger la propiedad intelectual en campos tan diversos como la cultura o la medicina, pero recelan de las consecuencias que comporta su aplicación. “El 50% del debate se basa en rumores y malentendidos”, alega Christofer Fjellner, el diputado corresponsable de este asunto en Bruselas.

Tan solo dos días después de recibir casi 2,5 millones de firmas de ciudadanos europeos contrarios al acuerdo (ACTA, por sus siglas en inglés), la Cámara comunitaria arrancó ayer por la tarde el debate que concluirá con un freno en seco a estas medidas hasta que el Tribunal Europeo de Justicia dé su veredicto. Antes que el Parlamento, la Comisión ya había expresado al tribunal sus dudas sobre los detalles de ACTA, pero el hecho de que los diputados se sumen ahora a este proceso –probablemente en un expediente separado- supone la congelación de esas medidas durante un largo periodo de tiempo. “No viene mal aprovechar ese tiempo para debatir; ha habido mucha falta de transparencia en la negociación del acuerdo”, argumenta el diputado sueco, del Partido Popular Europeo.

Leyendo algunas objeciones da la sensación de que ACTA suponga el fin de la democracia. Pero no es verdad

Karel de Gucht

Los responsables de este procedimiento en la Eurocámara han insistido hoy en el recurso al tribunal europeo como la mejor opción. El ponente David Martin ha pedido esta mañana a sus colegas parlamentarios que respalden esa medida porque “a ACTA le faltan detalles”. La votación oficial no se producirá al menos hasta el pleno del 12 de marzo, pero los integrantes de la comisión parlamentaria de comercio internacional, en la que se debate el acuerdo antipiratería, están convencidos de que prevalecerá su criterio y que el caso acabará en manos de la justicia comunitaria.

En cualquier caso, las dudas de la Comisión no le impiden respaldar plenamente esta iniciativa internacional. El comisario de Comercio, Karel de Gucht, abrió ayer el debate en el Parlamento con una encendida defensa de su contenido. “Leyendo algunas objeciones da la sensación de que ACTA suponga el fin de la democracia. Pero no es verdad. Es parte de la solución. La creación y la innovación son algo muy valioso que tenemos que proteger”, argumentó el comisario, que aprovechó para pedir a los diputados que respalden el texto.

Este tratado, destinado a reforzar la protección de la propiedad intelectual, lo suscribieron Estados Unidos, Australia, Canadá, Japón, Marruecos, Nueva Zelanda, Singapur y Corea del Sur en octubre de 2011. En enero de este año se sumó la Unión Europea, aunque la adhesión estaba supeditada a que se ratificara en el Parlamento. Si este rechaza la iniciativa una vez reciba la respuesta de la justicia comunitaria, Europa quedará definitivamente fuera del proyecto. Si a pesar de ello un mínimo de seis países decidiera adoptarlo, sería válido para ellos, pero no bajo el paraguas comunitario.

Las principales dudas se centran en que el acuerdo responsabiliza a los proveedores de Internet de los contenidos diseminados en la red

Las principales dudas se centran en que el acuerdo responsabiliza a los proveedores de Internet de los contenidos diseminados en la red, lo que abre la puerta, aseguran sus detractores, a una especie de censura digital. También inquietan las mayores atribuciones que se otorgan a los Estados para que persigan más duramente la puesta en común en la red de contenidos de música y vídeo.

Las sospechas se han extendido también al mercado de los medicamentos genéricos. Los críticos aseguran que, al proteger las patentes, esos productos sufrirán restricciones. “El acuerdo no va de eso, pero no está claro cómo interpretar estos casos con la redacción actual”, aclaró el martes el ponente de este dossier, el británico David Martin. El diputado socialdemócrata añade que está a favor de preservar la propiedad intelectual porque “Europa ya no puede competir con salarios bajos, sino con creatividad”. Según las cifras aportadas por el comisario De Gucht, la falsificación y la piratería mueven unos 200.000 millones de euros al año.

Uno de los que más dudas manifiesta es el español Raül Romeva. “Hay demasiada ambigüedad en torno al texto”, asegura el diputado, integrado en el grupo europeo de Los Verdes. Por este motivo es partidario, al igual que la mayoría de la Cámara, de aguardar a la respuesta de la justicia. El debate continuará hoy y la decisión se adoptará formalmente en los próximos días.

Por otra parte, la entrada en vigor hoy en España de la controvertida ley Sinde, la norma que busca frenar la descarga sin autorización de contenidos protegidos por derechos de autor, desencadenó una cascada de reacciones. El cineasta Álex de la Iglesia ha afirmado que la ley “no conseguirá acabar con la piratería”. El productor Enrique Cerezo señaló que se trata de “un paso importante, pero no definitivo”. “A partir de ahora, ya no vale todo”, ha indicado por su parte Pedro Pérez, presidente de la Federación de Productores, Pedro Pérez. El toque más crítico ha venido de la Asociación de Internautas; su presidente, Víctor Domingo, ha señalado que la norma “pone en una inseguridad jurídica al conjunto de las páginas web. No sólo las páginas de descargas”.

 

Foto: Acció de Verds/ALE sobre ACTA, a Estrasburg. Font: Greens/EFA

Què li passa a Europa? (de Paul Krugman, Ara)

0
Publicat el 4 de març de 2012

Nova reflexió de Krugman de les que esberlen determinades concepcions tendencioses de la realitat europea actual. Coincideixo amb la idea central: el problema no és ni un excés d’Estat del Benestar ni un excés de dèficit/deute, sinó una manca d’estructures que facin de contrapès a la política monetària. En aquest context, allò que em preocupa és que les solucions que alguns semblen predicar (austeritat i dèficit zero com a mantres quasi-màgics) parteixen de l’anàlisi equivocada, i si se’n surten ens podem trobar amb un euro-forat encara més gran. I és que en el camí cap a l’Europa política no estem en un simple impasse, sinó en un veritable punt d’inflexió, més ens convé no oblidar-ho.  

Què li passa, a Europa?, per Paul Krugman (publicat a l’Ara, 04.03.12)

Aquí a Portugal les coses estan fatal, amb un atur que s’enfila per damunt del 13%. Encara estan pitjor a Grècia i Irlanda, i es podria dir que també a Espanya, i sembla que el conjunt d’Europa torna a entrar en recessió.

¿Per què Europa s’ha convertit en el malalt de l’economia mundial? Tothom sap la resposta. Però, per desgràcia, la major part del que la gent sap no és cert i les falsedats que circulen sobre les tribulacions europees perverteixen el nostre discurs econòmic.

Si llegim un article d’opinió sobre Europa -o, massa sovint, un reportatge suposadament objectiu-, el més probable és que ens trobem amb un dels dos discursos possibles: el relat republicà i el relat alemany. Cap dels dos encaixa amb els fets.

El relat republicà -que és un dels principals temes de la campanya de Mitt Romney- és que Europa té problemes perquè s’ha esforçat massa per ajudar els pobres i els desafortunats, de tal manera que ara estem veient l’agonia de l’estat del benestar. Aquest relat és, per cert, un dels favorits de la dreta: el 1991, quan Suècia estava immersa en una crisi bancària provocada per la desregulació (¿us sona?), el Cato Institute va publicar un informe triomfal en què es deia que això demostrava el fracàs del model de l’estat del benestar.

¿Ja he dit que Suècia, que encara té un estat del benestar molt generós, brilla en l’actualitat pels seus resultats, amb un creixement econòmic més ràpid que el de qualsevol altra nació rica?

Però anem a pams. Fixem-nos en els 15 estats europeus de l’eurozona (deixant de banda Malta i Xipre) i classifiquem-los segons el percentatge del PIB que invertien en prestacions socials abans de la crisi. ¿Que potser els atribolats GIPSI (Grècia, Irlanda, Portugal, Espanya i Itàlia) destaquen per tenir un estat del benestar inusualment generós? No; només Itàlia estava entre els cinc primers, i tot i així el seu estat del benestar era més modest que l’alemany.

Per tant, els excessos de l’estat del benestar no són la causa dels problemes.

Parlem ara del relat alemany, segons el qual tot es redueix a una qüestió d’irresponsabilitat fiscal. Sembla que això encaixa amb el cas de Grècia, però amb cap altre. Itàlia va incórrer en dèficits els anys previs a la crisi, però eren només lleugerament superiors als alemanys (l’elevat deute italià és un llegat de les polítiques irresponsables de molts anys enrere). Els dèficits de Portugal eren considerablement més baixos, mentre que Espanya i Irlanda, de fet, tenien superàvit.

Ah, i pel que sembla, els països que no formen part de l’eurozona poden incórrer en grans dèficits i assumir grans deutes sense fer front a cap crisi. La Gran Bretanya i els Estats Units poden demanar préstecs a llarg termini amb uns interessos del voltant del 2%, i el Japó, que està molt més endeutat que cap altre país europeu, Grècia inclosa, paga només l’1%.

En altres paraules, l’hel·lenització del nostre discurs econòmic, segons el qual tots, amb un any o dos de dèficit, esdevindrem una altra Grècia, és absolutament equivocat.

Aleshores, ¿què li passa, a Europa? La veritat és que el problema és sobretot monetari. En instaurar una moneda única sense les institucions necessàries perquè funcionés, Europa va reinventar eficaçment els defectes del patró or, uns defectes que van tenir un paper fonamental en la causa i el manteniment de la Gran Depressió.

En concret, la creació de l’euro va fomentar una falsa sensació de seguretat entre els inversors privats, cosa que va desencadenar uns fluxos de capital enormes i insostenibles cap a tots els països de la perifèria europea. A conseqüència d’això, els costos i els preus van pujar, la indústria va deixar de ser competitiva, i els estats que amb penes i treballs tenien una balança comercial equilibrada el 1999 van començar a incórrer en grans dèficits comercials. Aleshores es va acabar la festa.

Si els estats perifèrics encara tinguessin la seva pròpia moneda, podrien i haurien de fer una devaluació per recuperar ràpidament la competitivitat. Però no la tenen, i això vol dir que estan condemnats a un llarg període d’atur massiu i de lenta i destructiva deflació. Les crisis del deute són principalment una conseqüència d’aquesta trista perspectiva, perquè les economies deprimides porten a dèficits pressupostaris i la deflació augmenta la càrrega del deute.

Ara bé, entendre la naturalesa dels problemes d’Europa només reporta uns beneficis limitats als mateixos europeus. Els països afectats no tenen en perspectiva més que males opcions: o suporten els patiments de la deflació o prenen la mesura dràstica d’abandonar l’euro, cosa que no serà políticament viable fins que totes les altres opcions fracassin (una situació a la qual sembla que Grècia s’aproxima). Alemanya podria ajudar-les si revoqués les seves mesures d’austeritat i acceptés un augment de la inflació, però no ho farà.

A la resta de nosaltres, però, ens interessa molt que les coses millorin a Europa, perquè els discursos falsos sobre el Vell Continent es fan servir per impulsar polítiques que serien cruels, destructives o totes dues coses. La pròxima vegada que sentiu algú que citi l’exemple europeu per exigir la destrucció de la nostra xarxa de protecció social o retallar la despesa com a resposta a una economia profundament deprimida, vet aquí el que heu de saber: no té ni idea del que diu.

 

Foto: Arianne Faber, Ara.