miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

la immersió, la millor decisió

Malgrat ja no s’aplica en el ple sentit que comporta aquesta metodologia, o si es fa ja no és amb el rigor dels primers anys, malgrat a secundària no s’ha arribat a aplicar mai del tot – i menys ara – ,malgrat tots els malgrats, aquesta va ser una de les decisions de maduresa política més rellevants de la democràcia catalana i que més ha contribuït a la cohesió del país. Amb l’acord de TOTS ELS PARTITS POLÍTICS, inclòs el propi PP. (segueix)

Aquest article del Joan Badia a la revista d’Òmnium  en fa una anàlisi  
clara que avui ens serveix per refrescar arguments alhora de discutir i
defensar l’oposició a la sentència del TS; i aquest bloc (accés al bloc de Pere Mayans)
conté anàlisis d’alta qualitat i precisió  respecte la sociolingüística
a casa nostra, la immersió i la realitat a les aules… va bé rellegir
els seus articles escrits poc abans de la sentència. Especialment oportú
i molt recomenable de llegir l’article del 12 de desembre, “La sentència del Constitucional i la llengua catalana/2. La llengua al sistema educatiu no universitari”

N’hi
ha que hi volen treure ferro: no canviarà massa res, diuen, a la
pràctica; de fet ara, i des de ja fa molts anys, la immersió com a tal
ja no s’aplica 100%, o s’aplica a molts centres amb una flexibilitat
laxa que deixa espai per a tota mena de traduccions en les comunicacions
i reunions i entrevistes amb famílies, molts cops fetes en castellà,
relació del personal no docent i del propi professorat en castellà dins i
fora de l’aula, impartició de classes en castellà o en català però
sense que aquesta en sigui la llengua vehicular durant la classe…
però
no ens equivoquéssim: aquesta sentència és l’aplicació pràctica de la
deslegitimització de la consideració del català com a llengua pròpia i
llengua primera al país. A l’administració i a l’ensenyament.

Si
fins ara dèiem “és que no s’està complint prou bé la llei, és que no és
veritat que la llengua vehicular segui la catalana a tots els àmbits, a
tots els centres…” ara, ara cap on anem és a que puguin dir: és que
la llei ja no permet que ho sigui…


  1. Dolors,
    Sóc en Joan Badia. Moltes gràcies per fer referència al meu article per a la revista d’Òmnium (no pas a Escola Catalana; però tant se val). Però sobretot moltes gràcies per cridar l’atenció que la sentència del Suprem és una escletxa per on es pot esquitllar tot el que es vulgui i així, de mica en mica, anar perdent el tremp en la defensa de la llengua i la cultura, en definitiva, en defensa de l’Escola Catalana que volem.
    Una abraçada.

  2. Malauradament tot el que dius és veritat. Hi ha hagut relaxament,
    però també una nul·la formació incial sobre què vol dir ensenyar i
    aprendre en una L2. Amb la formació que hem intentat de dur a terme
    aquests anys s’ha vist molt clar: la gent jove quan se li parla
    d’immersió li sona a música dels 80 i els grans ja estan de tornada,
    tret de lloables excepcions.
     
    És una situacíó complexa, perquè, com dius, alguns fan veure que no
    passa res (CiU i PSC), com sempre han fet, els altres apretaran perquè
    hi hagi més denúncies (PP i Ciutadadanos) i el mort, com sempre, per als
    centres edcuatius.
    Pel que fa a secundària, cal dir ben clar que no s’ha arribat a
    aplicar mai la immersió (que vol dir estratègies
    d’ensenyament/aprenentatge en segones llengües), en tot cas, s’han fet,
    en el millor dels casos, ensenyament en català. Per això ara estàvem
    treballant amb el SIOP (ensenyament protegit) per entrar a secundària
    (vam fer una sessió, fa un mes i escaig, a Santa Coloma de Gramenet, per
    als centres de secundària del Barcelonès Nord explicant-ho…), però a
    veure com quedem ara…
     

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.