Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

7 d'octubre de 2022
0 comentaris

“Nitram”, de Justin Kurzel

Nitram. Director: Justin Kurzel. Guió: Shaun Grant. Repartiment: Caleb Landry Jones (Nitram), Judy Davis (la mare), Anthony LaPaglia (el pare), Essie Davis (Helen), Sean Keenan (Jamie), Phoebe Taylor (Riley). Vista el dia 06.10.2022, en VOSE, per Filmin.

Sinopsi: Tasmània (Austràlia), a mitjan anys noranta del segle passat. En Martin viu amb els pares, on mata l’aranya, solitari i covant la frustració. Un dia topa amb la Helen, una dona granada i rica que viu sola amb els seus animals, tot el dia escoltant òpera… realment al marge de la societat. No tardaran a viure junts. Tanmateix, la Helen mor tràgicament i la ràbia i la soledat tornen a apoderar-se del noi. Així comença per a ell una baixada als inferns. Reconstrucció dels fets que van dur a la massacre de Port Arthur el 1996, a Tasmània.

Premis: MIllor Actor (Caleb Landry Jones) al Festival de Canes 2021 i a Sitges 2021; Millor Director a Sitges 2021 (Justin Kurzel).

Comentari: Aquest film està sobretot molt ben interpretat, tant pel justament guardonat Caleb Landry Jones -amb quina naturalitat incorpora el noi psicòtic, sense recórrer a ganyotes ni a composicions estereotipades, donant vida al jove castigat per la pròpia fragilitat i malaltia, que malda per viure i no pot-, com ben interpretat està per Judy Davis, en el rol de la mare -sense desmerèixer la resta del repartiment-, un monument al dolor contingut, a la difícil i silent tasca de fer de mare d’un fill feble -poques vegades les arrugues de la cara, els silencis i les mirades han estat tan eloqüents-.

Pesa sobre la pel·lícula el que en podríem anomenar “paisatge abans de la batalla”, l’excessiva consciència que s’estan recreant els fets previs a la massacre, amb un guió massa fidel al que solen oferir les obres d’aquesta mena de gènere cinematogràfic. Si de cas, cal reconèixer-li que no busca tant una explicació o justificació dels esdeveniments ni del protagonista com mostrar l’enorme complexitat d’emocions i vivències d’aquest jove assassí -representa 29 anys d’edat- de masses -35 víctimes-. Molt encertadament, es deixa en el·lipsi les matances.

Quan en Nitram agafa la directa amb les armes, es vol mostrar la facilitat amb què les aconsegueix en botigues oficials -semiautomàtica, fusell- , comerç de vés a saber on -les pistoles-, vendes clandestines -més fusells-, amb clara voluntat d’il·lustrar el que ens diuen els crèdits finals sobre el cas real, la legislació immediatament posterior per prevenir l’accés perillós a l’armament i com se n’ha relaxat el control.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!