Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

26 d'abril de 2014
0 comentaris

Altres veus: “El vent s’aixeca”, de Hayao Miyazaki

Una selecció de fragments de crítiques i comentaris publicats en català sobre El vent s’aixeca (Kaze tachinu | The Wind Rises | El viento se levanta | Le vent se lève | Si alza il vento), de Hayao Miyazaki.

Es tracta de crítiques publicades a diferents mitjans ran de l’estrena de la pel·lícula a bona part de la nostra cartellera. La tria dels fragments no pressuposa ni un resum del que ha escrit l’autor, ni la conclusió de la seva reflexió sobre el film. La meva intenció és recollir-ne algunes aportacions a la reflexió. Per descomptat que les crítiques cal llegir-les completes i, per això, quan ho permet el mitjà on ha estat publicada, en poso l’enllaç

FOTO © Vértigo El vent s’aixeca, de Hayao Miyazaki


(..) És inevitable veure en la figura de Horikoshi (dissenyador d’alguns dels caces utilitzats pel Japó durant la Segona Guerra Mundial) un reflex del mateix cineasta. Com Miyazaki, Horikoshi és a la vegada enginyer i artista, geni creador i tècnic al servei d’uns interessos comercials (Eulàlia Iglesias, El viento se levanta, suplement Play del diari Ara, 25.04.2014)

(..) Probablement (..) aquesta pel·lícula testamentària és la menys fantàstica, la més realista, però també la més personal de Miyazaki (..) Que Horikoshi sigui el protagonista de la història pot sobtar, perquè d’entrada es tracta d’un tècnic que va posar el seu saber al servei d’una arma mortífera (..)  Un somni que, com la figura de Horikoshi, també està envoltat d’ambigüitat. No hi ha blanc i negre, hi ha molts matisos revelats en un film de dibuixos clarament adult (..) El debat entre vida professional i vida privada, entre la utopia del triomf personal i la utopia del triomf amorós esquitxa constantment l’obra. Miyazaki no explica tota aquesta tensió com una simple història d’amor sensiblera, sinó com un gran melodrama (Àngel Quintana, Amor tràgic i contradiccions de la utopia, suplement Cultura del diari El Punt Avui, 25.04.2014)

(..) La comprensió i l’empatia que ‘El viento se levanta’ mostra vers el seu protagonista introdueix una ambigüitat moral que ha despertat les ires d’aquells que veuen el film com la glorificació d’una figura propera als règims feixistes. I si bé la pel·lícula fa tot el possible per allunyar-se del debat, evitant enaltir qualsevol sentiment be?licista, el seu plantejament trontolla a causa de l’emmudiment dels dilemes ètics que assolen l’inventor d’avions (Gerard Casau, El viento se levanta, Time Out Barcelona, 25.04.2014)


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!