Miquel Roman

Nou Barris (Barcelona)

12 d'octubre de 2008
0 comentaris

Avant de Bases per a l’Estatut d’Andalusia, aprovat per l’Assemblea Regional de Córdoba (1933)

El 13 de juny de 1931, la Comissió Gestora de la Diputació Provincial de Sevilla va adoptar l’acord de convocar una reunió dels Presidents de les Diputacions Provincials Andaluses, per tal d’estudiar la conveniència d’iniciar els treballs per aconseguir un Estatut Regional Andalús. “.

EI dia 6 de juliol següent es va celebrar a Sevilla l’expressada reunió que va acceptar la idea predita en previsió que en la Constitució de la República que les Corts havien d’elaborar es establissin noves normes d’organització nacional. Més es convenir en enviar qüestionari tots els Municipis del Regió perquè expressés vostè quant al proposito dels Diputacions. La majoria dels ajuntaments consultats es va pronunciar favorablement per que s’atorga a Andalusia una autonomia rigorosament neta de tota idea que pogués interpretar com atemptatoris a la unitat catalana i amb l’amplitud suficient perquè la Regió es desenvolupi per si, lliure de l’excés de centralisme .

Adquirit aquest previ convenciment i persuadir aquesta Comissió Gestora que havia de ser respectuosa amb els organismes populars consultats, va continuar les seves gestions; i, en nova reunió de les Diputacions Provincials Andaluses, celebrada a Sevilla el dia 26 de febrer de 1932, es van acordar unes Bases per a un Avantprojecte d’Estatut d’Andalusia acollit al Títol 1 de Ia Constitució de la República, que es refereix a Ia organització nacional, i es va convenir en celebrar a Còrdova una Assemblea Regional, en Ia cuaI estiguessin replesentados tots els organismes tècnics, administratius, culturals , Etcètera, de la Regió per elaborar, en una discussió àmplia, l’Avantprojecte més convenient, amb Ia garantia de Ia Col · laboració més extensa.

Convocada aquesta Assemblea i reunida amb assistències i adhesions que permetien desenvolupar una tasca prou autoritzada, es van redactar IAS Bases que segueixen i es va arribar a Ia conclusió de prosseguir Ia obra iniciada amb plena confiança en el seu resultat final, com a únic mitjà d’aconseguir que Andalusia afronti amb èxit positiu la restaurarción de la seva personalitat i Ia conquesta del futur que els seus peculiars aptituds li asseguren a Ia llibertat republicana.

BASES DE IMPLANTACIÓ TERRITORIAL

I) Els municipis de les províncies d’Almeria, Cadis, Còrdova, Granada, Huelva, Jaén, Màlaga i Sevilla constitueixen la Regió Autònoma andalusa dins l’Estat espanyol.

Al territori andalús podran constituir una o diverses regions autònomes. En aquest cas afegiran a la denominació genèrica de andalusa l’expressió que les distingeixi. I caldrà que cadascuna de les diverses regions autònomes i tenir, com a mínim, en extensió de termes municipals contigus i en població, elements sensiblement equivalents als de qualsevol de les anteriors províncies.

II) La constitució de tota Regió, requerirà:

A) La proposta favorable de la majoria dels Ajuntaments que hagin d’integrar, o, al menys, la d’aquells que comprenguin les dues terceres parts del seu últim Cens electoral.
B) L’acceptació, manifestada pel procediment que assenyala la Llei electoral, com a mínim per les dues terceres parts dels electors inscrits en el Cens de la Regió.
Si el plebiscit donés resultat negatiu, no podrà renovar la proposta d’autonomia fins transcorreguts cinc anys.
C) L’aprovació de les Corts.

III) Els municipis de la Regió Autònoma andalusa seran plenament autònoms. L’òrgan legislatiu de la Regió els concedirà recursos propis per atendre els serveis de la seva competència i deixarà lliures els seus Hisendes de gravàmens generals i regionals.

Per el compliment de les finalitats administratius comuns i els que excedeixin de l’òrbita de cada Municipi, hauran aquests mancomunada, siempre que siguin limítrofes i tinguin semblances geogràfiques i econòmiques per formar comarques administratives, l’organisme gestor serà determinat en una llei interna de règim local . Aquestes comarques constituirà la divisió territorial de la Regió.

SERVEI D’REPRESENTACIÓ REGIONAL

IV) L’organisme politico-administratiu de la Regió s’anomena Cabildo Regional. Estarà compost pel President de la Regió, la Junta executiva o de govern i el Consell legislatiu regional.

Cap ciutat andalusa podrà vincular permanentment la capitalitat de la Regió. Tal capitalitat serà designada per votació dels Ajuntaments de la Regió. La capitalitat regional podrà variar a sol · licitud i per acord de les dues terceres parts dels Ajuntaments.

V) El president regional té la representació del poble andalús dins del mateix i en les seves relacions amb els poders de la República. Ostentarà a més, la representació del poder central en el territori autònoma, excepte en aquells casos expressament assenyala dos a la Constitució espanyola.

El president regional nomenarà i separarà als membres de la Junta executiva, i haurà de separar, necessàriament, quan el Consell legislatiu les negui la seva confiança.

L’elecció de President regional es realitzarà per sufragi universal directe i secret. El seu mandat durarà cinc anys, comptats des del dia de la promesa. Podrà deponérsele en qualsevol moment d’aquest període per iguals motius i el mateix procediment que assenyala la Constitució espanyola per al cas de ser eliminat el Cap de l’Estat.

Per ser elegit president regional caldrà que el designat hagi arribat a l’edat de quaranta anys i tingui veïnatge efectiva i contínua a la Regió durant els deu darrers anys anteriors a la data de la votació.

VI) La Junta executiva es compondrà d’un nombre de vocals que no excedirà de nou i un President, i entre ells es distribuiran la direcció dels diferents serveis públics regionals. No serà indispensable la qualitat de membre del Consell legislatiu per formar part de la Junta executiva. La Constitució regional determinarà les funcions de la Junta, com Poder executiu de la Regió.

El president del Consell substituirà el president regional en cas d’incapacitat o mort.

VII) El Consell regional estarà integrat pels diputats de la Regió. En ell residirà la potestat legislativa d’acord amb l’Estatut.

Les reunions del Consell legislatiu podran celebrar-se en qualsevol de les poblacions de la Regió. Al final de cada període legislatiu es designarà el lloc on s’hagi de celebrar la reunió següent.

El durada del mandat legislatiu del Consell, serà de quatre anys. Es reunirà sense necessitat ria primer dia hàbil dels mesos d’abril i novembre de cada any.

Atribucions del Cabildo REGIONAL

VIII) Correspon a l’Estat espanyol la legislació i la Regió Autònoma l’execució de totes aquelles matèries relacionades en l’article 15 de la Constitució de la República quant no apareguin contradichas o limitades en l’Estatut.

IX) Correspon a la Regió Autònoma la legislació exclusiva i l’execució de la mateixa en les matèries següents:

A) La legislació i execució de ferrocarrils, camins, canals, ports i altres obres públiques, amb les limitacions contingudes en l’article 15 de la Constitució de la República.
B) Els serveis forestals, agronòmics i pecuàries. Sindicats, política i acció social agrària, llevat del que disposa el paràgraf 5è de l’Article L5 de la Constitució.
C) La Beneficència.
D) La Sanitat interior, amb l’excepció establerta en l’esmentat article 15 de la Constitucion.
E) L’establiment i ordenació de centros de contractació de mercaderies i valors, d’acord amb el Codi de Comerç espanyol.
F) mutualitats, positius i cooperatives agrícoles amb aplicació de la legislació social de l’Estat.
G) L’execució dels Tractats i Convenis internacionals que versin sobre matèries atribuïdes, total o parcialment, a la competència Regionai amb la inspecció de l’Estat.
H) Política industrial i de direcció de l’economia de la Regió.
I) Política hidràulica d’Andalusia.
Dj) Socialització de riqueses naturals i empreses econòmiques, d’acord amb la Constitució, quan ho exigeixi la politica pròpia, fabril, agrària, minera o de foment general del país, del Cabildo regional.
K) Facultat, d’acord amb el paràgraf 3. ° de l’Article 19 de la Constitució, de modular la llei de Reforma Agrària per temperar a les exigències pràctiques del País andalús, a fi que ràpida i racionalment s’executi aquesta reforma territorial a Andalusia i es instaurar una normalitat econòmic-agrària.
L) Llei reguladora de l’Administració local.

X) El Cabildo regional organitzarà tots els serveis ordenats per la legislació social de l’Estat, però serà sotmès a la inspecció del poder central quant a l’aplicació d’aquesta legislació. L’ordre públic podrà reclamar íntegrament la Regió, quan al seu judici es consideri en condicions de garantir la indemnització per dany causat en motí o revolta pública. Els serveis de policia, excepte els relacionats amb els números quart, desè i setzè de l’Article 14 de la Constitució, podran exercir-se en anàlogues circumstàncies. Una Junta de seguretat, formada per representants del Govern de la República i del Cabildo regional, coordinarà en el seu cas els serveis d’ordre públic i Policia de la Regió.

XI) Correspon al Cabildo regional la iegislación en matèria civil i administrativa regional, i organitzar l’administració de justícia en totes les jurisdiccions, excepte en aquelles que la Constitució reserva a l’Estat, i en totes les instàncies de les restants, menys la cassació en matèria penal i processal.

Es tendirà a garantir plenament la independència i el arbitri judicials, la rapidesa i simplificació dels tràmits, la gratuïtat de l’administració de justícia i l’establiment de la justícia arbitral.

XII) L’Cabildo regional haurà d’establir en el seu dia, a més del que disposa la Constitució espanyola, les següents institucions d’ensenyament i cultura organitzades en forma autonòmica: Universitat hispanoamericana, Centro de Estudios hispanoarábigos, Centro de Estudios superiors econòmics, Facultat de Belles Arts , Escola regional de funcionaris administratius, Escola d’especialització comercial i agrícola; tendirà a transformar les actuals Escoles industrials a Col · legis d’orientació professional, Escoles progressives de Treball i Universitat Popular, així com qualssevol altres institucions culturals i educatives d’anàloga naturalesa. La situació d’unes i altres en el territori regional es farà tenint en compte les diverses ciutats que presentin circumstàncies favorables per al desenvolupament dels ensenyaments en cada cas. El Cabildo regional s’encarregarà dels serveis d’Arxius, Biblioteques i Museus de la Regió així com de la conservació dels seus monuments.

La Regió Andalusa procurarà anar cap a la universalització de l’ensenyament, facilitant a tal efecte l’accés a los centros de cultura, de tots els ciutadans capacitats.

XIII) El Poder regional vindrà obligat a dictar un Estatut de funcionaris que regularà els drets i deures dels mateixos, garantint la inamovibilitat i exigint l’eficàcia dels serveis i la moralitat, idoneïtat i responsabilitat dels funcionaris. Fixar el percentatge màxim que podrà destinar al pagament de les atencions del personal amb un rigorós senyaladors d’incapacitats i incompatibilitats.

XIV) En l’ordre sanitari, el Poder regional desenvoluparà la màxima protecció del dret a la salut ia la vida i orientarà la política d’higienització d’habitatges en anàlegs postulats.

La Llei Sanitària regional desenvoluparà aquests principis.

XV) Serà també funció del poder regional la defensa i empara dels drets civils i ciutadans dels andalusos que pateixin persecució o menyscapte per actes del poder central, a l’efecte el Poder regional mantindrà davant totes les jurisdiccions els recursos legals per restablir, a exigència del perjudicat, el dret conculquen si es tracta d’algun dels que garanteix als espanyols la Constitució de l’Estat.

AUTONOMIA MUNICIPAL

XVI) L’autonomia municipal coexistirá amb un sistema jurídic que permeti l’exigència ràpida i efectiva de responsabilitat davant dels tribunals als Ajuntaments i regidors, com així mateix la revocació dels acords il · legals i la reparació del dany causat al reclamant. Se garantirà l’absoluta separació de les hisendes locals, regional i de l’Estat i la més compieta exempció d’impostos i traves fiscals als ingressos, l’activitat i riquesa dels municipis.

Únicament podran ser sotmesos Ios Municipis a imposició en concepte de drets o taxes per serveis públics generals que ells mateixos sol · licitin o per prestació forçosa, amb la sanció del vot de les quatre cinquenes parts dels membres de l’Assemblea regional o disposició Constitucional.

Tot servei prestat pels municipis a requeriment o per encàrrec del poder regional o de l’Estat, serà abonat per un o altre respectivament, amb l’import de la seva justa avaluació metàl · lica.

SERVEI D’HISENDA REGIONAL

XVII) Per atendre les despeses dels serveis atribuïts a la Regió andalusa, tindrà aquesta ingressos propis i, en primer lloc, aquells que constitueixen la dotació de les Diputacions de règim comú, excepte l’aportació municipal o contingent, que quedarà eliminat.

La Regió recaptar tots els ingressos de la Hisenda pública a excepció de Duanes, monopoli de l’Estat, taxes de comunicacions i quotes militars.

XVIII) Dels ingressos recaptats per la Regió, aquesta farà seus els rendiments precisos per costejar, juntament amb els esmentats a la Base XVII, els serveis propietaris de la Regió i els nous que rebi per aquest Estatut, en el grau de perfeccionament que tinguin en qualsevol província de règim comú, l’any 1933.

XIX) Per regla general s’imputaran en primer terme, a la Hisenda regional, en pagament dels seus drets, els ingressos i mitjans fiscals de l’Estat que primordialment gravin la riquesa, l’activitat o els ingressos municipals perquè el Poder regional pugui alliberar les Corporacions locals dels gravàmens que pesen sobre les mateixes.

XX) Els serveis que conservi el poder central a la Regió s’entendran satisfets, pel que fa a aquesta, amb els ingressos que dins d’ella percebi el poder central. La Regió tindrà dret a rebre o reclamar en proporció al seu territori o la seva població, dins de la total espanyola, segons la més estreta relació que cada servei guardi amb un o altre element.

XXI) Per les millores o augments que l’Estat introdueixi en els serveis de les províncies de règim comú i que aparegui dins de la Regió, o per a les generals i indivisibles les despeses excedeixin dels previstos per a 1933, contribuirà la Regió en proporció directa a vostre riquesa dins de la total espanyola. Aquesta riquesa serà estimada pel procediment tècnic que es consideri més perfecte i sigui aprokado per les Corts de la República.

XXII) La Regió tindrà dret a percebre, si més no, com a dotació d’ingressos de la seva Hisenda, tots aquells que se cedeixin a qualsevol regió espanyola ia fer seus els excessos de recaptació que obtingui en endavant. Xifrats, però, en el seu rendiment de 1933, tant el poder central com el regional es compensar metàl · lic les diferències que en estiu q o en contra existeixin en el moment de dur a efecte la transmissió de serveis, la quantitat serà inalterable en endavant .

XXIII) El Poder regional podrà establir noves modalitats de tributació i estarà autoritzat per alterar les bases tributàries dels ingressos cedits.

XXIV) La plusvàlua creada per la millora de serveis costejada pel poder central, podrà ser gravada per aquest mitjançant noves imposicions, si en iguals circumstàncies s’aplica al mateix servei prestat a les províncies de règim comú.

XXV) Els drets de l’Estat en territori camina! UZ sobre mines, caça, aigua i pesca, els béns d’ús públic no municipals i els que pertanyin privativa a l’Estat, amb excepció dels destinats a serveis que regeixi directament el poder central, seran cedits al Cabildo regional.

XXVI) formaran part també de la Hisenda regional dels béns procedents d’herències intestades a què es refereix l’article 956 del Codi Civil, quan el causant tingués la condició de ciutadà andalús d’acord amb aquest Estatut. Aquests béns s’aplicaran a finals de cultura, beneficència i foment de la Regió oa l’extinció de deute contret a tals objectes

XXVII) El Tribunal de Comptes de la República de fiscalitzar la gestió del Cabildo en ordre a la recaptació que realitzi, per delegació, de tributs atribuïts a l’Estat. Cada cinc anys serà revisat aquest sistema d’Hisenda pel procediment que estableixi l’Estatut.

El Cabildo podrà emetre Deute interior nacional, però no podrà recórrer al crèdit estranger sense autorització de les Corts. Si l’Estat emetés Deute per atendre serveis que presti a Andalusia el Cabildo, la Regió Autònoma participarà en els productes dels emprèstits i en les seves càrregues, conforme a les regles de la Base XXI i concordants.

XXVIII) No es podrà verificar alienació de béns de la Regió, emetre emprèstits, crear tributs ni realitzar concessions ni socialitzadors sinó en virtut de llei regional; i per alienar o destinar a serveis de caràcter privat dels béns i drets transferits a la Regió pel Estat, es necessitarà, a més, autorització del Govern de la República.

Una llei especial determinarà així mateix les normes que haurà d’ajustar l’administració de tota la Hisenda regional.

XXIX) L’Estat espanyol concedirà a les regions la facultat d’intervenir per mitjà dels seus representants o delegats, amb caràcter permanent i sense perjudici de les representacions professionals que corresponguin a les entitats andaluses, a la Junta d’Aranzels i Valoracions, en el Consell d’ Economia Nacional i en tots els organismes es creuen per a la regulació del comerç d’exportació i importació.

CIUTADANIA ANDALUSA

XXX) El Poder regional podrà, dins dels límits constitucionals, establir normes que contrarestin les mesures d’exclusió o disfavor que en qualsevol altra Regió poguessin practicar-se en perjudici dels espanyols andalusos.

XXXI) A l’efecte del règim autònoma d’aquest Estatut gaudiran de la condició d’andalusos: 1. °, els que ho siguin per naturalesa i no hagin guanyat veïnatge administratiu fora d’Andalusia, i 2. °, els altres espanyols que hagin guanyat veïnatge dins d’Andalusia.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. La primera elecció que se celebri haurà de fer d’acord amb els preceptes de la Llei Electoral de l’Estat espanyol. Pel verificaran endavant es conforme a les disposicions que la pròpia Region aprovi.

Segona. Dins dels quinze dies següents a la promulgació d’aquest Estatut, el President de les Corts de la República convocarà dels Diputats per Andalusia en les mateixes, els quals, sota la seva presidència, elegiran una Junta provisional de la Regió. La funció única de la Junta serà convocar en el termini d’un mes eleccions generals per als membres que han de constituir el primer Consell regional i determinar el lloc on aquest ha de reunir.

Tercera. El primer President de la Regió serà elegit pel Consell regional en la primera sessió que se celebri després de constituït definitivament.

Quarta. Per a l’adaptació de serveis que l’Estat cedeix a la Regió, es constituirà una comissió mixta composta d’un nombre de membres que designaran per meitat el Govern de la República i la Junta de la Regió.

Cinquena. El personal afecte als serveis de totes classes que en aquest Estatut s’assignen a la Regió, sera respectat en quants drets tinguin adquirits en la data de promulgació d’aquell; però les autoritats regionals podran fer la seva distribució acomodat a la nova organització que es doni a Andalusia.

Sisena. Mentre el Consell regional no legisli sobre les matèries que se li atribueixen, continuaran en vigor les lleis generals de l’Estat; però la seva aplicació correspondrà a les autoritats i organismes regionals, els quals tindran les mateixes facultats que les lleis assenyalen als de l’Estat.

DECLARACIONS FINALS

A) Les discòrdia que se suscitin entre el Poder de la República i el regional andalús seran resoltes d’acord amb la Constitució ia la Llei Orgànica del Tribunal de Garanties Constitucionals.

B) L’Estatut andalús no podrà ser variat o restringit sinó amb les mateixes garanties i procediments requerits per al seu establiment.

A Còrdova a 31 de gener de 1.933.

CONCLUSIONS DE L’ASSEMBLEA

A) Les bases aprovades interpreten el sentir unànime de l’Assemblea quant signifiquen cristal · lització d’un principi d’autonomia andalusa, l’abast immediat és la descentralització política administrativa de la Regió.
B) Aquestes bases hauran de ser objecte d’una informació pública i seran comunicades per al seu estudi a tots els Ajuntaments d’Andalusia, que comunicaran les observacions oportunes sobre els diferents apartats que l’Avantprojecte conté.
C) La mateixa Comissió Organitzadora de l’Assemblea regional Andalusa tindrà al seu càrrec publicar i distribuir entre els Ajuntaments l’avantprojecte de Bases i recollir les observacions que els mereixi el seu contingut.
D) La Comissió Organitzadora concedirà als Ajuntaments un termini, que no excedirà de dos mesos, per tal que verifiquin el citat examen i formulin i comuniquin les predites observacions.
E) Un cop recollides aquestes, la Comissió Organitzadora convocarà la celebració d’una Assemblea, en la qual es discutirà el definitiu Avantprojecte d’Estatut.
F) Mentrestant, la repetida Comissió Organitzadora assumirà la direcció de la propaganda relativa a les Bases aprovades per l’Assemblea, amb respecte a tot el territori andalús.
G) Per aconseguir la convenient eficàcia d’aquesta tasca, aquesta Comissió, constituirà en Gestora general permanent, impulsarà la designació en cada província d’una Comissió integrada per un representant de la Diputació Provincial respectiva, un altre pels municipis, un altre per cada un dels partits polítics i Juntes Liberalisme siempre que s’adhereixin als principis bàsics d’aquest Avantprojecte, sense perjudici de les seves particulars programes, i un altre per cada una de les entitats econòmiques, Cambres i Corporacions que estiguessin representades o es van adherir a l’Assemblea de Còrdova


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.