Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

15 d'abril de 2010
0 comentaris

Canes 2010: bona part de la competició

A la llista de títols en competició que s’ha donat a conèixer avui, n’hi ha només 16 de la vintena que hi hauria d’haver. Jugada mediàtica? Còpies pendents de confirmar?

D’una banda, ara mateix, s’hi troba a faltar: La llarga caminada, de Peter Weir (que tothom donàvem per fet que hi seria); L’arbre de la vida, de Terrence Malick (que, per bona que sigui i encara que finalment acabi seleccionada, ja no podrà superar l’èpica que s’està muntant al voltant de la seva participació o no a Canes); El cavall de Torí, de Béla Tarr (que arranca de l’incident que marcà la caiguda de Nitzsche en l’abisme de la bogeria); The Rum Diary, de Bruce Robinson (adaptació de Hunter S. Thompson, amb Johnny Depp); Miral, de Julian Schnabel (biopic de la pacifista palestina Hind Husseini); Rabbit Hole, de John Cameron Mitchell (adaptació d’un èxit de Broadway guardonat amb el Tony, en què Nicole Kidman i Aaron Eckhart passen un dol com el de Moretti i Laura Morante a “L’habitació del fill”); etc.

I ja no hi tinc en compte alguns títols que, en aquestes darreres setmanes, ja s’ha anat dient que podrien no estar enllestits del tot: Hereafter, thriller sobrenatural de Clint Eastwood; El cigne negre, de Darren Aronofsky (drama psicològic entre una ballarina -Natalie Portman- i la companya -Mila Kunis- que veu com a rival); Somewhere, de Sofia Coppola (que topa amb la maternitat de la directora anunciada justament per aquest mateix mes de maig); etc.

Però, per altre cató, només són 4 o 5 els films que falten per completar la competitició, i això vol dir que els 16 títols anunciats avui ja la defineixen força. I no pas de manera totalment engrescadora. La incògnita del que poden ser Un home que crida , de Mahamat-Saleh Haroun (el Txad, 1961), i You, My Joy, de l’ucraïnès Sergei Loznitsa, queda compensada per l’interès de veure els nous treballs d’Abbas Kiarostami, Takeshi Kitano i Mike Leigh, i, per descomptat, els del sempre greu Lee Chang-dong i de l’avantguardista Apichatpong Weereasethakul. Amb polèmica gairebé garantida a la bestreta, Biutiful, d’Alejandro González Iñárritu, filmada a casa nostra i amb Javier Bardem de protagonista: i és que Biutiful comença amb la mateixa B de Babel (que tant va dividir la crítica). De segones parts, n’hi ha: Mikhalkov ens servirà la de “Cremat pel Sol”; Rachid Boucharef, la continuació de l’exitosa i estimable “Indígenes”, i Im Sangsoo, aportarà el “remake” d’un film de por, sense oblidar que Tavernier s’apunta a la mea de gènere “films d’època”. Cal destacar també uns quants títols de temàtica diguem-ne política, començant per Fair Game, en què Doug Liman reconstrueix el cas Plame (l’espia de la CIA desemmascarada per la pròpia Casa Blanca, com a venjança contra el marit, que havia denunciat la mentida de Bush amb les armes de l’Iraq). I no sembla que l’anomenada “selecció francesa” hagi d’estar a l’alçada de les exitoses dues darreres edicions: Gira, de Mathieu Amalric, sembla més la tòpica pel·lícula seleccionada perquè l’ha dirigida un actor; Xavier Beauvois, amb la història dels monjos del Císter encarats als integristes islàmics que els posen en perill, al Magrib, fa pensar que pot donar com a molt una cosa correcta; Bouchareb, difícilment anirà més lluny del que aconseguí amb “Indígenes”, i Tavernier, no tan sols feia 20 anys que no entraav en concurs a Canes, sinó que el seu cinema fa temps que no mou gaire interès.

Només una consideració final. Des de fa anys, la programació de Canes decep, quan la fan pública, respecte a les expectatives generades. Pitjor encara, durant el certamen, per bé que estigui, ens agafa la sensació que la cosa no està prou bé. I en acabat, passats els mesos i fent balanços anuals, resulta que la programació de Canes ha estat clau. Per tant, les primeres impressions són les que són, però s’imposa fer confiança.

***

La competició.

Gira (Tournée / On Tour), de Mathieu Amalric

Dels homes i els deus (Des hommes et des dieux / Of Gods & Men), de Xavier Beauvois

Fora de la llei
(Hors la loi / Outside Of The Law), de Rachid Bouchareb

Biutiful (Biutiful), d’Alejandro González Inárritu

Un home que crida (Un homme qui crie / A Screaming Man), de Mahamat-Saleh Haroun

La criada
(The Housemaid), d’ Im Sang-soo

Còpia certificada (Roonevesht barabar asl ast / The Certified Copy / Copie conforme / Copia conforme), d’Abbas Kiarostami

Autoreiji (Autoreiji / Outrage), de Takeshi Kitano

Poesia, de Lee Chang-Dong

Un altre any (Another year), de Mike Leigh

Fair Game, de Doug Liman

La meva felicitat (My Joy), de Sergeï Loznitsa

La nostra vida (La nostra vita / Our Life), de Daniele Luchetti

L’èxode – La fortalesa: Cremat pel sol 2a part (Utomlyonnye solntsem 2 / Burnt by the Sun 2 / Soleil trompeur 2), de Nikita Mikhalkov

La Princesa de Montpensier (La Princesse de Montpensier), de Bertrand Tavernier

L’oncle Boonmee, que pot evocar les seves vides anteriors
 (Loong Doonmee Raleuk ChaatUncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives), d’Apichatpong Weerasethakul

Actualització 23.04.2010 s’hi afegeixen -i completen la Competició-:

Chongqing Blues (Rizhao Chongqing), de Wang Xiaoshuai

El Projecte Frankenstein (A Frankenstein-terv / Tender Son – The Frankenstein Project), de Kornél Mondruczó

Actualització 10.05.2010 s’hi afegeix:

Route Irish (Route Irish), de Ken Loach

FOTO © Brigitte Lacombe – disseny gràfic Annick Durban

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!