Montilla i PSC contra Catalunya. Això és de malparits.
Una nova decisió polèmica en plena precampanya
Les Claus LLUÍS BOU
El recurs del govern del PSOEcontra la llei de l?audiovisual ha agafat
el PSC en una doble posició, com ja ha succeït
altres vegades, però amb l?agreujant aquest cop que hi té
implicació directa l?exministre d?Indústria, José Montilla, i que la suspensió de la llei ha esclatat en plena precampanya electoral.
La situació té un punt de paradoxa, perquè el PSC va votar al Parlament de Catalunya a favor de la normativa, al costat de CiU, ERC i ICV. Només el PP s?hi va oposar al legislatiu català.
En canvi, a finals de juliol, quan encara Montilla era ministre, el govern delPSOEva decidir recórrer la llei i ho va fer amb un plus de duresa, com és el fet de demanar la suspensió cautelar dels eixos centrals.
Emblema deMaragall
La situació encara és més paradoxal, perquè, durant l?anterior campanya electoral i al principi del seu mandat, el president de la Generalitat, Pasqual Maragall, va fer bandera de la reforma del model audiovisual català i una de les seves propostes emblemàtiques va ser l?aprovació d?aquesta llei.Després de mesos de negociacions entre els partits catalans, la normativa va tirar endavant al legislatiu català el mes de desembre passat, amb un ampli suport. Però ahir va embarrancar.
Un dia després d’acceptar a tràmit el recurs del PP contra l’Estatut, el Tribunal Constitucional en va admetre ahir un altre del govern del PSOE contra la llei audiovisual catalana, que havia estat aprovada al Parlament pel tripartit i CiU. En aquest cas el govern socialista demanava a més la suspensió cautelar de 55 articles, els que tracten els punts centrals, i l’alt tribunal ho ha acceptat, de manera que han quedat temporalment en suspens el gruix de les competències de la Generalitat en aquesta matèria.
Concentració de mitjans
Un element que ha quedat congelat són les obligacions que la llei estableix "en relació amb la presència de la llengua i cultura catalanes i de l’aranès en la comunicació audiovisual". I passa el mateix amb els articles relatius al règim de llicències, amb part del règim d’inspeccions i sancions, i amb aspectes importants com els límits a la concentració de mitjans, la gestió de l’espai radioelèctric, la modificació de l’estructura accionarial, i les obligacions dels distribuïdors dels serveis de comunicació audiovisual. I també estan afectats els articles que estableixen les funcions i potestats del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), concretament les activitats d’inspecció i la tipificació de les infraccions lleus i greus. Però no pas les molt greus ni les sancions previstes en cas dels diversos incompliments.
La suspensió cautelar de la norma va provocar ahir alarma en el sector, tenint en compte que el Constitucional trigarà entre 4 i 6 anys a resoldre, i per tant mentrestant la competència retornarà a l’Estat. Només si en els pròxims 5 mesos el Constitucional es repensa la suspensió, aquesta quedaria desactivada. Si no és el cas es mantindrà fins que dicti sentència.
El recurs parteix d’un conflicte de competències entre el ministeri d’Indústria, en el moment que el dirigia José Montilla, i la Generalitat sobre les competències en matèria audiovisual. El consell de ministres va tractar la qüestió el 28 de juliol, en una reunió a la qual va assistir el primer secretari del PSC. Formalment va proposar el recurs el ministre d’Administracions Públiques, Jordi Sevilla, com es fa habitualment quan es tracta d’un conflicte de competències, però ho va fer basant-se en els informes previs del ministeri implicat. El recurs de l’executiu socialista recorre de forma íntegra els capítols segon, tercer, quart, cinquè i sisè de la llei catalana, així com tres disposicions addicionals. En total queden suspesos més d’una tercera part dels articles de la llei.
El CAC va sortir ahir en defensa de les seves competències interpretant que a la pràctica queden poc afectades. I va argumentar que es manté la vigència de la llei de creació del CAC, que data de l’any 2000, "que ja preveia totes les competències sancionadores i d’inspecció" que li corresponen a l’organisme segons la llei audiovisual. En canvi, reconeix que queden afectades les funcions relatives a la concessió de llicències, per a les quals s’haurà de tornar a la manera de funcionar anterior.
(Extret de l’Avui)
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
.