Miquel Roman

Nou Barris (Barcelona)

30 d'octubre de 2009
0 comentaris

Portabella porta al Plenari canviar la xarxa de Bus perquè sigui més ràpida i útil

El Plenari de l’Ajuntament de Barcelona d’aquest divendres haurà de votar, a proposta d’Esquerra, si canvia la xarxa d’Autobusos actual per una Xarxa Ortogonal que facilitarà la rapidesa i la freqüència de pas dels busos. Aquesta proposta que rebrà, amb tota seguretat, el suport dels altres grups, ja estava recollit al programa electoral d’ERC.

Una Xarxa d’Autobusos com la de Manhattan a Nova York: La nova Xarxa Ortogonal d’Autobusos servirà per potenciar l’eficiència econòmica, ambiental i energètica. Com ha dit Portabella, això s’aconseguirà “millorant la freqüència, l’accessibilitat i la intermodalitat al transport públic”, és a dir, amb la Xarxa Ortogonal, que ja opera en ciutats com Nova York”.

El president d’Esquerra a l’Ajuntament, Jordi Portabella, creu que “ha arribat el moment de canviar l’estructura radial de la xarxa de Bus actual per una d’ortogonal amb l’objectiu de racionalitzar i descentralitzar la xarxa. Tots els estudis realitzats confirmen que la Xarxa Ortogonal comporta, sense augmentar el nombre de vehicles, un estalvi de temps diari i un augment de la velocitat mitjana i la freqüència de pas.

La proposició d’Esquerra. defensa la transformació de l’actual model radial per un altre model més descentralitzador, més entenedor i menys redundant, d’estructura ortogonal. Portabella ha recordat que l’actual xarxa de Bus en funcionament és de  1906, i ha dit que per  facilitar l’ús de la xarxa d’autobusos per part de la ciutadania “és convenient simplificar i facilitar la comprensió del trajecte de les línies”.

Beneficis pels ciutadans de la Xarxa Ortogonal d’Autobusos:

• Funciona com una xarxa estructurada en eixos verticals i horitzontals (mar-muntanya i Llobregat-Besos).

• La simplicitat de l’estructura fa que sigui fàcilment  interpretable pel ciutadà.

• Augmenta de la interconnexió per fer transbords amb els diferents mitjans de transport.

• Augmenta de la freqüència i millora de la connexió intramodal, amb una freqüència de pas de 4 minuts.

• Augment de viatges en autobús perquè milloren la fiabilitat l’extensió i la comprensió de la xarxa.

• Disminució d’emissions contaminants i millora de la mobilitat en superfície perquè disminueix l’ús del vehicle privat

• Augment de l’activitat econòmica en les àrees menys centrals i reforç de les àrees de nova centralitat

• Deixen de tenir sentit les continues peticions de modificacions de línies.

• Permet l’ús espontani del servei ja que el concepte geomètric de graella requereix una mínima orientació en l’espai o de capacitat de “lectura de plànols”.

• La Barcelona dels barris, la quotidianitat i les dones: La nova xarxa suposarà una disminució del 30% del temps mig de viatge de totes les zones a totes les zones aconseguint que el dret al transport públic de qualitat s’universalitzi  a tota la ciutat.

COMPARATIVA ENTRE EL DOS MODELS

                                             XARXA ACTUAL                              XARXA ORTOGONAL
Nombre línies                                98                                           63 ( – 35 línies)
Km de xarxa                               1690                                                 1034
Km de carril Bus                           100                                                    900
Velocitat mitja en hora punta         11,02 Km/h                                    12,37 Km/h
Autobusos                                    863                                              906 ( + 43)
Viatges directes ( 1 bus)                86%                                                   65%
Viatges amb transbord                  14%                                                    35%

– Distància mitjana entre les parades de metro i les parades d’autobús: 86 metres (en l’actual), 60 metres (en l’ortogonal).


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.