L’article -que podeu llegir íntegrament anant a Vull llegir la resta de l’article– el començo insistint novament amb la que, per a mi, és la constant principal del cinema d’Ang Lee. Sóc conscient que, si aneu llegint aquest reguitzell d’articles sobre els seus films, segurament trobareu que hi insisteixo massa, fins a fer-me pesat: penseu que van ser publicats en anys diferents i, en alguna ocasió, en mitjans diferents.
Ha estat una sorpresa que un cineasta com Ang Lee hagi assumit l’adaptació a la pantalla gran de la historieta de l’home que es torna verd i gros, coneguda per la majoria de nosaltres gràcies a la sèrie televisiva “L’increïble Hulk”, i és admirable que se n’hagi sortit tan bé. Lee havia conreat tota mena de gèneres, del melodrama victorià –Sentit i sensibilitat (1995)- al de les arts marcials –Tigre ajupit, drac amagat (2000)-; però gosar amb la ciència ficció d’un superheroi dels còmics de la Marvel potser era atrevir-se massa. I no. Perquè el director taiwanès –resident als Estats Units– sap adaptar-se a les convencions dels diversos gèneres i superar-les, centrant l’interés en els personatges com a individus la infelicitat dels quals té molt a veure amb la mena de societat en què els toca viure, sigui la Xina llegendària, l’Anglaterra del segle XIX, l’Amèrica de Nixon –La tempesta de gel (1998)– o la de la Guerra Civil –Cavalca amb el diable (1999)–.
Bruce Banner i la seva companya Betty Ross, a Hulk, són víctimes d’unes circumstàncies rebudes com a herència. Primer hi ha alguna cosa fosca al passat del xicot que no els permet seguir com a parella. Després, quan ja queda clara la monstruositat del pare amb el fill, res hi fa que la noia amansi la fera i tots dos s’abracin prop del pont de San Francisco, perquè no estem en un retrobament romàntic, sinó en un moment de captura, tot de soldats els apunten i de seguida se l’enduran cap a un centre d’alta seguretat. L’amor no el podran viure. A més a més, entre Betty i el seu pare militar hi ha tanta o més distància afectiva que entre Bruce i el seu enfollit progenitor; de manera que, d’una banda, els joves pateixen l’herència –social i personal– rebuda i, de l’altra, no poden treure res de bo dels propis pares.
La nostra responsabilitat respecte a les generacions futures, pel que fa a la manipulació genètica, és el gran tema de Hulk. Metafòricament, Ang Lee reflecteix en la parelleta protagonista el mal que podem fer a les futures generacions per voler canviar coses de la Natura que no coneixem prou bé. No ho planteja des d’un punt de vista reaccionari. Significativament, les víctimes són dos investigadors seriosos que malden per l’evolució de la ciència, ja que no es tracta de qüestionar el progrés, sinó de reivindicar-ne la responsabilitat. Subtilment, s’esbossa la interessada ambigüitat de les autoritats militars i les empreses satèl·lits. L’exèrcit és el marc on el científic boig experimentava i, per molt que el tanquessin, com ara persegueixen el gegant verd, no deixen de mirar de treure’n profit. L’ocasió la crea el lladre.
Ang Lee se’n fum del caire de superheroi del protagonista i de la puerilitat que sol arrossegar el món del còmic. A la cara. Amb els bots del monstre, a la manera d’un divertit ninot de goma, se’n riu de tot plegat i, al damunt, ho fa amb fidelitat a l’obra que adapta. De la mateixa manera, és conscient que ha de destinar un cert metratge per atendre les expectatives del públic avesat al cinema més superficial i, a tall de digressió, enllesteix algunes persecucions i unes quantes seqüències d’acció. Comparativament, però, la gran part del temps el dedica als protagonistes i a tot d’imatges que mostren Natura, taques de vegetació primària o cèl·lules en transformació –evocació poètica de la complexitat natural, meravellosa i plena de secrets, que alguns alteren temeràriament-. Igualment, els seus homenatges als clàssics de ciència ficció resulten ben eloqüents: la tendresa de Frankenstein, quan la massa verda es veu reflectida a l’aigua; la delicadesa de King Kong, quan deixa Betty a l’interior del cotxe per estalviar-li l’atac dels gossos; la satisfacció del personatge en estat monstruós com a Jekyll & Hyde…
Definitivament, Ang Lee s’ho ha endut tot al seu terreny. I ho ha fet amb un magnífic tractament visual. Certament, alguns aspectes del guió li han quedat fluixos; el personatge de David Banner i tot el bagatge freudià que posa en joc els desaprofita i això du a la fluixa escena final d’encarament entre pare i fill, i el deliri energètic amb què resol la pel·lícula transmet massa el seu desinterés pel relat de ciència ficció. Francament, no crec que Lee faci Hulk 2, seqüela anunciada descaradament a l’epíleg del film.
Article originàriament publicat a la revista Recvll, l’agost de 2003
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!