miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

el tot setmana del 5 de març, l’aprenentatge servei

CIVISME PROACTIU (II), L’APRENENTATGE SERVEI (segueix)

CIVISME PROACTIU (II), L’APRENENTATGE SERVEI

 

A l’anterior article us parlava de l’aprendre i comprometre’s com a una forma de civisme proactiu, un concepte de civisme totalment diferent del civisme malentès convertit en una simple aplicació de l’ordenança, a còpia de sancions. Aquest del que jo us parlo és un civisme que s’aprèn exercint la ciutadania en tots els seus sentits, i és per tant un civisme que s’educa més que no pas s’imposa. Es tracta d’una metodologia de treball anomenada Aprenentatge Servei, que promou la implicació dels joves en tasques socials i ciutadanes, és a dir, el seu compromís cívic, des d’una perspectiva de conscienciació crítica (estimular les ganes de transformar la realitat) i de forma totalment lligada també els aprenentatges. 

Per entendre bé del què es tracta hi ha exemples que ho posen fàcil: tenim uns alumnes del Cicle d’Animació Esportiva, que han d’aprendre, dins el seu pla d’estudis, quines són les necessitats que té la gent gran i la importància de l’exercici físic per a la seva salut, així com tècniques esportives aplicades a les persones grans. I tenim una pila d’avis a qui els aniria d’allò més bé fer algunes activitats de manteniment físic. Al Centre de Salut els preocupa. Posant d’acord les dues necessitats, i convertint-ho en un projecte d’ApS, l’alumnat obtindrà part dels aprenentatges a partir de la pràctica real amb els avis, fent un aprenentatge molt més complet i significatiu. Aquesta pràctica cobrirà una necessitat social i es convertirà en una oportunitat d’interacció intergeneracional, alhora que farà tastar als joves el gratificant sabor de l’altruisme i el compromís comunitari. Amb el valor afegit de la reflexió en el procés, i amb la possibilitat de descobrir que s’aprèn molt més que continguts de la matèria. Aquest és només un dels exemples possibles. N’hi ha molts més.

Segons les investigacions  dutes a terme per A. Furco i publicades a “El impacto educacional del aprendizaje-servicio. ¿Qué sabemos a partir de la investigación?, aquesta metodologia aporta beneficis en l’àmbit acadèmic i cognitiu, en el vocacional i professional, en el cívic, en l’ètic i moral, i en el personal. Aporta, també, beneficis directes a la comunitat, a partir d’accions que normalment són poc conegudes, malgrat el seu valor ciutadà. L’Aprenentatge Servei té un alt potencial transformador, i seria interessant promoure’l i difondre’l. De cara a donar resposta a les necessitats de la ciutat i de cara a millorar la participació ciutadana i la convivència, l’ApS és una mesura discreta però molt més útil que moltes mesures més aparatoses i costoses.  


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.